Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:39

Ik heb, gewilt, nog maar 1 bedpartner gehad ja. :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:44

Ik geloof ook dat een mens monogaam DOET, maar als het er op aankomt iedereen wel een ander neemt/wilt of hoe je het ook noemt. Ik ben echt nog never vreemdgegaan en zou het echt nooit doen, maar ik denk wel dat het ergens toch wel in de mens zit. Het hoort alleen niet in onze cultuur.

laetitia schreef:
En je kan mij niet vertellen dat jij in jouw leven maar 1 bedpartner hebt gehad of je bent heel erg heilig O:)

Wat is daar zo raar aan? Tegenwoordig blijkt het heel normaal om met jan en alleman naar bed gaat voor 1 avond. Zo zit ik niet in mekaar :n
Heb mijn vriend sinds mijn 17e en das mijn eerste 'echte' bedpartner. DAarvoor wel wat gerommeld met zat anderen, maar nooit 'het'.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:48

laetitia schreef:
En je kan mij niet vertellen dat jij in jouw leven maar 1 bedpartner hebt gehad of je bent heel erg heilig O:)

*zwaait* Ik ben zelfs nog maar op 1 persoon verliefd geweest, en bij gevolg ook maar 1 in mijn leven gekust :j! Hoe heilig ben ik dan wel niet :D ?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:50

Waar zeg ik dat het voor 1 avond is?

Ik was 23 toen ik ontmaagd werd, en daarna heb ik een aantal keer een relatie gehad. Niet iedereen vindt meteen zijn of haar grote liefde, soms is het een zoektocht...En ik vond al mijn vriendjes echt heel erg leuk, was echt gek op ze.
Maar ja soms word je ineens gedumpt, of je komt samen tot de conclusie dat het niet gaat werken...

Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd, maar je hele leven maar 1 bedpartner hebben daar geloof ik niet in.

Weet niet hoe oud jullie zijn (degene met 1 bedpartner tot nu toe)?

rowo

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:51

Ik ben nu 23 en de verkering is net weer aan, na dat het 5 maand uit was. Zelfs in die periode geen andere bedpartner gehad :n
Voor zover ik nu kan kijken blijft deze verkering aan en zullen wij altijd samen blijven. Dan zal het dus bij 1 bedpartner blijven.

Maar even goed ga ik wel iets in je verhaal mee hoor! Er kan van alles gebeuren waardoor het uitgaat en dan zal er idd vast nog wel een ander volgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:55

Ik ben bijna 19 en sinds anderhalf jaar samen met mijn vriend. Heb ook absoluut geen behoefte aan een "nieuwe".

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:58

Zoals jullie praten lijkt het alsof je de meesten op 23 al verschillende (een stuk of 5-6) bedpartners achter de rug hebben :oo .
Ik zou dat eerder abnormaal vinden,, ik verwacht dat eerder van mensen in de 30 :P.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:00

Hoewel ik ontmaagd ben op mn 13e heb ik er wel maar 2 gehad in bijna 12 jaar :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:00

Ik 18, bijna twee jaartjes samen met mijn lief. Maar, ik besef dat ik nog jong ben, daarom schreef ik eerder ook dat ik nu zeker niet durf te zeggen dat ik mijn hele leven strikt monogaam ga zijn. Ik heb geen toekomstkijker ;) .

Maar wél dat het momenteel mijn intentie is, misschien heel naif van me, maar ach, daarvoor ben ik jong denk ik dan :D .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:03

Ik zeg niet dat het zal blijven zoals het nu is. Maar polygamie (ik weet even niet hoe je het schrijft) houd toch in dat je meerdere partners op hetzelfde moment hebt. Dus een vrouw met bv een man en een stel minnaars) Of begrijp ik het nu echt zo fout?

In dat geval kan ik met een gerust hart zeggen dat ik monogaam zal blijven :j Ik heb met een vent moeite genoeg :') Laat staan met meerdere :D Maar ik kan niet garanderen dat ik over 10 jaar nog samen ben met hem, dat hangt natuurlijk niet alleen van mij af he.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:09

Biologisch zijn we als homo sapiens serieel monogaam. Vaste partner voor een paar jaar, vervolgens opnieuw een vaste partner voor een paar jaar enz.. Maar, mensen zijn ook cultuurbeesten, behalve de biologie zijn er een berg keuzes en afspraken te maken, en in die zin heeft eerlijk monogaam zijn even veel waarde als verantwoord niet-monogaam zijn.
Ik denk toch dat iedereen het er over eens is dat we liefst zelf niet emotioneel gekwetst willen worden, en dat we dat ook de mensen die we graag zien niet willen aan doen. Waar daarin de grenzen liggen bepaalt eigenlijk in hoeverre je (als die wens er al is) je biologie kan laten spelen ;-)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:10

Ik ben 32 en ben op mijn 23e ontmaagd. Dat vind ik heel erg netjes...

Ik had daarvoor gewoon nooit een vriendje.
En ik vind het echt niet abnormaal dat ik sindsdien meerdere bedpartners heb gehad.

Als ik het geluk had gehad meteen een super leuke vriend te krijgen waarmee ik nu nog samen was, had ik misschien ook maar 1 bedpartner gehad. Maar dat wil niet zeggen dat ik over 15 jaar nog steeds bij hem ben voor de rest van mijn leven.

Maar niet iedereen heeft geluk in de liefde ;-).

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:11

Monogaam is wel degelijk 1 partner once and forever, anders is het, zoals ook Bandida zegt, serieel monogaam, de ene na de andere monogame relatie, monogaam zolang de relatie duurt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:12

Pharalgirlke heeft een juiste definitie van polygamie, ik vind ook dat meerdere (langere) relatie's achter elkaar daar niet onder valt.

Volgens de Van Dale; huwelijk met meerdere partners.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-05-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:12

@laetitia: tuurlijk is het niet abnormaal om meerdere bedpartners te hebben gehad, integendeel, maar jij doet op de vorige pagina net het omgekeerde. Ieder z'n ding toch :)?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:13

Dan denk ik dat ik serieel monogaam aangelegd ben!

Ik ben namelijk nog nooit vreemdgegaan maar heb wel meerdere relaties achter de rug!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:13

Pffff, lastig dit. Ik heb het aan den lijve ondervonden en geloof me, je weet pas hoe je er echt tegenover staat als je het zelf meemaakt. Wij hebben buren met een andere culturele achtergrond en ik heb echt op het punt gestaan om mijn buurvrouw te vragen hoe zij dat volhoudt. Compleet zinloos natuurlijk want zij weet niet beter.
Ik denk dat alles valt of staat met al dan niet eerlijk zijn.
Meerdere partners, al dan niet bed-, als je daar allebei achterstaat is het prima. Juist het bedrogen gevoel is het meest pijnlijke.
Het valt me wel op dat veel mensen die in dit topic reageren nog erg jong zijn. Ik ben de laatste die zal zeggen dat je niet verliefd kan worden op iemand anders maar het is nog altijd aan jou wat je daarmee doe. Daarmee wordt het denk ik toch een morele kwestie en niet iets wat in onze genen zit.
Daarom zal het ook voor iedereen, en zelfs voor dezelfde mensen in de loop der jaren, anders zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:14

Serieel monogaam is niet eens een 'officiele' benaming, ik bedoel; de Van Dale kent het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:15

Ja polygamie komt bijna helemaal niet voor in NL, maar open relaties wel: Emotioneel en fysiek een relatie met een partner, en beide de kans hebben om buiten de deur te mogen. Daar ben ik zelf voorstander van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:16

Als mijn definitie juist is, kan ik toch nu al met zekerheid zeggen dat ik monogaam ben en blijf en ik dat ook verwacht van mijn partner. (dat is ook meteen de enige echte verwachting die ik stel. De rest moet uit hemzelf komen)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:16

In de sociologie, en socio-biologie is het wel een 'officiële' term ;-)
Voor wie er interesse in heeft is er via google scholar vrij veel te downloaden (artikels dus).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:17

Maar mensen zijn al lang niet meer echt te vergelijken met wilde dieren... Dus het zou me niet verbazen als de theorie ook anders is bij ons. :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:19

Biologie en sociologie bestuderen mensen ook niet als wilde dieren, het gaat wel degelijk om onze samenleving, hier en nu.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:20

anneliesdj schreef:
Serieel monogaam is niet eens een 'officiele' benaming, ik bedoel; de Van Dale kent het niet.

Logisch :P Serieële monogamie bestaat uit twee woorden ...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:20

Mijn ex heeft met zijn nieuwe vriendin een open relatie. Zij gaan dus ook met anderen naar bed, met als voorwaarde dat het alleen lust is en dat er geen liefdesgevoelens in het spel mogen zijn.

Ze gaan ook naar parenclubs.

Ik moet zelf nog heel veel leren qua relaties, en ik zou het op dit moment niet kunnen (een open relatie) omdat mijn zelfvertrouwen nog een issue is.
Echter als ik zielsveel van iemand houd en hij zielsveel van mij en we zijn helemaal open en eerlijk naar elkaar en hij zou mij vragen of hij een keer met iemand anders naar bed mag, dan weet ik niet of ik dat zou verbieden.

Als je echt van iemand houd en je zeker bent van elkaar, en het gaat alleen om lust, dan zou het op zich wel kunnen (als ik dan voldoende zelfvertrouwen heb en goed in mijn vel zit).