2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:09

Sommige mensen hebben nu eenmaal het empatisch vermogen van een pak vla..

magda_90

Phar, lees mijn berichtje eens boven aan deze pagina. Ik wist niet hoe ik mijn gevoel moest uitdrukken, maar Nouks heeft ook mijn mening hierover geel goed uitgedrukt.

Ik heb er vandaag (en afgelopen tijd) al erg vaak bij stil gestaan, ik weet wat het inhoud, want mijn overgroot familie is ook gesneuveld.

[edit] pagina 5 bovenaan dus.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 04-05-09 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

pharagirlke schreef:
Nee we doen er hier niet aan.. Er zijn geen stiltes. We krijgen er wel heel uitgebreid les over enz. :)
Candy... Foei, schaam je :o Ai dit schiet even in het foute keelgat bij me :o Mag ik vragen waarom niet?

Nogmaals, ieder voor zich, toch... Ieder zijn of haar eigen overtuiging.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:10

Nouks schreef:
pharagirlke schreef:
Nee we doen er hier niet aan.. Er zijn geen stiltes. We krijgen er wel heel uitgebreid les over enz. :)
Candy... Foei, schaam je :o Ai dit schiet even in het foute keelgat bij me :o Mag ik vragen waarom niet?

dat is waar.. maar toch kan het verkeerd schieten :=

Anoniem

magda_90 schreef:
[***] schreef:
Ik ga mee met al die mensen die 2 minuten niet te lang vinden. Als het aan mij lag, maakten ze er minstens 10 minuten van.

Ondanks dat doe ik zelf om 8 uur niet mee. Lees daarvoor ook dit stukje op mijn weblog eens:

http://www.[***].nl/weblog/?p=270

Ik vond het zo moeilijk om mijn gevoel uit te drukken maar [***] schrijft het in één keer goed. Zo bedoel ik het :j

Even een quote voor Phar :)

Jantine_

Michje schreef:
Wat zijn twee minuten tegenover al die jaren dat zij hebben moeten vechten?

Nee, twee minuten zijn zéker niet te lang.

:j

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:10

ik stop met meelezen weet nu wel merendeel wat iedereen ervan vind ;)

Polaris

Ik doe het allebei, én de twee minuut stilte, én zo nu en dan sta ik er eens extra bij stil.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:11

ik vind het echt respectloos om dat te zeggen..... echt geen respect 2 minuten zeg wat is dat nou op een dag? kan je nou echt helemaal niets voor een ander over hebben? echt respectloos....

magda_90

Bedankt Nouks :)

Anoniem

Jolliegirl schreef:
dat is waar.. maar toch kan het verkeerd schieten :=

Dat snap ik ook wel. Maar zo lang Candy zich bijvoorbeeld wel respectvol zou opstellen tegenover mensen die wél twee minuten stilte in acht willen nemen, zie ik geen man overboord. Dat ze er zelf niet aan doet en er niets mee heeft, betekent niet dat ze daarmee direct vindt dat wij met z'n allen een stel idioten zijn dat we er wél aan doen. Toch?

CandyQueen

pharagirlke schreef:

Er is toch wel zo'n dag? Ik dacht het echt laatst op het nieuws nog te zien. Dat ze dan zo aan een graf van zo'n onbekende soldaat bloemenkransen leggen. En het is zeker niet 11/11. :o Ik weet alleen niet meer wanneer. :') Maar ik zag het toch echt. :+ Of ik word gewoon gek.

En waarom ik niet voor dat herdenk gedoe ben? Nou, ik ben alleen voor mijn 12e al genoeg dierbaren verloren die helaas niet op 2 handen te tellen waren. Ik vind herdenkingen, en het denken aan de doden iets heel pijnlijk. Op 11/9 ben ik zoals eerder gezegt wel stil. Maar dat is gewoon gevoeliger. :o

Nee hoor Nouks ik vind jullie zeker geen stel idioten. Vind het opzich wel een mooi ding zo'n herdenking. Maar ik kan het zelf niet. En voor mezelf en de doden zie ik er het nut ook niet meer van hun. Maar ieder een eigen mening. Ik blijf bij die van mij, en als andere die 2 minuten om wat voor reden dan ook wel stil zijn is hun keuze. Moet ik ook niet over oordelen. :)
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 04-05-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:12

Ik raad degene die niet weten wat het inhoud.. nu tv te gaan kijken...RTL 8.....

Ik snap t nouks.. :)

zo ik ga tv kijken!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:12

magda_90 schreef:
Nouks schreef:
Ik ga mee met al die mensen die 2 minuten niet te lang vinden. Als het aan mij lag, maakten ze er minstens 10 minuten van.

Ondanks dat doe ik zelf om 8 uur niet mee. Lees daarvoor ook dit stukje op mijn weblog eens:

http://www.nouks.nl/weblog/?p=270

Ik vond het zo moeilijk om mijn gevoel uit te drukken maar Nouks schrijft het in één keer goed. Zo bedoel ik het :j

Dit is inderdaad heel mooi verwoord en zou me daar ook heel goed in vinden

Zelf doe ik wel altijd aan dodenherdenking, zeker na de verhalen die ik heb gehoord van mijn opa, verhalen uit de tweede wereldoorlog, die mij heel erg hebben aangegrepen.
2 minuten zijn niet lang. Zelf zet ik , als ik onderweg ben , de auto op een veilige plek neer en sta dan netjes 2 minuten stil. Of ik zorg dat ik na de dodenherdenking pas weg hoef.
Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:13

Voor mij zijn die 2 min ook veel te kort. Ik vind dat er wel vaker bij stil gestaan mag worden. Ik sta er ook meerdere keren per jaar bij stil, maar dat komt vooral omdat mijn opa en oma´s er veel over hebben gepraat. Mijn ene opa kon het niet, omdat het te veel schade bij hem heeft aangericht.

Kom op zeg, die 2 min per jaar dat je stil moet zijn voor mensen waar wij onze vrijheid aan te danken hebben... En voor de mensen die in de huidige oorlog zijn gestorven..

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:13

Iedereen heeft het over die 2 min. van 4 mei, maar ik denk er met 2 min. stil zijn juist niet aan, ik ga dan gewoon over andere dingen piekeren, juist als ik iets van een bom aanslag hoor, dan ga ik er aan denken dat in de 2e wereldoorlog en die jaren daar na heelveel angst is in de wereld. ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:15

Ben het helemaal met je eens Rienn, die mensen hebben we inderdaad voor gezorgt dat wij nu in vrijheid leven.

Ik vind het gewoon een stuk respect voor diegene die hun leven er voor gegeven hebben.

En de verhalen van diegene die de oorlog hebben mee gemaakt, dan gaan de ogen vaak pas open, omdat die verhalen dan zo dicht bij komen, terwijl het al zo lang geleden is gebeurt.

Muzefee

CandyQueen schreef:
Ik heb ja gestemd.

Want 1 keer per jaar 2 minuten stil zijn helpt toch ook niets. Kunnen ze er even goed 1 minuut van maken. Of nog beter, dat stil zijn gewoon afschaffen. Mensen denken tijdens dat stil zijn helemaal niet aan de doden. Ik ben er zeker van dat meer dan de helft liever denkt aan leuke dingen. Je kan de doden ook anders herdenken. Zij hebben er echt niets aan hoor.

Van deze reactie schrik ik. :\ Hoezo durf jij voor een ander te denken? Dat jij niet aan de doden denkt wil niet zeggen dat anderen dat niet doen! Ik denk er wel degelijk aan en kan me niet voorstellen dat er meer mensen zoals jij zijn die er niet eens even aan denken. :n Wát is de moeite?! Een beetje respect lijkt me op zijn plek

Ik houd dus wel gewoon 2 minuten stilte. Waar ik me vandaag aan ergerde waren de buren die op straat gewoon luidruchtig stonden te praten, mensen die kinderen hebben, zo breng je kinderen toch weinig bij over respect en de oorlog van toen. :n

Ayasha
Blogger

Nouks schreef:
pharagirlke schreef:

Het gaat me er niet om of ze het nu meteen mee doet. Het gaat me er omdat ze het niet nuttig vind om te herdenken, terwijl die mensen verdorie in het slijk hebben gekropen om te zorgen dat zij wat anders mag lezen dan enkel datgene dat Hitler goedkeurde... Als ze nog geleefd had tenminste. Want als je geen Aerïer was dan werd je simpelweg vermoord... Me dunkt dat de oorlog en alles wat die mensen voor ons gedaan hebben wel herdacht mag worden, daar zijn zonen, vaders, dochters, moeders en vrienden gestorven... Enkel en alleen voor onze toekomst. Ik snap dat het moeilijk is als je dierbaren bent verloren. Ben er helaas ook al te veel verloren maar toch herdenk ik het..

Op 8 mei is er de dag van de onbekende soldaat. Maar dat is meer een respect naar soldaten in het algemeen, naar de moed die ze hebben om onze vrijheid te verdedigen. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:16

Mag ik de mensen die het niet nodig vinden om stil te staan bij de dodenherdenking adviseren om bijv eens naar Normandie op vakantie te gaan?
Om daar bovenaan de stranden te staan en te bedenken dat er mensen 100 m recht naar boven geklommen zijn voor onze vrijheid?
Of om in een bomkrater te staan van 10 m diep?
Bezoek daar eens een museum, bijv in St Maire Eglise, dan gaat het een stuk meer leven voor je...
Voor de mensen die niet eens 2 min stil konden zijn of even konden stoppenmet typen heb ik geen respect.......
Dieptriest vind ik dat....

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:17

Ik ben 2 minuten stil, elk jaar weer. Vind het toch een stukje respect tonen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:17

Rienn schreef:
Kom op zeg, die 2 min per jaar dat je stil moet zijn voor mensen waar wij onze vrijheid aan te danken hebben... En voor de mensen die in de huidige oorlog zijn gestorven..

De TS MÓET niet eens stil zijn. Ze kiest er zelf voor mee te doen, net zoals ik er zelf voor kies níet mee te doen en wel respect te hebben voor overtuigingen van mensen die wel mee willen doen. Niemand móet.

En hoewel niemand móet, vind ik twee minuten op jaarbasis veel te kort.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:18

Er zijn ook mensen die al eerder op deze dag stil geweest zijn. (zoals ik dus) :) Heb het heerlijk bij de paarden herdacht, waar er rust en stilte is...

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:20

Nouks schreef:
Rienn schreef:

De TS MÓET niet eens stil zijn. Ze kiest er zelf voor mee te doen, net zoals ik er zelf voor kies níet mee te doen en wel respect te hebben voor overtuigingen van mensen die wel mee willen doen. Niemand móet.

En hoewel niemand móet, vind ik twee minuten op jaarbasis veel te kort.

Niemand moet nee! Maar het is WEL uit respect naar al die voor ons getorven zijn!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:21

pharagirlke schreef:
Er zijn ook mensen die al eerder op deze dag stil geweest zijn. (zoals ik dus) :) Heb het heerlijk bij de paarden herdacht, waar er rust en stilte is...

Even voor Rien en Billy.

Er zijn zat mensen die voor zichzelf een goed moment kiezen om er bij stil te staan. Dat maakt je nog niet meteen een azo om het het niet stipt op 8 uur te doen.