wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:27

.
Laatst bijgewerkt door Ilona__ op 23-04-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:28

Dus als jij gelukkig getrouwd bent ga je er bij voorbaat al vanuit dat je partner bij je weg gaat of vroeg overlijdt?
Zodat je zeker nooit geen kostgeld hoeft te vragen als je kind zelf een goed salaris heeft?
(en met wat pech je nog steeds in een situatie zit dat het wel fijner is als iemand mee betaald)
Klinkt als heel prettig in het leven staan door daar nu al over te doemdenken. :)

Achterom

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:32

Een aantal van die verwende kinderen in dit topic bevestigen me trouwens wel weer in mijn idee dat ik maar beter geen kinderen kan krijgen :') :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:55

Kwestie van opvoeden Wendy :D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:56

Wendy schreef:
Een aantal van die verwende kinderen in dit topic bevestigen me trouwens wel weer in mijn idee dat ik maar beter geen kinderen kan krijgen :') :D

waarom verwend? Omdat ze geen kostgeld moeten betalen?? Vind ik wel erg overdreven hoor!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:00

Joline_ schreef:
Wendy schreef:

waarom verwend? Omdat ze geen kostgeld moeten betalen?? Vind ik wel erg overdreven hoor!

Ik denk niet omdat ze het niet hoeven te betalen, wel om de manier waarop het geuit wordt.

Ik kan me zelfs voorstellen dat als hun ouders die verwende opmerkingen lezen ze vanaf vandaag nog kostgeld in gaan voeren omdat ze schrikken van de uitspraken van hun kroost.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:02

Ja, dat begrijp ik ook wel. Al zit het in mijn opvoeding dat het eigenlijk niet meer dan normaal is dat ik zolang ik thuis woon, hier dan ook niets voor hoef te betalen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:03

Wendy schreef:

Weet niet over wie je het hebt, maar vind het knap dat jij in menigeens portomonnee kan kijken...

Ik las ergens iets van iemand die vroeg ging samenwonen en daarna weer terugging naar haar ouders. Kijk, dan is het logisch dat je een gedeelte meebetaald. Maar ik vind gewoon wanneer ouders qua geldzaken niets te klagen hebben, ze geen kostgeld aan de kinderen moeten vragen. En het excuus 'dan leren ze met geld omgaan' zit er bij mij gewoon niet in.

Ik doe persoonlijk liever een cadeautje geven, ze lekker mee uit eten nemen of een keertje de boodschappen (en zo kan het lijstje nog wel uren doorgaan...) en dat het uit mijzelf komt, dan dat ik maandelijks een vast bedrag zou hebben moeten betalen! Daarbij heb ik wel altijd zelf mijn verzekeringen, benzinegeld en weet ik het wat allemaal betaald, dus ik ben geen meisje wat op haar ouders teert. (mocht je het tegen mij hebben gehad wendy :) )

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:07

Joline_ schreef:
Ja, dat begrijp ik ook wel. Al zit het in mijn opvoeding dat het eigenlijk niet meer dan normaal is dat ik zolang ik thuis woon, hier dan ook niets voor hoef te betalen.

Zit dat in je opvoeding of in het geluk dat je ouders het niet nodig hebben?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:12

Allebei! Mijn ouders werken beide, en zoals Yv_ al zegt, doe ik ook liever eens in de zoveel tijd iets uit mijzelf. M'n moeder mee naar een musical nemen, de auto een keer voltanken en zulk soort dingen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:13

Ik hoef niets te betalen. Maar ik ben ook nog niet van plan het huis uit te gaan. :)

Daarnaast heb ik wel 2 paarden waar ik niets voor hoef te betalen, maar voor het 2e paard, betaal ik vrijwillig de helft en AL mijn spullen. Mijn ouders betalen verder de stalling.

Verwend? Ik mag niet klagen, en dat doe ik dan ook niet.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:16

Ik ben 19, en ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen.
Ik zit op school, en heb geen werk (ik krijg een uitkering).

Maar per 1 september heb ik mijn eigen huisje, en dan zijn alle uitgaven en kosten natuurlijk wel voor mij.

Spannend, maar erg leerzaam, en ik kijk er echt naar uit. :j

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

mag een moeder ook reageren??

onze kinderen hebben geen "kostgeld" betaald zolang ze studeerden/op school zaten. Zodra ze klaar waren met leren en een baan hadden betaalden ze maandelijks een bijdrage aan ons. Er zullen weinig ouders zijn die aan hun kinderen willen verdienen, en dat wilden wij ook niet, maar een bedrag als bijdrage aan de kosten van het levensonderhoud hebben wij altijd als normaal beschouwd. En zodra ze het huis uit gingen betaalden ze natuurlijk niets meer.
Onze oudste dochter is op kamers gaan wonen voor haar studie. Die heeft nooit kostgeld betaald, wij betaalden haar kamer en college- en boekengeld. Maar de jongste woont nu nog thuis en heeft een vaste baan. Zij betaald dus wel kostgeld.
Laatst bijgewerkt door texelse op 05-08-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

Joline_ schreef:
Allebei! Mijn ouders werken beide, en zoals Yv_ al zegt, doe ik ook liever eens in de zoveel tijd iets uit mijzelf. M'n moeder mee naar een musical nemen, de auto een keer voltanken en zulk soort dingen.

Auto tanken is gewoon normaal als je die ook gebruikt. :)
Iets voor je moeder doen kan ook naast kostgeld betalen. :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:32

vorame schreef:
Joline_ schreef:

Ja, dat klopt. Maar ik gebruik de auto niet zo vaak, maar mocht deze dan leeg zijn en ik wil hem toevallig gebruiken, dan ben ik niet beroerd om te tanken. Zo bedoel ik dat. Natuurlijk is het voor mij ook makkelijk om te zeggen, dat ik het maar een beetje raar vind omdat ik niet anders gewend ben. Maarja, ik heb dan dan geluk maar.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:36

vorame schreef:

Idd. Ik ben op m'n 18e het huis uit gegaan om te studeren, en alleen even tussendoor een keer weer 5 maanden thuis gewoond (en toen werkte ik). Kostgeld hoefden ze echt niet te hebben, hadden ze niet nodig. Waar ze meer aan hadden was dat ik meehielp het huis schoon te houden dus dat was mijn taak. En af en toe nam ik boodschappen mee ofzo.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:38

Ik vind juist dat kinderen die leren dat 'dingen' nou eenmaal geld kosten geluk hebben. Imo behoed ze dat voor het maken van schulden ed wanneer ze zelfstandig zijn.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:39

Maar dat ik geen kostgeld hoef te betalen, betekend niet dat ik niet leer om met geld om te gaan. Echt wel hoor!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:47

Het ligt ook niet alleen aan het wel of niet kostgeld betalen ;)
Maar ik vind het erg belangrijk dat mijn kinderen leren dat het leven duur is en dat wanneer ze iets willen waar ik het nut niet van inzie ( := en das best vaak) ze er zelf voor moeten werken.
Of ik over een paar jaar kostgeld ga vragen aan de oudste weet ik nog niet. Wanneer zij dan full-time zou werken denk ik wel dat ik een vergoeding vraag. Inderdaad niet om eraan te verdienen maar om haar vast te leren wat haar verantwoordelijkheden zijn als volwassene.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:49

Ik heb nooit wat betaald

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:53

haha, leuk topic. Ik betaal 50 euro in de maand, ze wilde dat ik meer betaalde, maar dat lukte gewoon even niet. Mijn broer betaald zelf 150 EURO per maand. Aan de ene kant vind ik het wel logisch, want ik krijg eten, heb onderdak, de was word gedaan, gekookt. Ik bedoel officieel als je 18jaar bent of ouder kunnen je ouders je zo zonder pardon het huis uit knikkeren, dan betaal je wel meer dan 50euries in de maand, dan komt je huur, eten, gas/licht/water/ verzekering er nog bij...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:00

Dan geven je ouders ook wel echt veel om je zeg, als ze je zonder pardon het huis uitgooien...? :? Zijn er serieus ouders die zo in elkaar steken?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:09

Yv_ schreef:
Dan geven je ouders ook wel echt veel om je zeg, als ze je zonder pardon het huis uitgooien...? :? Zijn er serieus ouders die zo in elkaar steken?

Er zullen vast wel ouders zijn die zo denken...en je hebt als kind dan geen poot om op te staan hoor.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:12

Maar sommige mensen bedenken ook niet van te voren waar ze aan beginnen als ze kinderen nemen. Daar komen ze dan achteraf achter,,

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:33

Tot je 21e zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je, dus je kinderen zonder pardon het huis uit gooien is niet zo heel slim :D