Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:02

Wij zijn tweeverdieners met allebei een flink salaris. En theoretisch gezien kunnen we elke maand een flink bedrag sparen. Maar op de een of andere manier gaat het elke maand op.
Heeft iemand misschien serieus een spaartip voor mij?

zonnebloem18

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:14

Eerst uitzoeken waar het allemaal naar toe gaat en dan kijken waar je kan snijden.
Ik probeer elke maand 100 tot 200 euro apart te zetten maar we hebben de laatste tijd veel kosten gehad dus het potje is weer wat leger helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:20

Tot ongeveer een half jaar geleden had ik ook welgeteld 56 eurocent op mijn spaarrekening staan :+
En dan ben ik geeneens student...

Ik ben gewoon een waardeloze spaarder, houd van leuke dingen doen, geen zin om wat opzij te zetten, houd van luxe dingen etc.
Nu heb ik sinds een half jaar een andere baan, verdien meer en in theorie zou ik iedere maand bijna 1000,- kunnen sparen. Maar goed, ik blijf een waardeloze spaarder, dus in de praktijk komt het neer op 100.- /150,- :+ Maar dat vind ik al heel wat voor mijn doen.
En ik maak me eigenlijk niet zo druk om wat er wel of niet op mijn spaarrekening staat..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:25

Lynske78 schreef:
Wij zijn tweeverdieners met allebei een flink salaris. En theoretisch gezien kunnen we elke maand een flink bedrag sparen. Maar op de een of andere manier gaat het elke maand op.

Automatisch elke maand een bedrag naar je spaarrekening overmaken. En dat meteen nadat je salaris binnen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:40

Lynske78 schreef:

Automatisch sparen, uitzoeken waar het aan opgaat, en ook een goede tip kan zijn om aan het begin van de maand/week contant geld op te nemen voor bv dagelijkse uitgaven, of als je gaat winkelen een bepaald bedrag opnemen en dan contant te betalen. Dan merk je meer hoeveel je uitgeeft, en hou je je eenvoudiger aan een afgesproken limiet.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:57

Ik spaar ook, maar 20.000? Ik werk parttime op het moment, dus dat spaarpotje groeit wel, maar wel langzaam. Ik woon samen in een knus huurappartementje, dus heb ook wat vaste lasten. Mijn vriend en ik sparen overigens beide gewoon voor ons zelf op aparte rekeningen.

Ik ben ook opgevoed met het belang van sparen, in mijn familie wordt het soms zelfs wel eens wat overdreven. Ik vind dat zonde, je leeft maar één keer en het kan ook zo voorbij zijn. Je moet wel blijven genieten van het leven. En dan praat ik niet over dure auto's en dikke televisie's (al is het maar net waar je interesses liggen) maar gewoon op z'n tijd wat leuks doen, iets leuks kopen, etc. :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:00

ik heb wel een spaarrekening alleen daar storten mijn ouders altijd een bedrag op en ik mag niet weten hoeveel erop staat en ik werk nog niet omdat ik nog maar 12 ben

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:42

Ik ben 17 en heb een bijbaantje, heb op m'n eigen rekening 600,- spaargeld staan. Mocht er wat zijn met m'n scooter, mocht ik boeken kwijt raken op school en nieuwe nodig hebben, mocht er tuig stuk gaan van m'n paard... dan heb ik altijd wat achter de hand.

Heb ook nog 5000,- op een aparte rekening, waar ik al wel bij kan. Maar dat laat ik staan tot ik 18 ben, en hou dat dan achter de hand als ik ga studeren.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:48

Ik vind wel dat sparen ook nodig is inderdaad, maar daarnaast vind ik wel dat je ook moet kunnen genieten van je geld wat je hebt. en niet alsmaar door sparen! mijn ouders zeker wel 20.000 +

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:49

chipieke schreef:
Wij zijn tweeverdieners en hebben een mooi spaarpotje. Hoeveel ga ik hier niet openbaar in de groep gooien maar kom ;) Per 18 juli is dat spaarpotje leeg :D (huwelijk) en dan beginnen we gewoon opnieuw.

Mijn ouders hebben ook geen spaarpot. Dat kan ook niet, mijn vader werkt, moeder niet en er wonen nog 4 zussen en een broer van mij thuis.

Ons spaarpotje is per 15 augustus ook met zeker 15.000 euro geslonken (ook een huwelijk). Maar dan hebben we nog zeker de helft over maar ik wil straks een eigen bedrijf starten met startkapitaal + een reservepot voor het geval het wat minder gaat. Dus na het huwelijk wordt het weer hard sparen.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:49

Ik verdien zo 500 euro in de maand, waarbij ik ook nog een beetje lesgeef.
Ik zou dus nooit 20.000 euro kunnen sparen, want zoals iedereen heb ik ook vaste lasten.
En natuurlijk 2 lieve paarden die ook eten moeten hebben.

Als ik eind dit jaar niet meer lesklanten erbij heb, zal ik toch echt ander werk moeten zoeken. Want ben nu 21 en wil toch ooit wel een keer het huis uit ;)

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:51

heel goed Focussed! Zo maak je een mooie start in je volwassen leven.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:01

Ik had altijd een leuk spaarpotje, maar er is op dit moment weinig van over. Ik heb het afgelopen halfjaar een paar grote uitgaven moeten doen, en dan blijft er gewoon weinig van over. Maar daar is mijn spaarpotje ook voor, voor (on)verwachte grote uitgaven. Ik shop het niet op, dus kan er ook niet heel erg mee zitten dat het bedrag aardig geslonken is.

Ik heb geen schulden, nou ja, eigelijk wel, mijn vriend heeft mijn auto betaald zodat ik niet in een keer een klap geld kwijt ben. Dit was zijn eigen voorstel, hij heeft de auto ook gewoon gekocht terwijl ik hem niet eens gezien had. Ik betaal hem per maand een bedrag terug. Omdat het een schuld bij mijn vriend is zit er gelukkig niet zo'n druk achter als bij de bank ofzo, dus zo kan ik er wel mee leven. Ik kan helemaal niet tegen schulden, maar bij mijn lief is het toch anders.

Als ik de auto betaald heb, gaat mijn geld naar een nieuw zadel, en daarna wil ik mijn spaarpot flink vol stoppen :D

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:06

Quellian schreef:
Paard weg doen is nooit een optie geweest, ook omdat mijn paarden voor mij geen luxe zijn. Ik rij niet, ik heb niets met paarden, ik hou van mijn dieren en daarbij; ik heb de belofte gemaakt om voor ze te zorgen, eeuwige trouw, liefde en respect voor mijn dieren.

_/-\o_

Verder sluit ik me bij Breezy aan.... Ik kan alleen maar dromen van zulke bedragen en als ik zulke bedragen had, had ik direct op zoek gegaan naar eigen weide..
Ik ben single.. heb een zware baan ( werk met kinderen met gedrags en ontwikkelingspoblemen) waar ik zo'n 30 uur per week mee werk. Daarnaast heb ik 3 paarden een auto en mijn eigen stekje.. daarbij de bijbehorende rekeningen als ziekenfonds, telefoon ( heb alleen mobiel en heel goedkoop abbo), wegenbelasting, verzekeringen etc etc
Met mijn salaris kom ik net rond, maar dat is een keuze welke ik gemaakt heb, net als de keuze om voor 2 paarden te kiezen ( mijn shet heb ik al 14 jaar en van mijn ouders gekregen toen dus). Ik ben blij als ik 50 euro per maand kan sparen, en apentrots als dat een keer 100-150 is.. Ik heb altijd een bepaald minimum bedrag op mijn spaarrekening staan waarvan ik onverwachte hs, da of wat dan ook voor kosten voor de dieren kan betalen maar daar houdt het mee op, vind ik ook het allerbelangrijkst.
Een kapotte tv is vervelend, maar geen noodzaak er 1 te hebben, onverwachte gebeurtenissen voor mijn dieren kunnen betalen wel..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:39

Lynske78 schreef:

Wij zetten maandelijks 500 euro pp weg en dat doen we direct zodra het loon gestort is. Dit gaat dan naar een aparte spaarrekening en daar mogen we gewoon niks vanaf halen. Dan moet je het dus vanzelf doen met 500 euro minder.

Maar het betekent wel dat ik elke maand nét een stukje maand over heb. Verleden maand had ik zelfs 3 weken maand over :+ Leef dus absoluut niet ruim, kan niet eens lekker winkelen, maar we zijn dus aan het sparen voor een huis.

Maar ik vind wel; het bedrag dat in de openingspost genoemd werd ( 20.000 euro dus ) is echt niet zo heel makkelijk bij elkaar te sparen. Ik moet er een hoop voor laten ( lees; eigenlijk alles.. het geld dat ik over heb gaat naar mijn paarden ) en ik moet het echt van mijn vriend hebben die eind van de maand de boodschappen betaalt...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:54

Ik ben 20 en heb een spaarrekening waar iets meer dan 20.000 euro op staat..Dit is vanaf mn geboorte door mn ouders & opa & oma bij elkaar gespaard en k kan er ook niet bij (en dat wil en hoef k ook niet). Het is voor als k ga trouwen oid.
Spaar met vriendlief gemiddeld 100 tot 250 euro per maand. Hij werkt fulltime, k heb een bijbaantje en ga naar school. Zijn net samen gaan wonen dus dat spaarpotje wordt regelmatig leeg gehaald: nieuwe vloer (nieuwbouwhuurhuis), fornuis, afzuigkap, kledingkast e.d. Mja als dat allemaal gekocht en betaald is, kunnen we echt reserves gaan opbouwen.

edit; vriend werkt dan wel fulltime, maar verdient beneden modaal, dus we komen rond van zo'n 1000 pm.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 02-05-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:01

SuperSmurf schreef:
Maar ik vind wel; het bedrag dat in de openingspost genoemd werd ( 20.000 euro dus ) is echt niet zo heel makkelijk bij elkaar te sparen. Ik moet er een hoop voor laten ( lees; eigenlijk alles.. het geld dat ik over heb gaat naar mijn paarden ) en ik moet het echt van mijn vriend hebben die eind van de maand de boodschappen betaalt...

Iemand in dit topic noemde 3 maandsalarissen als criterium. Dat vind ik ook wel een goeie. Een absoluut bedrag noemen is natuurlijk moeilijk omdat iedere situatie anders is. Voor de één is 3 maandsalarissen 20.000 euro, voor de ander is dat een jaarsalaris en dan wordt het inderdaad moeilijk.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:11

Ik heb sinds klein af aan gespaard en nu (ben 25) heb nu een heel mooi bedrag op mijn spaarrekeningen staan. Maar als alles goed gaat sluit ik deze week een hypotheek af en daar gaat het meerendaal er af -- ik houd nog iets van 15,000 over om aan het huis te klussen en voor noodgevallen. Ik ben het mijn ouders nu erg dankbaar dat ze me jong geleerd hebben om te sparen, daardoor kan ik nu een heel mooi huis kopen. :j

Wat voor mij heel goed werkt, is om gewoon elke maand 1000 automatisch laten overschrijven wanneer ik betaald word. Plus, telkens wanneer ik veel geld op mijn dagelijke rekening heb staan, dan laat ik een deel overschrijven naar mijn spaarrekening zodat ik meer rente verdien. 3 Maandsalarissen is voor mij echt een must, je weet nooit wat er allemaal kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:16

wat ik mij nu echt afvraag voor de mensen die elke maand wel 1000 euro kunnen sparen, wat voor werk doen jullie dan?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:43

ja dat snap ik idd ook niet wij zijn al z,n 2000 euro in de maand kwijt aan vaste lasten. 1000 euro sparen in de maand lukt me echt niet en dan hebben mijn vriend en ik al een goede baan.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:59

Ik ben management consultant. Meer zeg ik er maar niet over anders krijg ik weer verwijten dat ik in een fantasy world leef ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:06

hoezo fantasy world? Die snap ik niet helemaal...

En dan nog een vraag wat verdien je dan in godsnaam per maand? 3000 euro ofzo? en hoeveel uur werk je dan?

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:09

Dan moet je dit topic maar even teruglezen ;-) Ik verdien wat meer en werk full time.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:10

Ik probeer elke maand 5/10 euro weg te leggen voor feestjes etc :j. (van het geld dat ik verdien, zakgeld gaat wel op.. O:) )

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:12

Als ik zoveel in de maand verdiende ging het sparen ook wel beter.
Helaas betaald niet elk beroep zo goed.