Belgen discrimineren Nederlanders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:02

Maya schreef:
M_VE : is dat laatste niet omdat jij meer met Belgen in contact komt dan met Nederlanders? Dus omdat je van het een meer treft, dus ook meer van alles aantreft?

En mensen zijn geneigd het goeie te vergeten en het slechte te onthouden... 1x een slechte recensie kan meer doen dan 5 goeie.

Kan best zijn. :j
Misschien is mijn mening wel helemaal anders als ik in Nederland ga studeren. (Doe het voor de opleiding, niet voor de Nederlanders, moesten jullie wat anders denken) ;)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:04

Ben het wel eens met M_VE hoor..

Heb altijd in Belgie op school gezeten (wat overigs lichtelijk een hel was) , en zit nu sinds 2 jaar in Nederland op school.. en die mensen zijn heel anders..
Kan het niet goed uitleggen maar het is gewoon echt zo.

Ken overigs ook een hoop verschrikkelijke Nederlanders.. maar ja.. paardenwereld is sowiezo nogal raar. :roll:

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:08

*hier een stille meelezer die eigenlijk niets nuttigs toe te voegen heeft ^^.
ik vind dit een hele intressante discussie, leuk om te lezen.. ik heb totaal geen ervaring met belgen , of de cultuur verschillen..
Ikzelf ben een geboren en getogen hollander (jep hollander, uit noord holland dus).. over de kleine discussie of nederlanders zich aangevallen voelen als je ze aanspreekt met 'hollanders' .. Ik voel me daar in ieder geval niet door aangevallen, vaak zeg ik t zelf ook in t buitenland ipv 'the netherlands' .. holland is lekker makkelijk en feit blijft dat ik ook echt een hollander ben. en wat roept heel nederland als oranje weer een of andere wk voetbal wedstrijd speelt? juist: "holland!! hup hup hup" (oid ^^)..

Ik ben vooral door bokt ook heel anders tegen belgen aan gaan kijken, 'vroeger' vond ik t altijd maar een raar volkje wat vooral door die taal komt (echt, ik kan er geen touw aan vast knopen). Nu begrijp ik een stuk meer belgische woorden en begrijp ik ook bepaalde zinsopbouw beter .. tenminste.. als ik t lees dan. ruim een half jaar geleden was ik met mn vriend in Antwerpen.. lekker uiteten, naast ons zat zo'n lief belgisch, iets ouder, echtpaar. Mevrouw begon heel enthousiast (denk ik^^) tegen ons te praten.. ik verstond er nog geen half woord van.. kon haar alleen dom schaapachtig aanstaren want ik had echt GEEN idee waar ze t over had.
Maarja, het echt west-friesche accent wat meer in de kop van noord holland noord voorkomt versta ik ook niet(terwijl ik er wel woon), net als het echte limburgse accent, geen touw aan vast te knopen ^^.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:32

Ik heb eigenlijk zowieso de indruk dat dialecten hier veel meer uitgesproken zijn (of ik hoor het verschil niet tussen de Nederlandse dialecten, kan ook).
Een antwerpenaar of west-vlaming houdt toch altijd iets van z'n dialect vind ik. Zelfs sommige proffen hier moeten moeite doen om niet teveel de dialectkant op te gaan (en dan heb ik het over de westvlamingen onder hen).

_Nadia_

Re: Belgen discrimineren Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:36

Thioro, het is ook daarom dat zoveel programma's in Belgie ondertiteld worden, ook al is het Nederlands gesproken. Er zijn inderdaad veel hevigere dialecten.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:48

poes schreef:
Ik ben overtuigd dat quasi niemand in dit topic mij begrijpt als ik in het iepers begin :')

West-Vlaanderen vind ik nog wat de boerenmentaliteit: zeggen toch vaker waar het op staat dan pakweg Oost-vlaanderen die ik een stuk diplomatieker vind.

Qua kledij: als ik een groepje jongeren zie lopen, kan ik bijna altijd zeggen of het Fransen, Belgen, Engelsen of Hollanders zijn, alleen duitsers haal ik er niet uit, italianen dan weer wel.

Qua smaak bungelen hollanders en engelsen dan echt wel onderaan...

Grappig dat je dat zegt. :D Ik vind juist altijd dat Duitsers, Fransen en Belgen er een beetje slonzig bijlopen. :o Vooral Duitsers vind ik er slonzig (onverzorgd, vale kleren) uitzien.

Vind het trouwens wel een grappige discussie om te lezen, hoe Belgen tegen Hollanders aankijken. :D
Ik weet vroeger nog wel toen ik een vriendje had die naar Limburg was gegaan en ik daar een keer kwam ik helemaal schrok van zijn accent dat ie daar had gekregen. :D (was een jaar of 5 hoor) Misschien hebben Belgen en Nederlanders ook wel zoiets tegenover elkaar, met de verschillen in accent.

Had laatst ook trouwens een keer Belgen aan de kassa, ze praatten geloof ik geen dialect oid maar ik had haast gevraagd of ze Engels konden, kon er haast niks van verstaan. :o En hun pasje deed het ook nog eens niet. maar ik woon ook in Groningen dus zo vaak zie je hier geen Belgen, wel Duitsers (kan Duits ook beter verstaan dan Belgisch :o ).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:02

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:36

In De Gloria is gewoon geweldig :D

Jullie moesten eens weten hoeveel vooroordelen er zijn tussen de provincies in Vlaanderen, enkel van Vlaams-Brabant weet ik er niet zo vlug een op te noemen.
De dialecten zijn nog wel goed te verstaan maar inderdaad, er zijn zoveel verschillen onderling dat het zeker voor een buitenlander soms niet te doen is om het te verstaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:39

Die's idd geniaal :D

Maar tis toch ook niet nodig? Ik versta 90% van wat ie zegt :+ En volgens mij is de ondertiteling niet eens volledig :+

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:53

Hahahah dat filmpje is geniaal...ik moet wel goed luisteren en dan versta ik toch zo'n 85% :+ wel humor haha

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:07

Loose schreef:
Grappig dat je dat zegt. :D Ik vind juist altijd dat Duitsers, Fransen en Belgen er een beetje slonzig bijlopen. :o Vooral Duitsers vind ik er slonzig (onverzorgd, vale kleren) uitzien.

Maar natuuuuurlijk :roll:

Ik vind sommige Nederlanders nog wel het ergste wanneer het om discriminatie gaat...Ik wordt zelf gediscrimineerd...Van kinds an aan...Omdat ik een Duitse mama heb die langer in Nederland heeft gewoond dan in Duitsland...Ja ja, kids kunnen gemeen zijn. Maar zelfs nu wordt ik door sommige mensen, die vroeger wel gewoon groetten, met de nek aangekeken, omdat je in Duitsland woont...Een landverrader ben je dan...Dan vragen ze of je al goed kuilen hebt leren graven...urgh...grappig hoor...

Ik begin langzaam gewoon die mensen te discrimineren...Noem ze gewoon kaaskoppen...Of zing 'Orange trägt nur die Müllabfuhr' als ze weer beginnen, dan weten ze genoeg en houden ze op...

Ach we hebben allemaal toch een stukje vaderlandsliefde en vinden daarom bepaalde inwoners van landen maar rare trekjes hebben (hoewel Nederlanders gewoon echt slecht autorijden, sorry :+ ;) :D ), we maken er grapjes over etc. En bij voetbal komt het al helemaal tot een rascistisch hoogtepunt...Ach, zo lang we elkaar niet voor doodslaan of op een of andere manier mee remmen of zo ....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:23

http://www.youtube.com/watch?v=MS-n604PhMw

Deze vind ik ook zalig ;) . Voor mezelf trouwens vind ik het geloofsverschil echt groot tussen België en Nederland.

Ik viel (eerljk waar) van verbazing van mijn stoel dat er in de westerse wereld echt nog mensen bestaan die bidden voor het eten en elke dag naar de kerk gaan en écht geloven dat er een hemel was. Heel naïf, ik weet het, maar hier heb je dat gewoon niet, of het zijn echte uitzonderingen.
Ik kan me er nog steeds geen voorstelling van maken hoe zoiets dan praktisch in zijn werk zou moeten gaan, terwijl ik er verder wel alle respect voor heb hoor.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:35

Is er geen hemel dan? :wow: .

Dat ben ik nu wel al tegengekomen, bidden voor het eten. Vroeger gingen wij regelmatig naar de nonnekes aan zee, waren vrienden van mijn moeder (en echte nonnen) en daar werd dan altijd even gebid voor het eten. Wij waren en zijn niet gelovig, nonnekes wisten dit ook maar een non moet nu eenmaal bidden dus hielden wij 2 minuten onze mond voor we aan ons eten begonnen :+ .
Een andere keer ging ik eens op stage voor gehandicapten en dat was toevallig een katholieke organisatie (jongerenorganisatie), viel ook bijna van mijn stoel toen ze daar begonnen te bidden voor het eten. Maargoed, deed gewoon hetzelfde als bij de nonnen, 2 minuutjes wachten tot ze klaar waren.
Vroeger als kind ging ik ook mee met de nonnekes naar de kerk. Mijn vader komt uit een vrij streng katholiek gezin en wilde toch ietwat katholieke opvoeding (meer om de familie te plezieren dan zichzelf), moeder heeft daar een stokje voor gestoken.
Nu vond ik naar de kerk gaan helemaal niet erg, mocht daar liedjes zingen en dat vond ik leuk :+ .
Nonnekes vonden het op de duur iets minder plezant dat ik te pas en te onpas m'n keel openzette in de kerk en bovendien stelde ik vragen die hun oren niet aankonden. Hoe het bv kon dat maria een kind had gekregen zonder vader want mijn mama had gezegd dat kindjes alleen konden komen als er ook een papa bij was en waarom mensen geen staart hadden, zou toch mooi zijn (in mijn 4 jarige kinderogen dan toch).
Ik mocht niet meer mee naar de kerk :') .

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:36

Overigens eens een complimentje aan Nederland: Jullie hebben nog echt groen.

Ik hoor soms dat Nederland een beetje overbevolkt is maar dat hebben jullie wel weten te behouden. Nationale parken hebben ze hier nog nooit van gehoord. In de ardennen heb je nog een bos die groter is dan tien bomen, maar hier in Vlaanderen, niks. En ik woon in West-Vlaanderen op het 'platteland', maar ik moet drie kwartier rijden naar een bos waar ik vervolgens in evenveel tijd compleet ben doorheen gewandeld.
En jullie gaan veel en veel beter om met dieren dan hier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:39

Limburg heb je ook nog grote bossen :j W-Vl heeft de zee :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:41

Joh BraveSpots. West-Vlaanderen heeft dat gebied bij Beernem? Bij Knokke 't Zwin? De Panne? Bos bij Stekene? Plenty natuur hoor :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:47

Maya schreef:
Joh BraveSpots. West-Vlaanderen heeft dat gebied bij Beernem? Bij Knokke 't Zwin? De Panne? Bos bij Stekene? Plenty natuur hoor :j

Er is wel wat, maar zo klein en meestal erg overbevolkt. De panne heb je een punt, das mijn favoriet. De zee vind ik niks trouwens, verboden voor honden in de zomertijd én erg bevuild (herinderd zich de tijd dat men niet mocht zwemmen in de zee omdat de stront erop drijfde :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:47

Dan steek je toch de grens over richting Nieuwvliet / Cadzand / Groede / Breskens :)

Nergens last van hier hoor :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:48

Stekene is Oost- vlaanderen.
Bossen zijn er toch weldegelijk niet zoveel in west-vlaanderen.
In Antwerpen heb je nog wel een deel (in de kempen) en limburg idd nog meer.

Al ben ik het er wel mee eens dat het algemene straatbeeld in Nederland gewoon netter is. Het zijn dan soms wel kleine poppenhuisjes, maar op het oog mooi onderhouden en ook de wegen zijn beter. Ging laatst een keer mee met een vriendin naar Sluis (ook niet ver over de grens) en het was toch echt een duidelijk verschil tussen netjes onderhouden Nederland en rommelig Belgïe met overal nog wel een kotje bijgebouwd en half samengehouden met verroeste draad.
De grensovergang tussen Belgïen en Nederland weet je trouwens met je ogen dicht zijn, als je ineens in een put rijd en je auto half breekt ben je in Belgïe :+ .
Wallonïe (de kanten van Luik) is helemaal deprimerend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:49

:oo ben sowieso niet zo'n fan van de zeer maar jullie hebben m toch maar :')
In de tijd dat ik in West vlaanderen rond liep (ongeveer een half jaar) heb ik welgeteld 1 bos gezien. Mijn toenmalige vriend nam me daar naar toe want als Limburgse was ik bossen gewend dus hij nam mee naar een ECHT groot bos in West Vlaanderen... Tja, mijn minibosje in schoonbeek is groter..

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:54

Thioro schreef:
Ik heb eigenlijk zowieso de indruk dat dialecten hier veel meer uitgesproken zijn (of ik hoor het verschil niet tussen de Nederlandse dialecten, kan ook).
Een antwerpenaar of west-vlaming houdt toch altijd iets van z'n dialect vind ik. Zelfs sommige proffen hier moeten moeite doen om niet teveel de dialectkant op te gaan (en dan heb ik het over de westvlamingen onder hen).

Dat heb ik juist andersom! ik ben nederlands en studeer nu in belgie en ik kan soms niet eens het verschil qua stemgeluid horen bij sommige vlaamse mensen, laat staan dat ik een verschil in dialect kan ontdekken.. Buiten dat sommige kiek zeggen ipv iek :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:09

Voor ik op Bokt kwam had ik uberhaupt niet het besef dat er dialecten bestonden in Nederland :+ .
Ik dacht dat iedereen gewoon heel net AN praatte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:24

hahaha, nou, als Brabander kan ik bijv. een Drent ook niet verstaan hoor! En als ik in Amsterdam kom, schijnt iedereen te denken dat in Brabant alleen koeienboeren wonen ofzo :+
Qua dialect vind ik Oost-Vlaams wat weg hebben van Twents en West-Vlaams van Zeeuws. Antwerps vind ik erg plat en lelijk, een echte volkstaal a la sjonnie.

Qua regio's vind ik het in Belgie vooral rond de steden lelijk. Want de provincie Luik heeft prachtige stukken, de Antwerpse kempen kun je zo gaan kamperen en rond Brussel zitten ook echt mooie stukken. Maar goed, ik dacht ook altijd dat Rotterdam eo alleen lelijk was, tot ik via Bokt ging meeten rond Maassluis. Wauw wat een prachtige streek!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:30

pharagirlke schreef:
:oo ben sowieso niet zo'n fan van de zeer maar jullie hebben m toch maar :')
In de tijd dat ik in West vlaanderen rond liep (ongeveer een half jaar) heb ik welgeteld 1 bos gezien. Mijn toenmalige vriend nam me daar naar toe want als Limburgse was ik bossen gewend dus hij nam mee naar een ECHT groot bos in West Vlaanderen... Tja, mijn minibosje in schoonbeek is groter..

Ik ben een jaar bezig geweest met uitleggen aan limburgse vriendin dat buitenrijden voor ons gewoon op de weg is, en als je chance hebt eens een dreef. Zij was de bossen rond kattevenia en zo gewend, geen verkeer dus.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:35

In Limburg is inderdaad veel natuur :) En veel maneges in alle genres (dressuur, springen, western --> binnen 15km zitten er al 5 :o )