Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:14

geen idee, zal het onze afdelingspsych van de week even vragen :) We hadden namelijk een keer een TS-er in crisis die paracetamol had ingenomen, toen vertelde de psychiater over de inhoudt van paracetamol. Het schijnt niet op de verpakking te staan.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:21

Ik kan niet echt (meer) medelijden voor de springer in kwestie opbrengen. Zelfmoord, prima, maar er zijn andere manieren waarmee je niet zoveel mensen dupeert. Afgezien van dat mensen 2 uur in een trein zitten opgesloten, zijn er ook heel veel mensen die zo belangrijke afspraken missen. En natuurlijk de machinist die er weer een trauma bij heeft. Ik zat elke ochtend voor mijn examens echt te duimen dat er niemand voor zou springen.

Ook wel eens met de vervangende bus (helemaal afgeladen) langs de betreffende trein gereden. De brandweer was hem aan het schoonspuiten. Het was 30+ graden. Nou dan wil je niet in een stilstaande trein zitten en ook niet in een volgepropte bus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:39

Snoevie schreef:
oh is dat zo,welke stof is dat dan,als ik mag vragen?
(en shag,ik wist niet eens dat dat kon...........hoe verzin je het,en hoe doe je t)

ik kan je ook eerder antwoord geven, leve de medische handboekjes :+

De werkzame stof van paracetamol: C8H9NO2 heeft bij overdosering binnen 24uur de bijwerkingen braken, misselijkheid e.d.
Pas na dagen, tot weken treden effecten van de andere verschijnselen op waar je aan kan overlijden uitval van (vooral) lever en nieren. De kans is dus al groot dat je lichaam meerendeel uitscheidt voordat het veel kwaad kan doen... maardan heeft het ws al wat schade toegericht, maar is het niet dodelijk.

De reden dat je C8H9NO2 niet op de verpakkingen ziet staan, komt omdat het meestal als 'paracetamol' op de verpakking staat :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:47

ohh had ik zelf ook wel kunnen bedenken,bedankt voor de informatie!
(wij kregen nl een informatie avond laatst op mijn werk,in de apotheek dus,over het feit dat we op moeten letten als mensen exessief veel paracetamol kopen,omdat er een aantal gevallen van zelfmoord in de buurt zijn geweest)

nou heftig iig!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:11

Ik kreeg vanmiddag DE manier te horen om zelfmoord te plegen. Een overbuurjongen zei dat lampenolie het ook goed doet, en dat kun je ook niet meer terug vinden. Makkelijk verkrijgbaar ook nog.

En tja, ik denk dat je door diegene die zo depressief en alles naar therapie te sturen of in een speciale inrichting stoppen echt wel kan helpen in veel gevallen. En de beveiliging in gekkenhuizen e.d. moeten ze gewoon veel strenger maken, want die voorbeelden dat er soms gekken ontsnappen en voor de trein terechtkomen hoort eigenlijk ook gewoon niet te kunnen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:11

Ja handig, om hier diverse zelfmoordmanieren te gaan bespreken :?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:13

sunny_l0ve schreef:
En tja, ik denk dat je door diegene die zo depressief en alles naar therapie te sturen of in een speciale inrichting stoppen echt wel kan helpen in veel gevallen. En de beveiliging in gekkenhuizen e.d. moeten ze gewoon veel strenger maken, want die voorbeelden dat er soms gekken ontsnappen en voor de trein terechtkomen hoort eigenlijk ook gewoon niet te kunnen.

Wat denk jij naïef zeg!
Mensen kan je niet verplichten therapie te volgen, en gedwongen opname is ook maar zelden mogelijk. En ook als mensen therapie hebben plegen er nog zat zelfmoord. Psychologen zijn geen tovenaars! Enne, ooit van verlof gehoord?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:25

Ik zeg toch ook niet dat psychologen tovenaars zijn? Was het maar zo! Maar in veel gevallen denk ik toch dat je wel enigzins kan doordringen, als jij dat naief vind is jouw mening.
Waarom zouden gekken in het gekkenhuis verlof moeten krijgen? Dat is gewoon een gevaar en dan vind ik het heel raar dat het zo is. Ik heb namelijk geen ervaring met gekkenhuizen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:35

c_alsemgeest schreef:
ik kan je ook eerder antwoord geven, leve de medische handboekjes :+

De werkzame stof van paracetamol: C8H9NO2 heeft bij overdosering binnen 24uur de bijwerkingen braken, misselijkheid e.d.
Pas na dagen, tot weken treden effecten van de andere verschijnselen op waar je aan kan overlijden uitval van (vooral) lever en nieren. De kans is dus al groot dat je lichaam meerendeel uitscheidt voordat het veel kwaad kan doen... maardan heeft het ws al wat schade toegericht, maar is het niet dodelijk.

De reden dat je C8H9NO2 niet op de verpakkingen ziet staan, komt omdat het meestal als 'paracetamol' op de verpakking staat :)

De effecten treden dan pas op ja maar de schade is er al eerder, als de effecten optreden kan je er al niets meer aan doen.
Na inname van een overdosis paracetamol moet je binnen 15 uur behandeld worden anders treedt er al blijvende schade op.
De reden dat paracetamol tot op een paar jaar geleden in de handverkoop of drogist in doosjes van maximaal 20 st te krijgen was is ook vanwege de toxiciteit van 30 tabletten of meer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:35

Zelfmoord kan je in mijn ogen niet voorkomen en, sterker nog, je hebt in mijn ogen ook niet het recht om het te voorkomen. Als iemand niet verder wil met zijn leven, heeft hij/zij in mijn ogen daar het alleenrecht over. Geen enkel mens mag over andermans leven beslissen. Niet om er een einde aan te maken (moord), maar ook niet dat het leven door moet gaan!!
Echter, ook ik vind acties als voor de trein springen verschrikkelijk. Hetzelfde geld voor van een flat springen, en soortgelijke pogingen. Het is ook te voorkomen. Hoe? Simpel, verander de wet. Zolang zelfmoord bij de wet verboden is, zullen mensen dit soort dingen nodig hebben om er een einde aan te maken. Zodra er een menswaardige manier is, bijvoorbeeld een soortgelijk traject als euthenasie, waar ze voor kunnen kiezen, is dit niet meer nodig en zal het veel minder gebeuren. Maar dan moeten wij wel beslissen dat er maar 1 persoon is die over iemands leven kan beslissen, en dat is die persoon zelf. En helaas vind men nog maar al te vaak dat het leven heilig is......

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:41

sunny_l0ve schreef:

Ooit al eens gehoord van de naam psychiatrie? We leven niet meer in de middeleeuwen hoor, een beetje respect is hier wel op zijn plaats. Het zijn nog altijd in de eerste plaats mensen zoals jij en ik, geen gevaarlijke diersoort die je moet uitroeien ofzo. Ze hebben gewoon een ziekte.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:45

Dat klopt en sommige zijn psychisch ongeneeselijk ziek en wie zijn wij dan om iemand tegen te houden er waardig uit te stappen?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:47

Lalidan schreef:
Zelfmoord kan je in mijn ogen niet voorkomen en, sterker nog, je hebt in mijn ogen ook niet het recht om het te voorkomen. Als iemand niet verder wil met zijn leven, heeft hij/zij in mijn ogen daar het alleenrecht over. Geen enkel mens mag over andermans leven beslissen. Niet om er een einde aan te maken (moord), maar ook niet dat het leven door moet gaan!!
Echter, ook ik vind acties als voor de trein springen verschrikkelijk. Hetzelfde geld voor van een flat springen, en soortgelijke pogingen. Het is ook te voorkomen. Hoe? Simpel, verander de wet. Zolang zelfmoord bij de wet verboden is, zullen mensen dit soort dingen nodig hebben om er een einde aan te maken. Zodra er een menswaardige manier is, bijvoorbeeld een soortgelijk traject als euthenasie, waar ze voor kunnen kiezen, is dit niet meer nodig en zal het veel minder gebeuren. Maar dan moeten wij wel beslissen dat er maar 1 persoon is die over iemands leven kan beslissen, en dat is die persoon zelf. En helaas vind men nog maar al te vaak dat het leven heilig is......

En voorlopig zal dat helaas niet veranderen zolang de kerk (stiekum toch) nog mee regeert?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:48

sunny_l0ve schreef:
Waarom zouden gekken in het gekkenhuis verlof moeten krijgen? Dat is gewoon een gevaar en dan vind ik het heel raar dat het zo is. Ik heb namelijk geen ervaring met gekkenhuizen.

Omdat het ménsen zijn en blijven die je niet zomaar op kan sluiten misschien? Mensenrechten zijn niet voor niets in het leven geroepen. Psychiatrische patiënten blijven bovenal mensen, en geen beesten zonder gevoel, rechten en een leven.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:01

SL , wat ben jij naïef.. :n Probeer je eens in te leven hoe dat voor mensen is om dag en nacht opgesloten te zijn. En niets hebben om naar uit te kijken...

Ik ga helemaal met Heino mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:35

nou je zal maar 'gek' genoemd worden in een 'gekkenhuis'
beetje oneerbiedig.

niet iedereen in een psychiatrische inrichting is een gevaar voor de samenleving of zichzelf hoor.
er zitten zoveel verschillende mensen,die kan je niet over een kam scheren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:24

Idd, ik schrik ook van de middeleeuwse gedachten over psychiatrische patiënten. Gekken die moeten worden opgesloten in een gekkenhuis... :n

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:52

Als je daardoor voorkomen kan dat ze voor een trein springen... waarom niet? Je hoeft ze van mij ook echt niet allemaal over één kam te scheren, maar als iemand al vaker heeft geprobeerd zelfmoord te plegen, kun je die op zijn minst toch in de gaten houden? En ik wist even het andere woord er niet voor, dus ik gebruikte ik het woord 'gekkenhuis'. Ik zeg ook echt niet dat ze allemaal gek zijn, maar er zitten er een aantal tussen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:31

Waarom willen wij die mensen toch met alle geweld in leven houden? :?

Klinkt misschien cru, maar als ze dan zo graag uit het leven willen stappen en therapie niet helpt, laat ze dan gewoon. Dat ze daarvoor het spoorwegnet 'misbruiken', daar kun je over discussiëren. Maar ik snap niet wat er 'niet normaal' is aan niet willen leven. Het leven heb je ook maar gekregen, je hebt er niet zelf voor gekozen. Je kunt hooguit je best doen om er wat van te maken. Ik vind dus ook dat je eruit moet kunnen stappen als je vindt dat je hier niets meer te zoeken hebt, maar dat zal van mij ook wel geen 'normaal' idee gevonden worden. Noem mij maar gek. ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:11

Jongens misschien is het beter als jullie een apart topic openen over zelfmoord e.d., want dit is volgens mij niet de bedoeling van TS :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:16

sunny_l0ve schreef:
Als je daardoor voorkomen kan dat ze voor een trein springen... waarom niet? Je hoeft ze van mij ook echt niet allemaal over één kam te scheren, maar als iemand al vaker heeft geprobeerd zelfmoord te plegen, kun je die op zijn minst toch in de gaten houden? En ik wist even het andere woord er niet voor, dus ik gebruikte ik het woord 'gekkenhuis'. Ik zeg ook echt niet dat ze allemaal gek zijn, maar er zitten er een aantal tussen.

Waarom zou je iemand die echt niet meer wil leven in de gaten willen houden of op willen sluiten, waarom kan je zo iemand dan niet helpen om waardig aan zijn eind te komen. Dan heb ik het niet over degenen die een keer in een depressie raken of psychose maar over de groep mensen die met alle mogelijke therapiën, behandelingen, medicijnen of wat dan ook er echt niet uitkomen en echt een uitzichtloos leven leiden. Zoals ik eerder al heb gezegd er bestaat een groep die ongeneeslijk psychisch ziek zijn en ondraaglijk lijden moet je zo iemand dan maar tot in den treure in leven laten?
Help die mensen, geef ze de ruimte en de mogelijkheden dat ze er niet voor hoeven te kiezen om voor een trein te springen of in een trapgat te gaan hangen. Ook voor de nabestaanden zou het een stuk prettiger zijn....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:17

WillemYntJee schreef:
Jongens misschien is het beter als jullie een apart topic openen over zelfmoord e.d., want dit is volgens mij niet de bedoeling van TS :)

Volgens mij is het nog steeds on topic? Anyway, ik heb gezegd wat ik kwijt wilde. Ik kan het slecht hebben als psychiatrische patiënten worden afgeschilderd als 'gekken' die blijkbaar maar levenslang opgesloten moeten worden in 'gekkenhuizen' omdat ze anders voor treinen springen - en zo te zien ben ik daar niet uniek in. ;)

Verder ben ik het volledig eens met Tavanta.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:20

Ik ben het ook helemaal met je eens, het blijven gewoon mensen. Maar TS wilde haar ervaring kwijt en informatie over de betreffende man. En geen discussie over hoe je zelfmoord kan plegen enz. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:49

sunny_l0ve schreef:
Ik zeg toch ook niet dat psychologen tovenaars zijn? Was het maar zo! Maar in veel gevallen denk ik toch dat je wel enigzins kan doordringen, als jij dat naief vind is jouw mening.

Gekken, zijn gewone mensen die ziek zijn... een individu met een ziekte. Toevallig mentaal en niet lichamelijk.
Hé zullen we alle kankerpatiënten dan ook maar opsluiten? Die hebben blijkbaar ook geen buitenlucht nodig?
Dat is imo precies hetzelfde.

Gekken, of zoals wat respectvollere mensen ze noemen; psychiatrische patiënten hebben er niet zelf voor gekozen om ziek te zijn. En je kàn een mens zijn recht op een menswaardig bestaan niet afnemen.
Ik werk met chronische uitbehandelde patiënten, 'gekker' kan bijna niet.
Maar ook voor hen stellen we alles in het werk om ze vrijheden te geven... meestal in een afgesloten tuin, maar ook een aantal komen gewoon buiten op straat.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:21

psychiatrische patiënten kunnen vaak ook heel goed liegen sunny_l0ve .. Als ze dan weer wat meer vrijheid krijgen en zelf weer op pad mogen kunnen ze dus alsnog voor de trein springen..

Vaak houden ze heel wat mensen voor gek ( :+ )