Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:33

ik vind het gewoon onzin. Kijk als je nou allemaal breezers of zo bij je hebt, dan is het misschien iets anders, maar kom op, een kratje grols tussen boodschappen voor een feestje. Dat is gewoon zeiken om niks. Dat is echt niet "reële reden om te denken dat het bier aan een minderjarige word doorgegeven". Mijn aller grootste ergernis is niet serieus genomen worden omdat ik jong ben. Dat is me al veel en veel te vaak gebeurd. Als TS de moeder van het 16jarige meisje was geweest was er geen piep aan de hand geweest, maar puur omdat je jonger bent, kan het gewoon ECHT niet dat je gewoon boodschappen aan het doen bent voor een familie feestje. Ik kan me daar gewoon vreselijk kwaad om maken.

Mijn ervaring blijft dat oudere cassiéres en winkels als de gal en gal er veeeeeeeeeel minder moeilijk over doen... en terecht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:35

goeroe schreef:
Yamcha schreef:
Ai.

Dan zit er niets anders op dan het gewoon verbieden en een avondklok instellen. Scheelt ook weer vandalisme :D

Verbieden is wel erg rigoureus, maar als ik later kinderen heb zal ik ze uitgebreid vermoeien met informatie over wat alcohol met je hersenen doet. }> Als ze dan nog steeds willen drinken is dat reden temeer om ze tegen zichzelf te beschermen. :Y)

Gelijk heb je.
Ze weten dan iig de risico's :j

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:57

daaf4ever schreef:
capopjekop schreef:
Volgens mij had jij het gewoon mogen kopen, maar waarom heb je het niet even nagevraagd (bij de infobali).

Ze heeft nog een collegaatje gebeld, ('Ik heb hier 2 meisjes aan me kassa staan, 1 heeft geen id, mag ik ze niks meegeven toch?'

Pardon... dat wief was 3 x jonger dan ik. Maar goed, kan zij niks aan doen.

Maar ik kreeg het niet mee. Ik vind dit echt gewoon zo raar. Theoretish gezien; als mijn moeder dus met mijn zusje bier was gaan halen, had mijn moeder het ook niet meegekregen :D

Klopt... Bij ons in de AH staat hetzelfde.
Maar het is bedoeld voor groepen tieners waarvan 1 iemand de goede leeftijd heeft.

Dan moet je voortaan even je zusje laten wachten bij het afrekenen zodat het lijkt of je alleen bent. :+

RicardoOpa

Re: Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:41

Ik zie een papa met z'n baby en een kratje bier al bij de kassa lopen. 'ID-kaarten alsjeblieft'

Wát een onzin.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:42

RicardoOpa schreef:
Ik zie een papa met z'n baby en een kratje bier al bij de kassa lopen. 'ID-kaarten alsjeblieft'

Wát een onzin.

Volgens mij is het al 10 keer gezegt dat ouders er niet op worden aangesproken.
Alleen een groep jongeren rond/onder de 20 jaar :)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:46

Ik werk nu ook 3 jaar bij een supermarkt en vraag het ook rustig.Het is al zo vaak voor gekomen dat ze voor een feestje wat gaan halen en het dan uit eindelijk gewoon aan hun vrienden mee geven buiten de deur.
De winkel krijgt een beste prent wanneer één van hun mensen drank heeft verkocht aan een minder jarige.
Vandaar dat er ook een nieuwe regel is: Dat iedereen zijn ID moet laten zien wanneer ze drank komen halen.
Natuurlijk hoeft dat niet als je ouder dan 20 bent.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:49

De casiere, had moeten vragen of jou zusje buiten de deur had willen wachten, en dan jou laten betalen. Als jou zusje dit niet zou willen doen mag ze je het bier idd ontzeggen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:53

jelledaantje schreef:

had het echt niet terug gezet had ze zelf maar gedaan :D[/quote]

Gewoon al je boodschappen laten staan/liggen en weglopen. laat ze dan ook álles maar houden en weer terugzetten :+ :P[/quote]

Dit vind ik een hele goeie!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:58

Ik begrijp de regels, maar vraag me af of het niet een tegengesteld effect gaat geven. Hoe moeilijker het gemaakt wordt om iets te bemachtigen hoe spannender het wordt.....
Buiten dat is het toch niet waterdicht te krijgen.
Je laat 1 iemand boodschappen doen, zorg dat de rest uit zicht is en klaar is kees....

Ook ik heb in het ziekenhuis de comateuze zuipende kindertjes op de afdeling gehad.
Mister X, bleek vaak 14/15 jaar te zijn.........

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:00

KellyZ schreef:
jelledaantje schreef:
had het echt niet terug gezet had ze zelf maar gedaan :D

Gewoon al je boodschappen laten staan/liggen en weglopen. laat ze dan ook álles maar houden en weer terugzetten :+ :P

Dit vind ik een hele goeie!

Ja, heel volwassen ook! :D
Laatst bijgewerkt door goeroe op 01-08-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:07

raket schreef:
Ik begrijp de regels, maar vraag me af of het niet een tegengesteld effect gaat geven. Hoe moeilijker het gemaakt wordt om iets te bemachtigen hoe spannender het wordt.....
Buiten dat is het toch niet waterdicht te krijgen.
Je laat 1 iemand boodschappen doen, zorg dat de rest uit zicht is en klaar is kees....

Mensen die de regels weten te omzeilen zullen er altijd zijn, maar zo geef je toch in elk geval een signaal af. Je merkt ook dat het een discussie op gang brengt. Het is inderdaad mogelijk dat een bepaalde groep het hierdoor nog stoerder gaat vinden om alcohol te drinken. Ik denk dat dit een probleemgroep is die zowel met als zonder strenge regelgeving zal blijven bestaan. Het is te hopen dat de ouders van deze kinderen de boodschap nu eindelijk doorkrijgen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:07

Goeroe: als iemand mij op een dergelijke manier aanspreekt ga ik echt niet extra moeite doen om dat kratje terug te zetten. Als ik er over na ga denken is dat idd aso, maar mijn eerste reactie zou toch echt kratje neerzetten en weglopen zijn.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:10

Ook in de situatie als jouw zusje na buiten was gegaan had zij het nog niet mee mogen geven. De cassiere weet dat het meisje wat nu buiten staat bij jou hoort. En zo kun jij als nog drank aan haar geven. Al zeg ik niet dat het zo niet gedaan wordt maar het mag officeel niet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:11

Heino schreef:
Goeroe: als iemand mij op een dergelijke manier aanspreekt ga ik echt niet extra moeite doen om dat kratje terug te zetten. Als ik er over na ga denken is dat idd aso, maar mijn eerste reactie zou toch echt kratje neerzetten en weglopen zijn.

Ok, dat kan ik mij voorstellen. Maar dat is een reactie op de manier waarop je behandeld wordt, en niet zozeer vanwege de regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:07

KellyZ schreef:
jelledaantje schreef:
had het echt niet terug gezet had ze zelf maar gedaan :D

Gewoon al je boodschappen laten staan/liggen en weglopen. laat ze dan ook álles maar houden en weer terugzetten :+ :P

Dit vind ik een hele goeie![/quote]
Idd heel volwassen ook. En zó sociaal....... ook tegenover de andere klanten is zoiets leuk.....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:09

goeroe schreef:
Ok, dat kan ik mij voorstellen. Maar dat is een reactie op de manier waarop je behandeld wordt, en niet zozeer vanwege de regels.

Klopt, hoewel ik de regels een beetje dubieus vind ga ik me daarom niet zo gedragen. Maar wanneer iemand me zo onbeschoft aanspreekt word ik ook sachrijnig ;)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:12

Als kassa meisje/dom wief zoals jij dat heel leuk noemt 8)7 ben je verplicht beide mensen[in jou geval dus beide] om ID te vragen en idd ook verplicht om te weigeren indien het niet door beide getoond kan worden eigenlijk ook verplicht te weigeren is mij geleerd. Maar dat wil niet zeggen dat er overal precies zo eraan gehouden wordt. Want wat jij zegt; Jij overhandigt het geld en jij bent oud genoeg komt heel vaak voor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:16

Ik had de krat niet terug gezet hoor, ik had m mooi laten staan met de mededeling dat ze 'm zelf maar mag gaan opruimen.
Jij bent tenslotte al 19 dus je mag gewoon kopen, wat een nonsens. :n

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:17

Rare regel hoor. Als degene die het bier koopt de legale leeftijd heeft moet het niet uitmaken in welk gezelschap hij/zij is.

Als ik met mijn moeder met de trein wil krijgt zij wel 65+ korting maar ik toch ook niet?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:44

nogmaals mensen, alles onder de 20 moet verplicht het ID laten zien, ben je dáárboven dan maakt het niet uit. als er terug gelezen word staat alles beschreven.
@ anne, je moet geen appels met peren vergelijken :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:12

Als TS er ouder had uitgezien dan 20 was het ook geen probleem geweest. Dan had ook niemand om haar id gevraagd.

Als TS 22 was geweest en er jonger dan 20 had uitgezien en geen id bij zich had gehad. Dan had ze mooi ook peg gehad.

Deze regel wekt leeftijdsdiscriminatie in de hand. Mag dat van de grondwet? Nee. Dus mooie regel van de supermarkten, maar helaas als ooit iemand zich er echt druk over maakt houd het geen steek.
Verder mag je iemand alleen om een id vragen als je hem of haar verdenkt van een misdaad/verdachte handeling. Het komen van bier boven de 16 is geen verdachte handeling, dus mag het ook nog eens niet. Wanneer je denkt dat iemand bier rechtstreeks door geeft aan een minderjarige, dan wel. Maar ook dat moet je kunnen bewijzen...

Slijterijen zullen je het bier zonder problemen mee geven. Dit is namelijk een zelfbedachte regel van supermarkten, simpelweg om onder boetes uit te komen.
Net zo iets als dat supermarkten bij scholen vaak groepen jongeren verbieden om met meer dan 2 binnen te komen, diefstal preventie.
Niemand klaagt dus ze doen maar die supermarkten.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:19

Tsja ik ben zoals ik al zei een kassameisje. En iedereen die drank wil kopen bij mij waarvan ik echt denk dat ze rond de 20 of idd jonger zijn vraag ik 't echt aan. Maar volwassenen echt niet hoor, onafhankelijk of er nou een kind bij loopt wat bijwijze van 14 zou zijn.
Ik had van de week zelfs een meisje aan de kassa dat jarig was en speciaal omdat ze nu dus 16 was twee blikjes passoa-jus kwam halen, tsja 't is maar wat je leuk vind.. En als ik zo de foto's van jou in je profiel bekijk had ik ook jou om id gevraagd.
Laatst bijgewerkt door Zirkonia op 01-08-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:21

Leeftijdsdiscriminatie... :') Uhuh, en dat je tot je 18e naar school moet, pas op je 16e op de brommer mag en tot je 18e niet mag autorijden zijn ook allemaal voorbeelden van leeftijdsdiscriminatie. :Z Er is gewoon een goede reden waarom er voor bepaalde dingen leeftijdsgrenzen zijn. Als we nu met zijn allen verstandig waren zouden we alcohol verbieden voor iedereen jonger dan 23. :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:29

goeroe schreef:
Leeftijdsdiscriminatie... :') Uhuh, en dat je tot je 18e naar school moet, pas op je 16e op de brommer mag en tot je 18e niet mag autorijden zijn ook allemaal voorbeelden van leeftijdsdiscriminatie. :Z Er is gewoon een goede reden waarom er voor bepaalde dingen leeftijdsgrenzen zijn. Als we nu met zijn allen verstandig waren zouden we alcohol verbieden voor iedereen jonger dan 23. :Y)

:D Klopt, maar als je met 16 jaar een bromfietsrijbewijs hebt gehaald mag je prima legaal een vriendinnetje van 15 achterop hebben. Dan wordt er ook niet geredeneerd dat je weleens zou kunnen wisselen onderweg.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:55

goeroe schreef:

Leeftijdsgrenzen stellen mag alleen maar als daarvoor een aanwijsbare reden is. Dat noemen ze een objectieve rechtvaardiging. Bv dus het drinken van alcohol onder de 16 omdat dat schade kan toebrengen aan je lichaam. Of brommer rijden onder de 16, je bent nog niet instaat de volledige verkeerssituatie onder ogen te kunnen zien. Daar zijn allemaal wetenschappelijke studies voor.

Het feit dat je er jong uitziet of het feit dat je misschien wel drank kan doorgeven aan een minderjarige is geen objectieve rechtvaardiging. Ze zijn namelijk interpreteerbaar, wanneer ik iemand van 23 zie kan die er in mijn ogen wel ouder uit zien. Maar in jou ogen jonger. Niks objectieve aan. En het doorgeven van drank is natuurlijk helemaal een misschien.