Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:51

* Ik check even mn berichtgeschiedenis..
Kom wel paar zinnen tegen met af en toe wat Engels erin, maar zo erg als dat heb ik mezelf nog niet op kunnen betrappen :D..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:56

Ikima schreef:
Nueve, ik zie dit dus steeds vaker, ook op bokt, dit is dus waar ik mij aan stoor en niet wanneer iemand soms een Engels woord gebruikt of die woorden die al jaren ingeburgerd zijn.
Misschien is het zo voor jullie beter te begrijpen wat ik bedoel. :D

Ik begrijp we wat je bedoelt hoor en ik kan het me ook wel voorstellen.
Toen ik nog met jongeren werken kon ik er af en toe ook geen touw aan vastknopen.

yo, m'n duschi heb nieuwe pattas van d'r mutti enz enz :?

maar Engels kan ik me niet zo aan storen. bovenstaande stoerdoenerij/ taalverloedering echter wel.
niet te volgen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:56

Lucky you! Dan is de kat not yet out of the bag. :')

Ik denk dat het een habituatieprocess is, je geraakt er geleidelijk in. Ook deels nonchalant taalgebruikt die dan overgedragen word naar andere. Maar zolang het af en toe is, is het geen probleem.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:57

Nueve schreef:
Kom wel paar zinnen tegen met af en toe wat Engels erin, maar zo erg als dat heb ik mezelf nog niet op kunnen betrappen :D..

:D

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:58

Bokt heeft trouwens ook best veel Engelse woorden in het forum, bijvoorbeeld de topics als "in the picture" en "horses at work". Als je het vertaalt naar het Nederlands staat het ook wel minder flitsend natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:02

Annemeik schreef:
Nueve schreef:

:D

Haha. :D Oh heerlijk typisch dat ik nu net weer dat woord moet gebruiken.
Maar goed, checken is natuurlijk allang ingeburgerd. Het is erger wanneer iemand nachecken gebruikt! (contaminatie B-))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:35

Citaat:
habituatieprocess

Mooi voorbeeld hoe nederlands en engels naadloos aan elkaar te plakken is :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:38

Jannepauli schreef:
Citaat:
habituatieprocess

Mooi voorbeeld hoe nederlands en engels naadloos aan elkaar te plakken is :D

Is het door die 2 ss? Of het woord habituatie?

Want het gaat er echt niet in dat proces met 1 s is. :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:39

Citaat:
Ik denk dat we een mengelmoestaal beheersen als Hollanders, Frans , Engels , Joods,

Joods is geen taal.

@ Katiavl - ja natuurlijk vanwegde de dubbel-S !
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 29-04-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:40

En daarom snap je mijn trekking natuurlijk niet. maar zal me kosher opstellen. :D
It's all in a game... 8-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:41

Trekking? Logisch dat ik JOU niet snap }> en kosher..? Helaas, dat zal je nooit worden!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:18

Ik gebruik graag Engels in mijn taalgebruik. Het geeft gewoon net wat meer nadruk op wat je wilt zeggen. Het is gewoon expressiever en het klinkt lekkerder.

En als het anderen niet zint, that's their problem!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:21

Whatever :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:31

Nueve schreef:
Maar goed, checken is natuurlijk allang ingeburgerd. Het is erger wanneer iemand nachecken gebruikt! (contaminatie B-))

En dan heb je ook nog uitchecken. Vroeger deed je dat bij een hotel, tegenwoordig check je iemand uit :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:50

Yessy schreef:
Nueve schreef:

En dan heb je ook nog uitchecken. Vroeger deed je dat bij een hotel, tegenwoordig check je iemand uit :Y)

Hahaha! Ik zie al die jochies van 13 al voor me:
"Yoo man, zag je hoe dat chickie mij volledig uitcheckte?" :').

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:10

Net in gtst ook nog. 'Haar core business is... blablabla' Als je erop gaat letten komt het echt vaak voor . :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:17

Aan sommige woorden ontkom je niet omdat er geen normaal Nederlands woord voor schijnt te bestaan, maar waar ik kromme tenen van krijg is, dat er mensen zijn die hun spreektaal doorspekken met Engels en het dan óók nog eens helemaal fout uitspreken, dát vind ik pas erg!!!
Laatst had ik zo iemand aan de telefoon, die er graag mee schermt een tijd in een Engelstalig land te hebben gewoond, en die deed dat ook tot vervelens toe tijdens het telefoongesprek.... en echt, er was geen correct uitgesproken Engelse term bij. Kwestie van interessant willen doen en het niet zijn, denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:18

Net als het verkeerd schrijven van die Engelse woorden. :D

Omgekeerd ken ik geen énkel woord voor 'gezellig' in het Engels. Fun, amusing.. Heeft 't allemaal niet.
Maar da's weer offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:20

Een correct Engels woord voor gezellig bestaat ook niet, Nueve. Cosy komt in de buurt maar dat is het ook niet helemaal. En fun en amusing zijn iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:21

Nee, maar altijd als ik zoiets zeg dan krijg ik als reactie dat die woorden wel kunnen. Maar idd, kan gewoon geen enkel woord écht passend woord vinden.
Best jammer..
Maar om diezelfde reden, maar dan omgekeerd, gebruik ik weleens Engelse woorden in zinnen. Vind dat dat best moet kunnen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:22

Mwah, afgezien van vaktermen bij bijvoorbeeld computerjargon vind ik het echt maar belachelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:23

Maar welk woord heb je dan niet in het nederlands? Heb daar echt nog nooit ee probleem mee gehad of het moet wetenschappelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:26

Meningen verschillen :).. Zolang het bij een onofficieel iets als Bokt is vind ik dat het gewoon kan. Ja tuurlijk moet je geen zinnen nutteloos volgooien met Engelse woorden zoals hier boven weleens staat. Maar gewoon, bepaalde uitdrukkingen en verwoordingen die je in het Nederlands niet goed kunt verwoorden, waarom niet.
Ik vind Engels sowieso een fijnere en mooiere taal dan Nederlands. Kan ook wel begrijpen dat mensen er anders over denken en het maar onzin vinden hoor, daar niet van.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:27

Net als mensen die sank you zeggen i.p.v thank you.
Als je het niet goed kunt uitspreken dan moet je het gewoon bij je eigen taal houden.
Een poosje in een Engelstalig land wonen is nog geen reden om halve zinnen in het Engels te spreken of schrijven, als je nu jaren daar hebt gewoond en je bent net weer in Nederland dan kan ik het begrijpen.
Net als Sylvia Kristel destijds, die had een poosje in Frankrijk gewoond en kon plotseling amper meer Nederlands spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:28

Ja dat is weer meer van dat 'kijk mij eens'.
"Senk joeee" is idd erg vreselijk.