Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Verootjoo schreef:Ik snap echt niet hoe mensen d's en t's niet snappen.Het is zo simpel
Bij een persoonsvorm is het gewoon stam + t. Behalve bij ik, maar dat lijkt me logisch
Bij verleden tijd komt er logischerwijs geen t achter.
Bij een voltooid deelwoord maak je het woord gewoon langer, en dan hoor je vanzelf of het een d of een t moet zijn.
Het zijn maar 2 regeltjes die je moet onthouden
Suzanne F. schreef:Loose schreef:Dat is als je het voltooid deelwoord gebruikt. Dus als je bijv het voltooid deelwoord maken doet -> gemaakt komt er een t achter omdat de k de laatste letter (nouja dan de 1 na laatste) is. En bij verwennen bijv wordt het verwend want de n komt niet in het kofschip voor. Snapst?
(Ik weet het ik ben slecht in uitleggen.
)
En bij verhuizen?? Is het dan Hij is verhuisd of verhuist? Ik dacht met de D maar kan het niet uitleggen.

Suzanne F. schreef:_Tessaa schreef:Met een D ja. Je moet namelijk het hele werkwoord nemen, en dan -en. Dan kijken naar 't ex kofschip bladiebla.
Hele werkwoord is dus verhuizen en min "en" eindigd het op een Z dus niet in kofschip dus D??
En eindigen dan?? Is dat dan min "en" is G en dus een D?
Nickytje schreef:Suzanne F. schreef:
Hele werkwoord is dus verhuizen en min "en" eindigd het op een Z dus niet in kofschip dus D??
En eindigen dan?? Is dat dan min "en" is G en dus een D?
klopt!
Een veel gemaakte fout is dat mensen denken wanneer ze het niet weten: hij is verhuisd of verhuist.
dejavu schreef:Ik had alles goed.![]()
Als je toch de scores hier bekijkt, dan kun je toch wel een conclusie trekken dat werkwoordspelling niet gemakkelijk is.Verootjoo schreef:Ik snap echt niet hoe mensen d's en t's niet snappen.Het is zo simpel
Bij een persoonsvorm is het gewoon stam + t. Behalve bij ik, maar dat lijkt me logisch
Bij verleden tijd komt er logischerwijs geen t achter.
Bij een voltooid deelwoord maak je het woord gewoon langer, en dan hoor je vanzelf of het een d of een t moet zijn.
Het zijn maar 2 regeltjes die je moet onthouden
Dat is echt absoluut niet waar, en de regels die jij hier plaatst gaan lang niet bij iedere vervoeging op. Het zijn veel meer regels, echt waar.
Mountainbiken, racen, deleten, noem ze maar op, die zijn echt lastig.

. Als je dit snapt ben je al een heel eind. 

Tinkelbell schreef:Er zijn ook spellingsfouten die misschien aan je achtergrond kunnen liggen. Voordat ik verhuisde naar Amsterdam zei ik bijvoorbeeld altijd tegen mijn toenmalige vriend bijvoorbeeld: "We zijn al 6 maand samen!", of "Nog 2 jaar en dan".
Pas sinds kort krijg ik eigenlijk te horen dat dit helemaal niet mag, wat opzich best wel logisch is want het is natuurlijk meervoud en dan is het áltijd stam+en. Oorspronkelijk kom ik uit Groningen.
En bijvoorbeeld zegt een vriendin uit Eindhoven van mij altijd: "Ik zit nu langs jou", of: "Ik fiets nu aan", en tot nog toe verbaas ik mij over de docenten die dat soort taalgebruik in verslagen toelaten.
Vudress schreef:Nickytje schreef:Hier een leuke link om je kennis te testen
http://homes.esat.kuleuven.be/~athomas/werkwoorden-quiz.html
Ik had 20/20, maar bij de werkwoorden zoals: deleten en saven moest ik toch even nadenken
Ik dacht hier redelijk sterk in te zijn maar had toch maar 70%. Het saven en deleten deed het hem.