Ik kan niet wennen aan de rijstijl van mijn vriend..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

Re: Ik kan niet wennen aan de rijstijl van mijn vriend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:32

Ik wens geen enkele hardrijder een boom toe (al is het maar om de reddingsdiensten die zeik te besparen) maar als mensen zo graag hard willen rijden, liever dan alleen zichzelf dan meniging ander.

Voor TS zou ik zeggen, misschien moet je hem (subtiel) wijze op het werk van een traffic-informers... Zie http://traffic-informers.hyves.nl/ Een oude bekende van mij heeft dit opgezet. Wilde ''ff'' snel naar de discotheek komen, hij is daar nooit aangekomen. Hoe ging dat spreekwoord ook alweer... Hardrijders zijn doodrijders.
Klinkt hard, maar bekijk die hyves en trek je conclusie ;)

Tot die tijd, sterkte ermee, tis een moeilijk pakket waar je in zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:38

Ik heb tegen mijn vriend gezegd: stop de auto maar, ik loop wel :( Ik wandel liever een pokke-end dan in sneltreinvaart in de kist naar het hiernamaals!
En hij is gestopt en heb inderdaad een stuk gelopen. Had absoluut effect! (dat was de spreekwoordelijke druppel: we hadden natuurlijk voor die tijd al vaker discussies gehad erover).
Hij rijdt nu keurig! Zelfs zijn sportwagen is ingeruild voor een degelijker model! :D Ik kan nu echt met een gerust hart naast hem zitten :) En ook rustig thuis zitten als ik weet dat hij alleen onderweg is!
Had hij dat rottige rijgedrag voortgezet? Dan was ik noooooit meer ingestapt! Ik ben echt doodsbang als iemand zo onverantwoordelijk rijd. (ben mijn oom kwijtgeraakt door een verkeersongeval toen ik jong was, heeft vreselijk veel indruk gemaakt. ook al was het niet zijn eigen schuld, maar gewoon pech. ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:16

Sin schreef:
Trouwens al die mensen die hier hardrijders tegen een boom wensen hebben zelf nog nooit te snel gereden zeker of eens met wat pintjes op achter het stuur gekropen? Allemaal heilige boontjes hier?

Nee, met drank zeker niet. Hooguit eens 1 biertje een paar uur op voorhand, maar zeker niet meervoud. Ik vind dat echt zo not done, ik verkies zelfs hard rijden boven aangeschoten rijden, uit deze kwaden. Want hoe je het ook wendt of keert, je bent gewoon minder snel in je reacties, en zeker in situaties met dergelijke snelheden en omstandigheden is dat gevaarlijk. Het is heel simpel, glaasje op? Laat je rijden, je hebt het verstand en benul om met een auto te rijden, dan moet je ook het verstand hebben om dat glaasje te laten staan.

Hard rijden : tuurlijk wel, maar dan ook waar het mogelijk is, en dat betekent pas bij een lege of rustige snelweg en ook goed van te voren anticiperen. En niet gaan drammen, duwen of mensen die 'maar' 120 rijden irritant bestempelen.

Ik vind het raar dat als je je gewoon aan de rij-regels houd, etiquette en wet. Je gelijk als heilig boontje, moraalridder of wat wordt bestempeld, terwijl het de normaalste zaak, en dé norm behoort te wezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:18

Ik volg netjes de regels en de norm:
Ik drink geen drup als ik moet autorijden! Mijn vriend trouwens ook niet. Te hard rijden? Alleen als ik iemand moet inhalen of iemand ruimte moet geven als die wil invoegen (en ik kan bv niet opzij). Maar ik ga geen 130 rijden over de snelweg ;)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:19

opzoeken waar een flitser staat!
stel dat er op de a1 een flitser staat, laat je hem lekker scheuren, is hij zijn rijbewijs kwijt :) ?
naja ik weet dat het een slecht idee is, maar als ik het zo lees moet hij echt eens z'n lesje leren

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:20

Maya, bedankt voor je correcte antwoord op Sin. Ik was begonnen, maar kreeg het niet uit mijn vingers getypt.

Net als dat ik op het boetetopic las dat iemand boetes verwachtte als ze d'r rijbewijs had. Wat een onzin zeg, je bent er nog altijd zelf bij als je iets doet wat niet mag.
Net als die mensen die 'net' 1 keer zitten te bellen, net 1 keer te hard rijden en net 1 keer hun gordel zijn 'vergeten' en dan gaan lopen jammeren over de boete. Een fout is een fout en in een auto kan dat simpelweg levens kosten...
En ja, je kunt altijd iets verkeerd inschatten of een fout maken, maar als je bewust 160 gaat rijden, of bumperkleven dan had je het hoogstwaarschijnlijk wel kunnen voorkomen of minder erg kunnen maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:21

Als hij geflitst wordt, ben je niet je rijbewijs kwijt. Dan moeten ze daadwerkelijk aanhouden :)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:22

ook niet met 50 km te hard???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:23

Ik ga ook niet seinen als ik weet dat er een flitser staat om de hoek: ik gun het die mensen die te hard rijden van harte! :=

Nee, als je geflitst wordt mogen ze je rijbewijs niet innemen. Want ze weten niet wie achter het stuur zit :) Ik kan bv met de auto van pa gaan scheuren en 60 km te hard rijden, maar op basis van kenteken zou mijn vaders rijbewijs dan moeten worden ingenomen.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:26

Welshcobfan schreef:
Ik ga ook niet seinen als ik weet dat er een flitser staat om de hoek: ik gun het die mensen die te hard rijden van harte! :=

Nee, als je geflitst wordt mogen ze je rijbewijs niet innemen. Want ze weten niet wie achter het stuur zit :) Ik kan bv met de auto van pa gaan scheuren en 60 km te hard rijden, maar op basis van kenteken zou mijn vaders rijbewijs dan moeten worden ingenomen.

oke, 't enige is dus een hoge boete, en daar heeft de ts ook niks aan natuurlijk..

hoe heet dat programma, wegmisbruikers?
daar een mailtje naar sturen of ze hem eens willen aanhouden, en ze vertellen waar jullie heenrijden..(bijv als jullie zeker met de auto naar een plek gaan)..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:28

@ Panache

Nee, je moet daarvoor staande gehouden worden. Dit omdat misschien niet de eigenaar op het tijpstip van het flitsen in de auto reed, maar degene haar vriend / vader / moeder.

Om je rijbewijs kwijt te raken, moet je staande gehouden worden. Wel krijgt de eigenaar van de auto een ontzettend dikke rekening op de deurmat!

Edit: Oeps, dubbelpost!
Laatst bijgewerkt door Mootje op 26-05-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:28

Misschien vindt hij het juist heel stoer om in wegmisbruikers te komen :=

Ik zou gewoonweg niet instappen totdat hij zich beter kan gedragen in het verkeer :) Dat heeft grotere impact dan je zal denken :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:32

panache schreef:
Welshcobfan schreef:

oke, 't enige is dus een hoge boete, en daar heeft de ts ook niks aan natuurlijk..

hoe heet dat programma, wegmisbruikers?
daar een mailtje naar sturen of ze hem eens willen aanhouden, en ze vertellen waar jullie heenrijden..(bijv als jullie zeker met de auto naar een plek gaan)..

Volgens mij moet je voorkomen als je meer als 30 te hard rijd, tenminste een vriend moest een x voorkomen omdat hij 35 te hard had gereden! Dan weet ik niet of ze nog naar je verleden kijken etc... Opgeven voor wegmisbruikers vind ik wel een beetje ver gaan! Gewoon niet meer instappen en als je dan toch bij hem in de auto zit en hij rijd onbenullig gewoon commanderen dat hij moet stoppen en dat je wel verder loopt of zelf rijd! Heeft toen der tijd bij mijn vriend wel geholpen!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:35

Welshcobfan schreef:
Misschien vindt hij het juist heel stoer om in wegmisbruikers te komen :=

Ik zou gewoonweg niet instappen totdat hij zich beter kan gedragen in het verkeer :) Dat heeft grotere impact dan je zal denken :)

hahaha :')

ja ik zou dat ook doen, gewoon niet meer instappen ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:40

Mijn vriend rijdt overigens niet met drank op, absoluut niet, hier is hij heel stipt in. Ik mag ook absoluut niet rijden met drank op van hem (alsof ik dat zou willen) en mag ook niet instappen bij iemand die gedronken heeft. Hij heeft me zelfs wel eens geld meegegeven zodat ik eventueel een taxi kon nemen.

Ik ben trouwens wel vaak zo gemeen om ineens: POLITIE!! te roepen, zijn reactie: snel kijken of er iets achter hem zit, remmen, snel de gordel om, en als ik dan heel hard begin te lachen: dat mag je nooit weer doen, dat is gevaarlijk!

Dat moet ik hem ook nageven, hij kijkt altijd, weet precies wat er voor achter of naast hem zit, hij ziet vrijwel nooit iets over het hoofd. Verkeersinzicht heeft hij wel, alleen daardoor word hij alleen maar brutaler.

Opgeven voor wegmisbruikers enzo, ik moet lachen bij het idee, maar zal het natuurlijk nooit uitvoeren. Hetzelfde geld voor zorgen dat hij een boete krijgt, daar heb ik niks aan, hij niet, en hij verandert er zeker niet door. Hij zou het niet stoer vinden om in wegmisbruikers te komen, het gaat juist helemaal niet om een stoere houding, of om op te scheppen. Zo'n jongen is het helemaal niet, het is geen patsertje die op wil vallen. Dit is zijn rijstijl, hij vind het een veilige rijstijl, geeft heus wel toe dat het niet altijd even sociaal is, maar verder vind hij dat er niks mis mee is.

Dat is voor mij juist het moeilijke, van die patsertjes, daar zou ik ook snel klaar mee zijn, houdt ik helemaal niet van. Maar dit gaat niet om het opvallen, dit is gewoon zijn manier van rijden, zoals wij ook allemaal een manier van rijden hebben. Snappen jullie wat ik bedoel? (overigens niet om het goed te praten, maar meer om uit te leggen hoe de vork in de steel zit,en dat het nog best lastig is. Voor mij dan)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:43

Ik ook, niet alleen als ik erbij ben. Helaas is vaak de schade die ze veroorzaken niet alleen voor hem. Zou er niet aan moeten denken dat ik medeverantwoordelijk ben voor de schade in een leven van een ander. Want jij was immers bewust van het associaal gedrag.

En ik kan met zekerheid zeggen dat ik niet drink of te snel rij. Net zoals maya zegt wat een wereld is het als het abnormaal bevonden word om sociaal gedrag te stellen.

Zorro helaas beweren ze en doen ze alsof ze meer reactie hebben dan een racepiloot, wat jij zegt word gevonden bij alle mensen met associaal rijgedrag. En onderzoek verwerpt dat toch :) Heb toch het gevoel dat je beetje aan het goedpraten bent puur omdat jij een rationeel persoon bent en onze hersennen kunnen daar niet tegen. Dus natuurlijke reactie, maar zou er toch mee oppassen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 26-05-09 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:43

Totdat hij wel een keer iets mist... en omdat hij zonder gordel zit zo door de vooruit vliegt en op slag dood is... en erger nog: iemand anders ook meeneemt het graf in.
Je moet echt zelf ook consequent blijven, dit gedrag kan echt veranderen :) Als je niet meer in stapt, leert hij het snel genoeg af ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:54

Laat me raden waar je zo ongeveer reed: Vanaf de binnenstad via de ikea naar industrieterrein eemspoort.
Erg druk en zeker met al die fietsers.

M'n vriend reed ook altijd ''raar'' links en rechts kijken, naar mijn idee vrij dicht op een ander en vrij laat remmen.
Ik heb hier wel 100x iets van gezegd en nu rijd ie eigenlijk 1000-malen beter.
Mensen waarvan ik weet dat ze hard rijden of op een andere manier associaal dat ik het niet vertrouw stap ik niet bij in de auto, dan rijd ik liever zelf.
Ook mensen die drinken en vervolgens rustig gaan autorijden knap ik totaal op af.

Een kameraad van m'n vriend heeft 2 jaar geleden tegen een boom aangezeten (100 mtr bij z'n huis vandaan), 2 week in het ziekenhuis gelegen en niets van geleerd.
Pas geleden z'n rijbewijs afgepakt in de stad omdat die sukkel 55km te hard reed (z'n voorwaardelijke straf van het ongeval zat er nog maar net op).
Als hij wil rijden naar een evenement oid, dan zeg ik altijd tegen m'n vriend dat ik nog niet dood hoef, dat snapt ie volledig en dan rijden we zelf.
Ook mag m'n vriend niet bij hem in de auto, wat hij in de loop der jaren ook wel in is gaan zien.

TS, ik zou lekker zelf zorgen dat ik aan de andere kant van het land kwam. Lekker zelf rijden.
Heeft ie z'n eigen rijstijl wel eens gezien? veel mensen schrikken er toch wel van als ze zichzelf terug zien op camerabeelden. Zeker ook omdat ie denkt dat alles wel meevalt en alles makkelijk kan.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:31

Maya schreef:
Ik vind het raar dat als je je gewoon aan de rij-regels houd, etiquette en wet. Je gelijk als heilig boontje, moraalridder of wat wordt bestempeld, terwijl het de normaalste zaak, en dé norm behoort te wezen.

Dat heb ik niet gezegd! Ik vind het alleen erg dat er mensen zijn die andere mensen dood wensen (genoeg reacties in de trend van " hoop dat hij tegen een boom rijdt"), terwijl ik nooit geloof dat die personen nooit zelf eens te snel rijden. (Iemand dood wensen vind ik trouwens echt grof.) Er wordt door mensen als argument gebruikt: "ik heb in mijn leven nog maar één keer een snelheidsboete gehad!". Wel ik heb in mijn leven ook nog maar één keer een snelheidsboete gehad hoor en dan nog één die ik totaal niet had verwacht. :D
Dus dat zegt imo niets over je rijstijl.

Mensen schelden zo maar al te gemakkelijk op anderen.
Dat is zoals automobilisten die vloeken op onvoorzichtige voetgangers, en zelf onvoorzichtig oversteken.
En voetgangers die vloeken op onvoorzichtige chauffeurs, maar als ze zelf achter het stuur zitten weer achteloos worden voor andere voetgangers.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:32

Sin schreef:
Trouwens al die mensen die hier hardrijders tegen een boom wensen hebben zelf nog nooit te snel gereden zeker of eens met wat pintjes op achter het stuur gekropen? Allemaal heilige boontjes hier?

Ik zie hier niemand een hardrijder tegen een boom wensen. Hoogstens dat als ze dan toch een ongeluk veroorzaken, dat het dan eenzijdig is.
En het tweede deel van je zin.... Dat meeeeeen je toch niet? Mensen die nooit met drank op achter het stuur hebben gezeten vind jij een "heilig boontje"? Ik zou me werkelijk de ogen uit de kop schamen om met drank op achter het stuur te zitten, en serieus, mensen die op die manier iemand doodrijden zijn wat mij betreft ordinaire criminelen.

Echt, ik had nooit gedacht nog eens iemand te spreken die dat serieus wel okee vindt..... ben ineens heel blij met mijn vriendenkring.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:42

Sin schreef:

Ook ik wens niemand tegen een boom (maar wel liever tegen een boom dan tegen mensen), maar inderdaad, ik heb nooit grof te hard gereden, geen alcohol op achter het stuur en bellen tijdens het rijden doe ik ook niet. Waarom niet? Omdat ik mezelf en anderen graag heel hou, omdat ik het volkomen logische en acceptabele regels vind, omdat ik het mezelf niet zou kunnen vergeven als er echt iets zou gebeuren, en last but not least: omdat het helemaal niet zo enorm moeilijk is om je aan te houden. Mij kost het geen moeite, ik vind het vanzelfsprekend.

Ik scheld bovendien weinig op andere weggebruikers. Ik ben namelijk naast automobilist ook ruiter, voetganger, fietser, en ben me er van bewust hoe het er dan 'van de andere kant' uitziet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:44

Juist doordat ik ben gaan autorijden, ben ik als fietser netter geworden. Ik weet nu hoe irritant het is als fietsers hun hand niet uitsteken of zonder goed te kijken iemand inhalen. Ik ben als automobilist alert, maar als fietser ben ik alerter geworden.
Ook als voetganger: want als je helemaal in het zwart in het donker bij een oversteek staat, zie je dat slecht als automobilist. Dus ik ga er ook niet zomaar vanuit dat ze mij hebben gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:47

dat heb ik sinds ik mijn motorrijbewijs heb :) :)

ik ben heel anders gaan rijden in de auto.........

ik rij nog steeds structureel te hard....... altijd :) maar ik heb echt stukken meer verkeersinzicht gekregen :)

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:55

Mijn vriend kan er ook wat van maar is al een stuk rustiger gaan rijden nadat ik hem gezegt heb dat ik het niet normaal vind hoe hij rijd en dat hij normaal kan doen anders stap ik uit. Hij wou zijn benzineauto tegen een diesel ruilen, kon hij doen tegen een mooie bmw maar wel een héle snelle.. dat heeft hij toen niet gedaan omdat hij van zn eigen weet dat hij dan gaat scheuren (het zijn en blijven jongens he ik denk dat ze dat allemaal prachtig vinden, en dan in combinatie met zn aso rijgedrag...). Alleen als hij kwaad is rijdt hij nog gek en dan kan ik roepen wat ik wil maar helpt toch niet. je moet zo en zo niet kwaad in een auto stappen denk ik.
Maar echt niet dat mn vriend schijt aan me zou moeten hebben als ik het eng vind vind ik het eng en wil het niet aan mn hart krijgen door hem :Y) dan maar in mn eigen auto desnoods rij ik dan achter hem aan :+

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:28

Ik stapte idd niet meer bij hem in de auto. Heb nog geen zin om kapot te blijven of mezelf van een boom te moeten schrapen.

En ik vind het niet meer normaal dat als je je gewoon aan regels houd en niet met drank op achter het stuur zit, dat je dan een heilig boontje bent. Ja, ik rij wel te hard, maar dat doe ik als het verkeer dit toelaat, wat wil zeggen dat als het druk is, ik me zeker aan de snelheid houd. Ja op de snelweg rijd ik wel eens 125, of 130 maar ik (probeer) geen anderen in gevaar te brengen. Rijd eht verkeer voor me door, doe ik dat ook, rijd dat langzamer, dan doe ik dat ook. Laatst reed ik met 125 op de linkerbaan een rij caravans aan het inhalen, komt er eenjte rechts langs me gescheurd en meteen zat er vanuit de verte eentje op mijn bumper. Verschrikkelijk asociaal en ze duwen je letterlijk naar rechts.
Met drank op zal ik nooit achter het stuur gaan zitten, evenals veel en veel te hard rijden. En ja, dan vinden sommige mensen je blijkbaar een moraal ridder, een heilig, of wat dan ook. Wat ík dus níet meer normaal vind.