Advies kleedgeld ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:44

Saskiaatje schreef:
Ik wilde het nét typen.
Wat een bedragen hier! :oo

Ik krijg 50 euro kleedgeld per maand en ik ben 18. En ik betaal wél jassen, schoenen, paardrijkleren, alles zelf. En ik kom hier prima van rond?

Maar jij werkt dan heel waarscheinlijk ook dus is dit niet het enige inkomen wat je hebt, zowel vind ik dat knap.

Ik denk dat 70,- per maand een redelijk bedrag is, want stel ze wil een keer een broek kopen is het geld van de maand al zo'n beetje op. Wil ze duurdere merkbroeken zal ze al moeten sparen. Het ligt er ook aan of ze merkkleding wil of niet, maar dit kan ook veranderen in de loop van de tijd en ik neem aan dat ze dan niet opeens een kleedgeld verhoging krijgt? En als je ziet wat een normale trui voor van de winter al kost, al snel 35,- euro ofzo of een leuk shirt voor de zomer.

Ik zou het met 70,- prima kunnen redden denk ik voor alleen gewone kleren, ik koop nu ook erg veel voor het paardrijden maar krijg daarvoor geld van mijn ouders (maar dan moet ik ook wel alles kopen, behalve een zadel ofzo) en geen kleedgeld.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:47

ik heb ook lange benen, maar k red t nog bij de only en dat vind ik heerlijke broeken..

2x een jas per jaar vind k ook overdreven.. maar 2x schoenen per jaar red k makkelijk. k red 2 of 3x zoveel zelfs haha, maar dat komt meer omdat k er ook bij werkte en nu alleen nog maar werk.. als k minder geld zou hebben is dat iets waar ik zeker op kan bezuinigen haha.. Ik denk dat er zat mensen zijn die studeren en op kamers zitten die ook neit veel meer dan 50-60 euro per maand nog vrij te besteden hebben, naast de vaste lasten..

Oliebollie

Re: Advies kleedgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:51

Ik kreeg 50 euro per maand, en dan nog 10 euro zakgeld.. Daar moest ik alles zelf van betalen.. Heel soms kreeg ik wel eens een jas, of ondergoed.. Maar verder moest ik alles zelf betalen..
Eerlijk gezegt was het alleen niet te doen.. Een paar schoenen moest ik al 2 maanden voor sparen.. Dan niet te vergeten een jas, ook al 2 maanden.. en dan heb je nog niet eens een broek..
Ik koop nou de broeken van Only, en vesten en al bij de H&M.. en dan gaat het wel..
Nou ik 18 ben, betaald me moeder me zorgverzekering en mag ik de zorgtoeslag houden.. Volgend jaar is dat alleen ook afgelopen..

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:53

maar werk je er niet bij dan?? Ik vind t namelijk niet emer dan normaal dat je vanaf je 15e/16e werkt.. k ben begonnen op mn 13e..

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:53

Mijn mond staat ook open van verbazing over wat sommige mensen hier aan kleedgeld krijgen... echt absurd.
Ik heb zelf nooit kleedgeld gehad, als ik iets nodig had kreeg ik daar een maximumbedrag voor en dan mocht ik dat gaan kopen. Dit waren bedragen als 15 euro voor een broek, 10 voor een shirtje enz. Ik heb me hier altijd prima mee gered je moet wel slim inkopen, maar daar leer je alleen maar van. Het komt mij hartstikke goed van pas nu ik van Stufi op mezelf woon en alles zelf moet betalen. Ik vind het gewoonweg schokkend dat mensen 60 voor een broek of 30 euro voor een trui neertellen, zeker jongere van een jaar of 14-16. Ik zou zelf helemaal niet beginnen aan kleedgeld, maar als je dat dan toch wilt, hoogstens een euro of 30 per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:55

Ik kreeg tot mijn 17de per drie maanden €150,- en per maand €20 zakgeld. Hier betaald ik alles van. :=
Dus ook jassen en schoenen, later spullen voor mijn paard. Ondertussen ben ik 19, werk al jaren en betaal alles zelf. Heb twee paarden en een onhandige hond die regelmatig naar de DA mag.

Ik lees met verbazing dat sommige mensen zovaal krijgen en dat niet eens genoeg vinden. Wees blij dat je iets krijgt, er is ook nog zo iets als sparen als je wat wilt. :=

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:55

d_ruiter schreef:
Ik denk dat er zat mensen zijn die studeren en op kamers zitten die ook neit veel meer dan 50-60 euro per maand nog vrij te besteden hebben, naast de vaste lasten..

Nog niet eens... eerder per 3 maanden ;)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:56

kijk, dat bedoel k ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:59

€15 voor een broek of €10 voor een shirt, dat vind je bijna nergens meer hoor. H&M is tegenwoordig ook bijna gelijk aan de basis collectie van G-star qua prijs verhouding. €40 zijn de goedkoopste broeken van H&M geloof ik, en je kunt op zich wel een t-shirt van €10/€15 vinden maar dan heb je niets warms.

Ik weet zelf dat ik een beetje doorsla met bedragen over de €120 voor een broek, maar goed, ik werk en ik spaar en ik het 't er voor over. :j Ik heb gewoon graag mooi passende en goede kleding en ik geef er graag wat meer geld aan uit. Met m'n "werk" erbij heb ik zo'n €300 in de maand vrij te besteden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:02

Ik kwam voor 55,- ook prima rond tot een halfjaar geleden hoor :).
Heb hierdoor leren sparen...

Tuurlijk wilde ik meer, maar als ik zo terugkijk, was het genoeg, je moet gewoon geen merkspullen nieuw willen kopen en een beetje innovatief zijn.
Marktplaats, de markt en uitverkopen ontdekken.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:04

Picassox schreef:
€15 voor een broek of €10 voor een shirt, dat vind je bijna nergens meer hoor. H&M is tegenwoordig ook bijna gelijk aan de basis collectie van G-star qua prijs verhouding. €40 zijn de goedkoopste broeken van H&M geloof ik, en je kunt op zich wel een t-shirt van €10/€15 vinden maar dan heb je niets warms.

Ik weet zelf dat ik een beetje doorsla met bedragen over de €120 voor een broek, maar goed, ik werk en ik spaar en ik het 't er voor over. :j Ik heb gewoon graag mooi passende en goede kleding en ik geef er graag wat meer geld aan uit. Met m'n "werk" erbij heb ik zo'n €300 in de maand vrij te besteden.

Wat weet jij ontzettend goed te vertelen dat je voor die bedragen niets vind. Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Geloof het niet, dan zou je niet zomaar zoiets roepen.
Het is mij 4-5 jaar lang gelukt daarvoor goed passende en mooie kleding te vinden, daarvoor hoef je echt niet zoveel geld uit geven.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:04

Met m'n "werk" bedoel ik dat ik in de wintermaanden (september t/m april) een stal van m'n stalgenootje uitmest (à 10 min. per dag) en dan krijg ik het voor elkaar €300 aan 't begin van de maand te hebben.

In de zomer rijd ik een paard tegen vergoeding en dan heb ik zo'n €160/170 in de maand te besteden.

Ik vind het zelf nog best lastig om goed uit te komen met m'n kleding. Ik ben nog al een impulsieve aankoopster en het zal niet de eerste keer zijn dat ik iets nieuw in de kast gooi omdat ik 't "toch niet zo mooi vind". Sund inderdaad, helemaal mee eens. Ik probeer steeds meer bewuster met m'n geld om te gaan zodat ik wat kan gaan sparen straks voor een grote uitgave (bijv. nieuwe lederen rijlaarzen, etc.).

Ik ben een behoorlijk warhoofd daarbij ook. Ik geef m'n geld aan alles en niets uit. Frutseltje hier, dingetje daar en dan is het geld écht zo op. Hier een tientje, daar een tientje en ik weet niet meer waaraan ik het heb besteed.

Misschien een tip voor de TS: Laat je dochter bijv. ook opschrijven waar ze het geld aan uitgeeft, een soort kasschriftje. Zo hebben jullie beide een overzichtje en helemaal in 't begin is dat handig. Zo kun je kijken of ze meer of minder kledinggeld nodig heeft en kun je het een beetje in de hand houden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:05

Picassox schreef:

Absoluut wel hoor :), heb vorige week nog voor 30 euro 2 broeken gekocht, voor 13 euro 2 paar schoenen (al is dit moeilijk te vinden).
Ik draag nu voor z'n 40 euro aan kleding, en dat zijn geen kleren die onderdoen voor duurdere kleding.

Op marktplaats kun je met wat geluk en geduld voor 50 euro een jaargang aan kleding kopen.

Gewoon weten waar je zoekt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:09

Nativa schreef:
Wat weet jij ontzettend goed te vertelen dat je voor die bedragen niets vind. Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Geloof het niet, dan zou je niet zomaar zoiets roepen.
Het is mij 4-5 jaar lang gelukt daarvoor goed passende en mooie kleding te vinden, daarvoor hoef je echt niet zoveel geld uit geven.

Je hoeft je niet gelijk aangevallen te voelen, ik bedoelde er niets verkeerds mee. Ik ben heus niet degene die alles hupsakee van 't rek pakt en mee naar de kassa holt. Tuurlijk kijk ik naar 't prijskaartje en tuurlijk twijfel ik: wel of niet doen? Ik heb deze winter geen winterschoenen erbij gekocht omdat ik het geld er niet voor had en 't geld liever besteedde aan een fatsoenlijke winterjas en deken voor m'n paard.

Ik weet dat ze bij de New Yorker in de uitverkoop leuke dingen soms hebben. Je moet maar net geluk hebben. Heb daar ooit een bodywarmer voor €9 gescoort. Ik combineer 't dan graag met een iets duurdere broek (heb moeilijk figuur, dus altijd lastig broek te vinden) en een mooi shirtje/sjaaltje dingetjes.

H&M vind ik persoonlijk soms nog wel duur voor wat ze leveren. €40 voor een vestje of iets dergelijks, dan ga ik liever in de uitverkoop of in de winkel een merkshirtje/vestje halen. Bij de Zara kan ik trouwens ook prima slagen. Die heeft een mooie middenmood en een prima prijs-kwaliteit verhouding. :)

Waar heb jij altijd je kleding gekocht dan?

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:16

ik kreeg volgens mij ook rond die leeftijd kleedgeld. mijn ouder hebben precies dezelfde regels opgesteld als jij TS!
ik kreeg de kinderbijslag was volgens mij 80 euro ofzo.
Ik heb toen lekker kunnen sparen. Vandaag de dag (ben nu 20) kan ik door school geen bijbaan ernaast hebben en krijg ik per maand 150 euro. Ook hier kan ik lekker mee sparen!!

Voor nu zou ik dus zeggen max. 85 euro min. 50 euro!
Succes, mooi idee trouwens, ik heb er veel van geleerd!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:17

Ik zeg 't trouwens fout zit ik net te rekenen...
Ik krijg van €100 in de maand van die stal en dan €110 kleding geld. Dus dat is €210 in de maand te besteden.

Ik had toevallig de afgelopen paar maanden zo'n hoop geld binnen gekregen omdat ik de voorgaande maanden niet betaald was. Ik had voor deze maand €300 te besteden.

Ik moest een cadeautje voor vriendlief kopen à €110, en boete van de bieb à €5 (jaja, heel veel ik weet het), en shirtje in de opruiming gekocht à €35 en weer een aantal keer bezine à €5. Ik heb nu daarom nog zo'n €70 over en ik moet nog naar Equitana. Tja, eigen schuld... (+ de rest v/d maand)

Kijk dat bedoel ik nou met slordige uitgaven van mezelf.

Ik probeer wel centjes te verdienen door paardenspullen en merkkleding op MP & Bokt.nl te zetten. Dan heb ik toch vaak zo'n €50 extra in de maand. :) Dat beetje extra geld besteed ik vaak aan m'n paard. (En nee, ik heb geen 10.000 setjes), gewoon de broodnodige dingetjes. :j

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:24

Ik vind 50€ per maand een heel redelijk bedrag voor die leeftijd.
Ik kreeg toen ik 14 was (omgerekend van de Belgische frank) 5€ per week aan zakgeld (ouders betaalden kleding nog). Vanaf mn 16e kreeg ik meer zakgeld (waarvan ik ook mn kleding betaalde, uitgezonderd jassen/schoenen) en dat was 20€ per week, 80€ per maand dus.
Voor een 14-jarige vind ik 50€ per maand een leuk bedrag, moeten ze toch al wat mee kunnen doen :) Merkkleding en merklozen kleding zou ik geen rekening mee houden persoonlijk.. Het is dan aan haar om te kiezen waaraan ze haar geld wil besteden, meteen kopen of doorsparen voor merken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:27

Ik vind 't overigens een moeilijke discussie of je wel of niet rekening moet houden met merkkleding. Mijn ouders hebben dat wel gedaan. Zij hebben mij altijd merkkleding gegeven en gaven mij de kans dat ook te kopen. Ik kán merkkleding kopen, maar kan er ook voor kiezen dat niet te doen en meer kleding voor minder geld te kopen. Zo hebben ze de keus vrij gelaten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:40

Picassox schreef:
Ik vind 't overigens een moeilijke discussie of je wel of niet rekening moet houden met merkkleding. Mijn ouders hebben dat wel gedaan. Zij hebben mij altijd merkkleding gegeven en gaven mij de kans dat ook te kopen. Ik kán merkkleding kopen, maar kan er ook voor kiezen dat niet te doen en meer kleding voor minder geld te kopen. Zo hebben ze de keus vrij gelaten.

ik kan ook merkkleding kopen, heb zat van Bjorn bijvoorbeeld, via marktplaats van mensen die het niet meer willen, zag er allemaal nog als nieuw uit :).
No offence maar mijn vader had geen geld om mij van merkkleding te voorzien, met mijn innovatieve geest kwam ik er op mijn eigen manier tóch aan.
Leuk dat jij wel veel geld krijgt van je ouders, maar niet iedereen heeft dat geluk van semi-rijke ouders...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:54

Ik ben erg blij dat mijn ouders me dat geld geven, ik ben ze daar ook heel dankbaar voor.

En ik vind het goed dat je inderdaad via MP leuke dingetjes vind. Ik vind het altijd beetje eng, straks is het niet de goeie maat, kleur, kwaliteit die je verwachtte. Ik heb er namelijk slechte ervaringen mee en doe 't in principe niet meer. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:05

Mijn ouders hebben we mij geld gegeven waar ik van mocht kopen wat ik wou. Mocht er bijwijze van spreken 10 niet merk shirts van kopen of twee merkbroeken.

Ik geloof gewoon weg niet dat iemand dankbaar zou moeten zijn omdat je merkkleding kan kopen. Natuurlijk is het je eigen keus maar snap gewoon niet wat er zo geweldig aan is. Ik koop iets omdat ik het leuk vind, en dan maakt het merk me niet uit. :=

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:56

Ik heb altijd 50 euro gekregen aan kleedgeld.
Hier moest ik alles van betalen; ook jassen, schoenen, ondergoed, paardrijkleren, andere sportkleren etc. Ik heb dit altijd prima gered. Het is een goede manier om te leren omgaan met geld. Letten op de uitverkoop, niet altijd en alleen maar merkkleding kopen, aanbiedingen in de gaten houden.

En heb je er niet genoeg aan, dan neem je toch gewoon een baantje? :)
Zo werkte dat bij ons thuis.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:19

Imo is je kind kleedgeld geven ook een manier om ze met geld om te leren gaan. Ik denk niet dat kinderen die enorme bedragen krijgen daar iets van leren. Harde les als ze op eigen benen komen te staan....

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:54

MoonChloe schreef:
Geef je serieus 50 euro per maand uit aan makeup..

Nee, maar als je naar de etos gaat om weer eens goede make-up te kopen, een mascare, shampoo, gezichtsreiniger en wat voor onder de douche, deo, oorstaafjes en een cremetje..zit je wel al rond de 30, hier komen dan eens in de tijd wormenkuren bij, lesgeld, zo nu en dan een uitstapje, kleren en schoenen,kapper,verjaardagen en andere benodigdheden voor het paard. Eens in de tijd een echte goede spijkerbroek (heb een moeilijk figuur) en wat shirtjes in de uitverkoop. Verder een goede winterjas
Ook spaar ik want je weet maar nooit wanneer iets kapot gaat en je daarom iets moet bewaren. Ik ben zeer gelukkig met wat ik krijg en wil zeker niet meer..vaak verras ik mams met een lekker geurtje of wat bloemen en dat vindt ze heel leuk. Ik spaar er zo veel mogelijk mee en ik heb nu al veel dingen die ik zelf moet betalen. Toch leer ik op deze manier met mijn geld omgaan, ik heb niet het hele bedrag om aan mezelf te spenderen..soms koop ik in een maand niks voor mezelf.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:58

zeep kun je voor minder dan 1 euro kopen, gezichtsreiniger bij hema vast ook wel ;) mascara idem.. voor een wat betere deo ben je inderdaad iets duurder uit maar niet meer dan 5 euro. oorstaafjes zijn in principe niet nodig, niet goed voor je oortjes..
Wat je ook kan doen is voor je verjaardag om zeep/geurtjes o.i.d vragen, ben je vast voor hele jaar klaar. (Ik heb zo dus 10 flessen zeep staan.. allemaal gekregen.)