Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

Anoniem

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:25

Met een D ja. Je moet namelijk het hele werkwoord nemen, en dan -en. Dan kijken naar 't ex kofschip bladiebla. :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:26

Ik had alles goed. :)
Als je toch de scores hier bekijkt, dan kun je toch wel een conclusie trekken dat werkwoordspelling niet gemakkelijk is.

Verootjoo schreef:
Ik snap echt niet hoe mensen d's en t's niet snappen. :n Het is zo simpel :?

Bij een persoonsvorm is het gewoon stam + t. Behalve bij ik, maar dat lijkt me logisch :+
Bij verleden tijd komt er logischerwijs geen t achter.

Bij een voltooid deelwoord maak je het woord gewoon langer, en dan hoor je vanzelf of het een d of een t moet zijn.

Het zijn maar 2 regeltjes die je moet onthouden :)

Dat is echt absoluut niet waar, en de regels die jij hier plaatst gaan lang niet bij iedere vervoeging op. Het zijn veel meer regels, echt waar.

Mountainbiken, racen, deleten, noem ze maar op, die zijn echt lastig.

Suzanne - Hij verhuist. Of: hij is verhuisd. :)
Het is lastig als je aan het woord niet kunt horen of het een persoonsvorm of een voltooid deelwoord betreft.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:26

Met bijvoorbeeld zoals hier gezegd word(t?) :+ , hoefsmid weet ik het wel maar met wordt/word..? Geen idee haha 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:27

Ik snap het niet hoor.. Hoe het kan dat zoveel mensen hier nog die moeite mee hebben. No offence hoor.
Maar kijk, op de basisschool hebben wij jaar in jaar uit met zo'n schema gewerkt, het werd er echt volledig ingestampt bij ons.
Met succes dus. :)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:32

Suzanne F. schreef:
Loose schreef:
Dat is als je het voltooid deelwoord gebruikt. Dus als je bijv het voltooid deelwoord maken doet -> gemaakt komt er een t achter omdat de k de laatste letter (nouja dan de 1 na laatste :+ ) is. En bij verwennen bijv wordt het verwend want de n komt niet in het kofschip voor. Snapst? :7 (Ik weet het ik ben slecht in uitleggen. :+ )

En bij verhuizen?? Is het dan Hij is verhuisd of verhuist? Ik dacht met de D maar kan het niet uitleggen. :+

Dat kan je ook goed horen als je het even in de verleden tijd zet. Hij verhuisDe dus hij is verhuisd :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:34

_Tessaa schreef:
Met een D ja. Je moet namelijk het hele werkwoord nemen, en dan -en. Dan kijken naar 't ex kofschip bladiebla. :)

Hele werkwoord is dus verhuizen en min "en" eindigd het op een Z dus niet in kofschip dus D??

En eindigen dan?? Is dat dan min "en" is G en dus een D?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:35

@ _Tessaa: op de basisschool hebben ze het er bij mij ook geprobeerd in te stampen, zonder succes! :P

Ik gebruik altijd het ww fietsen, hij fietsT dus ook hij golfT.
Toch? :+

Voor de rest doe ik het op gevoel, de regels krijg ik er niet in en als er een papiertje naast me ligt met de regels kan ik ze niet toepassen.

Jammer maar helaas, ik zal 'er later toch echt héel goed op moeten gaan letten...

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:36

Suzanne F. schreef:
_Tessaa schreef:

Hele werkwoord is dus verhuizen en min "en" eindigd het op een Z dus niet in kofschip dus D??

klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:40

Nickytje schreef:
Suzanne F. schreef:

klopt!

Ja idd.. :j Een veel gemaakte fout is dat mensen denken wanneer ze het niet weten: hij is verhuisd of verhuist.
Dan zien ze die 's', en die zit in 't ex kofschip dus denken ze: okee, wel met een T.
Maar je moet dus kijken naar het hele werkwoord, en dan -en.

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:47

Ik gebruik soms t woordje lopen.. maar meestal typ/schrijf ik zonder er overna te denken en eigenlijk is het altijd wel goed..

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:49

Ik ben hier zo'n ramp in. :=

Ik wéét de regels, ik probeer ze vaak ook toe te passen.. maar zelfs dan. Zeker wanneer er meerdere werkwoorden in een zin zitten raak ik 't helemaal kwijt. :\

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:23

Ik ben hier ook super slecht in! Toch vwo gedaan en doe nu zelfs de pabo en daar de taaltoets ook in één keer gehaalt. Hoe dat kan weet ik zelf ook niet, maar ik moet de regels toch maar eens gaan leren ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:26

Ik snap eigenlijk niet wat iedereen er nou zo moeilijk aan vindt.
'Vroeger' haalde ik voor werkwoordspelling ook áltijd een 10, nooit iets anders.
Ik ben 15 dus ik behoor toch wel tot de groep die het echt niet goed kan denk ik?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:34

Ik ben hier ook echt zo slecht in..
meerdere docenten hebben me het al geprobeerd uit te leggen, tot nu toe nog zonder resultaat.
Ze hebben zelf op school een dyslexie test afgenomen, omdat ik ook problemen heb met de grammatica van de andere talen, maar ik had het niet volgens hun.
Ik had op het HBO doordat ik zo slecht ben in spelling veel problemen met werkstukken maken. Als ik iets geschreven had, moest altijd iemand anders het nakijken, anders zat het gegarandeerd vol met fouten.
Nu ga ik door omstandigheden vanaf volgend schooljaar naar het MBO , waar ze het me dus gaan proberen aan te leren(ga proberen vrijstelling te krijgen, maar wel de lessen te mogen volgen:P)
Had vorige week woensdag een meeloopdag op het MBO, en toen had ik ook een nederlandslesje, met spelling. Leuk meegedaan, 9 fouten in 25 zinnen :S

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:49

dejavu schreef:
Ik had alles goed. :)
Als je toch de scores hier bekijkt, dan kun je toch wel een conclusie trekken dat werkwoordspelling niet gemakkelijk is.

Verootjoo schreef:
Ik snap echt niet hoe mensen d's en t's niet snappen. :n Het is zo simpel :?

Bij een persoonsvorm is het gewoon stam + t. Behalve bij ik, maar dat lijkt me logisch :+
Bij verleden tijd komt er logischerwijs geen t achter.

Bij een voltooid deelwoord maak je het woord gewoon langer, en dan hoor je vanzelf of het een d of een t moet zijn.

Het zijn maar 2 regeltjes die je moet onthouden :)

Dat is echt absoluut niet waar, en de regels die jij hier plaatst gaan lang niet bij iedere vervoeging op. Het zijn veel meer regels, echt waar.

Mountainbiken, racen, deleten, noem ze maar op, die zijn echt lastig.

Dit is wel de kern van het hele d&t verhaal ;)

De woorden die jij noemt zijn idd lastig, en gaan niet (helemaal) volgens de standaard regels. In principe komt het wel op mijn regels neer :j. Als je dit snapt ben je al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:13

Er zijn ook spellingsfouten die misschien aan je achtergrond kunnen liggen. Voordat ik verhuisde naar Amsterdam zei ik bijvoorbeeld altijd tegen mijn toenmalige vriend bijvoorbeeld: "We zijn al 6 maand samen!", of "Nog 2 jaar en dan".

Pas sinds kort krijg ik eigenlijk te horen dat dit helemaal niet mag, wat opzich best wel logisch is want het is natuurlijk meervoud en dan is het áltijd stam+en. Oorspronkelijk kom ik uit Groningen. ;)

En bijvoorbeeld zegt een vriendin uit Eindhoven van mij altijd: "Ik zit nu langs jou", of: "Ik fiets nu aan", en tot nog toe verbaas ik mij over de docenten die dat soort taalgebruik in verslagen toelaten. :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:20

Erger nog, hoeveel fouten sommige docenten zélf maken :x

Laatst kwam ik in een lokaal binnen en zag een heel epistel op het bord staan van een collega... met aardig wat spelfouten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:22

Tinkelbell schreef:
Er zijn ook spellingsfouten die misschien aan je achtergrond kunnen liggen. Voordat ik verhuisde naar Amsterdam zei ik bijvoorbeeld altijd tegen mijn toenmalige vriend bijvoorbeeld: "We zijn al 6 maand samen!", of "Nog 2 jaar en dan".

Pas sinds kort krijg ik eigenlijk te horen dat dit helemaal niet mag, wat opzich best wel logisch is want het is natuurlijk meervoud en dan is het áltijd stam+en. Oorspronkelijk kom ik uit Groningen. ;)

En bijvoorbeeld zegt een vriendin uit Eindhoven van mij altijd: "Ik zit nu langs jou", of: "Ik fiets nu aan", en tot nog toe verbaas ik mij over de docenten die dat soort taalgebruik in verslagen toelaten. :=

Wat is er fout aan die eerste twee? :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:24

Sanniejj schreef:
Wat is er fout aan die eerste twee? :=

Moet zijn: Al 6 maandEN samen. En nog 2 jaREN en dan...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:24

Vudress schreef:
Nickytje schreef:
Hier een leuke link om je kennis te testen :D

http://homes.esat.kuleuven.be/~athomas/werkwoorden-quiz.html

Ik had 20/20, maar bij de werkwoorden zoals: deleten en saven moest ik toch even nadenken :)

Ik dacht hier redelijk sterk in te zijn maar had toch maar 70%. Het saven en deleten deed het hem.

Precies hetzelfde hier. Had ook 70%.. Had toch beter van mezelf verwacht :\

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:30

Ik had 80 %. Ik had ook gedacht het beter te kunnen maken. Had 16 van de 20 goed.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:35

Oef.. Ja, ik vind het toch wel lastig. :j :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:37

Ik had 55%, viel me nog mee omdat ik er voor mijn gevoel normaal echt niets van bak (ondanks alle bijles en extra dislectie begeleiding die ik in het verleden allemaal gehad heb).

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:40

60% En ik heb ook echt wel moeite met d/t/d/t/t/dt :+

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:49

Ik heb op anders geklikt, want ik snap eerlijk gezegd ook niet wat er zo moeilijk aan is. :P