Stel je krijgt dé kans van je leven maar je partner wil niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:11

Ik zou het doen, maar wel als inderdaad mijn paard mee mag (als het voor altijd is dan).

Ik zou het doen met of zonder vriend, mijn toekomstplannen liggen toch al grotendeels in het alleen verder gaan....als hij echt perse mee wil uiteraard komt ie dan wel dan heb ik daar ook vrede mee.

Maar de kans van me leven zou ik nooit door mijn vingers laten glippen ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:59

Als je grootste droom het hebben van een partner is, dan kan ik me voorstellen dat alles daarvoor in het niet valt, maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat dat je grootste droom is.

Je bent geen soulmates als je je eigen soul opoffert voor de ander. Dan kun je namelijk met iedereen wel soulmate zijn. Je moet matchen. Dat betekent dat je vast moet houden aan je eigen identiteit, anders kan je ook niet matchen met die van een ander.
Als jij je grootste droom opgeeft om maar te blijven matchen met je partner, dan ben je jezelf ontzettend voor de gek aan het houden. Dan match je namelijk helemaal niet meer. Je houdt alleen de schijn op.

Je kunt ervoor kiezen om je eigen dromen op te offeren voor de relatie, maar of je daar gelukkig van wordt... Je verloochent jezelf dan ontzettend. Daar komen de midlife-crises vandaan. 'Wat nou als ik mijn eigen pad had gekozen?' 'Ik ga het gewoon alsnog doen!' ... en weg is je 'soulmate'.

Wat voor verbitterd mens was Maarten van der Weijden wel niet geweest als hij bij zijn vriendin was gebleven en haar altijd (onbewust) was blijven kwalijk nemen dat zij hem van zijn droom heeft afgehouden? Erg leuk voor haar ook...

Het is gewoon niet zo dat je met partner per definitie gelukkiger bent dan zonder, en zéker niet dat je een beter mens bent. Het leven is zo veel meer dan het hebben van een partner.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:11

Lindy, jouw tekst zou ik geschreven kunnen hebben. Jij weet het alleen veel beter te verwoorden. :j

Deze opmerking viel mij erg op (ik geef geen oordeel in goed/slecht hoor, geef alleen aan hoe ik er zelf over denk):

__Nathalie__ schreef:
maar is voor jullie je partner dan niet de kans van je leven? Jullie doen allemaal net of dat zo inruilbaar is.

Voor mij is een partner nooit de kans van mijn leven geweest en een partner zal dat voor mij ook nooit zijn. Een baan of een verhuizing trouwens ook niet.

Ik kan me overigens niet voorstellen hoe dat moet voelen, voor de keuze staan om mijn Grootste Wens in vervulling te laten gaan, want ik heb nooit een Grootste Wens gehad. Ik weet wel - en dat klinkt waarschijnlijk heel egoïstisch - dat mijn eigen geluk het allerbelangrijkst is. Ik ben de enige die 24/7 met mezelf moet leven, dan is het toch op z'n minst prettig wanneer ik me goed voel bij belangrijke beslissingen die ik neem in mijn leven. Bij minder essentiële zaken kan ik heel toegeeflijk zijn, maar mijn eigen gevoel wegcijferen of een ondergeschikte rol aannemen doe ik niet (meer).

Hmm, misschien is dat wel mijn grootste wens: vrijheid behouden om de keuzes te maken waar ik mij goed bij voel. ;)

En van de andere kant bezien: stel, ik heb een goede relatie en mijn partner zou voor de keuze staan tussen zijn Grootste Wens en mij, en er is geen compromis mogelijk waar we ons allebei in kunnen vinden. In dat geval is het even flink slikken (en weer doorgaan) als hij voor zijn Grootste Wens kiest, maar aan de andere kant had ik in zijn geval hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Ik wil iig niet degene zijn die mijn partner ervan weerhoudt om zijn Grootste Wens te realiseren.

KiWiKo

Re: Stel je krijgt dé kans van je leven maar je partner wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:14

NU zou ik gaan.......... 20 jaar geleden niet :)

en nu adviseer ik iedereen die 20 jaar jonger is dan mij om het vooral te doen :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:17

ben het met Lindy en karin eens.

Een partner is voor mij nooit een kans,of een invulling.
een partner is een aanvulling,IK vul mijn leven in en IK ben diegene die altijd teruggeworpen wordt op mij.

Houd sowieso van zelfstandigheid en onafhankelijkheid en daar past een partner prima in hoor,maar niet als dat betekent dat ik me gigantisch moet aanpassen en moet inleveren op dingen die mij dierbaar zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:20

Karin schreef:
Lindy, jouw tekst zou ik geschreven kunnen hebben. Jij weet het alleen veel beter te verwoorden. :j

Deze opmerking viel mij erg op (ik geef geen oordeel in goed/slecht hoor, geef alleen aan hoe ik er zelf over denk):

__Nathalie__ schreef:
maar is voor jullie je partner dan niet de kans van je leven? Jullie doen allemaal net of dat zo inruilbaar is.

Voor mij is een partner nooit de kans van mijn leven geweest en een partner zal dat voor mij ook nooit zijn. Een baan of een verhuizing trouwens ook niet.

Ik kan me overigens niet voorstellen hoe dat moet voelen, voor de keuze staan om mijn Grootste Wens in vervulling te laten gaan, want ik heb nooit een Grootste Wens gehad. Ik weet wel - en dat klinkt waarschijnlijk heel egoïstisch - dat mijn eigen geluk het allerbelangrijkst is. Ik ben de enige die 24/7 met mezelf moet leven, dan is het toch op z'n minst prettig wanneer ik me goed voel bij belangrijke beslissingen die ik neem in mijn leven. Bij minder essentiële zaken kan ik heel toegeeflijk zijn, maar mijn eigen gevoel wegcijferen of een ondergeschikte rol aannemen doe ik niet (meer).

Hmm, misschien is dat wel mijn grootste wens: vrijheid behouden om de keuzes te maken waar ik mij goed bij voel. ;)

En van de andere kant bezien: stel, ik heb een goede relatie en mijn partner zou voor de keuze staan tussen zijn Grootste Wens en mij, en er is geen compromis mogelijk waar we ons allebei in kunnen vinden. In dat geval is het even flink slikken (en weer doorgaan) als hij voor zijn Grootste Wens kiest, maar aan de andere kant had ik in zijn geval hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Ik wil iig niet degene zijn die mijn partner ervan weerhoudt om zijn Grootste Wens te realiseren.

Karin (en Lindy) ik ben het met jullie eens :)

Als iets werkelijk je droom is weet je partner toch hoeveel het voor je betekend en zal hij daarin geen belemmering moeten zijn. Ze zeggen weleens zo mooi: houden van is ook loslaten, in dit geval zal dat dan op kunnen gaan.

Ik heb wel ontdekt dat je geluk uiteindelijk echt bij jezelf moet zoeken. Is het niet zo dat jezelf gelukkig moet zijn om een ander gelukkig te kunnen maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:22

Moet zeggen als mijn(toekomstige)partner een droom heeft en die wil realiseren,en ik zie zeker ook voor mijzelf een gave toekomst als ik met hem meega(bijvoorbeeld verhuizen naar een prachtig land,en dan zelf ook opeens allerlei gave dromen krijgen :D ),
dán zou ik wel overwegen mee te gaan.

Maar zou hem ook laten gaan,als het écht is wat hij wil.
en dit verwacht ik andersom ook,hoe pijnlijk misschien ook..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:23

karin dat ben ik ook absoluut met je eens.
Maar ik kan me niet voor stellen dat je een droom (iets) boven je partner zou kiezen.

In mijn partner zie ik meer geluk als in wat dan ook!
En dan zeg ik niet dat je moet inleveren op dingen die je dierbaar zijn. Maar ik kan me niet voor stellen dat als er iets is wat je belangrijker zou kunnen vinden als je partner?

En natuurlijk moet je vrij zijn om te doen wat je wil. Maar ik zou er never mn partner voor in de steek laten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:26

Als het hebben (en houden) van een partner jouw allerhoogste goed is c.q. jouw grootste wens, dan kan ik me voorstellen dat je hoe dan ook altijd voor hem/haar zult kiezen.

In mijn geval is dat niet zo en ik verwacht ook van een partner niet dat ik altijd en onvoorwaardelijk zijn nummer 1 ben, dus dat hij in dit soort gevallen onvoorwaardelijk voor mij zal kiezen. Dan kun je idd voor de keuze komen te staan. Als je partner het allerbelangrijkste voor je is, dan is er überhaupt geen keuze.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:37

als je het zo bekijkt heb je daar wel een punt inderdaad.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je gelukkig kan zijn met iets wat je gelukkig moet maken zonder partner die je gelukkig maakt :D en niet te vergeten je geluk mee te delen :D

Wat een hoop geluk in 1 zin :Y)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:33

KiWiKo schreef:

en nu adviseer ik iedereen die 20 jaar jonger is dan mij om het vooral te doen :) :)

Ik ben 20 jaar geleden wel gegaan: Mijn vriend kreeg een baan aangeboden in de VS (wel bij een Nederlands bedrijf). Ik ben met hem meegegaan en geen moment spijt van gehad! We hebben daar 2 jaar gewoond en zijn toen weer terug gegaan naar NL. Door mijn ervaring daar kreeg ik gemakkelijk een baan bij terugkomst en ik heb nog steeds profijt van onze tijd daar.
Als je me nu zou vragen om weer te gaan zou ik toch hard moeten nadenken: We hebben inmiddels een mooi huis, een hond en twee katten. Twintig jaar geleden was ik net van school af, woonde nog thuis en had geen baan. Niets wat me tegenhield om hier te blijven. Nu is het toch wel anders.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:00

odetteke schreef:
De kans van mijn leven: dat is elke avond naast mijn vent in slaap vallen en elke ochtend weer naast hem wakker worden :+

Amen, sister! Het is echt ondenkbaar dat ik mijn hubbie in de steek zou laten voor een baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:45

__Nathalie__ schreef:
In mijn partner zie ik meer geluk als in wat dan ook!
En dan zeg ik niet dat je moet inleveren op dingen die je dierbaar zijn. Maar ik kan me niet voor stellen dat als er iets is wat je belangrijker zou kunnen vinden als je partner?

Er is sowieso 1 iemand belangrijker dan mijn partner: ik zelf :o
Klinkt misschien heel egoïstisch, maar ik meen het echt.

En, geloof het of niet, op elk potje passen meerdere dekseltjes. Naja of andere potjes ;) , maar er zijn in ieder geval meerdere mogelijkheden :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:47

ja tuurlijk maar in die zin begrijp je mij verkeerd.

Ik bedoel iets anders als jij zelf.

Dat je een baan belangrijker zou vinden als je partner dat zou ik niet snappen.

Silvia In jou verhaal ben je mee gegaan. Het gaat er in dit topic om dat de partner niet mee gaat en je dan zou moeten kiezen tussen je partner en de droom

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:22

Dan toch de droom :j Als mijn partner me die niet gunt is het niet de juiste partner. Ik gun hem ook zijn droom. Ik zeg altijd dat als hij elders gelukkiger is, hij niet eens hier MAG blijven omwille van mij... Het leven is veel te kort daar voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:27

Silvia schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ben 20 jaar geleden wel gegaan: Mijn vriend kreeg een baan aangeboden in de VS (wel bij een Nederlands bedrijf). Ik ben met hem meegegaan en geen moment spijt van gehad! We hebben daar 2 jaar gewoond en zijn toen weer terug gegaan naar NL. Door mijn ervaring daar kreeg ik gemakkelijk een baan bij terugkomst en ik heb nog steeds profijt van onze tijd daar.
Als je me nu zou vragen om weer te gaan zou ik toch hard moeten nadenken: We hebben inmiddels een mooi huis, een hond en twee katten. Twintig jaar geleden was ik net van school af, woonde nog thuis en had geen baan. Niets wat me tegenhield om hier te blijven. Nu is het toch wel anders.

ik ben 20 jaar geleden ook gegaan hoor :) maar toen had ik geen vriend :D :D

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:28

Moeilijk moeilijk, mijn partner zou, als z'n opa en oma overleden zouden zijn tegen die tijd, wel mee gaan. Maar stel hij zou niet mee willen dan denk ik dat ik voor mijn partner kies. Als ik weet dat ik mijn leven met hem voor altijd wil delen.

Zou ik geen partner hebben en zou 't om een paard gaan, dan zou ik hoe dan ook 't paard laten overvaren of overvliegen of met de auto en trailer rijden, mijn paard gaat mee!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:46

__Nathalie__ schreef:
Dat je een baan belangrijker zou vinden als je partner dat zou ik niet snappen.

In mijn geval zou het niet de baan zijn die ik 'belangrijker' vind. Het zou voor mij ook niet zozeer een kwestie zijn van 'belangrijker' vinden. Het is voor mij een kwestie van mijn eigen geluk nastreven. Het leven is veel te kort om kansen te laten schieten.

Vroeger was een relatie misschien 'voor eeuwig', maar de geschiedenis bewijst dat alles stuk kan. Als ik de kans krijg om - noem maar wat - in Nieuw-Zeeland te gaan doen wat ik altijd al heb willen doen, en mijn partner ziet daar voor hem ook uitdagingen, dan is het simpel: dan gaan we samen en dan gaat hij zijn draai daar hopelijk ook vinden. Maar als mijn partner er al niet aan moet denken om aan de andere kant van de wereld te gaan wonen, dan zal er toch een keuze gemaakt moeten worden. Voor mij is dat geen kwestie van 'belangrijkheid', maar van afwegen: 'ben ik gelukkiger als ik mijn droom volg of als ik hier blijf bij mijn partner'? In het laatste geval zal het hoogstwaarschijnlijk toch blijven knagen: 'wat als...' en dan kan ik het maar beter gedaan hebben.

Makkelijk praten vanaf de kant - en als ik in zo'n situatie zou zitten, dan zou het vast allemaal wat gecompliceerder zijn. Maar ik wil iig aangeven dat ik me kan voorstellen dat mensen in zo'n geval een andere keuze maken dan 'bij mijn partner blijven omdat hij niet mee wil/kan in mijn droom'. Daarom kan ik me ook goed voorstellen dat Maarten van der Weijden de keuze heeft gemaakt om voor de topsport te gaan zonder zijn vriendin. Alleen jezelf om verantwoording aan af te leggen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:11

pharagirlke schreef:
Dan toch de droom :j Als mijn partner me die niet gunt is het niet de juiste partner. Ik gun hem ook zijn droom. Ik zeg altijd dat als hij elders gelukkiger is, hij niet eens hier MAG blijven omwille van mij... Het leven is veel te kort daar voor.

Niet willen verhuizen heeft toch niks met niet gunnen te maken?

Als mijn partner een droombaan aan de andere kant van het land kan krijgen dan gun ik hem dat van harte maar ik ga niet mee.
En dan moet hij kiezen of hij liever bij mij blijft of voor die baan kiest.

Maar daarom gun ik het hem nog wel. Ik wil alleen niet mee.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:31

Het ligt er maar aan hoe belangrijk je partner voor je is.

Zelf heb ik een carriereswitch gemaakt, heb rechten gestudeerd en zit nog steeds in de lift wat dat betreft. Mijn man stond hier helemaal achter. Zou hij hier niet achter staan, dan had ik een compromis gesloten. Hij is belangrijker voor mij dan werk. Ik zou zelf zoiets als werk niet voor laten gaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:44

LindyH schreef:
Als je grootste droom het hebben van een partner is, dan kan ik me voorstellen dat alles daarvoor in het niet valt, maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat dat je grootste droom is.

Je bent geen soulmates als je je eigen soul opoffert voor de ander. Dan kun je namelijk met iedereen wel soulmate zijn. Je moet matchen. Dat betekent dat je vast moet houden aan je eigen identiteit, anders kan je ook niet matchen met die van een ander.
Als jij je grootste droom opgeeft om maar te blijven matchen met je partner, dan ben je jezelf ontzettend voor de gek aan het houden. Dan match je namelijk helemaal niet meer. Je houdt alleen de schijn op.

Je kunt ervoor kiezen om je eigen dromen op te offeren voor de relatie, maar of je daar gelukkig van wordt... Je verloochent jezelf dan ontzettend. Daar komen de midlife-crises vandaan. 'Wat nou als ik mijn eigen pad had gekozen?' 'Ik ga het gewoon alsnog doen!' ... en weg is je 'soulmate'.

Wat voor verbitterd mens was Maarten van der Weijden wel niet geweest als hij bij zijn vriendin was gebleven en haar altijd (onbewust) was blijven kwalijk nemen dat zij hem van zijn droom heeft afgehouden? Erg leuk voor haar ook...

Het is gewoon niet zo dat je met partner per definitie gelukkiger bent dan zonder, en zéker niet dat je een beter mens bent. Het leven is zo veel meer dan het hebben van een partner.

Maar mijn Grote Droom, daar hoort mijn partner gewoon bij. Neem het partneraspect eruit, en dan blijft er 'gewoon' een leuke baan en een leuk huis etc over. Niks waarvoor ik zo direct mijn leven zou voor opgeven.

Waarom word er altijd aangenomen dat een droom een relatie in de weg moet staan of omgekeerd? Zo voelt het voor mij niet aan...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:09

Het móet niet in de weg staan, het kán. Er zijn situaties waarin er maar twee vormen van 'compromis' mogelijk zijn als men ervoor kiest bij de partner te blijven: dat de droom niet doorgaat omdat de partner er niet in mee wil of kan, of dat de droom wel doorgaat en de partner er maar in berust en zichzelf daarmee naar het tweede plan dirigeert. Dat gebeurt vaker dan je denkt (vooral vroeger was het heel normaal en meestal is/was het de vrouw die er dingen voor moet opgeven): man kan promotie maken, maar wordt daarvoor overgeplaatst naar het buitenland en vrouw heeft geen andere keus dan mee te gaan en haar leven in NL op te geven.

Ik weet van een stel hier in de buurt dat zij een compromis hebben gesloten waar zij zich allebei prettig bij voelen. Hij kon een baan krijgen bij een universiteit in Denemarken terwijl zij haar leven helemaal op orde had in Den Haag en voor zichzelf in Denemarken geen toekomst zag, terwijl hij die kans toch heel graag wilde aanpakken. Ze hebben een huisje gekocht op het Twentse platteland (zo'n beetje 'halverwege') waar ze hun tijd samen doorbrengen. De rest van de tijd zit zij in Den Haag en hij in Denemarken. Als beide partners geen moeite hebben met zo'n oplossing, dan is er toch ook geen probleem? Je hóeft toch niet alle tijd buiten werktijd bij elkaar te zijn?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:08

Blue_Eyes schreef:
Amen, sister! Het is echt ondenkbaar dat ik mijn hubbie in de steek zou laten voor een baan.

Het gaat hier in dit topic ook niet gewoon om een baan maar om een droom die je waar kan maken. De invulling van wat die droom is, is heel persoonlijk.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:13

Tja.....geluk is bij ieder anders......
Ga je gevoel achterna (lekker makkelijk antwoord) maar zo is het wel!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:15

Het gaat niet om het eerste de beste baantje...

Ik denk dat ik een goed voorbeeld heb van wat de TS bedoelt:

Stel, het is je grootste wens om een kind te krijgen. Dat is helaas niet mogelijk omdat je onvruchtbaar bent en daar heb je veel verdriet van. Je partner wil geen kinderen dus dat komt dan wel weer mooi uit. Zo ben je een jaar of 10 samen en het gaat allemaal goed.

Maar opeens ben je toch zwanger. Je partner wil absoluut geen kinderen (daarom had hij jou immers 'uitgekozen') en staat erop dat je abortus laat plegen. Zo niet, dan gaat hij bij je weg.

Dan moet je dus kiezen tussen je partner en je grootste wens.

Wat doe je dan?