Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:41

Tjsa het is maar wat je wilt. Ik woon ook samen met mijn vriend. Allebei student, ik werk niet (opleiding + avondschool) en hij heeft een bijbaantje.

We wonen allebei voor 80 euro per maand kale huur. Het is dan ook anti-kraak, maar als je geluk hebt kan je zo 3 jaar zitten. En zelfs met een jaar heb jij een baan en dan kan je ook meer besteden..
We wonen in een portiekflat, 10 minuutjes fietsen van het centrum en auto kan voor de deur. Zijn zus woont in een ééngezinswoning met riante tuin voor hetzelfde bedrag. Ze woont er nu al meer dan 2 jaar..

Voor de gemeentebelasting/waterschap/afvalheffing en weet ik veel allemaal, hebben wij kwijtschelding aangevraagd en die ook gekregen. Dat scheelde alweer zo'n 400 euro..

Hier lukt het dus wel!

[edit] : spelfout :+
Laatst bijgewerkt door Marleen op 06-07-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:46

Pmarena, ik ben zon 50 tot 55 euro per week kwijt aan boodschappen met 2 personen + hond. (dit is overigens wel zonder shampoo, tandpasta e.d.)
En het is voor mij geen sport om zo zuinig mogelijk te doen hoor! Ik pak elke week gewoon alles wat ik nodig heb of waar ik wel weer eens zin in heb, maar kom echt nooit boven de 55 euro uit. Het enigste wat ik doe is grootverpakkingen vlees kopen. Als ik eens geen wasmiddel, schoonmaakmiddel en meer van zulke dingen nodig heb, wat dus geld scheelt, koop ik een hoop vlees in. Dit gaat de vriezer in, en zo kunnen we weer weken vooruit en de andere maanden kan ik dat geld weer gebruiken voor wasmiddel,wasverzachter,schoonmaakdingen etc etc.
En wij eten gewoon elke avond vlees aardappels en groenten, we eten een helehoop kilotjes fruit op in een week, drinken bijna alleen maar frisdrank. Wel drinken we geen alcohol en dat scheelt toch ook wel hoor... ook ontbijten we elke ochtend uitgebreid met gekookte eitjes en warme broodjes etc!

Maar ondanks dat ik niet zoveel uitgeef aan boodschappen, zou het mij NOOIT lukken met 950 euro per maand. Nog niet eens in mijn eentje.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:59

het kan ongetwijfeld, maar het zal wel erg krap worden...
ik woon nu alleen, huur is 525 ( groot appartement)
gwl is 70,00
internet/ tv 45,00
verzekeringen huis 22,00
zorgverzekering 115,00
mobiel: 35,00
katten 50.00 ( voer dierenarts kattenbak)
spaar onvoorzien 50,00
gem. heffingen 38
boodschappen 200 ( gemiddeld reken ook verjaardagen , visite bbq enz)
-----------------
kom ik al op 1140 ( heb leaseauto van de zaak, voor eigen km)
edit: en dan is er nog geen geld gereserveerd voor leuke dingen ( uit eten, bios, kleren enz)

daarnaast betaal ik nog hypotheek voor koophuis dat te koop staat a 450,-
heb dus net voor niks 2 banen. :+
ik zou wachten tot jij ook verdient, je zal zien dat het zelfs met zijn 2 en niet heel ruim is,,
en eerst een buffer van 5000 opbouwen, 2000 is echt niet veel. eals je eenmaal woon gaat dat sparen een stuk moeizamer
Laatst bijgewerkt door tantethee op 06-07-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:06

Pfff ik heb het een tijdje moeten doen met 800 euro, en dan kreeg ik ook nog wat huur subsidie en zorg toeslag, maar toen redde ik het haast niet om voor elke dag eten te halen (gelukkig kon ik regelmatig bij andere mensen eten).
Dit was overigens toen ik alleen was en in Almere woonde, mijn huur was 300-400 euro geloof ik.. Dus het wordt wel erg krap!

vuurneon

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:48

200 euro per maand aan boodschappen lukt ons wel, is ons nu ook gelukt :) (en ja daar zaten ook de vaatwastabletten etc bij :P) En wij zijn gewoon naar de AH gegaan.
Maar ik ziet het idd niet zitten om maar consessies te doen qua buurt en ruimte... Ik wil niet in een slechte straat zitten, omdat het goedkoop is :n

Ik blijf nog wel even zitten waar ik zit :j

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:59

Ik woon in Vianen in een 2-kamerappartement samen en betaal daarvoor 300 euro in de maand incl voorschot op de stookkosten. Voor gas/water/licht ben ik zo'n 70 euro per maand kwijt en voor de inboedel ongeveer 10 euro per maand. Maar dat is dus niet zo groot.
Ik denk dat wanneer je voor groter gaat het financieel een stuk moeilijker wordt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:22

Welshcobfan, je kunt natuurlijk wel gewoon rond blijven kijken, je weet maar nooit wat je tegenkomt...
Een goedkopere huurprijs hoeft niet meteen in een slechte buurt te zijn toch. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:28

Klopt, maar wat ik hier heb gezien aan lage huurprijzen liggen helaas niet in de betere delen van de stad.
Maar wie weet komt er wat leuks langs! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:30

Tja, stad is nu eenmaal duur, daar kun je het wel vergeten om onder de 500 iets te vinden.. Of je moet flexibeler zijn en bijvoorbeeld hoogezand overwegen.. En anders lekker wachten..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:36

Binnenstad wil ik ook niet wonen, woonwijk of net buiten de stadgrens wel :)
Hoogezand moet ik niet aan denken :P Veul te onpraktisch :P Het moet wel te fietsen zijn naar de stad :j
(dus bv ten boer, harkstede, engelbert)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:41

Hoogezand is prima te fietsen naar stad. (vind ik dan.. als je van zuidlaren naar groningen kan fietsen elke dag kun je dat zeker van hoogezand naar groningen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:49

Miepie1980 schreef:
breezy302 schreef:
Huur: 250 ( eigenlijk 500 maar huursubsidie)
Eneco: 100.
Tv/internet: 20.
Dsw: 90 ( die van mijn vriend wordt door zijn ouders betaald).
Hoogheemraadschap; 12.

Dan hadden we dus nog 278 euro over! dan kwamen de boodschappen. 50 euro daar deden wij samen 2weken mee!
[/quote}

Gemeentelijke belastingen staan er al bij hoor, en nee dan ben je niet niet failliet. Er bestaat ook nog zoiets als spaargeld hebben en er niet aankomen ( van mijn vriend) en je red het dan makkelijk en trouwens Ts, als je gaat samenwonen komt er nog 700euro aan studiefinanciering bij he!

En mensen waar wij van hebben geleefd is krap ja. Maar ik ben blij dat ik en mijn vriend niet van die verwende mensen zijn en ons prima kunnen redden. Zou wat zijn als je aan 1000 per maand te weinig hebt! leef naar de inkomsten die je hebt.

Knap dat je dat geredt hebt +:)+ .

Maar ik mis wel de verzekeringen qua inboedel enz.
Jullie hebben zo te zien geen auto bij de deur en de TS wel.
Verder verontreinigingsheffing/ rioolheffing komen nog boven op de gemeentebelasting bij ons.
Telefoon staat er niet bij.
Hoogheemraadschap is water? Anders is dat ook nog eens 20 euro extra bij ons.

Mocht de TS ook nog studiefinanciering krijgen dan gaat het vast lukken.

Inboedel verzekering zit inclusief bij de huur en nee geen auto en ipv telefoonabonmenten beltegoed. Hoogheemraadschap is niet alleen water maar samen met gemeentelijke belastingen. geen rioolheffing, dat hoef je hier niet te betalen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:50

Harkstede of roden zou ik eerder overwegen idd.

En Zuidlaren Groningen fietsen wow, ik vind van annen naar Zuidlaren eigenlijk al te ver om te fietsen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:50

MoonChloe schreef:
Hoogezand is prima te fietsen naar stad. (vind ik dan.. als je van zuidlaren naar groningen kan fietsen elke dag kun je dat zeker van hoogezand naar groningen)

Klopt, maar niet mijn gezondheid helaas... (mag helemaal niet fietsen als er teveel pollen in de lucht zitten, kun je mij halverwege al opvegen :P) Dus wil zo dicht mogelijk bij de stad :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:14

zonnebloem18 schreef:
Harkstede of roden zou ik eerder overwegen idd.

En Zuidlaren Groningen fietsen wow, ik vind van annen naar Zuidlaren eigenlijk al te ver om te fietsen.

:oo :oo van Annen naar zuidlaren is 4,5 kilometer volgens Googlemaps.
Zuidlaren-Groningen is 20 km.

Tja als je gezondheid niet meewerkt, dan lukt het idd niet zo.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:09

Ik heb aan inkomen 1300 euro.
Ik woon in een appartement samen met mijn zoontje.
Huur is 360
Telefoon 60
inboedel Verzekering 8
Agis 115
internet 35
Eneco 70
Water 70 in de 3 maanden
En de gemeente beslatingen betaal je aan het einde van het jaar.
Ik red het prima.
Kan gewoon boodschappen doen zonder op te letten, kan kleren voor mijn zoontje kopen.
Sommige maanden is het passen en meten. Maar ik red het zo goed met zijn 2e.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:16

ik heb in mijn 1tje op mezelf gewoont met 450 euro in de maand, dus ja met 2 mensen moet dat wel lukken. Is wel erg krap, maar het lukt wel!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 06:03

Hoe doe je dat in godsnaam?
450 euro was alles wat je had? geen andere inkomens? (zorgtoeslag oid?)
Ik vind dat écht knap! Zoveel betaal je hier minimaal al aan huur!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 06:17

Wij wonen sinds februari met zijn 2en in een appartementje in de binnenring van Eindhoven dat wij spotgoedkoop gekocht hebben gezien de crisis. Mijn vriend werkt fulltime met een vast contract, ik heb naast mijn studie een weekendbaantje waarbij ik doorgaans nog wat extra uurtjes mee kan pakken. Ons totale maandinkomen ligt rond de €2450,- inclusief studiefinanciering á €240,- per maand. Voor het plaatje: ik ben 20 en student, vriend is 26 en ICT'er.

Onze bruto hypotheek ligt op €812,- in de maand, dit is de hele hypotheek (spaardeel + levensverzekeringen er bij). Dan komen daar grofweg aan lasten nog bij:
- servicekosten a €150,- (incl gas, water, licht, internet & tv)
- auto €200,- per maand + nog verzekering a €57,-
- zorgverzekeringen €192,- per maand
- boodschappen €200,- per maand (Lidl & Nettorama rule! :D )
- telefoonrekeningen (geen vaste lijn) €75,-
- sparen €100,-

Met amper €1000,- zal een koophuis voor jullie waarschijnlijk buiten beeld staan totdat jij ook een vaste baan hebt. Huren is misschien wel mogelijk, maar het zal wel krap worden tenzij jullie misschien voldoende huursubsidie krijgen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 06:31

€ 1000 is wel heel krap en ik ben van mening dat je dat absoluut niet gaat redden ...

In deze tijd voor huur van een normale gezinswoning moet je toch echt samen aan het werk zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:54

Nathalie schreef:
Hoe doe je dat in godsnaam?
450 euro was alles wat je had? geen andere inkomens? (zorgtoeslag oid?)
Ik vind dat écht knap! Zoveel betaal je hier minimaal al aan huur!

Zorg toeslag, huur toeslag, weinig huur (ik betaalde toen voor mijn appartement 250 huur in de maand en daar kreeg ik nog huurtoeslag over)

Als je in je eentje woont kan je op gas licht en water subsidie krijgen. En gewoon geen leuke dingen doen, want ik had maar net genoeg geld om van te eten,

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:40

nameless schreef:
het kan ongetwijfeld, maar het zal wel erg krap worden...
ik woon nu alleen, huur is 525 ( groot appartement)
gwl is 70,00
internet/ tv 45,00
verzekeringen huis 22,00
zorgverzekering 115,00
mobiel: 35,00
katten 50.00 ( voer dierenarts kattenbak)
spaar onvoorzien 50,00
gem. heffingen 38
boodschappen 200 ( gemiddeld reken ook verjaardagen , visite bbq enz)
-----------------
kom ik al op 1140 ( heb leaseauto van de zaak, voor eigen km)
edit: en dan is er nog geen geld gereserveerd voor leuke dingen ( uit eten, bios, kleren enz)

daarnaast betaal ik nog hypotheek voor koophuis dat te koop staat a 450,-
heb dus net voor niks 2 banen. :+
ik zou wachten tot jij ook verdient, je zal zien dat het zelfs met zijn 2 en niet heel ruim is,,
en eerst een buffer van 5000 opbouwen, 2000 is echt niet veel. eals je eenmaal woon gaat dat sparen een stuk moeizamer

:wow: zo weinig voor gas/licht ik betaal 150 euro per maand :( ben alleen bijna nooit thuis toch wil eneco niet terug draaien volgend jaar pas weer...
Welscob dat kan ook dat je dus een flinke voorschot MOET betalen zoals ik en dan krijg je het ooit terug maar ik moet bijna 2 jaar wachten dus.
En eneco weet dat ze fout zitten maar toch wordt er niks gedaan zo zegt eneco dat ik 3000 kub verbruik aan gas maar mijn meter zegt 750 kub zit nog al een flink verschil tussen en dat geld daar moet ik nog een jaar op wachten.

ik heb nieuwbouwhuis en super geiisoleerd

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:59

Wat raar Tita! Moet je wachten tot je nieuwe jaarafrekening?
Wij hebben ook een supergoed geisoleerd nieuwbouwhuis en betalen nu 75 euro aan eneco en 20 aan Essent voor t gebruik van de leidingen enzo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:05

:( ja helaas wel ik weet gewoon zeker dat ik teveel betaal maar ja probeer ze dat maar wijs te maken misschien nog ff invullen op internet ofzo

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:17

Meis... je gaat het gewoon niet redden van 1000,- neem dat van mij aan. Nameless komt aardig in de buurt denk ik, mijn begroting ziet er ook zo ongeveer uit.