Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:05

Ik wil niet eerder dan mijn 25e kinderen en niet later dan mij 30e.
Na je 30e een kind krijgen, sja dat vind ik zo oud :o
Voor mijn 25e ben ik nog bezig met studeren dus dat vind ik niet zo'n lekker timing.
Wil bovendien ook nog zorgenloos kunnen genieten,kunnen stappen en gewoon mijn ding kunnen doen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:10

Ten eerste vind ik dat er gewoon geen leeftijd aan vast zit. :) Dat verschilt echt per persoon...

Ik heb zelf al sterke moeder gevoelens sinds mijn 16e maar die stop je dan maar ergens diep weg. :)
Misschien komt het bij mij ook wel omdat mijn zus jong mama was en bij ons in huis woonde met baby. Eigenlijk sinds toen kreeg ik ook moeder gevoelens!
Nu wordt ik bijna 22 en we hebben ons eigen huisje, een eigen winkel, en genoeg ruimte in huis & op financieel gebied.. Wij voelen ons er klaar voor.
Erg jammer als je er dan achter komt dat je niet zelf zwanger kunt raken. Zou zo willen ruilen met al de meiden die hier typen dat ze geen kinderen willen. Maar helaas is het nou eenmaal zo.
Ik ben dus 'blij' dat ik er nu voor ben gegaan, en niet nog jaren had gewacht... Wie weet was het dan nóg moeilijker geweest.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:11

Ik wil rond mijn 30e kinderen krijgen, hoe later je begint, hoe meer risico's het met zich meebrengt, en dat wil ik mijzelf en mijn kinderen niet aandoen.
Op z'n jongst een jaar of 28, en op zn oudst een jaar of 33.
Ik weet nog niet hoeveel kinderen ik wil (wel minimaal 2), dus ik wil sowieso niet te laat beginnen, maar ik wil eerst ook nog iets van een carriere opbouwen.

Eerst nog wel even genieten van het vrije leven :D
En een man vinden natuurlijk!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:19

Iessie schreef:
Ik ben soms echt zelf nog een kind. :P....Het nichtje van mijn vriend is zwanger en die liet mij 2 dagen geleden helemaal verrukt de 20weken echo dvd zien....het deed me vrij weinig.. :o Vind het leuk voor haar maar dat was het dan.. :o
Soms heb ik dan echt het gevoel dat ik een beetje raar ben, dat je dat als 22 jarige leuk MOET vinden... De ene keer vind ik dat ook wel, maar de andere keer weer niet zo.
Misschien heb ik over een paar jaar wel moedergevoelens? :))
Denk dat als je je eigen kindje hebt het toch heel anders is dan het tutten met andermans kinderen. ;)
Maar ben er nu nog helemaal niet mee bezig, volgend jaar studeer ik af, wil dan nog een leuke baan enz enz

Zelf ik als moeder zijnde wordt alleen blij van echofoto's en baby's van hele goede vrienden, ik hoef ook nooit perse op kraamvisite babys vast te houden :o Maar mijn oppaskindjes is dan ook wel weer anders, die zie ik een paar dagen per week en vind ik omdat ik een band met ze heb wel helemaal geweldig.

aafje87 schreef:
Reizen kan prima met kind, en carrière kan ook nog steeds prima met kind.(geen probleem, vooral niet omdat mijn huidige werkgever een standaard werktijd kent van 36 uur in de week, ik heb nu ondertussen ook gewoon weer opgegroeid in het bedrijf waar ik werk, daarnaast doe ik ook gewoon opleidingen en cursussen dus blijf qua kennis gelijk aan collega's, heb een goede baan op een groot kantoor)

Ik zou er zelf niet aan moeten denken hoor, 36 uur werken :o Ik zou het gevoel hebben dat de crecheleidsters mn kind dan vaker zien dan ik :+ Maar ik ben ook een beetje ouderwets.... mijn ideaalbeeld is een moeder die om 3 uur als de school is afgelopen thee en koekjes heeft klaarstaan :D Ik vind het dan ook heel jammer dat dat tegenwoordig bijna niet meer kan, vooral in het westen van het land krijg je als twintiger geen hypotheek meer op 1 salaris rond. Ik heb gelukkig de gulden middenweg gevonden als [***] :D

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:31

Ik denk dat als je er klaar voor bent.
Het is moeilijk om nu al een leeftijd te zeggen :o

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:45

er is denk ik niet echt een leeftijd aan te binden, maar ik wil eigenlijk niet voor mn 28e/29e kinderen. Ik ben een late student en ben met 26 als het goed is klaar, dan wil ik eerst wel even lekker werken en meer zekerheid opbouwen voor ik aan kiddo's begin. Om nog niet te spreken over mijn vent, die kinderen niet zo ziet zitten, maar miss is er nog hoop in de toekomst :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:53

Na m'n 35e.. :D
Eerst studeren, carriére opbouwen en dan kinderen.
Of geen kinderen :o

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:59

O wat vervelend Nathalie, is het wel mogelijk om via een andere weg een kindje te krijgen?

Mensen die zeggen dat ze met een kind niks meer kunnen, dat vind ik echt onzin.
Als ik bijv ga winkelen, gaat mijn zoontje mee. Hij vind het (nu nog) prachtig, lekker mensen kijken.
Als we een keer willen stappen, zou dat ook kunnen. Maar we hebben er geen behoefte aan.

36u per week werken met een kind vind ik ook wel veel. Of je man moet veel thuis zijn?
Ik werk 3 dagen per week. Mijn ideaal is allebei 4 dagen werken. Maar meer omdat ik mijn eigen werk niet uit kan voeren met 3 dagen, en met 4 dagen wel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:05

Frouk schreef:
er is denk ik niet echt een leeftijd aan te binden, maar ik wil eigenlijk niet voor mn 28e/29e kinderen. Ik ben een late student en ben met 26 als het goed is klaar, dan wil ik eerst wel even lekker werken en meer zekerheid opbouwen voor ik aan kiddo's begin. Om nog niet te spreken over mijn vent, die kinderen niet zo ziet zitten, maar miss is er nog hoop in de toekomst :P

Inderdaad bv als je geneeskunde studeerd ben je soms op je 30 pas klaar.
Dan heb je weinig keus snap echt niet dat mensen 30 oud vinden. Met dertig begint je leven pas :D

Maar goed persoonlijk vind ik mijn genen niet zo spannend of speciaal dat er speciaal een nakomeling van mij in de wereld moet rondlopen. Veel kindjes hebben geen mama en ik ga toch voor een kindje dat geen mama meer heeft. Dus over gevaar enz hoef ik me geen zorgen te maken. :D

Voor kindjes moet je toch veel opgeven, of je dat waard vind bepaald je geluk als mama.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 07-04-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:05

Ik denk rond de 25/27 jaar. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:06

Het is wel mogelijk, Samantha. Maar wel een stuk moeilijker dan 'normaal'. En als je besluit voor kinderen te gaan, ga je er toch wel eigenlijk stiekem vanuit dat dit gewoon gaat lukken saampjes zonder een hoop moeilijk gedoe. Als je dan zwanger moet raken met om de 2 dagen een echo en een hoop hormonen toegedient krijgen, is dat toch even slikken!!
Maarja, ik ben al 'blij' dat er wel kans is dat we zwanger worden, het lijkt me nog véél erger als er gewoon geen kans zal zijn.
Maar dan is het toch vaak wel een beetje 'pijnlijk' om te lezen dat andere meiden nooit kinderen willen, laat die dan zoiets hebben ipv iemand met een sterke kinderwens. ;)
Maarja het is nou eenmaal zo he! En het is natuurlijk voor iedereen verschrikkelijk!

36 u per week werken dat vind ik ook erg veel. Ik werk nu zonder kind zo'n 15 tot 18 uur per week, soms 20, maar meer echt niet. Misschien dat hierdoor de wens ook wel nóg groter geworden is, heb tijd genoeg. :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:06

katiavl schreef:
Frouk schreef:

Dan heb je weinig keus snap echt niet dat mensen 30 oud vinden. Met dertig begint je leven pas :D

Maar goed persoonlijk vind ik mijn genen niet zo spannend of speciaal dat er speciaal een nakomeling van mij in de wereld moet rondlopen. Veel kindjes hebben geen mama en ik ga toch voor een kindje dat geen mama meer heeft. Dus over gevaar enz hoef ik me geen zorgen te maken. :D

Voor kindjes moet je toch veel opgeven, of je dat waard vind bepaald je geluk als mama.

ja precies, ik snap het probleem niet hoor, mijn moeder was ook 31 toen ze mn broertje kreeg en 28 toen ze mij kreeg. Ik vind dat echt een mooie leeftijd :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:08

Ja, boven de 30 ben je al stokoud. :+
Wat een onzin, zeg...... Word eerst maar eens 30, dan merk je vanzelf dat je echt nog niet bejaard bent. :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:12

Kan ik me goed voorstellen Nathalie. Vrienden van ons zijn ook al erg lang bezig, zonder resultaat. Die staan nu ook op het punt om met hulp zwanger te worden.
Het is zo oneerlijk verdeeld he, wat dat betreft.

Jaa boven de 30 ben je echt enorm oud. :oo
(ik word over een week of 6 30)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:14

Als ik kindjes ga krijgen wil op mijn 23e toch wel mijn eerste kindje hebben/zwanger zijn van mijn eerste, niet eerder en het liefst niet later. Ik wil wel eerst een stabiele relatie opbouwen, ik heb nog maar 5 jaar, dus ik moet opschieten. :+

Mijn ideale toekomstbeeld dus, nog geen flauw idee hoe het allemaal gaat lopen hoor haha. ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:17

Tja... wat is een goede leeftijd... ik was 23 toen ik zwanger was van de eerste en 27 toen de jongste kwam. Ben nu 30 en ze zijn 6 en bijna 3. Hele meiden alweer.
Biologisch gezien is de gemiddelde leeftijd in Nederland (29,4) behoorlijk aan de oude kant. Tussen de 20 en 25 schijnt lichamelijk gezien het beste te zijn, de vruchtbaarheid is dan het grootst en de kans op complicaties het kleinst. Wat mentaal het beste is, dat zal iedereen voor zich moeten bepalen. Er zijn er zat die het op hun 20ste prima aankunnen, maar ook zat die op hun 35ste nog te kinds zijn om een kind op te voeden.
Ik heb regelmatig de opmerking gehad als men mij vroeg hoe oud ik was: 'Was het een ongelukje?' :roll: Kolder. Sommige mensen kiezen voor kinderen voor ze 30 zijn...

Oh en.. genieten kan ook nog prima als je kinderen hebt!!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:24

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:24

Nathalie schreef:
Maarja, ik ben al 'blij' dat er wel kans is dat we zwanger worden, het lijkt me nog véél erger als er gewoon geen kans zal zijn.
Maar dan is het toch vaak wel een beetje 'pijnlijk' om te lezen dat andere meiden nooit kinderen willen, laat die dan zoiets hebben ipv iemand met een sterke kinderwens. ;)

Dat ben ik helemaal met je eens. Helaas is het niet altijd eerlijk verdeeld. Y;( Gelukkig ben je er nog op tijd bij (voor zover je daarvan kan spreken). Kan me voorstellen dat je helemaal voelt dat de tijd dringt als je erachter was gekomen op je 30ste ofzo...Al blijft het natuurlijk niet leuk. :n

Odetteke gelukkig ben ik niet de enige. :P

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:27

och jah wat maakt het uit, vriend van mij is op 18e vader geworden, is helemaal gelukkig enz. (kind is al bijna 5 )
Is voornamelijk wanneer je er mentaal, financieel enz klaar voor bent. Dat kan op je 18e zijn en voor een ander is dat 36
Ik denk rond de 24, dat vind ik wel een mooie leeftijd, maar eens zien hoe het dan gesteld is met mij ;)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:38

Ik was net 20 toen ik mijn zoon kreeg. In het begin had ik echt het gevoel dat ik nog niet genoeg ervaring had om een kind op te voeden, zeker omdat mijn zoon fysieke problemen heeft(hypermobiel, heupdysplacie) en ik er alleen voor stond.
Maar nu ik 24 ben, loopt alles heel lekker en heb ik gemerkt dat je er van zelf ingroeid.
En het is echt zo kinderen zijn binnen no time groot, die vier jaar zijn voorbij gevlogen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:01

katiavl schreef:

En dat zeggen mensen ook van 40, 45, 50... dus dat zegt nou niet zoveel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:08

Ik was 24, mooie leeftijd hoor.
Anders had ik nog lang geen kinderen gehad denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:10

Nathalie schreef:
Maarja het is nou eenmaal zo he! En het is natuurlijk voor iedereen verschrikkelijk!

Natuurlijk. Ik zou je mijn vruchtbaarheid (ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat ik inderdaad vruchtbaar ben) van harte gunnen als dat zou kunnen. Maar dat kan helaas niet, en hoe hard dat ook klinkt, het is nu eenmaal de natuur en de pech dat de natuur hier de verkeerde persoon mee opscheept. En, heel hard misschien, maar vergeet niet dat anderen waarschijnlijk weer met andere dingen opgescheept zitten waar jij waarschijnlijk dan weer geen last van hebt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:11

als ik kinderen zou willen, zou ik eigenlijk wel veel minder willen werken. Ik zou er dan graag voor ze zijn als ze thuis komen, en dat ze tussen de middag komen voor een broodje.. Ik zie veel dat mensen kinderen krijgen en zelf full-time werken. Dus kind op creche en buitenschoolse opvang, dat is tegenwoordig zo normaal.. Zie je je kinderen alleen savonds en in het weekend.. vind ik persoonlijk wel erg

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:21

Voor mij persoonlijk ligt de leeftijd om een kind te krijgen een beetje af van enkele factoren.

Zo ben ik van mening dat je allereerst een goede stabiele relatie moet hebben. (Niet zo'n knipperlicht relatie, of een one night stand achtig iets)
Ten tweede; een dak boven je hoofd. En dan bedoel ik niet het dak van je ouders. Zorg ervoor dat je een fatsoenlijk huisje hebt.
Ten derder : stabiel inkomen. Minimaal één ouder moet een vast inkomen hebben om het geld in het laatje te brengen.

Als je deze dingen hebt, en je verveelt héél erg; dan is het de tijd om een kindje te nemen. Sommige mensen zijn eerder klaar met dit lijstje dan anderen. Maar ik denk dat als je deze 3 dingen hebt, dat je je kind een goede toekomst kan geven, en ervoor zorgt dat het kind niets te kort komt.