Schade na de storm van vannacht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:17

Het was echt niet normaal hier! Hiervoor ons huis staat een grote (zend?)mast en daar zitten mensen nu allemaal dingen te repareren. Dus denk dat het in die mast ook flink mis is gegaan.

Ik ga gauw naar de paarden, de lucht wordt alweer onheilspellend donker hier!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:18

breezy302 schreef:
Waar dan? Ik woon ook in Vlaardingen en hier was ook ergens de bliksem ingeslagen ( west)

Inderdaad in west, in die wijk tegenover de Kulk.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:20

ik werd rond 4e wakker door alle klappen
hier in de straat gingen zelfs auto alarmen loeien :+
mijn paarden stonden wel buiten ben net wezen kijken alles is goed
het is wel wat modderig maar al het water is naar de greppels rondom getrokken
die zijn normaal leeg stonden nu vol met water

SecretLIN

Re: Schade na de storm van vannacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:24

sjonge volgens mij slaap ik ook super goed haha sliep om 03:00 toen donderde het wat en een paar flitsen meer heb ik niet meegemaakt :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

ik kon echt niet lekker slapen vanacht,, me paardjes stonden gelukkig binnen :D
ik hoorde eerst rond elf uur gwn alleen donders en toen later begon het een beetje te regenen en toen waren er alemaal flitsten egt vet veel en vanochtend hoorde ik van me zus dat er in heemskerk (heel dicht bij ons)
ingeslagen was,
bij ons liggen er een paar takken op de grond en verder eigelijk niks, en een hele grote plas water voor ons huis maar dat droggt heel snel op altijd

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:28

Mer1980 schreef:
NH Zaandam: Noodweer pffff heb geen oog dicht gedaan vooral die hagel op mijn schuine dakraam := hield mijn hart vast. echt ik ben stuk. helaas is er ook 1 dakpan verschoven, maar dat was de schade dan ook...

ja bij mij was er ook vet veel hagel, ik d8 dat me dak instorten, ( ik slaap beneden naast de schuur :P )

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:31

Hier was het echt niet normaal
De laatste bui was het ergste
Verder geen schade alleen de wal bij de sloot in onze tuin zitten gaten in (weggespoeld) en het waterpeil is behoorlijk gestegen
Sommige docenten kwamen zelfs te laat op school
Hier is het ook een paar keer ingeslagen ergens
Zo'n hele felle flits en dan helemaal stil alsof er helemaal niks was en dan zo'n hele harde enge donder
Ze hebben nog meer onweer voorspelt :(
Het is nu rustig hier..... maar voor hoelang? :P
Ik vond het echt doodeng
De eerste bui lag ik met mijn ogen dichtgeknepen in bed
De 2e bui eerst mijn oren en ogen dicht (ik hoorde dat het een keiharde knal was <-- ik trilde gewoon helemaal in bed zo hard was ie)
Daarna maar licht aangedaan
Toen was de bui voorbij sliep ik net werd ik weer wakker
Daarna niet meer geslapen 6 uur maar naar beneden gegaan filmpjes maken
Zal ze zo eens uploaden je hoort het gewoon echt keihard knallen
Bij 1 filmpje is alsof iemand iets heeeel hard aanzet

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:32

Mer1980 schreef:
NH Zaandam: Noodweer pffff heb geen oog dicht gedaan vooral die hagel op mijn schuine dakraam := hield mijn hart vast. echt ik ben stuk. helaas is er ook 1 dakpan verschoven, maar dat was de schade dan ook...

Ik heb hetzelfde gehad alleen dan zonder dakpan :P

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:33

daaf4ever schreef:
Het was echt niet normaal hier! Hiervoor ons huis staat een grote (zend?)mast en daar zitten mensen nu allemaal dingen te repareren. Dus denk dat het in die mast ook flink mis is gegaan.

Ik ga gauw naar de paarden, de lucht wordt alweer onheilspellend donker hier!

d'r is nog meer onweer voorspelt
of hoe ik het noem bliksembuien :P

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:36

hier in het belgisch limburg alleen wat gerommel maar wel veel bliksem,weinig regen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:36

[RSS feed over het weer via Buienradar.nl]

Noodweer trekt over Nederland
Geschreven door: Ed Aldus, 26-5-2009

De afgelopen avond, nacht en vroge ochtend is een groot deel van ons land getroffen door noodweer. Zware onweersbuien, vergezeld van hagel, zware tot zeer zware windstoten en wateroverlast zorgde op tal van plaatsen voor problemen.

Een verticale bliksemontlading in Heemskerk - Foto: Wouter de Haan

Het noodweer van de afgelopen nacht was volgens mijn collega Jan Visser mogelijk het zwaarste onweer (in de maand mei) van de afgelopen 30 jaar. Deze enorme onweerscomplexen, in vaktermen ook wel Mesoscale Convective System (MCS) of een Mesoscale Convective Complexes (MCC) genoemd ontstaan in een gebied waar warme vochtige lucht en relatief koele en droge lucht elkaar ontmoeten.

Niet alleen een fraaie lichtshow, maar lokaal viel ook een aanzienlijke hoeveelheid aan neerslag. Ook kwam het tot (zeer) zware windstoten. Hoek van Holland noteerde een zeer zware windstoot van 101 km/u, Schiphol 104 km/u en Amersfoort 115 km/u. In Woensdrecht vielen hagelstenen met een doorsnee van 5 cm. De grootste hoeveelheden neerslag tot vanochtend 8 uur waren: Zwanenburg 76mm, Wervershoof 63mm (waarvan 50 mm in 35 minuten), Uitgeest 60 mm, Lemmer 57mm, Purmerend 52 mm (maandsom 141 mm), Zaandam 51mm, Schiedam 47 mm, Middenbeemster 46, Hoofddorp en Haarlem-Schalkwijk 44 mm, Hazerswoude 42 mm, Oterleek 41 mm, Middelie 40 mm, Krommenie 39 mm, Den Haag 38 mm, Assen-Noorderpark 33 mm en ten slot Pernis 30 mm: in Arnhem viel slechts 1 mm.

Hagelsteen van bijna 5 cm in Hoogerheide - Foto: Mario Egthuijsen

Het noodweer in de nacht van maandag op dinsdag heeft vooral in het westen en het noorden van het land veel overlast veroorzaakt. In veel plaatsen en dorpen moest de brandweer uitrukken voor wateroverlast, stroomschade en blikseminslag. In Groningen kwam de brandweer in drie uur tijd ruim veertig keer in actie. Ook in Amsterdam en andere grote steden had de brandweer het extra druk. Op veel plaatsen lagen op de weg takken en omgewaaide bomen. In onder meer Wildervank, Stadskanaal, Lisse, Hazerswoude en Nieuwegein werden woningen door de bliksem getroffen, waarna er brand uitbrak. Bij de meeste hulpdiensten werd in de loop van de nacht extra personeel opgeroepen om alle meldingen te kunnen verwerken.

Door wateroverlast sloot de politie de A20 bij het Kleinpolderplein in Rotterdam in beide richtingen af waardoor de ruit rond Rotterdam deels volliep. Op de A16 Breda-Rotterdam stond rond half acht 25 kilometer file voor het Terbregseplein, de aansluiting op de A20. Op de A10 ontstond een overstroming tussen de afslagen IJmuiden en Geuzenveld waardoor de politie de weg afgesloot. Inmiddels is weer één rijstrook open. De verwachting is dat het water pas in de loop van de middag weg is. Tussen Den Bosch en Utrecht liep het verkeer vast door een noodvangrail die op de weg was geblazen en waar een auto op was gebotst. De file groeide tot meer dan 30 kilometer.

Bron: Ed Aldus - Jan Visser - ANP

Inslag in Berkel en Rodenrijs gefotografeerd door de Familie Klom. Gemaakt gisteravond om 23.37 uur. Rechtsonder randstadrail station Westpolder, foto is gemaakt richting Delft.

Dit verticale ontlading is gemaakt in Schiedam door Dennis Bossaert

bron http://www.buienradar.nl

foto's staan er niet bij
staan wel op de site zelf

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:38

Ik vond het echt eng vanacht, en ben normaal helemaal niet bang voor onweer. Flitsen bleven maar komen, de regen was echt niet normaal (r'dam zuid woon ik) en we zaten eigenlijk constant in het licht. De ene flits na de ander, tellen kon niet want binnen een sec. was de volgende er al. Wij hebben geen schade, wel meerdere auto's horen afgaan vanacht.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:39

ik heb in rotterdam geen schade maar vriendin haar kamer in amsterdam stond wel helemaal blank.. knullig..

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:40

ik heb te vroeg gejuigd hier begint het nu te regen en waaien en hagelen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:42

Ik zie hier op het eerste oog ook geen schade.. Zelfs onze nieuwe planten die hebben het overleefd aangezien die nogal klein zijn en een erg lange tak hebben. Maar dadelijk ga ik even naar me Oma toe dus dan zie ik misschien nog wat dingetjes die het niet hebben overleefd.
Ik vond het wel erg eng vanacht (rond 5u was het bij ons) want het ging echt enorm hard, het was volgensmij echt even net boven ons.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:42

breezy302 schreef:
Op teletekst staat dat het hier in Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam Zuid en Alblasserwaard het ergste is geweest.

Ja dat geloof ik meteen, het was echt bizar vannacht! En nu is het nog steeds niet rustig als ik naar buiten kijk...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:43

Nou dan heb ik wel medelijden met die mensen als het hier al zo erg tekeer is gegaan

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:43

Coby schreef:
Hier ook geen schade (omgeving Heerenveen), maar wel een hele nacht onweer gehad. Met vooral in de ochtend flinke knallen. De aardlekschakelaar is twee keer omgeklapt. Betekent dit dat er een inslag is geweest?

Ik hoop dat dat de paarden binnen hebben gestaan, ze stonden dit weekend steeds buiten en ben gisteren niet geweest.

Nee hoor is geen inslag geweest, je hebt alleen een zeer gevoelige meterkast.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:45

Hier ook niet echt schade, heb net even een rondje rond het huis gelopen. Alleen veel dingen omgewaait.
Het enigste waar ik last van heb ik slaapgebrek! :Y) Werd rond half 4 wakker vannacht en heb na die tijd niet echt lekker meer kunnen slapen. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:47

Kieffer schreef:
breezy302 schreef:
Op teletekst staat dat het hier in Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam Zuid en Alblasserwaard het ergste is geweest.

Ja dat geloof ik meteen, het was echt bizar vannacht! En nu is het nog steeds niet rustig als ik naar buiten kijk...

Weet niet waar in Vlaardingen jij woont maar ik in west en nu valt het wel mee, het miezerd nu maar een uurtje geleden werd het opeens wel weer heel erg donker. Vannacht ben ik ook echt jankend wakker geworden ( ben heel erg bang voor onweer) en probeerde mijn vriend wakker te krijgen maar die sliep gewoon door.

corientjuhh

itske schreef:
Coby schreef:
Hier ook geen schade (omgeving Heerenveen), maar wel een hele nacht onweer gehad. Met vooral in de ochtend flinke knallen. De aardlekschakelaar is twee keer omgeklapt. Betekent dit dat er een inslag is geweest?

Ik hoop dat dat de paarden binnen hebben gestaan, ze stonden dit weekend steeds buiten en ben gisteren niet geweest.

Nee hoor is geen inslag geweest, je hebt alleen een zeer gevoelige meterkast.

Beter

kladruber

(grens delft)

Ik ben niet bang voor onweer, maar de paarden stonden buiten en dat vond ik zo erg |( , heb om 7 uur de boer gebeld :o en die zei vanuit huis is niets te zien dus zal wel goed zijn.
Zag me paard al weer getroffen worden door de bliksem of in de sloot liggen. De boer heeft niet gebeld dus zal wel goed zijn allemaal...
Zat te trillen op de bank, zag de bomen horizontaal gaan en ik heb ramen van 5 bij 7 meter en het leek wel een griezelfilm. Vanaf half 4 niet meer geslapen. Wij hadden ook even een pauze, letterlijk stilte voor de volgende storm... Me dochter heeft gewoon doorgeslapen hahah.

Me vriend zei vannacht "ga toch echt je paard niet binnenzetten hoor..." (achteraf leek het me ook niet zo verstandig :+ )

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:48

hier (Uithuizermeeden) is geen schade... het heeft wel geregend en geonweerd... ben erg blij dat mijn konijnen in de tuin beschut staan (hondenhok met ren, tegen een schutting aan... niet het hoogste punt)

Het was vanochtend toen ik naar mijn werk ging (7:45) droog en dat is het nu nog... de paarden gingen vanochtend gelukkig gewoon naar buiten alsof er niks aan de hand was :)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:50

Ik woon ook in jubbega en heb ook een hele oude meterkast met dezelfde kuren.
Is ergens wel fijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:55

Kieffer schreef:

Ja dat geloof ik meteen, het was echt bizar vannacht! En nu is het nog steeds niet rustig als ik naar buiten kijk...[/quote]

Weet niet waar in Vlaardingen jij woont maar ik in west en nu valt het wel mee, het miezerd nu maar een uurtje geleden werd het opeens wel weer heel erg donker. Vannacht ben ik ook echt jankend wakker geworden ( ben heel erg bang voor onweer) en probeerde mijn vriend wakker te krijgen maar die sliep gewoon door.[/quote]

Ik quote mijzelf maar even, nu is het hier niet meer rustig, het waait en regend weer hard