kazary schreef:Een school met wat meer dicipline zou zo slecht niet zijn. Dat mag van mij wel weer terug.
Geen hey Henk, maar de vinger in de lucht en meester.
Beter luisteren zonder overal tussen te vallen met de snebbel.
In Belgie vind je deze scholen nog. Ik denk dat het heel wat getrut op de straat zou schelen met onopgevoede kinderen met een te grote bek.
Dienstpicht terug zou ik ook wel wat vinden. Zonder verpplichte uitzendigen, dat dan weer wel.
Maar ik geloof dat ik in de minderheid lijkt te zijn hier. Ik ben benieuwd wat ik voor tegengas ga krijgen.

Sommige kinderen hebben veel discipline en een strenge leraar nodig, maar dit werkt niet voor elk kind. Ik vind dat respect van twee kanten moet komen. Ik heb respect voor een leraar, omdat deze mij ook met respect behandeld en ik kijk tegen de leraar op, omdat deze meer kennis heeft dan ik en dat op mij kan overbrengen. Ik heb altijd super leuk contact met de leraren op mijn montessori scholen gehad en deze waren niet allemaal streng. Ze waren juist heel los, maar daarom zijn er ook bijna nooit botsingen geweest. Brutaalheid werd natuurlijk niet getolereerd. Als je als leraar alles over je heen laat komen, krijg je ook geen respect. Wel noemde we de leraren bij de voornaam en dat vond ik leidde tot een prettige sfeer. Belangrijk is om als leraar een duidelijke grens aan te geven. Die grens kan voor elke leraar anders zijn en hebben de leerlingen te respecteren.
Een strenge leraar die naar mijn idee geen respect voor mij heeft, kan bij mij behoorlijke opstandigheid oproepen.
Bovendien vind ik dat tegenwoordig de ouders veel te makkelijk over opvoeding denken en denken dat de school dat maar doet ofzo. Respect en beleefdheid opbrengen en sociale omgang hoort voor een groot deel bij de opvoeding die de ouders geven. Tuurlijk school voedt mee op, zeker de basisschool, maar het is een hoofdtaak van de ouders. Sommige ouders hebben maar te klagen over de scholen en leraren, maar hun eigen kleuter kan nog niet eens zelfstandig naar de wc of eten.
martinev schreef:Hier wil ik eigenlijk ook nog graag even op reageren. Er wordt steeds veel bij de scholen gelegd, die zouden niet streng genoeg zijn, maar kijk alsjeblieft ook eens naar de ouders... Veel ouders hebben het erg druk, en om hun tekortkomingen naar hun kinderen (bv door gebrek aan tijd) te compenseren, worden veel kinderen verwend. Ouders durven geen nee meer te zeggen en grenzen te stellen. Je begrijpt kinderen zoveel beter als je een paar keer hun ouders hebt ontmoet...
Waarmee ik niet wil zeggen dat de school niks aan opvoeding moet doen, maar de taak van de ouders wordt steeds vaker verplaatst naar de school.
Zo ontzettend mee eens!
Lyonesse schreef:Ben ik da echt de enige die problemen ondervind doordat ik mezelf verkeerde leerwijzen heb aangeleerd?
Dit is niet de schuld van de school, want die hadden het niet kunnen merken. Ik maakte de opdrachten goed, had alles op tijd af en had goede cijfers. Maar ik sla dus stappen over in mijn denkproces, waardoor ik altijd loop te zeuren: Waarom dan? Omdat ik anders iets niet snap.
Ik snap eerlijk gezegd niet goed wat je bedoelt. Je wist wel de goede antwoorden, maar niet waarom? Ik heb dat helemaal niet. Sterker nog, als ik niet snap waarom iets zo is, als ik de logica niet zie, dan heb ik ontzettende moeite om het te onthouden.
Denk je dat als je klassikaal les had gehad, je die stappen niet had overgeslagen, omdat deze je dan wel verteld waren o.i.d.?
martinev schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel de eerste en laatste pagina.
Ik werk op een Montessori basisschool en heb een bovenbouw klas, groep 6,7 en 8. Ik ben heel erg blij dat ik voor dit soort onderwijs heb gekozen en vind het erg jammer dat ik zelf niet op een Montessorischool heb gezeten.
Vaak denken mensen dat een Montessorischool (of dalton of jenaplan) een "pretschool" is, waar de kinderen zelf mogen bepalen wat ze doen. Dit is in beperkte zin waar, de kinderen plannen zelf in wanneer ze welk werkje doen, maar ze moeten toch echt een bepaald programma afmaken in een week. Als een kind er voor kiest om op maandag al zijn rekenwerk voor de hele week te maken, prima, maar al het andere werk moet ook gewoon af.
Het kind leert goed plannen en krijgt individueel les op zijn of haar niveau. Als een kind iets niet snapt, legt hij dit werkje op de hoek van de tafel met een rode kaart er op, ik loop langs en ga naast kinderen zitten die hulp nodig hebben. Ook weet ik zelf natuurlijk welke kinderen extra hulp nodig hebben, uit ervaring, maar ook door het nakijken van de schriften, ik noteer welk kind de volgende dag een lesje nodig heeft.
Het mooie van dit systeem is dat elk kind op zijn eigen niveau werkt, sommige kinderen lopen een half jaar voor op anderen, dat is geen probleem, maar ik houd wel heel goed in de gaten dat een kind niet gaat onderpresteren.
Verder vind ik het heel positief dat er kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep zitten, ze kunnen elkaar helpen en van elkaar leren, in drie jaar tijd zijn de kinderen jongste, middelste en oudste. Omdat de kinderen weten hoe het voelt om zelf jongste te zijn, zullen ze zich heel sociaal opstellen tegenover de jongere kinderen.
Een kanttekenig vind ik wel dat het door het individuele werken een grotere belasting is voor de leerkracht, ik moet heel precies alles bijhouden per kind, en zorgen dat niemand achter komt te lopen of onder zijn niveau werkt. Goed registreren en weten hoe de kinderen in de klas in elkaar zitten is dus heel belangrijk. Dit maakt dat dit soort onderwijs valt of staat bij de leerkracht die voor de groep staat.
Ik heb nu een klas met 30 kinderen en dat is voor dit soort onderwijs eigenlijk te veel, maarja bepalingen vanuit de overheid!
Ik ben heel positief over het Montessori-onderwijs. Ik heb ook stage gelopen op klassikale scholen, maar daar merk je echt dat een kwart van de kinderen niks snapt van de lessen, en een kwart uit zijn neus zit te eten omdat hij allang weet waar het over gaat en dus niet uitgedaagd wordt. Ik weet dat het de bedoeling is dat er veel meer gedifferentieerd wordt bij de klassikale scholen, maar ik zie om me heen dat dat láng niet overal gebeurt.
Hoop dat ik zo het Montessori-onderwijs nog wat heb kunnen uitleggen!
Mooie uitleg. Ik ben van mening dat een leraar ook nog belangrijker is bij montessori onderwijs. Het is heel individueel, wat juist een sterke kant is, maar daarbij heb je een goede docent nodig die idd er genoeg tijd in steekt en zijn vak goed verstaat. Het is meer dan alleen kinderen wat uitleggen.
Shadow0 schreef:Knoffer schreef:Op de middelbare school klassikaalles lijkt me vreselijk saai.
Dat is ook echt iets dat je als docent kunt maken en breken. De reguliere school waar ik de laatste jaren heb doorgebracht, daar droop de saaiheid vanaf. Een groot deel van de docenten zat de tijd uit tot het pensioen en verder niks. Hopeloos.
Maar als je leuke, bevlogen docenten hebt (en daar heb ik er gelukkig ook een heleboel van getroffen), dan kan het echt heel erg leuk zijn! Ik heb ontzettend leuke en interessante lessen en hoorcolleges gehad, gewoon omdat de docenten het zo enthousiast brachten dat ik nu nog precies weet wat er verteld is en gedaan is. En dan was ik zeker niet de enige die vol aandacht zat te luisteren. Dan hoeft een klassikale les zeker niet vervelend te zijn - en het kan bovendien erg prettig zijn om te luisteren ipv te lezen en zelf met je hoofd in het boek te zitten.
Bovendien zal een goede docent de methoden ook afwisselen - een reguliere school betekent niet per definitie dat je als docent 50 van de 50 minuten aan het woord moet zijn.
Mee eens hoor. Ik heb op montessori ook klassikale lessen gehad, vooral geschiedenis en kunstgeschiedenis en die docent kon interssant vertellen (niet altijd, maar dat lag ook aan of het onderwerp me interesseerde) en dan is het leuk. Ik vind hoorcolleges ook prima. Lekker zitten en luisteren.
Maar bijvoorbeeld bij wiskunde of taal op de middelbare school zijn er altijd niveau verschillen en kinderen met verschillende talenten. De ene is goed in wiskunde en heeft aan een korte uitleg genoeg, de ander begrijpt er geen reet van. Bij taal kan het weer precies andersom zijn. De gemiddelde scholier heeft het dus prima in die klassikale lessen, maar de bovenlaag zit zich stierlijk te vervelen en zijn/haar tijd te verdoen en de onderste laag snapt er nog geen reet van. Daarbij kunnen heel veel docenten niet interessant vertellen en heb je ook altijd dingen die je gewoon niet interesseren, hoe interessant het ook gebracht wordt. De een heeft het dan misschien juist liever van de hoorcolleges, de ander duikt dan liever in het boek.