Het is zelfs geestelijk gezonder voor je om je te blijven mengen in je eigen cultuur. Je cultuur bepaald voor een heel groot deel wie je bent, hoe je tegen dingen aankijkt. Haal dat weg, en je verliest een groot deel van jezelf. Ik snap daarom ook niet dat men roept "Ze moeten zich maar de Nederlandse cultuur volledig eigen maken". Mijns inziens komt dat neer op: ze moeten hun eigen cultuur maar vergeten, omdat een paar Nederlanders het 'eng' vinden om buitenlandse winkeltjes te zien.
Iedereen heeft het recht om mens te zijn, om te doen wat hij of zij fijn vindt binnen de mazen van de wet. Daar valt óók het belijden van je godsdienst onder, het spreken van je eigen taal en het importeren en exploiteren van levenswaren. En hee, ik zou toch het Turkse brood niet willen missen, of de kebab/shoarma zaken, of, als we het toch over buitenlanders hebben, de Chinees om de hoek

Ik schaam me bijna om Nederlander te zijn als ik de achterban van Wilders hoor kletsen. "Ze moeten maar gewoon naar hun eigen land als ze iets fout doen." Nederland ís hun eigen land, zeker met derde generatie Marokkanen/Turken (en Antilianen zijn voor zover ik weet altijd al Nederlanders geweest, vanaf dat Nederland daar hun scheepjes heeft neergeplant). Ik vind het verschrikkelijk dat men schijnbaar wil dat iedereen zich conformeert aan een uniform Nederlands beeld.
Dat er zo veel allochtone jongeren in de criminaliteit terecht komen is óók niet zo gek. Die groep is namelijk meestal ook een van de armste groepen, de sociaal armen, zitten in een isolement en zoeken steun bij mensen tegen wie ze opkijken. Dat is allemaal heel menselijk en heel normaal, iets wat autochtonen net zo goed doen. Ik ken ook genoeg achterstandswijken waar voornamelijk autochtonen wonen waar ik absoluut niet in het donker doorheen zou willen lopen. Is dat een probleem van een bevolkingsgroep? Nee, dat is meestal een samenloop van omstandigheden, die versterkt wordt door het groepseffect.
Nee, door dit soort dingen schaam ik me ervoor Nederlander te zijn.