Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:45

Als je echt moeite gaat doen en geld terug wil zien te krijgen: hou er rekening mee dat de ns je een extra boete mag geven bij onrechtmatig geld terugvragen (dat vinden ze iig zelf).

Ik heb ooit de laatste trein naar huis genomen (utrecht --> gouda), die trein ging tot woerden, toen was er een wisselstoring en ging hij weer naar Utrecht met de mededeling zie maar hoe je thuiskomt... Toen ik hiervoor geld terug wilde vragen (4,50 voor meer dan een uur vertraging) kreeg ik een brief thuis dat mijn trein geen vertraging had en dat ik dus geen geld kreeg, en dat ik blij moest zijn dat ik geen boete kreeg wegens onrechtmatig geld terugvragen :\

WillemYntJee

Re: Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:25

Dan moet je zo'n geld-terug-door-vertraging-formulier invullen dan krijg je t wel :) Heb t ook een keer gehad toen ik van Leeuwarden naar Rotterdam ging, bij Zwolle bleek dat er bij Ermelo een draadbreuk was en ik moest dus via Deventer, heb er meer dan een uur langer over gedaan en kreeg al mn centjes terug :)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:06

Citaat:
Dat ligt geheel en al aan jezelf hoor. Je blijft er zelf maar over door gaan en nu ga je ook al weet je zelf dat je fout zat alsnog proberen je geld terug te krijgen!? Beetje kinderachtig vindt je niet? Neem gewoon je verlies of deel t met die vriendin en klaar, maar ga niet lopen mauwen bij de NS.

Nou ja beetje minder mag ook wel niet? Ik sta toch voor mijzelf om dit te vragen, en ik hoef geen veroordeling van jou. Heb je geen tip zoals ik in mijn openingspost vraag, dan hoef ik al helemaal niet voor kinderachtig veroordeelt te worden.

Ik weet nu inmiddels dat ik fout zat, maar hoe ik dit had kunnen voorkomen zonder hulpmiddelen op het station is mij onvolkomen onduidelijk.

Jij hoeft niet voor mij te bepalen of ik dit wel of niet mag terug vragen.

Ik bedoel jij vraagt toch ook je geld terug, lees ik net. Ik vind dat ze nalatig zijn met hun informatie. Geven ze dit duidelijker aan, was ik het met je eens en had ik dit netjes betaald.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:39

WillemYntJee schreef:
Dan moet je zo'n geld-terug-door-vertraging-formulier invullen dan krijg je t wel :) Heb t ook een keer gehad toen ik van Leeuwarden naar Rotterdam ging, bij Zwolle bleek dat er bij Ermelo een draadbreuk was en ik moest dus via Deventer, heb er meer dan een uur langer over gedaan en kreeg al mn centjes terug :)

Dat had ik dus gedaan, en naar aanleiding daarvan kreeg ik die dreigbrief van ze ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:37

Er wordt al zeker 3 pagina's lang verteld dat je fout zat en nog begin je over geld terug vragen, dat vind ik kinderachtig ja. Er zijn ook genoeg opties genoemd hoe je er achter had kunnen komen op dat moment en bovendien behoor je die informatie gewoon te weten. Dat is je eigen verantwoording.

Ik vraag inderdaad m'n geld terug als ik meer dan een uur vertraging heb, maar daar sta ik in m'n recht en daar werkt de NS dan ook volledig aan mee. Ze hebben niet voor niets die formulieren bedacht.

@Yessy, hm raar, volgens mij moet het bedrag wat je terug wil wel hoger zijn dan een bepaald bedrag maar zulke dreigbrieven heb ik echt nog nooit gehoord!

Maargoed ik zal me hier verder uit terugtrekken want mijn reactie wordt geloof ik niet zo op prijs gesteld :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:30

De conducteur betrapt je dus met een kortingskaartje die nog niet geldig is. Waarop jij komt met je verhaal dat je gratis mag reizen, omdat je geen kaartje kon kopen ivm de defecte pin maar voor de zekerheid een kaart met korting hebt gekocht..

Als jij je kaartje kon kopen, mag je gratis reizen vanwege die pin die het niet deed niet opvoeren als argument. En ik kan me ook niet voorstellen dat de kapotte pin de reden voor je was om toch maar een kaartje met korting te kopen om mee te reizen..

Conducteurs horen dagelijks vele excuses en smoezen. En deze conducteur heeft jouw uitleg ook zo opgevat (en ik kan hem ook geen ongelijk geven vanwege de tegenstrijdigheden).

Overigens is het op de website van NS zo te vinden (niet verstopt tussen kleine letters). NS heeft vast ook wel een telefoonnummer waar je met vragen terecht kan als je op het station staat bv.

Volgens mij is jouw frustratie niet eens zo zeer om de NS die zijn volledige reglement niet op elk station ter inzage heeft. ;) Maar gewoonweg boosheid op je zelf, omdat je vooraf niet even de moeite hebt genomen om te kijken wat de regeltjes ook alweer waren :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:45

xx_ladyilse schreef:
Citaat:
Dat ligt geheel en al aan jezelf hoor. Je blijft er zelf maar over door gaan en nu ga je ook al weet je zelf dat je fout zat alsnog proberen je geld terug te krijgen!? Beetje kinderachtig vindt je niet? Neem gewoon je verlies of deel t met die vriendin en klaar, maar ga niet lopen mauwen bij de NS.

Nou ja beetje minder mag ook wel niet? Ik sta toch voor mijzelf om dit te vragen, en ik hoef geen veroordeling van jou. Heb je geen tip zoals ik in mijn openingspost vraag, dan hoef ik al helemaal niet voor kinderachtig veroordeelt te worden.

Ik weet nu inmiddels dat ik fout zat, maar hoe ik dit had kunnen voorkomen zonder hulpmiddelen op het station is mij onvolkomen onduidelijk.

Jij hoeft niet voor mij te bepalen of ik dit wel of niet mag terug vragen.

Ik bedoel jij vraagt toch ook je geld terug, lees ik net. Ik vind dat ze nalatig zijn met hun informatie. Geven ze dit duidelijker aan, was ik het met je eens en had ik dit netjes betaald.

Zoals ik al zei wordt er op de ov kaart 3 verschillende mogelijkheden aangegeven om informatie te verkrijgen hierover. Hoezo nalatig :roll:

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 11:57

welk ov heb jij, want op de week kaart staat dit namelijk niet. De conducteur zelf kon deze ook niet vinden.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:01

op mijn weekkaart staat letterlijk het volgende:
- Kijk voor informatie rond geldigheid, inleveren en algemene voorwaarden op www.ib-groep.nl, in de brochure of bel de IB-Groep Infolijn op (050)5997755

ook staan er nog verwijzingen op naar:
- 9292 Openbaar Vervoer Reisinformatie: 0900-9292 (€0,70 p.m.), www.9292ov.nl of via een mobiele telefoon op mobiel.92920v.nl

net overgetypt van mijn weekov, geldig in 2009

en daarbij staat er op elk station in Nederland tegenwoordig een nood- en informatiepaal..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:10

Ja, dat staat ook op mijn kaart, en ik heb ook een week kaart. Ook de mijne is geldig in 2009, lijkt me sterk als de kaarten onderling andere informatie geven,

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:46

Lijkt me een kleine moeite om op die kaart te vermelden dat er voor 9u00 niet met korting iemand mee mag reizen op de OV kaart. Ze zetten er allerlei verwijzingen op naar site's en telefoonnummers die geld kosten. Die site's kan ik niet op komen als ik op het station sta en als je gaat bellen heb je waarschijnlijk eerst tig keuzemenu's voordat je ook maar iemand aan de lijn hebt.

Ben het wel met de TS eens dat het allemaal nogal wazig is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:51

Ja hoor, ze gaan het hele reglement op de achterkant van de OV kaart zetten. Jij vindt het een kleine moeite dat er op staat dat er niet voor 9 uur met korting iemand mag meereizen, maar zo zijn er nog talloze mensen die allerlei andere informatie achterop de kaart willen hebben.

Logisch toch dat ze verwijzen naar de site / telefoonnummer waar alle regels duidelijk bij elkaar staan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:05

Anoeska schreef:
Ja hoor, ze gaan het hele reglement op de achterkant van de OV kaart zetten. Jij vindt het een kleine moeite dat er op staat dat er niet voor 9 uur met korting iemand mag meereizen, maar zo zijn er nog talloze mensen die allerlei andere informatie achterop de kaart willen hebben.

Logisch toch dat ze verwijzen naar de site / telefoonnummer waar alle regels duidelijk bij elkaar staan.

Als het toch zo vaak fout gaat.... Wat zou er nog meer op moeten komen dan?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:08

Bijvoorbeeld of je wel of geen fiets gratis mag meenemen, ik schrok me rot toen dat 6 euro per enkeltje bleek te kosten, was ineens een duur grapje voor die 20 minuutjes met de trein!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:10

ik heb een keer een boete gekregen om 2 min voor 9 :(:)
met ov korting nooit problemen gehad.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:11

Yessy schreef:
Bijvoorbeeld of je wel of geen fiets gratis mag meenemen, ik schrok me rot toen dat 6 euro per enkeltje bleek te kosten, was ineens een duur grapje voor die 20 minuutjes met de trein!

Tja, dat is waar :D Is idd duur.

Maar ik moet de TS nog steeds wel een beetje gelijk geven hoor ;)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:14

Ik heb het ook gehad!!

Wel een half jaartje terug denk ik..
Mijn geluk was ook dat de conducteur beweerde dat het achter op de ov staat, en daar staat het echt niet meer!
Heb het eerst wel moeten betalen, maar heb ook alles tot de laatste cent terug gehad :)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:48

Ik heb het gecheckt! De automaat zegt dat het alleen mag in de voordeeluren.
En als er op jouw station een ouderwetse automaat staat, dan had je het nog aan die infopaal kunnen vragen.
Ik zie geen nalatigheid, behalve die van TS...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:50

Toch blijft het vervelend dat het niet achterop de kaart staat, ik wist het zelf ook niet.
Gelukkig heb ik mijn OV altijd in mijn portemonnee zitten en mijn portemonnee heb ik altijd bij me, maar ik snap je ergernis!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:59

Het is toch niet meer dan normaal jezelf in te lezen in bepaalde kortingen en hun regels? Buiten dat om... Je hebt geen poot om op te staan wat betreft je vrijstelling. Je hebt immers niks op papier, dus geen bewijs. ;)

En misschien slim om losgeld in je beurs te hebben, pinstoringen zijn niet zeldzaam. ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:11

Yessy schreef:

En een kaartje voor de hond kost €3,- per dag... ongeacht hoe lang je met de trein moet...
Mijn labje is wel zo groot dat hij meer dan 1 plek in beslag neemt, het was spits en ik moest van de ene naar de andere kant van het land. Vonden mensen ook niet zo leuk, maarja....

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:36

xxappiexx schreef:
Lijkt me een kleine moeite om op die kaart te vermelden dat er voor 9u00 niet met korting iemand mee mag reizen op de OV kaart. Ze zetten er allerlei verwijzingen op naar site's en telefoonnummers die geld kosten. Die site's kan ik niet op komen als ik op het station sta en als je gaat bellen heb je waarschijnlijk eerst tig keuzemenu's voordat je ook maar iemand aan de lijn hebt.

Ben het wel met de TS eens dat het allemaal nogal wazig is.

Je krijgt bij het krijgen van je OV kaart al een Gratis brochure, als je als eigenaar van zo'n kaart eerst eens inleest voordat je zoiest gaat gebruiken....
Verder is de informatiepaal en de balie ook Gratis, En wat ik hier las, geeft de automaat ook aan dat de korting niet geldig is.....

Als alle informatie erop moet die elke gebruiker er op wil hebben, dan kan je beter een boekwerk meenemen..

Kleinester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:58

Ik heb het ook gehad was echt 2 minuten voor 9 ofzo, als ik achter in de trein had gezeten was er niets aan de hand...
Ook geen geld terug..

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:48

vandaag de 2e brief binnengekregen...... Na mijn brief en "vragenlijstjes" over hun onduidelijkheid. Mijn boete word dus ingevorderd. Over toch het nalatenschap van arriva en NS dat ze dingen niet duidelijk neer zetten. iedereen bedankt voor het meehelpen, ook als je het niet met mee eens was;)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:49

met de TS eens dat het allemaal nogal wazig is.
[/quote]

Je krijgt bij het krijgen van je OV kaart al een Gratis brochure, als je als eigenaar van zo'n kaart eerst eens inleest voordat je zoiest gaat gebruiken....
Verder is de informatiepaal en de balie ook Gratis, En wat ik hier las, geeft de automaat ook aan dat de korting niet geldig is.....

Als alle informatie erop moet die elke gebruiker er op wil hebben, dan kan je beter een boekwerk meenemen..[/quote]

Ik was geen eigenaar van de kaart, ik zat er alleen bij op? ik weet dus niet wat er in de brochure staat:P