Is het nou zo raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:38

Saffier schreef:
Blue_Eyes schreef:
En als je nou gelezen had, dan had je geweten dat het gros van die jongens hier geboren is.

Maar iemand met marocaanse ouders ook al is diegene hier geboren zal zichzelf ook altijd marocaan blijven noemen.
En degene waar het hier in het topic eigenlijk over gaat zullen hun "oorspronkelijke land" (om het zo maar even te noemen) over het algemeen een beter land noemen dan Nederland.

Van persoon tot persoon verschillend. Er zijn er zat die zich gewoon Nederlander noemen. Tuurlijk zijn er ook die tot in eeuwigheid Marokkaan willen blijven.
Tja, en ga eens in een Nederlandse enclave in weet-ik-veel-waaristan kijken? Daar hebben de Nederlanders het over 80 jaar ook nog over hoe goed koningin Juliana wel niet was... Dat is volgens mij gewoon menselijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:44

Buitenlanders die hun kinderen in Nederland op de wereld gezet hebben, moeten evengoed hun kinderen bijbrengen en netjes opvoeden, zoals dat hoort en niet hun eigen gang laten gaan en gaan ze lekker rellen met leeftijdgenoten, vreselijk.

Hier geboren of niet, ze moeten normaal doen, en dat geldt voor iedereen, het ligt er eigenlijk aan, dat het hier niet streng is maar soft is, met die slappe politie en slappe rechters en slappe beleid, en slappe regering, en slappe wetten, dus ff zitte in de nor en dan weer lekker vrij, hahaha een lachtertje hoor, en dan weer relle.

In andere landen zijn ze veel strenger.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:45

Klopt, maar woon je australie, dan vier je binnenhuis nog erg fanatiek sinterklaas (nog fanatieker dan hier heb ik het idee), maar denk maar niet dat je dat buitenshuis ook kan.
Daar spreek je binnenshuis nederlands, maar denk maar niet dat je dat buitenshuis ook kan.
En als je niet werkt krijg je niet in je eigen taal een brief van de gemeente of de sociale hoe je toch aan geld kunt komen.
Dan ga je werken en zo niet, dan heb je niets.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:47

En solliciteer je je dan ook suf, maar krijg je steeds een afwijzing omdat er geen Janssen maar Abdellaoui boven je brief staat? - of in dat geval, geen Radcliffe maar Janssen? :)*
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 18-04-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:47

Okay.. Ik hoop niet dat mijn vraag hier verkeerd begrepen is..

Want, niet álle marokanen zijn fout etc..
Sommige zijn ook goed en aardig, ik bedoel ik heb ook buitenlandse vrienden die écht een kei zijn!
En áltijd hoe dan ook voor me zullen klaarstaan..
Dus.. Begrijp me niet fout..
xx

kazary

Re: Is het nou zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:50

Genoeg beroepen waar je aangenomen wordt als je geen Nederlandse naam hebt.
Maar als je al geen nederlands kunt praten, dan wordt het al een stuk moeilijker. Dan zijn er nog steeds wel beroepen, maar dan heb je inderdaad de rot klusjes.
En denk maar niet dat als je in Australie alleen maar nederlands spreekt dat je dan de beste banen krijgt.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:50

Blue_Eyes schreef:
En solliciteer je je dan ook suf, maar krijg je steeds een afwijzing omdat er geen Janssen maar Abdellaoui boven je brief staat? - of in dat geval, geen Radcliffe maar Janssen? :)*

Jep, sommige verchochelen zelfs hun eigen afkomst, en laten de kinderen de naam van de Nederlandse moeder aannemen om dat ze bang zijn dat hun kind over 20 geen toekomst meer heeft in dit land...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:51

Blue_Eyes schreef:

ja maar wie is hier nu de oorzaak van?....dat komt door een paar raddraaiers van hun eigen mensen!
Ze verpesten het gewoon voor hun eigen 'soort'(naar woord...zo bedoel ik het niet...)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:51

De meeste van die Marokkaanse jongeren zijn gewoon hier naar school geweest en spreken dus echt wel Nederlands.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:52

geerke schreef:
Blue_Eyes schreef:

ja maar wie is hier nu de oorzaak van?....dat komt door een paar raddraaiers van hun eigen mensen!
Ze verpesten het gewoon voor hun eigen 'soort'(naar woord...zo bedoel ik het niet...)

En dan zouden werkgevers dus verder moeten kijken dan alleen die naam bovenaan de brief... en even moeten kijken naar de werkervaring op het cv, om daarna even te bellen met de referenties! :)*

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:52

Al die kliekjes Nederlanders in het buitenland vind ik ook vreselijk.
Ik woon nu bijna 4 jaar in Frankrijk, spreek Frans, heb werk (inmiddels een hele goede baan) kijk op het moment alleen franse tv (mn sateliet moet nog aangesloten worden (Is zo al 3 maanden) en ik heb een Frans vriendje.
Ik ken wel Nederlanders hier, maar die zie ik echt maar weinig.

Ik ben dus echt geintegreerd in de franse samenleving, en ik vind dat iedereen dat hoort te doen in het land waar hij/zij woond. Dus ook de Nederlanders in het buitenland. En als dat betekend dat je geen sinterklaas kan vieren, jammer dan, had je in Nederland moeten blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:54

veel van hun keren zich tegen onze westerse manier van denken en doen....dat vind ik dus minder prettig...

ik woon al jaren in frankrijk....heb weinig contact...niet met buitenlanders en ook niet met fransen....dat is eigen keus...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:54

Het is zelfs geestelijk gezonder voor je om je te blijven mengen in je eigen cultuur. Je cultuur bepaald voor een heel groot deel wie je bent, hoe je tegen dingen aankijkt. Haal dat weg, en je verliest een groot deel van jezelf. Ik snap daarom ook niet dat men roept "Ze moeten zich maar de Nederlandse cultuur volledig eigen maken". Mijns inziens komt dat neer op: ze moeten hun eigen cultuur maar vergeten, omdat een paar Nederlanders het 'eng' vinden om buitenlandse winkeltjes te zien.

Iedereen heeft het recht om mens te zijn, om te doen wat hij of zij fijn vindt binnen de mazen van de wet. Daar valt óók het belijden van je godsdienst onder, het spreken van je eigen taal en het importeren en exploiteren van levenswaren. En hee, ik zou toch het Turkse brood niet willen missen, of de kebab/shoarma zaken, of, als we het toch over buitenlanders hebben, de Chinees om de hoek ;)

Ik schaam me bijna om Nederlander te zijn als ik de achterban van Wilders hoor kletsen. "Ze moeten maar gewoon naar hun eigen land als ze iets fout doen." Nederland ís hun eigen land, zeker met derde generatie Marokkanen/Turken (en Antilianen zijn voor zover ik weet altijd al Nederlanders geweest, vanaf dat Nederland daar hun scheepjes heeft neergeplant). Ik vind het verschrikkelijk dat men schijnbaar wil dat iedereen zich conformeert aan een uniform Nederlands beeld.

Dat er zo veel allochtone jongeren in de criminaliteit terecht komen is óók niet zo gek. Die groep is namelijk meestal ook een van de armste groepen, de sociaal armen, zitten in een isolement en zoeken steun bij mensen tegen wie ze opkijken. Dat is allemaal heel menselijk en heel normaal, iets wat autochtonen net zo goed doen. Ik ken ook genoeg achterstandswijken waar voornamelijk autochtonen wonen waar ik absoluut niet in het donker doorheen zou willen lopen. Is dat een probleem van een bevolkingsgroep? Nee, dat is meestal een samenloop van omstandigheden, die versterkt wordt door het groepseffect.

Nee, door dit soort dingen schaam ik me ervoor Nederlander te zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:55

@Saffier: Simpel gedacht... ik heb een klein jaar in mijn uppie in Engeland gewoond, was behoorlijk geintegreerd in de Engelse maatschappij, maar oh, wat was ik blij als ik een keer gewoon Nederlands kon spreken. Of een keer fatsoenlijke kaas kon eten en niet die saaie, flauwe Cheddar.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:56

Blue_Eyes schreef:
@Kazary:
Ik sprak hem pas aan het einde van die reeks... omdat ik het niet eerder wist. Dat vind ik dus een beetje vreemde opmerking (had je zelf ook kunnen bedenken).

Hoeveel verwacht je van een jongen van 15, opgegroeid in zo'n cultuur? Kan niet lezen, niet schrijven, niet rekenen, is alleen heel goed in zijn sport. Woont daar dus met 9 man op 30 vierkante meter en wordt overal waar hij komt scheef aangekeken. Inbraken, drugs dealen, is in zijn cultuur allemaal normaal. Nee, ik had niet verwacht dat hij dat uit zichzelf zou bedenken. Dat is nou echt een typisch geval 'weet niet beter'.

Citaat:
De meeste van die Marokkaanse jongeren zijn gewoon hier naar school geweest en spreken dus echt wel Nederlands

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:56

ik vind het prima dat ze hun eigen cultuur houden....maar zet je niet af tegen de westerse....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:57

@Hermelijn: A-MEN!

@Kazary: mijn studenten zijn geen Marokkanen, dat stond er al eerder. Dat zijn zigeuners.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:57

Dit is een keer onderzocht, ze hebben Nederlanders sollicitatiebrieven laten schrijven, 1 onder hun eigen naam en een onder een buitenlande naam.. Dus exact hetzelfde stond in de brief.. opleiding, werkervaring etc.. De brief met de buitenlandse naam werd afgewezen met een poedersuiker smoes en die met de Nederlandse naam mocht op gesprek komen..

Blue_Eyes

Re: Is het nou zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:58

@Sorrell: triest eigenlijk he?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:59

sorrell schreef:
Dit is een keer onderzocht, ze hebben Nederlanders sollicitatiebrieven laten schrijven, 1 onder hun eigen naam en een onder een buitenlande naam.. Dus exact hetzelfde stond in de brief.. opleiding, werkervaring etc.. De brief met de buitenlandse naam werd afgewezen met een poedersuiker smoes en die met de Nederlandse naam mocht op gesprek komen..

en wat is de precieze oorzaak daarvan dan?
daar ben ik dan weer benieuwd naar...

sorrell

Hermelijn schreef:
Het is zelfs geestelijk gezonder voor je om je te blijven mengen in je eigen cultuur. Je cultuur bepaald voor een heel groot deel wie je bent, hoe je tegen dingen aankijkt. Haal dat weg, en je verliest een groot deel van jezelf. Ik snap daarom ook niet dat men roept "Ze moeten zich maar de Nederlandse cultuur volledig eigen maken". Mijns inziens komt dat neer op: ze moeten hun eigen cultuur maar vergeten, omdat een paar Nederlanders het 'eng' vinden om buitenlandse winkeltjes te zien.

Iedereen heeft het recht om mens te zijn, om te doen wat hij of zij fijn vindt binnen de mazen van de wet. Daar valt óók het belijden van je godsdienst onder, het spreken van je eigen taal en het importeren en exploiteren van levenswaren. En hee, ik zou toch het Turkse brood niet willen missen, of de kebab/shoarma zaken, of, als we het toch over buitenlanders hebben, de Chinees om de hoek ;)

Ik schaam me bijna om Nederlander te zijn als ik de achterban van Wilders hoor kletsen. "Ze moeten maar gewoon naar hun eigen land als ze iets fout doen." Nederland ís hun eigen land, zeker met derde generatie Marokkanen/Turken (en Antilianen zijn voor zover ik weet altijd al Nederlanders geweest, vanaf dat Nederland daar hun scheepjes heeft neergeplant). Ik vind het verschrikkelijk dat men schijnbaar wil dat iedereen zich conformeert aan een uniform Nederlands beeld.

Dat er zo veel allochtone jongeren in de criminaliteit terecht komen is óók niet zo gek. Die groep is namelijk meestal ook een van de armste groepen, de sociaal armen, zitten in een isolement en zoeken steun bij mensen tegen wie ze opkijken. Dat is allemaal heel menselijk en heel normaal, iets wat autochtonen net zo goed doen. Ik ken ook genoeg achterstandswijken waar voornamelijk autochtonen wonen waar ik absoluut niet in het donker doorheen zou willen lopen. Is dat een probleem van een bevolkingsgroep? Nee, dat is meestal een samenloop van omstandigheden, die versterkt wordt door het groepseffect.

Nee, door dit soort dingen schaam ik me ervoor Nederlander te zijn.

Ik ook Hermelijn, dit is wat ik een aantal post terug ook al schreef!!

Hermelijn

Saffier schreef:
Al die kliekjes Nederlanders in het buitenland vind ik ook vreselijk.
Ik woon nu bijna 4 jaar in Frankrijk, spreek Frans, heb werk (inmiddels een hele goede baan) kijk op het moment alleen franse tv (mn sateliet moet nog aangesloten worden (Is zo al 3 maanden) en ik heb een Frans vriendje.
Ik ken wel Nederlanders hier, maar die zie ik echt maar weinig.

Ik ben dus echt geintegreerd in de franse samenleving, en ik vind dat iedereen dat hoort te doen in het land waar hij/zij woond. Dus ook de Nederlanders in het buitenland. En als dat betekend dat je geen sinterklaas kan vieren, jammer dan, had je in Nederland moeten blijven.

Waarom zou je je tradities en de dingen die je fijn vindt op moeten geven, alleen omdat je in een ander land woont? Ik snap niet dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan een moskee, of aan een hoofddoekje.

Een jongen die ik ken is half-Marokkaans, is geboren en getogen in Nederland. Hij ziet er alleen Marokkaans uit en heeft een arabische naam. Hij heeft dus serieus moeite gehad om zelfs maar een baantje als afwasser te krijgen, puur door zijn naam. Hij blijft er nog behoorlijk rustig onder, maar ik kan me voorstellen dat ik op een gegeven moment ook zoiets zou hebben van, nou, dan maar geen baan, als ze toch niet verder kijken dan mijn naam. Waardoor het slechte beeld eigenlijk in stand wordt gehouden door de autochtonen.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:00

geerke schreef:
sorrell schreef:

de oorzaak? Wat bedoel je, hoe het zo komt? Of omdat de ene Janssen heet en de andere Aubaducha?

# Spelfout
Laatst bijgewerkt door sorrell op 18-04-09 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:01

geerke schreef:
sorrell schreef:

Daar kun je op wachten - buitenlanders hebben de naam lui en asociaal te zijn, onder werk proberen uit te komen en van de baas te stelen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:01

Ik kom erg vaak op een bedrijf waar ongeveer 300 mensen werken.
Merendeel van de mensen is niet van nederlands afkomst.
Daar zitten veel amerikanen bij, dus blank en een "gewone" naam.
Maar daar zitten ook namen bij dat ik denk? Hoe spreek je dat uit.
Maar allemaal nette mensen, geen gajes van de straat.
Dus het kan gewoon hoor. Maar dan zul je wel gewoon de taal moeten beheersen en uiteraard de aansluitende diploma's voor de gevraagde functie.