Incassobureau videotheek; mag dit echt?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Incassobureau videotheek; mag dit echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:48

Ja daar heb je eigenlijk ook weer gelijk in..
Ik vind het gewoon ergens een beetje zielig. Maar je hebt gelijk.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:05

Ik heb niet alles gelezen.
Maar ik kreeg van de week ook een brief van dat incasso bureau.
Op de naam van de vorige bewoner notabene. Ook van de videotheek.
Na op hoge poten bij de videotheek te zijn aangekomen en daar flink de waarheid van hun gebreken te hebben opgesomd (hele zaak stond vol,,, oops had ik niet door hahahaha) hebben ze hem kwijtgescholden en hoop dus ook nu niks meer te vernemen van de videotheek of het incasso bureau.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:06

Maar, vraagje...hoe weet jij nou of ze je wel of geen herinneringen hebben gestuurd als je oude adres erop stond?

Ik snap dat je je genaaid voelt, ook omdat er maar zo'n kort tijdsbestek tussen het inleveren en de incassobrief zit, maar ik denk dat als je in het verleden een film te laat hebt ingeleverd en deze boete weken later pas betaalde, dit uit coulance is van het bedrijf. Ik kan me voorstellen dat in deze tijd van kredietcrisis, ook videotheken 7 kleuren schijten en niet op hun dooie gemak gaan zitten wachten tot de klant een keer betaalt.

Dat ze je niet gebeld hebben en dat je dat schandalig vind is onzin. Bij vele bedrijven waar je een product afneemt, zijn niet eens telefonische gegevens bekend van je en ze zijn ook niet verplicht om telefonisch contact op te nemen wanneer ze geen gehoor krijgen op een eventuele herinnering.

Mijn moeder heeft ook een videotheek en sowieso kost het uitwerken van herinneringen al enorm veel tijd en geld. Briefpapier, enveloppen, frankeren van brieven. Bij 1 klant is dat nog te doen, maar als meerdere klanten hebt die verzuimen een boete te betalen, dan loopt dit aardig in de papieren. Om na herinneringen ook nog eens telefonisch contact op te nemen, gaat ook mij te ver.

Of je nu wel of niet te laat bent of dat het wel of geen malafide incassokantoor is, jouw persoonlijke gegevens zijn jouw verantwoordelijkheid.

Zie dit niet als aanval hoor, ik probeer het gewoon duidelijk te maken :D Wie weet zit de videotheek inderdaad wel volledig verkeerd met de datum van retourneren en ik vind het inderdaad ook vreemd dat ze meteen kosten van het totaal aftrekken op het moment dat jij enigszins tegenstribbelt.

In ieder geval succes net je 'gevecht' ;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:21

Ik heb ook het hele topic niet gelezen, maar enkele weken geleden heeft mijn vriend precies zo'n brief gehad.

Het bedrag was iets van 167,- als ik me niet vergis. Echter staan de dvd's op de naam van zijn vader die al meer dan 5 jaar daar niet meer woont. Dus mijn schoonmoeder heeft hem verscheurd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:53

Ik heb ook vanaf het begin al gezegd dat ik het begrijp dat ik van de videotheek geen brieven heb gekregen. Want die hadden mijn adres niet.

Het incassobureau claimt echter mijn GBA gegevens te hebben opgevraagd. Dus dat ik van hén nog geen brief heb gehad, dat vind ik vreemd.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:21

marleen_88 schreef:
Dus mijn schoonmoeder heeft hem verscheurd.

.... en dat is nu juist een van de dingen die je er beter niet mee kan doen :) Als het niet terecht is, zijn dit soort problemen vaak met een telefoontje naar de incasso-maatschappij verholpen. Desnoods schrijf je even een bezwaar brief waarin je uitlegt wat het probleem is. Jammer genoeg lijken mensen te denken dat incasso bureau's er zijn om mensen te treiteren. Zij doen ook gewoon hun werk :)
Ik hoop dat jullie er verder geen gezeur van krijgen. Nog even bellen kan nooit kwaad!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:33

Al weer wat meer gehoord?

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:57

Ik was niet helemaal op de hoogte van het feit dat een incassobureau jouw gegevens op mag vragen bij de GBA.

Na wat Googlen zie ik dat alleen gerechtsdeurwaarders dat mogen doen en die kunnen mogelijk een incassoafdeling hebben, maar ik krijg niet de indruk dat dit in jouw geval zo is. Ze zijn dan op een andere manier aan jouw nieuwe adres gekomen, maar niet via de GBA. :)

Edit: ter aanvulling:

Citaat:
Door verdere uitvoering van de privacywetgeving is het bij incasso op particulieren niet langer mogelijk informatie over de verblijfplaats van de debiteur bij de gemeente(lijke basisadministratie GBA) op te vragen. Deze informatiebron is derhalve niet meer vrij toegankelijk, maar slechts voorbehouden aan (opsporings)ambtenaren en deurwaarders op grond van een geldige titel (onderzoek, dagvaarding, gerechtelijk vonnis).

*Bron

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:01

Misschien kun je bij de gemeente opvragen wie er de afgelopen tijd jouw gegevens hebben opgevraagd?

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:19

Of waarschijnlijker nog, ze hebben je adres helemaal niet, alleen je telefoonnummer wat misschien de videotheek al had. Dan kunnen ze inderdaad geen brief schrijven en waren ze ook zo toegeeflijk om de kosten voor GBA te laten vallen. ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:31

Dat was ook de reden dat ik eerder al aangaf dat je voor een incassobureau op zich niet meteen in de gordijnen hoeft te hangen... Is het een deurwaarder, dan is het een ander verhaal...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:59

Denk dat wat jij zegt RainyDays precies is wat er gebeurd is!

Vooralsnog heb ik nog steeds niks gehoord sinds het laatste telefoongesprek...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:22

Ik denk dat ze je gewoon proberen te naaien :+ Er zit een heel vies luchtje aan dit verhaal. Als ik jou was zou ik naar de videotheek gaan, opheldering vragen en de eventuele openstaande som ( zonder extra kosten!! ) voldoen. En daarna NOOIT meer terug gaan naar die lui! :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:39

Ik betwijfel of dat kan, gewoon betalen zonder de extra kosten. Het incassobureau heeft namelijk al wel kosten gemaakt, en die moeten ergens op verhaald worden. Maar je kunt het altijd proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:42

Nogmaals. als jij naar de videotheek gaat om te betalen, erken je een schuld ,waarvan je zegt dat je die niet hebt. Is heel onverstandig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:45

MariekeB schreef:
Nogmaals. als jij naar de videotheek gaat om te betalen, erken je een schuld ,waarvan je zegt dat je die niet hebt. Is heel onverstandig

Nee, waarvan ze zegt niet zeker te weten hem te hebben...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:49

Maar je kunt wel naar de videotheek gaan en vragen of zij in de computer willen kijken of je een boete hebt ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:42

En, al wat meer gehoord?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:51

Nope... grote stilte van zowel videotheek als incassobureau

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:01

Nuage schreef:
Het incassobureau is nu helemaal niet lekker geworden geloof ik...
Krijg ik net een MAILTJE! (!!!!)

Op 25-2-2009 hebben we telefonisch contact gehad inzake de openstaande vordering van Film club ****.
Wij hebben met u afgesproken om de gba kosten te laten vervallen ivm verhuizing naar : ****
Totale vordering is nu 67.03 euro
Het bedrag van 67.03 euro moet op 10-3-2009 bij ons binnen zijn.

Heb geantwoord dat ik een degelijke, inhoudelijke SCHRIFTELIJKE reactie wil ontvangen op mijn brief...
Wat een lef! We hebben helemaal niks afgesproken trouwens over de telefoon, het ging precies zoals ik hier getypt heb

Ik geloof niet in het incassobureau. Dit is zwaar amateuristisch.....
Alsnog betalen zou ik dan helemaal niet doen, stelletje :x

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:34

Ik heb het voor een half jaar geleden gehad met een incassobureau die belde belde in naam van de biblotheek hier in mijn stad...Ik zou boeken niet terug hebben gebracht en moest maar even 200 euro betalen...Ik zelf zit in die buisness dus weet wel hoe een zakelijk gesprek behoort te lopen als het echt zo zijn...Daarnaast ben ik al 15 jaar niet meer lid van de bieb :+ ...

Effin, toen ik vroeg om welke titels het ging vd boeken, wist ze het ineens niet meer. moest overleggen met collega`s...Vervolgens discussie allom, waarop ik de touwjtes in handen had, en ze boos op hing :D Heb er ook nooit meer wat van weer gehoord...De bieb in mijn stad had al aangiftes gedaan..blijkbaar waren er veel menen wel in getuint...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:18

Pfjieuw, het hele topic gelezen....
Als videotheekhoudster ;) wil ik toch wel even reageren.
Als eerste vind ik de termijn waarop dit alles plaats vind wel erg kort.
Ten tweede blijkt maar weer uit alle reacties hier, dat men vaak denkt dat een videotheek een soort liefdadigheidsinstelling is. Dit merk ik ook vaak bij mijn klanten, met name die klanten die met regelmaat hun dvd te laat retourneren. Er is altijd wel een of andere reden, en ook altijd zijn de verlengingskosten te hoog. Staat ook in de voor waarden dat dit gelijk is aan de huurprijs per dag. Maar toch....
Ik heb in mijn voorwaarden staan, dat openstaande kosten binnen 4 weken betaald dienen te worden. Indien dit niet gebeurd dan stuur ik een herinnering met bijbehorend €3,50 administratiekosten. Daarna volgt een 2e, en daarna een laatste herinnering. Telkens breng ik dus die administratiekosten in rekening. Bij uitblijven van betaling gaat de post naar het incassoburo. Dit alles doe ik alleen bij bedragen vanaf € 10,00 De kosten van incasso bedragen idd tenminste € 44,03 dat is een wettelijk vastgesteld bedrag.

Het komt zeer vaak voor dat je de eerste brief al gelijk retour krijgt omdat de persoon verhuisd is. Het is niet aan mij om achter het nieuwe adres aan te gaan. In dat geval gaat dus idd de post gelijk naar het incassoburo.

Ik vind € 23,00 wel een hoog bedrag indien je 2 dagen te laat bent, maar je zegt eerst dat je 2 dagen te laat was, en verderop in het verhaal weet je het niet meer.
Overigens heb ik ook een brievenbus, maar retouren in de brievenbus is altijd op eigen risico!

Afgezien dus van de termijn waarop alles plaats vindt vind ik dus dat deze videotheek geheel in zijn recht staat.

Je wilt niet weten wat je als videotheekhouder aan verhalen te horen krijgt. Films die niet terug komen, die volgens de klant in eerste instantie niet gehuurd zouden zijn, om later in hetzelfde gesprek aan te geven ze in de brievenbus te hebben gedaan.

Tevens is het zo dat bij een videotheek vaak een enorm bedrag aan openstaande posten zijn. Ik wel in ieder geval. Dit varieerd van posten van maanden, tot enkele dagen van klanten die dus altijd netjes betalen bij het huren van de volgende film.

Het is een heel verhaal geworden, ik ben niet de betreffende videotheek, maar zo lees je ook eens het verhaal van de andere zijde.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:50

Ik kan me ook goed inleven in de andere kant hoor Laika.
Mijn reactie komt ook niet voort uit het feit dat ik het onrechtmatig vind (behalve dan idd de termijn) maar meer de manier waarop dit gebeurd. Het incassobureau is gewoon fout in deze zaak en behoort dit anders aan te pakken.

Nogmaals, ik heb ook in het begin niet geschreven 2 dagen te laat te zijn. Ik mijn beginpost staat "blijkbaar waren ze 2 dagen te laat" Dit is namelijk wat mij verteld is door het incassobureau over de telefoon. Ik weet het echt niet meer, maar ben wel zo eerlijk om toe te geven dat het wel mogelijk zou zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:03

Okee, dan is de betreffende videotheek gewoon fout geweest in zijn keuze van incassoburo. Maar waarom ga je niet gewoon naar de videotheek om daar de zaak te bespreken? Je kan altijd een gesprek proberen, is dat niet mogelijk kan je gewoon weglopen zonder ook maar een cent te betalen lijkt mij.

Ik heb ook vaak klanten die na het krijgen van een herinnering alsnog in de winkel komen. De een om een en ander toe te lichten, met excuus dat het vergeten is. In dat geval wil ik ook nog wel wat met het bedrag doen, zodat we beiden tevreden zijn.
Sommigen komen op hoge poten, dat het niet kan en weet ik al niet wat nog meer. Tja, met zo'n instelling is er met mij ook niets te regelen, dan ga ik gewoon voor het gehele bedrag desnoods met behulp van een incassoburo.

Zoals het er nu voorstaat heb jij dus een probleem met het incassoburo, maar de videotheek in kwestie is uiteindelijk de dupe. Ik zou naar de videotheek toe gaan en ze gelijk eens even op de hoogte brengen van de praktijken van het incassoburo. Ik denk dat als de videotheek een beetje klantvriendelijk is, ze daar niet blij van worden namelijk.