En wat als je je broer letterlijk dood wenst ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:32

BraveSpots schreef:
xTamara schreef:
Dat jong eens goed aanpakken misschien?
Therapie, zoals de TS en haar broer nu gaan doen..
Gewoon toekijken lijkt mij niet echt een oplossing?

Aanpakken? Komaan zeg, weet jij wel hoeveel kracht de gemiddelde man/jongen van 18 heeft? Veel meer dan ik allesinds.

Ja dat lijkt me wiedes, maar ik heb het over aanpakken qua ouders.
Je laat het toch niet zomaar toe als ouder zijnde?
Ik heb het niet over terugvechten maar over goede en harde straffen geven

Zwelgje

Re: En wat als je je broer letterlijk dood wenst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:29

Hey Maartpaard!

Je verhaal is herkenbaar. Ik heb ook een oudere broer die mij mijn hele kinder- en puber leven heeft lopen terroriseren. Hij loog alles bij mekaar, stal spullen en het ergste van alles was nog dat hij me meerdere malen sloeg, kleren kapot trok en bedreigde. Daarbij had hij een zware alcoholverslaving.
Naar mijn ouders toe heeft hij wel tot 1.000 keer toe beterschap belooft en het is er zelfs bijna van gekomen dat hij zich wilde laten opnemen. Dit laatste is nooit gebeurt en zo verdween hij enkele jaren. Wij waren allemaal in de veronderstelling dat wij op een dag wel het bericht zouden krijgen dat hij ergens in de goot gevonden was. Hij ging om met slechte mensen en deed klusjes voor hen. Ik heb zelf ooit wapens op zijn kamer gevonden. Hij was echt een ‘accident waiting to happen’. Ik heb hem vaak dood gewenst… .
Op een dag kwam hij weer boven water, nuchterder dan ooit…dachten wij. Hij wilde nu echt veranderen en omdat mijn ouders het toen niet aan konden hadden mijn vriend en ik hem in huis genomen… . Hij zou zich nu echt laten opnemen en ik had zowat alle regelingen getroffen. We hadden een datum en een tijdstip.
Helaas kregen we weer de deksel op de neus en de dag voor hij binnen zou gaan, verdween hij…met een spoor van vernieling… . Koelkast leeg, geld weg, auto weg (dit was een 2e handswagen die hij voor ons aan iemand had verkocht voor 500euro, maar hij was er dus zelf mee vertrokken en wij hebben nooit een cent gezien!!!).
Toen was de maat vol en wilde ik aangifte doen maar uiteindelijk is dat nooit gebeurt. De redenen daarvoor zijn te persoonlijk en mijn ouders hadden hier de consequenties van moeten dragen.
Daarna verdween hij weer een aantal jaren. Totdat mijn moeder me belde dat mijn broer op de stoep had gestaan met zijn vriendin… . Natuurlijk hadden ze hem weer binnengelaten. Bij ons komt hij er niet meer in, ik heb geen broer meer. Ik ben te vaak beroofd, geslagen, bedonderd door die eikel.
Ik denk dat ik dus heel goed weet hoe je je voelt. Ook dat je ouders hierin machteloos staan, geeft jou absoluut geen steun.
Mijn vader heeft ook altijd zijn hoofd afgewend. Ik heb het me altijd aangetrokken (nu nog) dat hij zijn rol als vader nooit op zich heeft genomen wanneer zijn zoon zijn dochter en vrouw bedreigde en sloeg. Ik heb daardoor een hele stroeve en platonische relatie met mijn vader.
Nu, na al die jaren, heb ik nog steeds het gevoel dat wanneer mijn broer zou komen te overlijden ik er weinig moeite mee zou hebben. Het doet me emotioneel gewoon niets. En dat is al erg genoeg.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:39

ik ben opgegroeid met 6 oudere borers (arme ik :o ) dus je kunt je voorstellen dat er hier ook gerust het een en ander voorgevallen is.
maar pubergedrag,hormonen,whatever, als ouders zul je toch hiermee aan de slag moeten!

ik vind sommige reactie's hier ver beneden peil. :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:01

DjunDjun schreef:
Caira schreef:
meid dat zijn puberhormonen, groeien jullie vanzelf weer uit

Puberhormonen die zo op hol slaan dat je je zusje slaat? En moeders die stond erbij en keek ernaar?
Sorry hoor maar dat vind ik echt niet normaal.
Dit is gewoon huiselijk geweld.

Dit maak ik ook mee, en zoveel gezinnen hebben dit, maar het gaat over met de jaren.
Maar ik wens niet mijn broertje(s) dood. Niemand wens je dat toe, tenminste zo denk ik erover. Het is en blijft je broertje. Ik heb 2 jongere broertjes, 1 van 17 en de ander van 14 die meervoudig gehandicapt is. Het leven gaat niet over rozen zeg ik maar, je moet gewoon naar de leuke dingen kijken :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:07

Marije88 schreef:
Ik vind persoonlijk dat je sommige dingen zelf ook wel uitlokt, het is soms handiger om gewoon even je mond te houden.

Mijn broertje en ik hadden ook best regelmatig fights, en ook wel ernstige, ik herken ook wel sommige dingen. Inmiddels is dat over, ik ben paar jaar uit huis geweest en woon nu weer thuis. En inmiddels kunnen we prima met elkaar. Het is gewoon een kwestie van elkaar ruimte geven en beide wat veranderen, maar dat moet hij zelf ook inzien en dat kan wel even duren. (Mijn broertje heeft dan wel ADHD)

Hihi same here, mijn broertje heeft ook ADHD, soms bloedirritant :') Soms, heel soms, zijn er momenten waar het goed gaat, en een gesprek mogelijk is, maar over het algemeen niet, maar negeren is ook een kunst, al gaat dat niet makkelijk bij mij :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:14

Ik heb niet alles gelezen hier, maar ik ga mee met DjunDjun's reactie. Dit is niet normaal, in je eigen huis geslagen worden en je ouders doen er niks aan? Die moeten voor een veilige omgeving zorgen in mijn ogen. Het kan best zijn dat jij op een of andere manier wat uitlokt bij je broer (al klinkt ie als een akelig mannetje als ik het zo lees), máár hij heeft zijn poten thuis te houden. Heeft zo te horen nooit geleerd om zich te beheersen en dat gaat ie niet leren ook als zijn ouders de schuld bij jou blijven leggen. makkelijk hoor! Iedereen moet maar op zijn teentjes lopen omdat jouw broer zich niet kan beheersen? Sorry hoor, maar dat vind ik echt niet normaal. Ruzies kunnen best voorkomen, maar dat los je maar op een normale manier met praten op en niet met je handjes, toch? Respect naar elkaar moet normaal zijn in een gezin, ik vind dat je ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Kan je niet met je huisarts hierover praten?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:11

weet je wel wat je zegd? Je broer doodwensen :n je hebt geen idee.

Heb je wel eens gedacht dat het bij jou ligt? Jij verklikt hem, dan zou ik ook niet aardig doen. Jij, jij! Kunt niet meer normaal tegen hem praten. Het is jouw probleem en als ik jouw broer was zou ik ook de muziek nog wat harder zetten als jij zo zou doen. Verander jezelf, dat is makkelijker dan iemand anders veranderen

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:16

Alexx schreef:
weet je wel wat je zegd? Je broer doodwensen :n je hebt geen idee.

Heb je wel eens gedacht dat het bij jou ligt? Jij verklikt hem, dan zou ik ook niet aardig doen. Jij, jij! Kunt niet meer normaal tegen hem praten. Het is jouw probleem en als ik jouw broer was zou ik ook de muziek nog wat harder zetten als jij zo zou doen. Verander jezelf, dat is makkelijker dan iemand anders veranderen

Wat een belachelijke reactie! Zelfs als zou ze het uitdagen dan nog hoeft haar broer haar niet te slaan! Juist dit soort reactie's zijn er de oorzaak van dat weinig mensen huiselijk geweld durven te melden. Omdat ze bang zijn dat ze toch niet serieus genomen worden.
Het is niet haar probleem dat hij niet normaal kan doen en agressief wordt!
Meid, zoek serieus hulp hierbij. Ga met je huisarts of mentor/decaan praten. Die zullen je serieus nemen en je hiermee helpen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:36

Jeetje wat een achterlijke reacties. Als ik een zus/broer had die zo debiel reageerde zou ik die inderdaad een keer tegen zijn/haar harses aan rammen. Misschien dat er dan nog een beetje zinnige woorden uit kwamen :n.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:38

ManonR_ schreef:
Jeetje wat een achterlijke reacties. Als ik een zus/broer had die zo debiel reageerde zou ik die inderdaad een keer tegen zijn/haar harses aan rammen. Misschien dat er dan nog een beetje zinnige woorden uit kwamen :n.

Ben jij opgevoed door gorilla's ofzo? Net als bij paarden lost ook bij mensen slaan nooit iets op... Die ouders moeten dit in de hand houden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:41

Als je dat nou eens tegen die broer ging vertellen ;-)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:41

WowAmigo schreef:
Als je dat nou eens tegen die broer ging vertellen ;-)

Meer tegen die ouders denk ik, al denk ik wel dat ze rijkelijk laat zijn met het proberen op te voeden van hun zoon.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:48

@babel; ze geeft zelf aan dat ze niet normaal meer tegen hem kan praten. Misschien moet ze daar dan maar eens mee beginnen, zodat hij het ook serieus neemt en haar niet meer wil treiteren. Mijn broer was vroeger ook lastig.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:50

en dat je broer dood wensen. Ts weet echt niet waar ze het over heeft :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:15

Alexx schreef:
en dat je broer dood wensen. Ts weet echt niet waar ze het over heeft :n

Daar ben ik het volledig met je eens, niemand wens je de dood in, alleen osama bin laden verdient het in mijn ogen :+ en vieze pedofielen, maar niet je eigen vlees en bloed!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:33

Er staat dat de TS nu in therapie gaat samen met haar broer,
er is dus ook sirieus een probleem.
En wie zegt dat ze nooit geprobeert heeft normaal tegen hem te praten? Misschien dat het een paar keer na het geprobeert te hebben inderdaad niet mogelijk meer was.

Maar goed wij lezen alleen haar verhaal, wat in mijn ogen toch best genoeg zegt.
Wij weten niet hoe de situatie in RL is..

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:42

Ik begrijp dat je (af en toe) helemaal gestoord word van je broer!
Ik heb zelf ook 2 oudere broers, en word ook constant op m'n huid gezeten. En nee, dat is niet altijd even leuk. Mijn broers zijn er meester in om mij helemaal de grond in te drukken, me vreselijk te kleineren en ze kunnen pesten als de beste. 9 van de 10 keer kan ik het over me heen laten komen, de 10e keer is de emmer vol en draai ik even helemaal door.

@ TS; Fijn dat je moeder nu dan misschien toch inziet hoe moeilijk je het er mee hebt, en ik hoop dat de therapie iets voor jullie gaat doen. Snap best dat je het eng vind, ik zou ook niet graag in je schoenen gaan op dit moment. Maar probeer zo positief mogelijk te blijven! Vaak word je door al die problemen en stress meegesleurt in een neerwaartse spiraal, waardoor je op een gegeven moment een heel gekleurd denkbeeld krijgt. Je ziet alles vrij negatief en gaat altijd van het slechtse uit.
Ik ken je broer en jou niet, en ik ken jullie thuissituatie verder ook niet, maar als ik jou was zou ik proberen om zo veel mogelijk de verstandigste te blijven. Dus wordt niet steeds boos op je broer, "klik" niet; laat hem maar gaan. Als hij iets aan jou vraagt of jij wil iets aan hem vragen, doe dat dan op een normale manier, voor mij part kortaf, maar niet boos of chagrijnig. Als hij dan toch vervelend doet, draai je je om en negeer je 'm weer. Ik vind het heel irritant om je dit advies te geven. Dit advies geven mij ouders mij namelijk ook altijd; gewoon negeren die handel. En soms kan ik daar zo kwaad om worden! Die irritante rotbroers kunnen steeds lekker hun gang gaan en worden nergens op gecorrigeerd, terwijl jij zelf alles maar over je heen moet laten komen, alles moet inslikken en het 'slechte gedrag' maar gewoon moet negeren.
Maar helaas, het is het enige middel wat voor zover ik weet goed werkt. Doet je broer normaal of wil jij op een normale manier iets aan hem vragen o.i.d, gedraag je dan ook normaal en probeer zelfs op een bepaalde manier nog vriendelijk te zijn. Als je broer vervelend doet, negeer je 'm gewoon gelijk weer en laat je hem voor wat ie is. Het is in het begin ff omschakelen omdat je vanbinnen nog witheet van woede bent, maar het werkt meestal echt. Probeer er gewoon niet zo'n big deal van te maken, ongeacht of het nou wel zo is of niet. Wees een beetje naief, doe net alsof het je allemaal niet zoveel kan schelen. Denk maar zo: over een tijdje ben jij lekker uit huis en heb je geen last meer van 'm :) Je zult zien dat jullie relatie vast al een stuk beter kan gaan worden, wanneer jullie niet meer iedere dag op elkaars lip zitten!

Even over de mensen in dit topic die vinden dat de TS zich aanstelt: ben benieuwd hoe jij je zou voelen als je met een probleem zit, en niemand anders om je heen je begrijpt. Als er iets frustrerend is, is dat 't wel. Dat mensen datgene waar jij dagenlang last van hebt, waar je 's nachts gewoon amper van kunt slapen, weg wuiven als een simpel 'puberprobleempje'; het gaat vanzelf wel weer over, je moet je niet zo aanstellen. Dit is nou juist de reden waardoor een heleboel problemen binnen de huiselijke kring niet worden uitgesproken en dus langzaam aan gaan escaleren: men is bang dat ze niet begrepen zal worden, en twijfelt of haar probleem eigenlijk wel zo serieus of zo belangrijk is.
Ieder probleem waar je mee zit, ieder probleem waardoor jij je niet meer 100% prettig en/of op je gemak voelt in het dagelijkse leven, is belangrijk. Tuurlijk zijn er bepaalde mate hierin, maar dan nog moet er met ieder probleem serieus worden omgegaan.

Succes TS!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:45

Alexx schreef:

Hier valt mijn mond echt open van verbazing... Je zegt dat het terecht is dat TS haar broer haar slaat? Raar mens :?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:47

lezen; dat is niet wat ik zeg; ik zeg dat ik kan begrijpen dat haar broer niet AARDIG tegen haar tegen haar doet als zij niet eens normaal tegen hem kan praten.

Ik zeg helemaal niets in de trant van; 'Je broer heeft groot gelijk dat hij je een pak rammel geeft' je bent zelf een raar mens, verdraai de boel niet zo!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:49

en bovendien bedoel ik niet zozeer dat het slaan van haar broer haar eigen probleem is, want dat is gewoon not done, slaan hoort niet. Maar háár ergernissen liggen bij háár zelf

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:50

Je hoeft mij niet te vertellen dat ík moet lezen, jij kan beter een cursus duidelijk formuleren nemen want het komt toch echt over alsof je haar broer gelijk geeft dat hij haar slaat en dat dat haar eigen probleem is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:50

Alexx schreef:
Maar háár ergernissen liggen bij háár zelf

Daar heb je zeker gelijk in :)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:57

Heino schreef:
Je hoeft mij niet te vertellen dat ík moet lezen, jij kan beter een cursus duidelijk formuleren nemen want het komt toch echt over alsof je haar broer gelijk geeft dat hij haar slaat en dat dat haar eigen probleem is.

Maar er staat in mijn stuk helemaal niks in over slaan, enkel een beschrijving van wat haar broer misschien denkt. Geen conclusies trekken als iets er niet lekkerlijk staat. Ik reageer ook omdat ik de TS wil helpen.

De kans dat haar broer uit zichzelf verandert is erg klein. Maar de kans dat zij zelf haar best kan gaan doen om zichzelf aan te passen of anders om te gaan met haar broer, is veel groter want dat heeft ze zelf in de hand.

En omdat broer en zus hier in een negatieve spiraal zit, moet iemand het initiatief nemen. Het zou natuurlijk mooi zijn als broer en zus ineens deze zelfde ingeving zouden krijgen, maar ook die kans is klein. Dus moet de TS er mee beginnen. Normaal met elkaar praten maakt het waarschijnlijk beter. Ook als je ruzie maakt, dan praat je er tenminste over.

En uiteraard ben ik tegen slaan :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:59

Sorry, door het "jij, jij!" kreeg ik het idee dat je het probleem compleet bij haar neerlegt. Verkeerd begrepen ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:59

ik verkeerd geformuleerd ;)
Laatst bijgewerkt door Alexx op 21-03-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt