politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:06

Goof schreef:
HC een 50 tonner is met 75 km/h net zo gevaarlijk, dodelijk is misschien beter gezegd, dan met 80 km/h.

Reken me eens voor dan, wat de respectivelijke energiewaardes zijn.
Reken me eens voor dan, wat de respectivelijke remwegen zijn.

Je stelt dat het op hetzelfde neerkomt en ik ben benieuw op basis waarvan, op basis van welke feíten.
Onderbouw het eens.

Voor míj is bij dezelfde massa het kwadraat van de snelheid een groot verschil.
Is 4 meter over jouw auto heen een groot verschil met net niet.

hc

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:08

lien_87 schreef:
sorry hoor maar het is toch gewoon een auto en geen bom, wat maak je dan van een vliegtuig een kernwapen?


Heb je gezien wat er in de Bijlmer gebeurde?

hc

Goof

Berichten: 32495
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:08

Ik lach me rot hier _O-

Man man, geweldig!

Die berekening van die val van 870 meter zal absoluut kloppen, maar ik durf ook met absolute zekerheid te zeggen dat als ik met mijn bejaarde peugeotje onder een truck van 50 ton kom, het echt niet meer uitmaakt of deze 75 of 80 km heeft gereden....
Ik zal in beide gevallen zo plat als een dubbeltje zijn, dus die snelheid met 5 km verlagen.... tja

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:10

Voor de net wel/ net niet situaties kan een remweg van 40 meter of 50 meter anders een enorm verschil uitmaken hoor.
(om maar een willekeurig aantal meters te noemen,ik weet niet hoe het in het echt zit)

liedje89
Berichten: 7222
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:13

Zal wel niet veel meer uitmaken (voor hoe dood jij bent dan)nee, maarja he scheeld wel heel veel. Je moet bedenken dat het ook die extra energiekost om te remmen en dus is de remweg ook langer. Waardoor het wel degelijk veiliger zou zijn als ze langzamer reden. Maarja ik denk dat het pas uitmaakt als hij echt 30 gaat rijden ofzo voorhij op je in rijd dat jij het overleefd.

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:15

Huertecilla schreef:
lien_87 schreef:
sorry hoor maar het is toch gewoon een auto en geen bom, wat maak je dan van een vliegtuig een kernwapen?


Heb je gezien wat er in de Bijlmer gebeurde?

hc


ja dat heb ik, maar het gaat er om dat jij dingen een naam geeft die in mijn ogen niet helemaal realistisch zijn.

om even on-topic te blijven, ik erger mij ook dood in het verkeer, en dan met name aan mensen die langzamer rijden dan de toegestane snelheid rijden.
Dan erger ik me niet aan het feit dat ik daardoor niet harder kan maar dat die mensen meestal totaal geen verkeersinzicht hebben en daardoor levensgevaarlijk worden.
Zoals inhalen met 100 kilometer per uur terwijl ik met 120 aan kom stormen...
Dit is in mijn ogen vele malen gevaarlijker dan op de juiste moment even je gas in te trappen en dan misschien buiten je principes om even wat harder te rijden...

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:16

Goof schreef:
Ik lach me rot hier _O-

Man man, geweldig!

Die berekening van die val van 870 meter zal absoluut kloppen, maar ik durf ook met absolute zekerheid te zeggen dat als ik met mijn bejaarde peugeotje onder een truck van 50 ton kom, het echt niet meer uitmaakt of deze 75 of 80 km heeft gereden....
Ik zal in beide gevallen zo plat als een dubbeltje zijn, dus die snelheid met 5 km verlagen.... tja


Tussen 80 en 75 kan het verschil tussen niet geraakt en plat zitten Goof; is maar zeg 4 meter verschil voor nodig en het verschil tussen 75 en 80 is een stuk groter. Als je dat niet kan of niet wil uitrekenen moet je het maar gewoon aannemen.
Heb jij vrouw en kinderen? Lach jij je nog rot als de net wel geplet zijn door een vrachtwagenchauffeur met haast? of door mij in mijn tereinwagen?

Hier is nu een heel leuk praktijkexperiment aan de gang.
Doordat in Spanje de economische crisis hard toeslaat zijn bestuurders merkbaar zuiniger aan het rijden, wordt minder snel gereden. Zowel het aantal ongevallen als de ernst ervan daalt sterker dan de rijsnelheid....

hc

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:20

wat een gez*k hier :o
nu snap ik waarom ik elke keer van de weg gedrukt word als ik naar stal rijd! dat is bokt!

het zal mij aan m'n kont roesten hoor, maar als ik naar stal rijd in omstandigheden als deze (harde wind en regen) met mijn autootje van 670 kg.. een seat marbella van 17 jaar oud..
dan ga ik écht geen km harder ''op m'n teller'' die teller geeft mijn snelheid aan en daarmee uit..
dat die halvegare zakenpik met z'n volvo zich dan opwindt is zijn pakkie aan.. trapt ie z'n pedaal maar in en komt voorbij, opgedonderd..
en ja, voor drempels rem ik, mijn auto heeft geen perfect uitgebalanceerde vering enz op zoiets.. dus wil ik niet mijn kop stoten aan het lage dakje..
dat die halvegaren mij dan midden op kruisingen gaan inhalen, gauw autos ervoor donderen en vooral érg dicht erop gaan rijden dat mag wél want ik rijd immers ''maar 60 op de teller''? dream on.. degene die dan de situaties veroorzaakt is die áchter mijn bolleke, niet ik hoor :z

zo, ik tuf morgen nog een rondje, en ik zal zwaaien naar de bokkers die mij met mijn kreukelzonevrije koekblikkie van de weg willen duwen.. ik zou me met m'n paard amper meer op de weg durven vertonen joh! dat kereltje gaat bij lánge geen 60km/h...
mag niet dan? want anders pas ik me niet aan en opstopping en veroorzaker ergenis enzo?
;) krom :D

HC *ode* :)

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:21

Goof schreef:
Yamcha; idd, ze halen elkaar ook, uitermate storend inderdaad!


Maar, zolang er geen inhaalverbod-bord staat, is het de vrachtwagenchauffeurs gewoon toegestaan elkaar in te halen. Net zoals jij het recht hebt een auto in te halen die bij wijze van spreke 110 rijdt en geen 120.

Ik vraag me altijd af wat nou gevaarlijker is, een vrachtwagen gewoon de ruimte geven om in te halen óf zoals ik vaak zie gebeuren, een auto die lekker blijft doordenderen met 120, vervolgens vol op de rem gaat staan om daarna op 1 meter achter die vrachtwagen blijft rijden. :)*
Tegen mensen die alleen maar kritiek hebben op vrachtwagenchaffeurs, probeer zelf eens te rijden in zo'n gigantisch ding + alle onbegrip die van je andere chauffeurs krijgt. Denk dat de meesten dan wel anders zullen piepen. :)
Vaak worden verkeersongelukken met vrachtwagens júist door normale personenauto's veroorzaakt, die rijden onder het mom van 'Ik,ik,ik'.


Zo vaak ook dat je ziet dat bijv. een personenauto achter een vrachtwagen idem dito geen enkele ruimte wordt gegund... Hele rij met auto's links om de vrachtwagen in te halen, steeds meer auto's erbij.
Komaan zeg, kleine moeite om even je voet van het gas te halen en een seintje te geven dat de auto naar links kan invoegen om de auto in te halen. Wat maakt het nou uit, op de Nederlandse wegen zit je 20m. later weer achter een andere auto, dus veel tijdsverlies heb je er niet mee. :)


@ Lien87: Ook jij zal weleens fout maken toch? :) Gewoon anticiperen en je er niet zo druk om maken. Man, man, 10 km verderop staan we allemaal weer gezamenlijk in de file... 8)7

(Dat vind ik overigens altijd zeer grappig als er een auto voorbijrijdt met 180km en vervolgens haal je m naar een tijdje weer in in de file :D :D )

Goof

Berichten: 32495
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:24

Citaat:
Als je dat niet kan of niet wil uitrekenen moet je het maar gewoon aannemen.


Ik vind het wel lekker makkelijk als jij dat voor me doet, hoef ik me niet zo in te zetten op mijn vrije dag ;)

Anyway, ik heb me kostelijk vermaakt deze middag in dit topic. Zijn jullie morgen weer ergens in zo'n geweldig topic te vinden? :D

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:33

Ja SuzieQ ik maak ook zeker fouten, dat zal ik nooit ontkennen.
Ook ik rijd in een oud barrel (opel corsa) en wordt daardoor redelijk vaak onderschat door mensen die in een dikke volvo rijden. En die laat ik gewoon lekker hun gang gaan want over het algemeen zijn die niet gevaarlijk, alleen vreselijk irritant ;)

Maar wat ik vaak merk is dat de mensen die lekker zitten te tutten op de weg ook vaak minder goed opletten en de mensen die wel de maximum snelheid rijden dan hinderen tijdens het inhalen enzo..

Iets anders waar ik niet tegen kan en wat ik persoonlijk levensgevaarlijk vind is voorrang geven aan fietsers op een rotonde, en dan bedoel ik de plekken waar ze geen voorrang hebben! Want dat verwacht degene achter je niet als je ineens vol op je rem gaat staan... (meerder ervaringen mee ;) )

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:41

SuzieQ schreef:
Tegen mensen die alleen maar kritiek hebben op vrachtwagenchaffeurs, probeer zelf eens te rijden in zo'n gigantisch ding + alle onbegrip die van je andere chauffeurs krijgt.


Been there done that.

Ik ben ook gecertificeerd vaardig en geautoriseerd om voertuigen met snelheidsontheffing te besturen.
Ik mág (dan) de maxima negeren en kán dat (altijd). Dat maakt mij alleen maar bewuster van de gevaren van snelheid :)*

Heb geen létter kritiek op vrachtwagenchaufeurs. Ik geef ze graag ruimte/voorrang om niet van het gas te hoeven. Wens echter niet opgeduwd te worden vanwege de stress die ze van hun baas opgezadeld krijgen.
Gooi de maximum snelheid maar omláág. Krijgen ze méér reistijd, lopen ze mínder beroepsrisico, hebben ze minder last van kleinere snelheidsverschillen.
De vrachtwagenchaufur zal er niet over klagen, over een lageren maximum snsleheid. Het zijn de vervoersbedrijven, hun bázen die daar een probleem mee hebben, het zijn alle consumenten die er niet aan willen omdat dan de vervoerskosten omhoog gaan.
Veiligheid heeft een prijs. Dat bewijst het praktijkexperiment hier zó heerlijk helder.

hc

Forcalquier

Berichten: 2100
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:43

Ik vind het eigenlijk wel goed gevonden van de politie,flitspalen hebben op den duur nog weinig nut omdat veel bestuurders inmiddels precies weten waar ze staan en dus even snelheid minderen om vervolgens weer verder te scheuren.En vergeet de vermeldingen via de radio etc. niet,snelheidscontrole heeft op die manier haast geen nut.
Nou rijd ik op de teller eigenlijk ook altijd iets boven de max.snelheid omdat het volgens de navigatie bijna 10km verschilt heb dan ook in 8 jaar nog nooit een boete voor snelheidsovertreding gehad,en toch ben ik absoluut geen zeikerd op de weg.

Die eeuwige haast figuren in de stad daar heb ik een hekel aan,zitten zowat op je bumper,seinen met groot licht en lopen achter je te slingeren.Eenmaal voorbij gescheurt staan ze een paar meter verder bij precies hetzelfde stoplicht te wachten :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:46

Naaltje schreef:
wat een gez*k hier :o
nu snap ik waarom ik elke keer van de weg gedrukt word als ik naar stal rijd! dat is bokt!


Dat is wat ik nog het minste begrijp inderdaad.
Op het forum waar in de onbeschoftste bewoordingen naar te hard rijden de automobilisten wordt gescholden wordt een lans gebroken voor het verhogen van de maximum snelheid en geroepen dat rustig rijden het verkeer in gevaar brengt.
Doodleuk beweert dat paarden niet op wegen mogen waar 80 gereden mag worden etcetrea.
Alles onderbouwd door het niet kennen van de verkeersregels en ongefundeerde aannames.

hc

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:46

Eeuwig haast en met lichtsigalen knipperen en 160 rijden, over kruisingen vliegen en weet ik veel wat meer is wat anders dan gewoon normaal door rijden. :)

Goof ik heb me ook prima vermaakt, snap nu waarom die files er elke dag weer staan. :D

Goof

Berichten: 32495
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:50

kazary schreef:
Eeuwig haast en met lichtsigalen knipperen en 160 rijden, over kruisingen vliegen en weet ik veel wat meer is wat anders dan gewoon normaal door rijden. :)

Goof ik heb me ook prima vermaakt, snap nu waarom die files er elke dag weer staan. :D


Dat begin ik inderdaad ook ineens te begrijpen ja.... Niets geen kijkers naar de andere rijbaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:59

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:
Als ik iemand aanrijd, ben ik verantwoordelijk, ongeacht het gedrag van de ander. Zeker in een auto. En dat ding weegt anderhalve ton....... dat gewicht maakt met 120 km heel wat impact. Een auto is een wapen, en kan werkelijk heel gevaarlijk zijn.


_/-\o_

Onze auto weegt 2 ton, heeft ABS, 4WD, EBD, ESP, ETC, airbags, een rolbeugel en staat op een oerdegelijk chassis. Dat chassis geeft deze wagen enorme sterkte en stijfheid bóven de kreukelzone van een moderne compact met vijf sterren. Dit maakt dat ik een stuk éxtra verantwoordelijkheid krijg want inderdaad is mijn auto net zo dodelijk bij een fout van een ander.

http://www.youtube.com/watch?v=m_86RuYX ... re=related

Luister goed naar de snelheden waarmee dit ongeval plaats vindt; 50 en 90.

hc

Idd waar. Onze auto is erg veilig voor míj, maar een BMW 525 heeft heel wat motorvermogen, het nodige koppel, en is blóedsnel (wat af en toe zeer praktisch is, ik heb altijd vermogen over), en met ABS, ESP, airbags en een behoorlijk stevig chassis is het stuk blik voor mij heel veilig. Het is oerdegelijke Duitse kwaliteit, maar...... dat maakt het ding tot een dodelijk wapen, zou ik een motorrijder (of Goof in haar bejaarde Peugeotje met een kreukelzone van voor naar achter) niet zien.
Het is een fantastische auto, wil het ding ook niet kwijt, maar in het bezit zijn van een voertuig wat een wapen kán worden (ik weet zeker dat een beginnend bestuurder zich er in dood rijdt) geeft je wel een flinke verantwoordelijkheid. En of het mijn fout is, of die van een ander, maakt mijn auto niet lichter, niet minder snel, en de grille wordt er niet zachter van...... de rest van de auto uiteraard ook niet.

Je filmpje vind ik schokkend, als ik de impact zie van de 4x4 op de kleine Honda Civic..... dat is met 90 en 50. Ik rijd soms 120, 130 op snelwegen..... dat zijn geen snelheden waar je risico's mee neemt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:05

Hahaha, meesterlijk! Dat is wat ík dacht toen ik de foto zag. Niets mis mee dat ze op snelheid controleren, de regels zijn er niet voor niets.

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:17

kazary schreef:
Eeuwig haast en met lichtsigalen knipperen en 160 rijden, over kruisingen vliegen en weet ik veel wat meer is wat anders dan gewoon normaal door rijden. :)

Goof ik heb me ook prima vermaakt, snap nu waarom die files er elke dag weer staan. :D


Files hebben niets te maken met automobilisten die 10km zachter rijden dan toegestane snelheid. Files ontstaan door overcapaciteit, als je op een normale zondagmiddag op de snelweg rijdt en er rijdt iemand 100 ipv 120, krijg je daar geen files door hoor :)
(En dan heb ik het over normale snelheidsverschillen (waarover HC het bijv. heeft) op de weg en niet over een tractor die bijv. 20 rijdt op een 60km weg ;) )

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:22

Overcapaciteit met snelheidverschillen is niet veilig en ook niet bevorderlijk voor de doorstroming.
Daarom zijn er in de spits ook inhaalverboden voor vrachtwagens.

(en dan hangen er 15 achter die paarden trailer zoals gisteren in de spits het geval was en daar mag je dan lekker tussen in voegen, joepie)

Claudienee

Berichten: 2926
Geregistreerd: 05-11-07
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:30

Haha, ik vind het heel slim van ze hoor!
En bij elke trailer of container remmen, waarom zou je? Als je je gewoon aan de maximumsnelheid houdt hoef je je niet druk te maken toch :)

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:48

kazary schreef:
Overcapaciteit met snelheidverschillen is niet veilig en ook niet bevorderlijk voor de doorstroming.
Daarom zijn er in de spits ook inhaalverboden voor vrachtwagens.


Grote snelheidverschillen in de (echt drukke) spits ben ik eigenlijk nooit tegengekomen := Als je normaal rijdt, kan je dan niet eens harder dan 80 - 100 (De gekken die zigzaggend iedereen met 120km/u inhalen daargelaten)

Claudienee schreef:
Haha, ik vind het heel slim van ze hoor!
En bij elke trailer of container remmen, waarom zou je? Als je je gewoon aan de maximumsnelheid houdt hoef je je niet druk te maken toch :)


Ja haha :+ Je gewoon aan de maximumsnelheid houden of te hard rijden en bij elke flitspaal vol op de remmen gaan staan. Goh, wat zou nou gevaarlijker zijn? ;) Wees dan een echte kerel (of vrouw :D ) en incasseer de boete ;)

Btw, ook ik wil het gas weleens diep intrappen als de ruimte daarvoor is, maar komop zeg, hier zijn er mensen die zich aan de snelheid houden de boeman, terwijl de hardrijders zelf de schuldigen zijn dan hoor. En waarom zou men, die zich bijv. geen snelheidsboete wil riskeren, zich moeten aanpassen aan degene die hard moet rijden? ;) Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld he, de hardrijders moeten zich juist aanpassen en niemand anders :)

"Boehoee, iemand met een paardentrailer houdt zich aan de maximumsnelheid van 80km, nu sta ik daardoor zogenaamd in de file en kan ik geen 160 rijden ;( ;( ;( "

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:54

Gisteren in de spits reed de rechtse baan geen 80 want trailer reed niet door.
De linkse baan reed 120. Zonder zigzaggen. 120 is een gewone snelheid op de linkerbaan. Niet elke snelweg heeft elke dag files op elke plek :D Dus toch een verschil van meer dan 40 km.
Het verschil is anders kleiner, niet veel kleiner, maar wel wat.

Een stuk verderop waar er veel ingevoegt wordt is het inderdaad een veel kleiner verschil. Daar rijden rechts de vrachtwagens hun normale snelheid, maar links gaan maar 100.

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 18:02

pfffffffffffff, wat een zware discusie om een naar mijn inziens grappige foto zeg! Dat was mijn bedoeling niet van dit topic.....

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:06

Yamcha schreef:
Je filmpje vind ik schokkend, als ik de impact zie van de 4x4 op de kleine Honda Civic..... dat is met 90 en 50.



Er is met grote stevige autos nog een ander probleem dan die incompatibiliteit; het Peltzman-effect.

De combinatie van dat effect met de incompatibiliteit is een groot probleem voor de bestuurders van kleinere autos.
Exact ditzelfde speelt met vrachtautos. Veel beroepschauffeurs zijn zich van hun verantwoordelijkheid bewust doch bijna allemaal hebben ze ook last van beroepsblindheid.

Snelheid is het gevaar. Een auto die stilstaat is net als de kei van Amersfoort. Stel je die kei met 90 op de snelweg voor. Een vrachtwagen is al rap zwaarder. Met 80 is die minder gevaarlijk dan met 90. Zo eenvoudig is dat.
Laat ´hen´ liever langzamer rijden dan iedereen meer risisco te laten nemen/lopen door hen sneller dwingen te rijden.
Het is verder volledig in strijd met het streven naar minder uitstoot en minder brandstofverbuik.
De maximum omláág is op alle fronten logischer. Alleen dat economisch belang. Dus, zeg het maar, wat mogen een paar verkeersdoden per jaar meer kosten. Dan uiteraard niet abstract maar denk aan mensen in je familie. Verkeersdoden zijn namelijk geen nummers in een statistiek maar ménsen die doodbloeden in een wrak.

hc