DSB gedupeerden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:54

Litterbox schreef:
Dat bedoel ik dus ook, wat vanitymay zegt :j.

Mijn 'kritiek' gaat dus uit naar de mensen die een hypotheek van 3 ton kregen voor een huis van 2 ton en dus nu in de problemen zitten.

Het hogere hypotheekbedrag hoeft geen probleem te zijn als die gewoon betaald kan worden. Wat hier ook een groot probleem is, is dat mensen meer leenden dan dat ze per maand konden betalen (de zgn tophypotheek), al helemaal niet als de voorwaarden tussentijds wijzigen en dat onduidelijk in de overeenkomst/akte staat. Die mensen zijn gewoon geflest en opgelicht en die zien we allemaal terug bij die programma's op televisie zoals dubbeltje op zijn kant etc. De bank is schuldig aan het feit dat ze hun klanten zulke risico's laten lopen met hypotheken en leningen (frisia etc.).

Kaygee

Re: DSB gedupeerden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:04

Helaas hier ook spaarders bij DSB. Er staat gelukkig niet heel veel op maar voor ons doen toch een flink bedrag. En laten we nou net vandaag een aankoop gaan doen waar we gisteren geld voor van de bank wilden halen... Dat is hem dus mooi niet geworden.
Ik maak me niet druk, geld zijn we toch niet kwijt.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:10

Duplo schreef:
Kan je dan uberhaupt pinnen van je spaarrekening?
Bij de meeste banken moet je dan toch eerst weer overmaken naar een betaal rekening?

Nee, dat geld valt niet te pinnnen. Moet je overmaken.

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:13

Wij hebben 2 maanden geleden bij de DSB een (Duitsland)hypotheek af gesloten. Ik vraag me af wat voor ons de gevolgen zijn, als die er zijn?! Verder hebben we niets met de DSB, dus geen spaar tegoeden of betaalrekeningen of iets dergelijks.....

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:16

Ach ik had geld staan bij Icesave en dat heb ik terug gekregen. Ik heb een spaarrekening bij DSB en voor mijn kids allebei zilvervloot rekening. Oh ja, niet te vergeten een doorlopend krediet (geen groot bedrag maar toch). Ik zie wel wat het gaat worden. Dat de bank bewust kapot is gemaakt, staat als een paal boven water. Dat ze met die koopsompolissen een HELE grote fout hebben gemaakt, ja dat ook. Nogmaals ik zie wel wat er gaat gebeuren. Het komt goed ook al hangt het scheef. Maar voor de zekerheid heb ik toch maar twee nieuwe spaarrekeningen voor mijn kids geopend en één nieuwe voor mijzelf en mijn partner. Dit bij twee verschillende banken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:21

Ik zou het heel bijzonder vinden dat zowel Nout Welling, Gerrit Zalm en Wouter Bos niets zouden lijden onder deze situatie. Zij zijn inderdaad verantwoordelijk voor respectievelijk beleid, toezicht en wetgeving. Deze kopstukken waren allemaal ruimschoots op de hoogte van de gang van zaken bij DSB en hebben veel te laat ingegrepen. Daarnaast is het natuurlijk erg bijzonder dat een reddingsplan gewoon wordt ondermijnt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:26

Het is al erg genoeg dat de bankvergunning is afgegeven, maar de eisen zijn ook niet echt hoog:

U komt in aanmerking voor een vergunning als ten minste is voldaan aan de volgende voorwaarden:

Het dagelijks beleid is in handen van deskundige, betrouwbare en integere mensen.
Het dagelijks beleid wordt ten minste door twee personen bepaald die hun werkzaamheden verrichten vanuit Nederland.
Er is sprake van een transparante zeggenschapsstructuur.
De personen die betrokken zijn bij de zeggenschap vormen geen obstakel voor een goed toezicht.
De bedrijfsvoering waarborgt een beheerste en integere uitoefening van het bedrijf.
De bank heeft een uit ten minste drie leden bestaande raad van commissarissen of een vergelijkbaar orgaan.
Als de vestiging in Nederland een dochter is van een kredietinstelling in een land dat geen lidstaat is, moet deze onder voldoende geconsolideerd toezicht staan.
Er is voldoende eigen vermogen aanwezig.
De bank heeft voldoende solvabiliteit en liquiditeit.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:26

Ik denk dat er niets anders op zit dan afwachten. Het hele DSB verhaal gaat nog een staartje krijgen naar mijn mening.
Iedereen zal zijn verplichtingen gewoon moeten blijven voldoen en schuldeisers blijven volharden en vastbijten.
Wie zich niet laat horen staat achteraan in de rij. Zo gaat dat nu eenmaal bij faillisementen.

Het hele gebeuren stinkt aan alle kanten. Hoe het is verlopen is klopt voor geen meter en mijns inziens hebben een aantal partijen heel bewust vanaf begin okt aangestuurd op het omvallen van de DSB bank. Onder het mom dat de DSB klanten er dan beter van zullen worden. Helaas, men zal er alleen maar slechter vanaf komen, zeker de rekeninghouders, spaarders en natuurlijk de investeerders.

DNB komt dit omvallen wel erg goed van pas omdat de overeenkomst op de schadeclaims een precedent voor het hele bankiers wezen zouden hebben geschapen. Wat kort gezegd inhoudt dat iedereen, iedere bank aansprakelijk zou kunnen stellen voor onterechte (woeker) contracten. Dan zou wederom het gehele Nederlandse bankstelsel staan te wankelen.

Natuurlijk is de DBS veel te inhalig geweest, uitermate beroerde communicatie en wanbeleid. Maar wat er nu gebeurd gaat mij toch ook te ver.

Voor degene die het zich kunnen permitteren zou ik rustig afwachten, er wel boven op blijven zitten, maar laat de politiek maar deze "kwestie met een luchtje" uitzoeken. Zou mij niets verbazen als het tot een parlementaire enquete gaat komen.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:46

Ik sluit me bij Hilden aan. Scheringa is alleen maar eigenaar meer niet. De toezichthouders en financieel directeuren zijn degene die het beleid maken, en de leners en hypotheekafnemers die zelf hun handtekening zetten onder contracten zonder ze goed door te lezen of na te denken over hun financiele mogelijkheden die te betalen zijn schuld aan het probleem dat er nu ligt. Samen met die idioot van pieperdepiep leed met zijn "slachtoffers" :r die nog trots is ook op het feit dat er dadelijk in een werkarme regio heel veel mensen hun baan kwijt zijn.

Spaarders, mensen met een bankrekening en mensen die normaal hun hypotheek hebben afgesloten zonder een financiele gok te nemen of niet na te denken daar heb ik medelijden mee. Mijn vader heeft nu voor de 2e keer pech. Die zei heel cynisch rond te kijken naar een bank die ook op omvallen staat zodat hij daar zijn spaargeld kan neerzetten :+ . Hij was ook al de pineut bij Icesave en nu dus weer voor de 2e keer.

En ja wij hebben ook een hypotheek niet bij DSB en ja wij hebben ook te maken gehad met glibberige "adviseurs" en hypotheek voorlichters die de guldentekens al in hun ogen hadden staan en ons van alles wilde aansmeren. "ja u kunt voor heel weinig heel veel rendement halen hoor, is volledig risicoloos", nee u kunt rustig nog wel 50 000 euro meer lenen hoor met uw salaris dat wordt toch meer" "ja het is volkomen veilig om met het 2e salaris ook een hypotheek te nemen"(hebben we het over lang geleden toen dat helemaal nog niet normaal was, met een goed salaris konden we schrik niet 125.000 gulden hypotheek krijgen wat net genoeg was voor een oud klein huisje). Maar als je een beetje nadenkt en je een beetje in dingen verdiept wat niet moeilijk is of veel hersens vereist snap je ook wel wat echt de waarheid is.

Hopelijk loopt alles goed af en zijn niet heel veel mensen hun baan kwijt door dit gedoe.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:13

karuna schreef:
Spaarders, mensen met een bankrekening en mensen die normaal hun hypotheek hebben afgesloten zonder een financiele gok te nemen of niet na te denken daar heb ik medelijden mee. Mijn vader heeft nu voor de 2e keer pech. Die zei heel cynisch rond te kijken naar een bank die ook op omvallen staat zodat hij daar zijn spaargeld kan neerzetten :+ . Hij was ook al de pineut bij Icesave en nu dus weer voor de 2e keer.

Ik vroeg me net al af of dit mensen zou overkomen...Ja dus... Sneu voor je vader (en alle andere slachtoffers en mensen die werkloos worden door deze situatie)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:26

ik heb niets bij de DSB bank. Mijn neef werkt daar nu nog, die vreest wel voor zijn baan.

Maar even over het betalen van je hypotheek en leningen. Tot dat ze failliet zijn kun je en moet je gewoon betalen. Vanaf het moment dat ze failliet gaan kun je niet meer bevrijdend betalen aan de DSB-bank. Dus vanaf het moment dat ze failliet zijn, moet je stoppen met betalen tot je bericht hebt van de curator.
De faillisementen worden op dinsdagen uitgesproken en op de site http://www.rechtspraak.nl bij insolventies kun je zoeken of ze failliet zijn. Dit zal ook wel meteen in de media gemeld worden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:48

Maar hóe zet je zo'n automatische afschrijving stop?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:49

Met zo'n stoplicht kaart toch?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:51

Volgens mij heb ik die niet... maar ik ga straks thuis wel kijken

Komt wel op een lekkere tijd dit... vanaf maandag zit ik in de deeltijd ww, is het de vraag of ik paardlief nog kan houden, en nu is mijn reservepotje ook nog weg en zit ik met een auto die volgende week door de apk moet....

Pffffffffffffffffffft.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:51

Abeltje77 schreef:
Maar hóe zet je zo'n automatische afschrijving stop?

geen idee, maar die kun je wel stoneren, binnen 30 dagen.

In "normale" faillisementen moet je vanaf datum faillisement aan de curator gaan betalen en die heeft er geen boodschap aan dat je al aan de DSB hebt betaald. Die laat je gewoon nog een keer betalen. Je kunt in geval van faillisement niet meer bevrijdend betalen aan de DSB-bank.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:53

Shiloh schreef:
nee ok, maar voor de mensen die liever in ieder geval alvast wat thuis willen hebben voor noodgevallen. Weet jij veel hoe lang het duurt voor je je geld terug ziet, maar een paard die een ongeluk krijgt moet ondertussen wel naar de veearts kunnen. Ik spaar daar niet, maar als het wel zo was had ik dat zeker gedaan. Die bank kan dan lekker de pot op, neem dan gewoon het zekere voor het onzekere.

Btw, er bestaat zoiets als een edit knop. Dan hoef je niet 1000 berichtjes achter elkaar te plaatsen!

En daarop is mijn antwoord wederom: zo help je de DSB alleen maar verder de afgrond in. Dat geld ga je toch wel terugkrijgen. Vanochtend was op 8FM ook een meneer die had ontdekt hoe je de € 250-"regel" kon omzeilen: bij tankstations geld bijpinnen. Zo had ie op 1 dag tijd € 1.000 verzameld. Allemaal leuk en wel, maar als iedereen nu net als vorige week massaal die regel gaat omzeilen gaat het gewoon mis... Hoe meer mensen gewoon even afwachten, hoe beter het is. En hoe gemakkelijker het zal worden om die doorstart te maken.

Verder voeg ik me bij hilden1971 :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:58

Mensen die een spaarrekening hebben, kunnen al niet meer bij hun geld. Die rekeningen zijn al geblokkeerd in afwachting wat er gaat gebeuren. De betaalrekeningen doen het nog tot en met morgen 24.00 uur. Dus dan is het wel verstandig om zoveel mogelijk geld er af te halen, je moet toch leven. Wie weet wanneer de rekeningen weer worden gedeblokeert. Als een betaalrekening wordt geblokeerd betekent het ook dat alle automatische afschrijvingen er niet meer af kunnen.

En op de opmerking "zo help je de DSB alleen maar verder de grond is" , dat is al gebeurt en de mensen die hun betaalrekening leeg halen om te kunnen leven, daar alleen gaan ze niet aan onderdoor, als de bank verder gezon
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 13-10-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:02

De DSB bank was financieel gezond. Elke bank kan je op deze wijze binnen no time om zeep helpen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:04

Nikka schreef:
De DSB bank was financieel gezond. Elke bank kan je op deze wijze binnen no time om zeep helpen.

dat geloof je toch zeker zelf niet!

Deels heb je mischien wel gelijk, maar ze hebben we toch echt zelf voorgezorgt dat ze negatief in het nieuws kwamen en dat mensen hun spaargeld veilig wilde stellen.

In heb al mijn geld bij de ING, maar als ik hoor dat daar slecht gaat, haal ik mijn geld daar ook weg, dat is geen rare reactie van mensen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:05

Abeltje77 schreef:
Volgens mij heb ik die niet... maar ik ga straks thuis wel kijken

Komt wel op een lekkere tijd dit... vanaf maandag zit ik in de deeltijd ww, is het de vraag of ik paardlief nog kan houden, en nu is mijn reservepotje ook nog weg en zit ik met een auto die volgende week door de apk moet....

Pffffffffffffffffffft.

sterkte meid!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:08

Sinelia schreef:
Nikka schreef:

dat geloof je toch zeker zelf niet!

Ja hoor, daarom wilde de rechter in eerste instantie ook geen onder curatele stelling uitspreken. Ze konden aan normale financiële verplichtingen voldoen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:11

Sylvia schreef:
Btw, er bestaat zoiets als een edit knop. Dan hoef je niet 1000 berichtjes achter elkaar te plaatsen!

Overdrijven is ook een vak!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:13

nikka - als je qoute, qoute dan ook alles. Afgelopen zondag was de bank al niet meer gezond, misschien gezond genoeg om nog even door te gaan, maar gezond niet meer. De reden daarvan is dat iedereen voor zondag als spaargeld had veilig gesteld. Ik ben het met je eens dat het nu in stroomversnelling is geraakt, maar ik denk dat het toch was gebeurt. Iedereen weet wat er met Icesafe is gebeurt en met mensen die daar spaargeld hadden, mensen hadden dat niet afgewacht. Verder is het mijninziens onzin dat door de voortijdige publicaties mensen ineens midden in de nacht geld van hun rekeningen zijn gaan halen. Banken werken in het weekend niet. alle opdrachten die vanaf vrijdagavond zijn ingevoerd, zijn in de vroege morgen van maandag verwerkt en dat heeft ze inderdaad de das omgedaan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 12:14

@Kaja: Nee hoor daar is de editknop voor :Y)
1 x 3 en 1 x 4 berichten onder elkaar is een beetje teveel van het goede!

Daarbij wil ik wel graag weten of je zelf ook klant bent van DSB??
Je bent op van alles en nog wat aan het afgeven maar dit topic heb ik geopend zodat DSBklanten elkaar een handje kunnen helpen en zaken straks op kunnen lossen!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:14

Even tussendoor, ik heb het niet gezegd van die edit-knop, maar die is er idd wel voor bedoeld. Zodat je niet tig berichten achter elkaar hoeft te plaatsen :)

Sinelia, het kan best zijn dat Nikka gelijk heeft hoor :) Je zegt het zelf al: als jij hoort dat het bij de ING slecht gaat, haal je je geld weg. Als iedereen dat doet, zal de ING idd failliet gaan. Want juist ómdat iedereen z'n geld weghaalt, kan de bank dan niet meer aan zijn verplichtingen voldoen... Als men het geld bij de DSB had laten staan was dit niet, of mss pas veel later gebeurd. :) Ik heb me niet verdiept in de financiële situatie van de DSB, maar zo werkt het bankstelsel gewoon... :)