Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:45

Ik kan me wel voorstellen dat je veel doet in huis, zeker met veel huisdieren. Ik heb twee katten, twee konijnen, een paard en ik heb een 4-jarige dochter die in en uit loopt met vriendjes. Ik stofzuig elke dag het hele huis, doe regelmatig een was (maar dat kost niet zoveel tijd), ik heb gelukkig een afwasmachine (scheelt ook heel veel tijd). de kattenbakken maak ik dagelijks schoon, waterbakjes verversen, voerbakjes bijvullen, de konijnen worden ook dagelijks verzorgd en al het vieze stro er uit gehaald, de badkamer en wc doe ik 1 a 2x per week (ik vind aanslag vies). Ramen worden gedaan door de glazenwasser 1x per maand en de binnenkant doe ik wanneer het nodig is (1x per twee soms 3 maanden ;) ). De extra klusjes verdeel ik over de week, ik doe elke dag wel wat. Mijn huis is schoon en onderhouden. Je kunt bij mij rustig de bank opzij schuiven etc. Het is er aardig schoon. :D
Ik ben wel een vrij snelle poetsmiep. Ik kan keihard werken in korte tijd.
Tussendoor breng en haal ik mijn kind van school, zorg dat er een lekkere lunch thuis is en 's avonds moet ik weer koken, keuken schoonmaken, kindje in bad doen en naar bed brengen en dan kan ik meestal wel op de bank ploffen (of in de tuin).

Dan hebben we dus nog de tuin en die kost me best veel tijd (veel groen, hou ik wel een beetje bij). Ik doe alles in mijn eentje. Mijn paard doe ik ook nog dagelijks (daar ga ik door-de-week meestal 's morgens heen, zodra ik mijn kind naar school gebracht heb). Tussendoor vermaak ik me met mijn kind, daar is gelukkig ook nog tijd voor en zo niet dan MAAK ik daar tijd voor. Want we hebben het heel gezellig saampjes. Ze doet ook wel eens 'klusjes' (speelgoed opruimen, tafel dekken). En natuurlijk heb je nog een sociaal leven, gezellige afspraken. En eerdaags ga ik ook weer twee dagen (of zoiets) werken. Dus het wordt nog drukker straks..... :D
Toch geniet ik heel erg van mijn kind, ons huisje, onze dieren.....

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:57

ik werk 50 uur in de week, mijn man ook meestal zoiets, vaker meer en hij speelt in zijn vrije uren golf - meestal het hele weekend. Ik heb 2 paarden (kosten samen ook zo'n 20 - 25 uur per week), 5 katten en 3 cavia's. We hebben een groot huis met een grote tuin plus twee vijvers. we doen altijd samen het huishouden en boodschappen. We zijn weg van 7.00 uur tot 18.00 uur voor ons werk, daarna snel eten en dan de paarden. Ik ben meestal rond 21.30 uur thuis. Dan hebben we nog een uurtje de tijd voor elkaar. In het weekend moet ik de paarden 's morgens buitenzetten en voeren en s avonds weer binnenzetten/voeren etcetera, dus dan sta ik om 7.30 uur op en ga ik naar de wei. Daar ben ik zo'n twee uur bezig met klusjes en de verzorging. Vervolgens ga ik naar mijn andere paard, die staat in pension dus die hoef ik alleen te poetsen en te trainen. 's Avonds moet ik dan weer terug naar de wei om te voeren of om ze binnen te zetten. Ohja, ik geef ook tussendoor nog dressuurles aan een paar mensen. Per persoon een uur gemiddeld, dus da's ook nog wat extra uren in de week en ik heb zelf een keer per maand les.

Mijn man doet bijvoorbeeld altijd de was, de tuin, de vijvers, de cavia's. Ik doe de paarden. Schoonmaken doen we altijd pas als het echt een beetje te gek wordt of als er visite komt. Verder doen we het zoals het uitkomt: de ene dag kook ik, de andere dag hij. De vaatwasmachine doen we ook wanneer dat toevallig moet en stofzuigen enzo, precies eender. We hebben expres plavuizen op de benedenverdieping en laminaat op de bovenste twee. Is makkelijk schoon te houden. Wij leven niet voor het huishouden.

't Gebeurt dus wel es dat we geen schone borden hebben omdat we vergeten zijn de afwasmachine aan te zetten of dat we ineens drie wassen op een dag moeten draaien of dat we vergeten zijn boodschappen te doen dus uiteten moeten (wat een straf :D :D) ... tsja... onze dieren ontbreekt het aan niets, soms vergeten we gewoon onszelf. Heeeeerlijk leven!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:46

Quellian schreef:
Ik ben vooral erg verbaasd over sommige uitspraken hier :+

diessel schreef:
Meer werken als 24 uur zie ik niet zitten, daar zou ik bekaf van worden.

Ik raak er ook bekaf van hoor, maar de bedrijven die maandelijks rekeningen incasseren houden geen rekening met 'ik raak bekaf van al het werken'. Ik werk 40 uur en heb minstens 2 uur reistijd per dag, mijn vriend werkt ook 40 uur en heeft minstens 3 uur reistijd per dag. Daarnaast voetbalt vriendlief intensief en ik heb 2 paarden staan. Huishouden heeft bij mij geen prioriteit, komt pas als ik alles gedaan heb (heb net om 12 uur staan stofzuigen, eerder geen tijd voor gehad).

En de mensen die bij ons over de vloer komen, die weten dat ze een kattenhaar (of meer) tegen kunnen komen, meestal zijn het mensen waarbij ik ook bij hun een haar tegen kom. En mensen die er niet tegen kunnen; :evaw:

Ramen zemen doe ik niet aan, vind dat zoiets belachelijks. En buiten dat; ik woon op 8 hoog, het van 8 hoog naar beneden donderen met een ladder heeft niet mijn voorkeur.

Ik besef dat ik veel geluk heb dat ik de keuze kon maken om minder te gaan werken en toch paarden te kunnen onderhouden :o

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:48

jesito schreef:
Ik heb bewondering voor mensen die 40 uur werken en dan nog de paarden heeft en zelf het huishouden doet, respect.

Ik ook!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:42

Kristie schreef:
Ik ben een ontzettende luie huisvrouw :=.
Bij mij is het op het oog schoon, maar je moet vooral niet achter de koelkast oid kijken. Meestal krijg ik zo'n een keer per week (maar kan ook een keer per maand zijn) last van extreme schoonmaakwoede en maak dan alles schoon.

Maar tijdens mijn schoonmaakwoede ben ik nog steeds lui; ik ben gek op schoonmaak doekjes, natte dweildoekjes en alles wat helpt om het snel schoon te maken.

Hihi, hier nog een :D
Heerlijk die wegwerp doekjes, lekker makkelijk :P

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:50

Mijn vriend en ik werken allebei full-time (alhoewel, ik toch parttime met mijn 36 uur ;-)) maar ik vind het erg belangrijk om elke dag lekker thuis te komen.

Dat houd dus in dat het altijd schoon en opgeruimd is. Ik stofzuig 5-7 dagen per week, stof 3 keer per week af en de badkamer doe ik 2 tot 3 keer per week. Ramen, koelkast, oven, kastjes en al dat soort dingen doe ik alleen als het vies begint te worden bijvoorbeeld. Keuken maak ik elke dag schoon, net zoals de vaat. Overigens ruim ik 1 keer in de week heel intensief op, dan gooi ik ook meteen oude papieren, troepjes, flesjes en dingetjes weg en maak ik alles schoon. Dit doe ik op mijn vrije middag. De rest van het huishouden doe ik voor het koken en na het koken... vriend helpt ook mee hier en daar.

Ik heb gewoon een hekel aan een vieze wasbak, losse wc-rolletjes en haren en stinkende kattenbakken. Mijn huis moet confortabel zijn en niet slechts leefbaar.

Overigens scheelt het dus enorm als je alles goed bijhoud, je bent dan dagelijks een half uurtje tot een klein uurtje bezig met alles.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:23

Litterbox schreef:
Mijn huis moet confortabel zijn en niet slechts leefbaar.

Ik leef niet comfortabel als ik steeds aan het schoonmaken ben. :D

Ook in een verschrikkelijk vies huis valt prima te leven. Het is meer het oordeel van mensen dat je in de weg zit. Je 'hoort' een perfect schoon huis te hebben, maar niemand weet eigenlijk waarom. Dat komt denk ik ook door ons calvinisme.

Het valt mij ook op bij die reclames voor schoonmaakmiddelen, vooral die van Dettol: "Overal bacteriën!"
Nee, die chemische troep is gezond! Hoe meer bacteriën hoe meer vreugd. Word je groot en sterk van. :D
Er ligt natuurlijk wel ergens een grens van wat gezond is, maar die ligt volgens mij veel verder dan wij denken.

De schoonmaakmiddelenindustrie doet er alles aan om ons smetvrees aan te praten:
"Ik haat het om vuile toiletblokken aan te raken, zelfs niet met mijn vingertoppen!"
:r

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:47

Litterbox schreef:
Mijn vriend en ik werken allebei full-time (alhoewel, ik toch parttime met mijn 36 uur ;-)) maar ik vind het erg belangrijk om elke dag lekker thuis te komen.

Dat houd dus in dat het altijd schoon en opgeruimd is. Ik stofzuig 5-7 dagen per week, stof 3 keer per week af en de badkamer doe ik 2 tot 3 keer per week. Ramen, koelkast, oven, kastjes en al dat soort dingen doe ik alleen als het vies begint te worden bijvoorbeeld. Keuken maak ik elke dag schoon, net zoals de vaat. Overigens ruim ik 1 keer in de week heel intensief op, dan gooi ik ook meteen oude papieren, troepjes, flesjes en dingetjes weg en maak ik alles schoon. Dit doe ik op mijn vrije middag. De rest van het huishouden doe ik voor het koken en na het koken... vriend helpt ook mee hier en daar.

Ik heb gewoon een hekel aan een vieze wasbak, losse wc-rolletjes en haren en stinkende kattenbakken. Mijn huis moet confortabel zijn en niet slechts leefbaar.

Overigens scheelt het dus enorm als je alles goed bijhoud, je bent dan dagelijks een half uurtje tot een klein uurtje bezig met alles.

Maar wil je op je vrije middag dan niet iets leuks doen. Even lekker naar je paard, met de hond naar het strand, met een vriendin op een terras. Er zijn zoveel dingen die ik leuker en belangrijker vind dan een schone wasbak.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:01

Ik snap litterbox wel. Ik zit niet lekker in mijn eigen huis als ik zie dat er stofjes op de grond liggen, de wc nog gedaan moet worden etc. Ik ruim elke avond voordat ik ga slapen mijn huis op. Dus spullen in de kasten en lades. Afstandsbedieningen waar ze horen, plaid netjes over de bank, kussens opschudden, afwas in de gootsteen.

Mijn vriend vindt het té, maar ik word er rustig van. Ik vind het heerlijk als ik wakker word / binnenkom in een opgeruimd huis. Vaak krijg ik het verwijt dat mijn huis een showroom is, maar ik word er wel blij van.

Ik denk dat iedereen zijn eigen standaard heeft en het niet uitmaakt of je wel of geen dieren hebt (als je de posts doorleest van dit topic). Iedereen moet lekker doen waar hij zich goed bij voelt. Maar ik had eigelijk niet zo veel verschil verwacht toen dit topic net opende :D

Nathalie

Re: Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:46

Ik zit inderdaad ook niet lekker in mijn eigen huis als het een rommeltje is.
Dus dan kunnen jullie wel zeggen dat in een vies huis ook goed te leven is... Toch echt niet door mij!
Ik vind het geweldig om s ochtends wakker te worden en een nette woonkamer in te lopen, ipv dat ik me meteen al aan 10 dingen erger omdat het een rotzooitje is. Dan ben ik serieus de rest van de dag chagrijnig en somber. Mijn energie is dan ookhelemaal verdwenen met als gevolg dat ik er ook niks aan doe, aan die rotzooi! Als ik het elke dag goed bijhoud dan vind ik dat stukken fijner, dus doe ik het zo!
Daarbij heb ik er genoeg tijd voor om mijn huis spik en span te hebben, dus waarom niet? Ik vind het prettig, en daar gaat het om. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:53

Citaat:
Ook in een verschrikkelijk vies huis valt prima te leven. Het is meer het oordeel van mensen dat je in de weg zit. Je 'hoort' een perfect schoon huis te hebben, maar niemand weet eigenlijk waarom. Dat komt denk ik ook door ons calvinisme.

:?
Omdat de meeste mensen het fijner leven vinden in een schoon huis dan een vies huis misschien ??

Althans, ik wel!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:51

En het is gezonder :+

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:11

Ik woon samen, vriend werkt fulltime en ik parttime. 's Ochtends een paar uur en tegen de avond een paar uur. Elke dag doe ik wel een was :o De afwas en de keuken doe ik meestal direct na het eten, maar het komt ook voor dat ik pas afwas als er geen schone borden / pannen meer zijn. :D
De badkamer poets ik elke 3 dagen, is piepklein dus met een kwartiertje klaar. Afstoffen en dweilen e.d. ook zo om de 3 dagen, of wanneer ik tijd heb. Eigenlijk zit er weinig systeem in... :+
Altijd als ik thuis kom kan ik wel wat doen, vriendlief is ook een echte sloddervos, die laat 's avonds flessen en glazen enzo lekker op tafel staan, kleren in de keuken rondslingeren, schoenen overal...
Ik doe alles bij ons thuis, omdat hij pas laat op de avond vrij is. Vind ik niet erg, ik werk minder. En zo weet ik tenminste ook zeker dat het schoon is als ik heb gepoetst. :+
Scheeld dat we geen huisdieren hebben en een inimini-appartementje.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:15

Inderdaaad, ik ben toch wel blij dat onze wc fris is, de vloer niet bezaaid is met kattenharen en zand, ons bed niet ruikt naar 3 weken nachtrust. Het is fris, heus niet perfect, maar van een beetje hygiëne is nog nooit iemand minder geworden.
Als ik bijvoorbeeld bij mijn schoonouders op bezoek ga, dan ga ik daar niet naar het toilet omdat deze er niet al te fris uitziet (zal jullie de details besparen). Op het aanrecht daar kun je nog geen glas inschenken vanwege alle zooi. Ik zou daar erg ongelukkig van worden en ik zou me doodschamen als er bezoek kwam (maar misschien zien zij het niet zo, vinden ze het niet erg).

Toch leuk te lezen dat iedereen er een andere kijk op heeft.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:22

@ Alet. ANWB had vorig jaar een langs de snelweg WC test en de WC's die er het meest vies uitzagen bevatten de minste bacteriën 8)7

Ik snap het echter wel, ik ben ook soms bij mensen op een verjaardag dat ik denk, had je niet even een doekje door de WC kunnen halen / stofzuigen... Mijn vriend heeft ook een heel andere kijk op schoonmaken. De dag voor zijn verjaardag tipte ik hem om zijn WC schoon te maken (eigen badkamer in studentenhuis) en de bril had hij wel gedaan, maar de bovenkant van de stortbak niet. Die drie seconden extra schoonmaaktijd waren blijkbaar te veel van het goede :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:24

Mijn vriend en ik werken allebei 40 uur per week.
Hebben een oude boerderij, grote tuin, een hond en 2 paarden bij huis.

Elke dag is het alleen koken en afwassen. Na de afwas maak ik altijd wel natuurlijk de tafel, het aanrecht, de tegeltjes en het fornuis schoon.

De was opvouwen en ophangen doen we tussendoor. Als de aardappels koken kan je ook wel ff een wasje vouwen vind ik.
Hetzelfde geldt voor strijken.

Verder doen we elke zaterdag alles. Dus alles afnemen, stofzuigen, dweilen enz.

Grote klussen doe ik altijd als ik tijd heb.
Mest eerst het land uit en slinger een van de paarden in de rondte en daarna heb ik tijd voor andere dingen.

Houdt dus de tuin netjes bij, was de ramen binnen en buiten enz.

Ga daarnaast ook nog minimaal 2x per week buitenshuis sporten en vriendje lief wel 5x per week.
Op zondag doen we niets.

Redt het eigenlijk prima.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:25

denk uurtje of 12 p week, lijkt onwijs veel maar valt reuze mee

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:35

Goh, ik voel mezelf bijna een viespeuk als ik dit zo lees _O-

Ik stofzuig 1 keer in de 2 dagen (wonen met zijn 2en, hebben 2 grote honden, 1 kat en 2 cavia's), dweilen hoogstens 1 keer in de week of 2 weken. Kastjes van de keuken uitsoppen? Waarom? :D Als deze dicht zit, komt er toch ook niets goors in? :)) douchecabine maak ik geregeld schoon als ik er toch onder sta en verder eens in de 2 weken ff een stofzuiger door de hele toko heen en een dweiltje erlangs.

Als ik weet dat er visite komt, dan maak ik de boel wel extra grondig schoon. Als het een beetje vuil is, dan maken ik en mijn vriend zich daar niet druk om, maar ik wil ook niet dat de visite genoodzaakt is om op een bank vol haren te moeten zitten. :D

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:52

XoNo schreef:
Goh, ik voel mezelf bijna een viespeuk als ik dit zo lees _O-

Ik stofzuig 1 keer in de 2 dagen (wonen met zijn 2en, hebben 2 grote honden, 1 kat en 2 cavia's), dweilen hoogstens 1 keer in de week of 2 weken. Kastjes van de keuken uitsoppen? Waarom? :D Als deze dicht zit, komt er toch ook niets goors in? :)) douchecabine maak ik geregeld schoon als ik er toch onder sta en verder eens in de 2 weken ff een stofzuiger door de hele toko heen en een dweiltje erlangs.

Als ik weet dat er visite komt, dan maak ik de boel wel extra grondig schoon. Als het een beetje vuil is, dan maken ik en mijn vriend zich daar niet druk om, maar ik wil ook niet dat de visite genoodzaakt is om op een bank vol haren te moeten zitten. :D

ach XoNO, dan stofzuig je in ieder geval al meer dan ik :D

Visite: van het weekend logee... man o man, ik heb tot vannacht 02.00 uur staan boenen: we hadden veel te veel leuke dingen gedaan, paarden, buiten de deur eten... het was nogal een bende: heel zacht uitgedrukt.
En dan neem ik mij steeds weer voor: vanaf nu gaan we iedere week 2 uurtjes boenen samen.

O:) Yeah right...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:44

Ik ben toch wel een aantal uren per dag bezig..... Ik stofzuig elke dag. Ik reken mijn paard dan niet mee trouwens.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:40

Oeh ik voel me toch aangesproken om nog even te reageren... :P
Ik schreef eerder ergens in het topic dat het bij ons niet brandschoon hoeft te zijn, maar dat betekend ECHT NIET dat het smerig is hier hoor! :o
Ik bedoelde meer (even wat voorbeeldjes die me nu te binnen schieten).
- er staat wel eens een mand met kleding die gestreken moet worden. Nu ik wacht ik gerust totdat die helemaal vol is want voor 10 min zet ik het strijk ijzer niet aan (ik strijk heel snel en netjes). Bovendien doe ik het liever in het weekend want dan hebben we nachtstroom.
- er staat wel eens een vuil glas in het aanrecht. Nu ga ik niet 's ochtends voordat ik ga werken 2 glaasjes en 2 bordjes afwassen, dus dat blijft gewoon staan en na het avond eten wassen we gewoon af.
-de wasmachine, daar zitten wel eens wat kleren in (ook wel eens een paar dagen) want ik ga geen machine draaien voor 3 truitjes. Bovendien vind ik dat slecht voor het milieu.
-er loopt een poes hier rond, die verliest ook wel eens een haartje, maar stofzuigen kan ook om de dag ipv iedere dag 2x :o. De kattenbak doe ik wel 2x p.d. en de korreltjes die buiten de bak liggen met stoffer en blik terug erin. maar dat is 3 minuutjes werk. :+

Je wordt bij ons echt niet ziek hoor, ben maar niet bang. :)) Maar ik persoonlijk zou juist zenuwachtig worden als ik dwangmatig overal met de stofzuiger en de glassex achteraan moest. }> :+

Als ik het boodschappen doen meetel kom ik wel op meer uren uit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:49

Nou Iessie, bij jou durf ik wel langs te komen hoor :j Haha

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:51

Ik woon nog thuis, als ik vrij ben, moet ik meehelpen, ben ik soms een uurtje bezig met zuigen, dweilen, stoffen, aanrecht opruimen etc.

Mijn moeder werkt in de schoonmaak, en die heeft een gezinnetje die nog nooit van poetsdoeken hebben gehoort :D
Ze hadden grijs vloerbedekking in de slaapkamer liggen, maar toen mijn moeder gezogen had (ze hadden overigens geen stofzuigen, geen dweil xD) kwam er rood vloerbedekking onder uit!

Plankjes met zoutpotjes, nog nooit afgestoft, mn moeder kreeg het er zelfs niet meer af met haar nagel xD

Geniaal als ik dat zo hoor. Minder geniaal als je weet dat er 2 kleine kindertjes in huis lopen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:59

OKe euuhhmmmmm zal wel een heel verhaal worden dus even puntsgewijs :+

Vriendlief en ik werken allebei fulltime en vriendlief eigelijk nog wel veel meer dan dat.
Hij doet de tuin en ik doe binnen :j
op zaterdag maak ik het hele huis schoon en dan ook echt schoon. De koelkast doe ik 1 keer in de twee weken of eerder als ik zie dat hij vies is. De badkamer elke week en door de week om de dag de wc (we zijn niet zo veel thuis, in de vakanties doe ik het elke dag)
Stofzuigen doe ik ook om de dag, de andere dag doe ik even swifferen. Een kat hebben we op dit moment niet.
Grote dingen zoals keukenkastjes en ramenlappen, doe ik meestal alleen als ik een paar dagen vrij ben :+
Vriend en ik hebben de regel om op uiterlijk 13.00 uur te stoppen en dan gaan we wat leuks doen :j
Tijdens het koken, doe ik dus broodjes smerem, was opvouwen, stofzuigen, doekje over de tafels en soms de wc, maar die doe ik vaak na het eten pas :j
En weet je zolang ben ik er eigenlijk niet mee bezig en ik vind het prettig wonen in een lekker schoon huis :j

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:00

..iemand heeft wel eens gezegd tegen me'het huis is er voor jou..en jij niet voor het huis'..en zo is het..de een geniet meer van zn huisje als ze 2 keer per dag de stofzuiger er doorheen haalt en de ander met 1 keer per week

zelf woon ik alleen met twee dochters van 2 1/2, een hond/kat/konijn en werk daarbij 4 dagen en gaat gemiddelt 2 a3 keer per week paardrijden...neem van mij aan, dat ik weinig tijd heb voor het huishouden maar ik probeer gewoon de rommel achter me op te ruimen, en ga ik douchen neem ik gelijk de Gloor mee om (jaja in mn naakkie)..de docuche te boenen, je heb gelijk 2 vliegen in 1 klap, je maak zelf niet daarna gelijk je badkamer weer vies...keuken maak ik schoon als ik staat te koken(kijk de kasjes ff na)...en de rest gaat gewoon tussen neus en lippen door....maar het is niet het meest belangrijkste voor me...zeker niet!!!...