Kassieres die niet terug tellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Kassieres die niet terug tellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:17

ThaGirl: dat is een goede methode om het aan te leren: stukje bij beetje :j Netjes van de baas dat ze daar echt de tijd voor heeft genomen.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:18

In het buitenland kijken ze helemaal raar op als je er iets bijgeeft! Zo gewoon is dat dus helemaal niet!
Terugtellen doe ik alleen met grote bedragen en bij volwassenen en alleen in Nederlands, bij Duitsers laat ik het gewoon zien op m'n hand. Werk bij Bart Smit. Heb zelden kasverschil!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:19

whitje schreef:
@ lovely1:

Ik denk (althans dat maak ik op uit haar berichten) dat MarvanTom de mensen die het niet kunnen niet dom vind maar de mensen die zicht er niet voor inzetten. wat ze zei ook dit:
Lovely1 schreef:
Ikzelf heb geen enkel probleem met lerende mensen

Dus leek mij dat als ze het wel willen leren ze dat geen enkel probleem vind maar dat als mensen achter een kassa gaan zitten met de gedachte van ik kan het niet en ik ga het ok zeker niet doen of leren, dat ze zich wel ergert aan die mensen.

Maar MarvanTom correct me if i'm wrong ;)

Nou, ik heb hier niks aan toe te voegen. Ja, dat klopt!
Maar zo werkt het toch ook? Voor iedereen, zowel werknemer als klant?
Ik noem niemand dom, wel op het moment dat jij als kassiere niet kan/wil uittellen... Nadruk op WIL.
Voel je je aangesproken? Misschien tijd om jezelf te veranderen ?

Maartje1990

Re: Kassieres die niet terug tellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:21

Ik heb 't écht wel geprobeert hoor! En het lukte ook, maar met veel tijd. En gewoon té veel tijd als ik als cassiere zou moeten werken ;) dus in dat opzicht kan ik het niet nee ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:23

Wij verkopen op onze kinderboerderijen kleine producten bij. We hebben geen kassa. En ik accepteer het wel 1 of 2x dat ik wat geld te kort kom (of te veel). Maar vaker niet, dan word het hoog tijd om snel en uit je hoofd te leren rekenen.

Dat betekend dus dat mijn stagiaires in 5 dagen moeten leren optellen en terug tellen. En de meeste kunnen het ook na 5 dagen.

Het is nogal simpel. Iemand bestelt 10 eieren a 0,20 cent per stuk, 2 koffie van 1,20 en 1 gevulde koek van een euro en een zakje chips van 70 cent. Dan moet je tegen de tijd dat de koffie uit de automaat is gewoon weten dat dat € 6,10 is. En als iemand dan met 20 euro aan komt. Dan moet je weten of je genoeg wisselgeld daarvoor hebt (en heb je het niet moet je zeggen dat iemand het niet kan krijgen). En dan moet je daarna goed terug tellen. Met 5 centen en dubbeltjes erbij.
Kasverschil komt uit je eigen zak. En teveel betekend dat je de hele voorraad moet tellen om te kijken wat je vergeten bent te noteren. Kun je nagaan hoe snel een tiener kan rekenen. Uit z'n hoofd zonder rekenmachine en met terugtellen.

Mensen van 60 die bij ons vrijwilligen hebben er meer moeite mee helaas.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 13-06-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:23

Sow, wat een topic.

Ik werk ook als cassière in een supermarkt en ik tel ook niet terug.
Niemand doet het bij ons, denk ik. (Ik heb er toch nog nooit iemand over gehoord.)
Er komt netjes op mijn schermpje wat ik terug moet geven, makkelijk toch? :P
En ik werk er toch al bijna 2 jaar en heb mijn baas nog nooit horen klagen over het feit dat mijn kassa niet zou kloppen.
Als iemand kleine munten bijgeeft nadat ik het bedrag al heb ingegeven en ik dan iets anders moet terug geven als wat op mijn schermpje staat, daar heb ik trouwens weinig problemen mee. Dus ik vermoed dat ik het wel zou kunnen.
Maar bij ons doet niemand het (misschien alleen mijn baas) en wordt het dus ook niet gevraagd.
Ik vind het eigenlijk vreemd dat jullie er zoveel belang aan hechten?

Ik zeg trouwens wel altijd netjes luidop wat ik ontvang en wat ik de mensen terug geef om eventuele discussies te vermijden. En dan toon ik eerst de muntjes terwijl ze in mijn hand liggen, geef die al aan de klant en dan geef ik het briefgeld en het bonnetje en eventuele zegeltjes ofzo tesamen af.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:25

MarvanTom schreef:
Ik noem niemand dom, wel op het moment dat jij als kassiere niet kan/wil uittellen... Nadruk op WIL.

Als je iets niet kan na uitleg en proberen, KAN je het gewoon niet.
Of kan jij soms alles? Uit je opmerkingen uit te maken wel, en anders ben je lui.

Negeer je nogsteeds mijn vraag?

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:26

Maartje1990 schreef:
Ik heb 't écht wel geprobeert hoor! En het lukte ook, maar met veel tijd. En gewoon té veel tijd als ik als cassiere zou moeten werken ;) dus in dat opzicht kan ik het niet nee ;)

Maar als het het dan vaak doet dan wordt je er toch vanzelf ook sneller in? En dan inderdaad wat eerder ook al gezegd werd gewoon leren op rustigere tijden en als jet dan wat beter gaat ook de drukkere tijden nemen. Komt het vast goed ;)

ThaGirl: Wel fijn dat je baas jou dat echt op die manier geleerd heeft, ik denk alleen wel dat er in een sieraden winkel meer tijd is om dat iemand aan te leren dan wanneer je in een supermarkt achter de kassa moet. (aangezien je tegenwoordig al hoort dat mensen zicht het meest irriteren aan de lange rijen bij de kassa ;), ga je toch niet iemand rustig lerne hoe hij/zij terug moet tellen)

ander vraagje voor de mensen die het moeilijlk vinden: Hebben jullie dan ook wel eens thuis geoefend? (of klinkt dit heel raar, ik ging met me ouders altijd oefenen)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:32

x_Marr schreef:
MarvanTom schreef:

Of kan jij soms alles? Uit je opmerkingen uit te maken wel, en anders ben je lui.

Nou, als na uitleg en begeleiding iets nog steeds niet lukt...
Maar welke vraag bedoel je?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:33

MarvanTom schreef:
Feit blijft: hoe moeilijk is nu correct optellen en/of aftrekken?
Voor velen dus te moeilijk, met zooooooveel smoesjes.
Ongekend dit.
Typisch Nederlands eigenlijk. _-:(

Velen waren mij voor in dit topic, maar ik kan het toch niet nalaten hier nog een keer op te reageren. Ik vind je opmerkingen echt veel te kort door de bocht. Ik kan me voorstellen dat je meent dat als je niet correct kunt optellen en aftrekken je niet achter de kassa hoort. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar zeggen dat iemand die minder goed kan optellen en aftrekken dom is gaat mij echt veel te ver, of we het nu hebben over basisschoolniveau of niet.

Ik begrijp hieruit dat ik ook dom ben. Ik ben universitair afgestudeerd, werk als juridisch adviseur voor met name ministeries, gemeenten en hogescholen en ben de hele dag bezig met ingewikkelde juridische problemen. Alleen kan ik niet tellen, en zeker aftrekken of delen gaat al heel snel de mist in bij mij. Gelukkig hebben we zoiets als een rekenmachine in deze wereld, en rekent het secretariaat mijn offertes altijd even na. Daar zitten mensen die wel kunnen tellen namelijk.... Zo heeft ieder zijn of haar kwaliteiten.

En ik vind overigens de opmerking dat iedereen die niet correct kan optellen of aftrekken dom is, niet getuigen van enig inlevingsvermogen en EQ.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:36

pairadice schreef:
Maar zeggen dat iemand die minder goed kan optellen en aftrekken dom is gaat mij echt veel te ver, of we het nu hebben over basisschoolniveau of niet.

Ik begrijp hieruit dat ik ook dom ben.

Foei ;) Juist met een universitaire opleiding zou je moeten weten dat dit geen juiste conclusie is! Je mag rustig concluderen dat MarvanTom je dom vindt maar om daar nou aan te gaan verbinden dat je dus ook dom bent is echt niet juist hoor :)

Ik zou ook niet teveel waarde hechten aan de mening van iemand die zelf de taal nog niet helemaal onder de knie heeft :)

(En verder heb ik niet het idee dat er bij de andere partij veel begrip zal komen, dus ik zou er ook maar niet teveel woorden aan vuil maken.)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:37

MarvanTom schreef:
x_Marr schreef:

Nou, als na uitleg en begeleiding iets nog steeds niet lukt...
Maar welke vraag bedoel je?

Dan wat?

Uhm lezen is toch niet zo moeilijk? ;)

Whitje: ja ik heb geoefend, zowel thuis en zelfs op school met klasgenoten... maar zat ik achter de kassa blokkeerde ik gewoon..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:40

Shadow0 schreef:
pairadice schreef:
Maar zeggen dat iemand die minder goed kan optellen en aftrekken dom is gaat mij echt veel te ver, of we het nu hebben over basisschoolniveau of niet.

Ik begrijp hieruit dat ik ook dom ben.

Foei ;) Juist met een universitaire opleiding zou je moeten weten dat dit geen juiste conclusie is! Je mag rustig concluderen dat MarvanTom je dom vindt maar om daar nou aan te gaan verbinden dat je dus ook dom bent is echt niet juist hoor :)

Ik zou ook niet teveel waarde hechten aan de mening van iemand die zelf de taal nog niet helemaal onder de knie heeft :)

(En verder heb ik niet het idee dat er bij de andere partij veel begrip zal komen, dus ik zou er ook maar niet teveel woorden aan vuil maken.)

Helemaal goed dit! :D
Ja, ik ben zwaar ongeschoold en kan zowel niet schrijven als tellen. _O-

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:44

@ x_Marr : mja, ook ik ben ook maar mens..!
Wat heb jij gevraagd dan; het gaat hier momenteel zo snel! ;)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:49

Kassieres worden tijdens hun 'opleiding' geleerd om terug te tellen.
Ze kunnen het, als goed is, allemaal. Of ze het doen is natuurlijk een tweede.
En vanaf welke bedragen moeten kassieres terugtellen? Bij alle bedragen of alleen bij hogere bedragen?
Het stoort mij totaal niet, want ik betaal nooit contant. |(

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:50

pff, waar kan je je druk om maken tegenwoordig. Die cassieres zijn wel de dupe hier ff op bokt niet? Als mensen hier zelf zo geweldig goed zijn in terug-tellen doen ze het toch ff zelf? Zoveel moeite is het voor hen niet, voor de cassieres misschien wel. Echt, krijg het idee alsof die meiden achter de kassa niets fout mogen doen, en als ze t maar 1 x doen worden ze door de klanten meteen afgestempeld als stom. Terwijl ze wel de hele dag hard aan het werk zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:51

Ik heb het 2 keer gevraagd ;)
Je kan ook even teruglezen dus ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:52

SdaphneS schreef:
Welke 'opleiding'? Mensen worden ingewerkt door het bedrijf waar ze komen te werken. Dat bedrijf bepaalt zelf of ze het belangrijk vinden of iemand terugtelt of niet, en of iemand daarop ingewerkt wordt of niet. In veel bedrijven zullen andere kwaliteiten minstens zo belangrijk zijn.

Dat ze het allemaal zouden moeten kunnen is in elk geval onzin, dat is iets dat het bedrijf bepaalt en volstrekt niet centraal bepaald is.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:54

x_Marr schreef:
MarvanTom, aan jou de vraag: heb jij inlevingsvermogen?

Dit was de vraag.

[quote="x_Marr"]Whitje: ja ik heb geoefend, zowel thuis en zelfs op school met klasgenoten... maar zat ik achter de kassa blokkeerde ik gewoon..
[quote="MarvanTom"]
Ja begrijp ik wel dat je dan blokkeert is dan toch weer anders maar het kan ook meer zekerheid meegeven dat je dan denkt van ik kan het wel ipv dat je daar gaat zitten en het helemaal niet kan (snap je me nog, vertel het beetje raar ;))
Maar oke jammer dat het niet gewerkt heeft

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:55

Ik kan niet terug tellen en daar baal ik ontzettend van.
Vind het gewoon zo moeilijk en elke keer probeer ik het opnieuw.
Maar het lukt me nog steeds niet. ;( :(:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:56

Ik ben leerlinge 5vwo, en werk bij Mc Donalds. Ik kan gewoonweg niet terug tellen. Heb met een vriendin thuis eens een middag geoefend, en toen wou t nog niet echt. En omdat bij ons ook alles om de servicetijd draait zeg ik gewoon met .... maakt ..... (staat op de kassa :+) Kunnen de gasten het zo na optellen, en kan ik sneller door werken ;)

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:58

pinuts schreef:
pff, waar kan je je druk om maken tegenwoordig. Die cassieres zijn wel de dupe hier ff op bokt niet? Als mensen hier zelf zo geweldig goed zijn in terug-tellen doen ze het toch ff zelf? Zoveel moeite is het voor hen niet, voor de cassieres misschien wel. Echt, krijg het idee alsof die meiden achter de kassa niets fout mogen doen, en als ze t maar 1 x doen worden ze door de klanten meteen afgestempeld als stom. Terwijl ze wel de hele dag hard aan het werk zijn.

hoezo zijn cassieres de dupe? de vraag is in dit topic toch wat men er van vind dat er wel of niet terug geteld wordt door een cassiere?
dan mag iemand daar toch gewoon zijn of haar mening over geven. afgestempeld als stom, hoezo....?
En het is ook niet alleen voor de klant dat terug tellen maar ook voor je eigen kassa maar inderdad het bedrijf vind dat het niet nodig is, dan niet. maar vind dat van dat bedrijf dan niet zo slim.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:59

Het maakt mij echt niks uit of mensen terugtellen of niet..
Als ze maar niet al het geld (muntjes en briefjes) tegelijk in je hand douwen.

Ik denk dat ik ook niet zou kunnen terugtellen.. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:59

whitje schreef:
hoezo zijn cassieres de dupe? de vraag is in dit topic toch wat men er van vind dat er wel of niet terug geteld wordt door een cassiere?
dan mag iemand daar toch gewoon zijn of haar mening over geven. afgestempeld als stom, hoezo....?

Je kunt ook best je mening geven over al dan niet terugtellen zonder mensen af te kraken. Maar afgezien daarvan denk ik dat pinuts ook doelt op enkele andere topics over vergelijkbare onderwerpen.

Citaat:
En het is ook niet alleen voor de klant dat terug tellen maar ook voor je eigen kassa maar inderdad het bedrijf vind dat het niet nodig is, dan niet. maar vind dat van dat bedrijf dan niet zo slim.

Waarom niet?

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:00

Ligt eraan of ik terug tel of niet.
Mensen die haast hebben of jongeren doe ik half of niet terugtellen. Met half bedoel ik: klant koopt iets van 3.75. Geeft 20 euro. Dan doe ik 1.25 maakt 5 en 15 maakt 20.
Bij oudere mensen doe ik altijd terugtellen, als het moet cent voor cent als het ze niet kunnen volgen. Maar ik tel altijd terug.
Als ik het zelf zo in mijn handen geduwd krijg, vind ik het niet verschrikkelijk maar ook niet netjes.

Shadow0 schreef:

Mijn collega heeft het mij geleerd omdat ze het storend vind als er niet teruggeteld wordt. Maar het is niet zo dat alle filialen het standaard aanleren.