Citaat:
Is je slaapkamer niet om aan te zien? Ligt je werkkamer vol met troep of is je huiskamer een plek om je voor te schamen vanwege de rotzooi? Met deze stappen heb je je omgeving zo weer op orde!
Opruimen is niet moeilijk, je doet het stap voor stap
Wanneer je van plan bent om een grote rotzooi op te ruimen kan je het gevoel hebben dat je niet weet waar je moet beginnen. En dat terwijl het eigenlijk heel simpel is. Ga aan de slag met deze stappen en je hebt je omgeving zo weer op orde!
1.Zet de ramen open om de ruimte lekker te luchten
Frisse lucht is belangrijk voor een fris huis. Laat het raam lekker openstaan terwijl je aan het opruimen bent. Zorg er bovendien voor dat je je huis altijd ventileert.
2.Ga rond met een vuilniszak
Pak een vuilniszak en ga op zoek naar spullen die duidelijk afval zijn. Papiertjes, keukendoekjes, verpakkingen, blaadjes met aantekeningen en ga zo maar door. Afval hoort niet in je huis rond te slingeren!
3.Bepaal waar ieder ding thuis hoort en zet het terug
Alles in je huis heeft als het goed is een eigen plekje. Je kleding hoort in de kast, je vuile kleding in de wasmand. Boeken op de boekenplank, pennen in de pennenbak, afstandsbedieningen in de tafellade en ga zo maar door. Zet alles op zijn plaats, dan is je huis een stuk opgeruimder!
4.More is less: maak alle grote oppervlakten leeg
Voor een echt opgeruimd gevoel moet je keuzes maken over wat je op je salontafel, je kasten en je vloer zet. Hou het eenvoudig en zorg voor veel ruimte. Veel spullen in huis kost extra tijd. Bovendien ziet het er rommelig uit. Zorg vooral dat de vloer leeg is!
5.Pak je plumeau! (of maak een soppie)
Ga lekker zwabberen om van het stof af te komen. Werk van boven naar beneden en pak zo veel mogelijk mee. Plankjes, de bovenkant van deuren en deurposten, je televisie (alleen speciale schoonmaakmiddelen op je LCD of plasma sherm!) en ga zo maar door.
6.Stofzuigen en eventueel dweilen
Dit is de reden dat je van boven naar beneden moet werken: het stof van de plankjes valt op de grond. Pak je stofzuiger en ga lekker tekeer. Let vooral op zogenaamde Stof Hotspots, plekken waar stof zich sneller ontwikkelt. Als je tijd en zin hebt kun je nog even een dweil over de vloer halen voor een extra fris gevoel (en een lekker luchtje).
7.Maak het gezellig!
Je omgeving is lekker opgeruimd en alles is weer fris. Voor een nog frisser en ‘nieuwer’ gevoel is het leuk om het meteen wat op te fleuren. Zet een plant neer, verwissel een schilderij, verschuif wat meubels, rommel wat met accessoires of leg gezellig wat kussens neer. Het hoeft niet veel te zijn, maar net genoeg waardoor je gewoon even extra blij wordt. Je kunt jezelf ook iets leuks beloven als je klaar bent. Lekker een spelletje doen, of een boek lezen met een wijntje bijvoorbeeld. Je moet ten slotte wel genieten van je opgeruimde omgeving!
nou, daar heb je wat aan
ik ben ook zo goed in opruimen *kuchkuch*
nu is mn kamer redelijk netjes, omdat ik pas heb opgeruimd, en ik houd het al lang vol voor mijn doen
ga nou elke avond ff alles op zn plek leggen, en mn kleding netjes op mn stoel 
merk wel dat het in de vakantie veel makkelijker gaat dan als ik naar school moet, dan ben ik niet zo gestresst enzo 
MC: ik woon in de buurt van rotterdam, maar heb zelf net ook een hele stapel blaadjes gevonden