19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:11

Shiloh schreef:
Wie zegt dat als je niet gelukkig bent als accountant je dan maar vuilnisman moet worden. In feite wordt door jullie hierboven gezegd dat je minder dan 40% kans hebt om gelukkig te worden met je werk als je een hoge opleiding doet. Ben ik het gewoon niet mee eens. Je maakt je eigen leven, als je niet gelukkig bent, dan ben je er zelf verantwoordelijk voor om dat te veranderen. Dat heeft niks met je opleiding te maken. Als je vastgeroest wilt blijven zitten in wat jij doet. Prima, maar ga dan ook niet lopen zeuren dat je ongelukkig bent. Als je ongelukkig bent, moet je er iets aan doen. En dat hoeft echt niet te betekenen dat je ineens vuilnisman moet worden omdat je je accountant baan zat bent.

Shiloh ik kan de feiten niet veranderen. Het is wat het is. De reden die ik aangaf is ook precies de reden zoals hij is.
Ik heb de discussies de afgelopen paar blz heus gevolgd. Heb hem bekeken vanuit mijn opvoeding en mijn kennis van dit soort dingen. Denk gewoon dat je een paar puntjes mist.

Meeste mensen kiezen hun opleiding tussen hun 16de en 18de jaar. Hoe moeten ze dan al weten wat ze de rest van hun leven gaan doen? Vaak gaat het dan volgens een standaard lijn. Er is van te voren al bepaald welke vakken bij je intelligentie van dan passen. Misschien ben je wel heel slim en word je dus advocaat. Maar als je daar nou niet gelukkig van word? Dan kijkt de wereld toch wel raar als je zegt... Ik begin een groente tuin en ga daar van leven. Ik ken ze zulke mensen. Zie ook de reacties...

Andersom gaat vaak makkelijker. Als je op het MBO begint kun je best van Dierverzorger doorgaan naar Diermanager en vandaar naar Dierenarts. Het duurt lang. Maar inwezen hebben die mensen veel meer opties dan die mensen met een hoge opleiding. Die mensen worden vaak ook geprezen voor hun doorzettingsvermogen en wilskracht.

Je hebt ook de mensen zonder opleiding. Die zijn soms 40 jaar lang gelukkig in het opmaken van bedden. Ze vinden het leuk.
Je hebt ook mensen zonder opleiding die het niet leuk vinden. Maar ze krijgen ervaring en door ervaring groeien ze. Zo word een toiletschrobber uiteindelijk op latere leeftijd directeur van een bv.
Mijn vader begon als ongeschoold vrachtwagen chauffeur. Inmiddels is ie Manager.
Ervaring telt dus wel degelijk vaak meer mee dan opleiding.

Geluk of een leuke baan heeft niet veel te maken met of je de juiste diploma's hebt. Maar wel of je durft.

Inwezen vallen jullie TS aan voor het feit dat ze trots is op het feit dat ze het zo goed voor elkaar heeft. Kan het me ook wel voorstellen, ken weinig mensen die het op hun 19de zo goed voor mekaar hadden. Vermoed ook dat jij niet veel ouder bent.
Maar wees eens eerlijk. Valt dit niet in de categorie leven en laten leven?

Ik minacht mensen die studeren niet. Maar ik bewonder de mensen die het niet doen wel. Ze krijgen vaak een hoop over zich heen, dingen die niet kloppen en vaak ingegeven zijn door een soort van nijd en gebrek aan kennis.
Denk dat op de dag dat je er achter komt dat de wereld draait om die laatste groep mensen. Dan kijk je toch vreemd op.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:24

Ok goed, het laatste wat ik erover ga zeggen. Veulen84, ik wil je van harte vragen mijn berichten terug te lezen en woorden van mij te vinden die het hierboven door jou beschreven tegen spreken.

Ik ben absoluut voor dat iedereen moet doen wat diegene wil.

Ik kan de feiten ook niet veranderen. Zonder opleiding kun je niet elke baan krijgen die je wilt. Ik heb nergens gezegd dat er niet veel mogelijk is, alleen niet hetzelfde. Sommige banen kun je gewoon niet doen zonder ervoor gestudeerd te hebben.

Het is nogal frustrerend om uitspraken te lezen over "luie studenten" en "mensen met een opleiding hebben een rot leven" of andere denigrerend geformuleerde uitspraken richting mensen met een opleiding.

Ik als student val hierover en vind dit van weinig respect getuigen richting mensen met een opleiding.

Echter is er als je daar iets over zegt, altijd de standaard de laagopgeleidde verdedigd en word er gezegd dat ik omdat ik mijn student zijn verdedig, uit de hoogte doe. Nee helemaal niet. Waarom als je als "hoogopgeleide" een uitspraak doet dat je het niet op prijs stelt dat er denigrerend over je "opgeleid zijn" gedaan word, gelijk gezegd dat je uit de hoogte doet. Er wordt gedaan alsof ik mensen die geen opleiding hebben minderwaardig vind, of slechter vind. Nee! Alles behalve dat! Iedereen is even waardig, want iedereen is een mens! Wit zwart, dom slim, lui of hardwerkend, hoogopgeleid, of gekozen voor vroeg werken. Iedereen moet doen waar diegene gelukkig van word.

Ik stel het gewoon niet op prijs dat vanuit de eigen trots van het op eigen benen kunnen staan en verdedigen dat je kiest voor werk ipv studeren er denigrerend wordt gedaan over studeren.

Als je respect verwacht over jou keuzes, geef dat dan ook aan een ander!

En als op de 35ste blijkt dat je niet gelukkig bent in datgene wat je op je 16-18 jaar gekozen hebt, dan ben ik nog steeds van mening, ga niet zitten zeuren, maar doe er iets aan! Dat diegene dat niet wil of durft is hun keuze. Maar zeuren en bij de pakken neer zitten is zo makkelijk. Als je ongelukkig bent, moet je er iets aan veranderen. Niemand heeft gezegd dat dat makkelijk is, het leven is namelijk absoluut niet makkelijk. Geluk beïnvloed je voor een heel groot gedeelte toch echt zelf! En ik vind een lager percentage gelukkige mensen in de hoog opgeleide wereld, nog steeds geen excuus om denigrerend te doen over het werk van een hoog opgeleide.

Dat is alles waar ik over viel en dat is wat mij betreft voor mij ook het einde van de discussie.

pinuts

Re: 19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:50

ik lees dat in de vorige pagina word gevallen over mijn woord: bijbaantje. Tsjah, ik zie bijbaantjes als baantjes waar je aan kan komen zonder diploma, maar zo zie ik dat he;) ( je kan ook doorstromen en dan een baan krijgen die niet iedereen kan krijgen) Maargoed.. Ik vind dat er echt word gedaan alsof studenten niet zo hoog van de toren moeten blazen, want het is niet gezegd dat die wel zoveel gaan verdienen, of er gelukkig mee worden. Nou ik zal je zeggen.. als je geen diploma hebt en je bent bijna 40, en je wilt eig heel wat anders gaan doen.. tsjah dat is dan pech. Ik maak volledig gebruik van mijn studifinanciering, omdat ik denk dat ik daardoor een baan vind die bij me past en waar ik gelukkig in word. Ik heb ook gezegd dat als ts haar werk leuk vind en gelukkig word ik dat super voor haar vind! Ik doe ook niet alsof ik beter ben, zij kan net zo goed kiezen om door te studeren ( nog wel) Maar zij is gelukkig zo.. nou klaar toch??

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:52

Shiloh schreef:
Precious20 schreef:
Imo werken én fatsoenlijk studeren gaan niet samen. Ik zeg niet dat je verwend moet worden, maar ik vind het enigzins wel 'normaal' dat je ouders je studie betalen.

Mijn ouders dragen ook bij, maar daar kom ik nog niet van rond. Ik studeer fatsoenlijk én ik werk. :P die om het weekend 2 keer 4 uurtjes, daar lijdt mijn studie echt niet onder hoor!

Ik vind het raar om te zeggen dat werken en studeren niet samen gaat. Want dat gaat het makkelijk. Iedereen moet gewoon voor zichzelf beslissen wat diegene wilt. Kun je rondkomen zonder te werken? Nou prima, ik vind daar niks lui's aan of zo. Als je het toch red zo. Maar ik vind dat je niet kan zeggen dat het niet samen kan. Het kan prima samen, dat vind ik een slap excuus om niet te werken.

Als je niet werkt, prima, maar zeg dan gewoon dat het niet nodig is, zeg niet dat het niet kan, want dat is onzin.

Eventjes hier nog op inpikken...

Fatsoenlijk studeren én werken gaan imo niet samen. En met werken bedoel ik een fulltime of halftime baan. :) Niet een paar uurtjes in de week iets doen en er betaald voor worden. Dát noemen ik geen werk, dat is imo een bijverdienste...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:55

Ja hier nog een hoor, het is dat ik ivm mijn voltijd school nog niet anders kan dan een kleine bijdrage aannemen van mijn ouders.
Maar gelijk heb je.

Mijn vriend leeft ook al dik 4 jaar op eigen voet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:59

Precious20 schreef:
Fatsoenlijk studeren én werken gaan imo niet samen. En met werken bedoel ik een fulltime of halftime baan. :) Niet een paar uurtjes in de week iets doen en er betaald voor worden. Dát noemen ik geen werk, dat is imo een bijverdienste...

Ik weet niet hoor, maar als je toch iets uitvoert waar je voor betaald krijg, dan werk je toch gewoon. Mijn bijbaantje is wel degelijk werk, ook al is het maar voor een paar uurtjes. Ik blijf er bij, werken en studeren gaat prima samen! Ik vind dat geen bijverdienste. Een bijverdienste vind ik een woord voor als je een baantje hebt om een extra zakcentje te hebben. IMO werk je, als je geld moet verdienen om rond te komen. en of dat nou 2 20 of 200 uur is, werk is werk.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:10

Mijn vriend werkt 16-20 uur bij per week en heeft een voltijd opleiding.
Maar dan hebben wij het geluk dat we hooguit een uur huiswerk op een dag zullen hebben, is dat meer, gaat het heel moeilijk worden.

Zowiezo heb ik respect voor mijn vriend, ik zou het niet volhouden denk ik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:11

Ik woonde op mijn 19e op mezelf, werkte ook gewoon fulltime :)

Niets geks aan hoor.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:29

Shiloh schreef:
Precious20 schreef:

Ik weet niet hoor, maar als je toch iets uitvoert waar je voor betaald krijg, dan werk je toch gewoon. Mijn bijbaantje is wel degelijk werk, ook al is het maar voor een paar uurtjes. Ik blijf er bij, werken en studeren gaat prima samen! Ik vind dat geen bijverdienste. Een bijverdienste vind ik een woord voor als je een baantje hebt om een extra zakcentje te hebben. IMO werk je, als je geld moet verdienen om rond te komen. en of dat nou 2 20 of 200 uur is, werk is werk.

Als jij dat werken vindt, is dat prima. :) Zullen we het er dan maar op houden dat ik een andere mening heb?
In mijn studententijd had ik een bijverdienste, nú werk ik. Voor mij zit er ook een behoorlijk groot verschil tussen de aard van het werk, dus mss dat dat het verschil voor mij bepaalt?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:40

Ik werkte op me 19e ook fulltime en maakte ook plannen voor een eigen huis, dus zo gek is dat niet.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:48

Ik woonde op mijn 16de al zelfstandig, en kreeg een kleine bijdrage van mijn vader, tot mijn 17de, vanaf toen kom ik zelfstandig rond. (ben nu 18)
Vind het maar achterlijk dat je op je 19de nog op de zak van je ouders zou mogen teren.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:15

en bedankt:)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:24

SamSter schreef:
daantje99 schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar jouw algemene kennis is niet bepaald groot.

Zoals iemand anders voor mij al zei: In de supermarkt maakt het inderdaad geen moer uit. Maar wil jij een goede baan dan moet je daar echt wel wat voor gestudeerd hebben. En het klopt dat een werkgever het liefst een gemotiveerde persoon in zijn bedrijf heeft. Maar wie zegt dat studenten niet gemotiveerd zijn?? Dat lijkt mij nou het meest onlogische feit, een student is juist gemotiveerd! Waarom ga je anders studeren? Voor de lol? Lekker feesten? Nou nee ik dacht het niet!

Een student krijgt waarschijnlijk later een baan met (veel) verantwoordelijkheid. Dit houdt in dat je niet na 5 uur klaar bent, maar nog even doorgaat.

En zo kan ik nog wel even doorgaan :Z

edit:typfout

Dus ik ben minder waard als jullie??
Ik ben idd na 5 uur klaar omdat ik dat WIL!!
Niet omdat ik niets anders kan krijgen werkte hiervoor ook gewoon in een bedrijf als administratief medewerkster, Dus k snap jou probleem niet!
K vind jou echt sorry dat ik het zeg arrogant, Mensen zonder diploma kunnen net zoveel als mensen die opgeleid zijn en zijn echt niet minder waardig!!

Maar daar gaat deze hele discussie niet over gaat over je hoe zelfstandig je moet of kan zijn op je 19de.
Verder walg ik echt van mensen zoals jij, Sorry!

Je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen hoor, als je van mij walgt...

Het zegt alleen meer over jou dan over mij. Jij walgt nu al van mij, alleen omdat we het niet met elkaar eens zijn. En omdat jij denkt dat ik jou minder waardig vind. Nou nee hoor, ik vond jou tot deze post helemaal niet minderwaardig. Nu denk ik echter anders over jou. Je komt op mij over als een gefrustreerd persoon, die studenten afschrijft als lui. Jij veronderstelde dat mensen zonder diploma net zo ver kunnen komen als mensen met MET diploma. Achjaa weetje wat: ik stop gelijk met mn studie, je hebt me helemaal overtuigd. En over lui gesproken: jij bent inderdaad om 5 uur klaar omdat je dat wilt.

Verder ben ik het eens met Shiloh en Pinuts.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 14:28

Nou dan ben ik toch lekker lui, Intereseert mijn geen moer, IK verdien ZELF me geld en hoef niet bij me ouders aan te kloppen, en daar ben IK trots op!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:33

Prima als jij dat vind dan zul je dat waarschijnlijk ook wel zijn, aangezien jij in dit topic vrij snel weet wie hier trots op zichzelf mag zijn en wie niet.

En over beter lezen gesproken (wat jij hier al een paar keer roept): Laat die capslock toets toch een keer achterwege, wij kunnen wel lezen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:34

Vind het juist goed dat je zelf je geld verdient.. Ik werk al vanaf mijn 11ste ( in de bollen ) Op mijn 15 de ben ik als bloemiste te werk gegaan en deeltijd opleiding.. vanaf die tijd heb ik gewerkt.. Ik ben er trots op en als ik dat niet had gedaan had ik niets opgebouwd voor mijn toekomst.. want dat doe je dan ook niet..
ik heb nu mijn eigen koophuis, 4 paarden, 2 motors, 3 auto's etc etc.. dat had ik dan niet kunnen betalen..
Als je na gaat wat jou ouders tot bijv aan je 16 de al aan je betald hebben is dat echt een hoop geld..
En als je om 12.00 uur klaar bent is dat toch onwijs vroeg dan begint de dag net..
Heeft die man wel zelf kinderen..
Ik hoop dat mijn dochter op haar 15 de a 16 de bij mij in de zaak komt werken en rond haar 20ste de zaak overneemt als ze het leuk vind natuurlijk

edit ben nu pas 26
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 25-02-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:34

Oneens!

Ik ben van mening dat je op je 19e echt wel oud en wijs genoeg bent om zelfstandig te leven, te werken en dus geld te verdienen en in jou geval je paard te onderhouden.
Bovendien valt kamermeisje best wel mee(ik werk zelf ook als kamermeisje). Het kan best zwaar zijn, maar als je met zn allen even doorpakt is dat prima te doen. En als jij dat aankan en daarvan kan leven, je paard kan onderhouden en ook tijd hebt voor je paard. Dan is dat toch goed??

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:20

samster, hoezo word jij lui genoemd?? Waar staat dat. Ik ben het totaal eens met Daantje, je komt gefrustreerd over..

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:48

pinuts schreef:
samster, hoezo word jij lui genoemd?? Waar staat dat. Ik ben het totaal eens met Daantje, je komt gefrustreerd over..

k ben totaal niet gefrustreert hoor, Waarom zou ik gefrusteerd zijn, Ik kon net weer lekker winkelen van me eigen geld, Ga dalijk weer naar mn paard toe die ik onderhou van mijn eigen centen, Dus waarom zou ik gefrustreert zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:57

omdat je vreselijk boos reageert. En omdat je dingen zegt wat niet waar is.. zoals hoezo word jij lui genoemd?? Waar? zeg het mij.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:08

En over lui gesproken: jij bent inderdaad om 5 uur klaar omdat je dat wilt.
Citaat van daantje99, Dus dat sloeg niet op jou ;), Dus als jij je daar aangesproken op voelt is dat een misverstand.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:10

nee voel ik niet.. Maar jij concludeert daarmee dat jij dus lui bent, terwijl ze dat helemaal niet zo heeft gezegd. Omdat jij je steeds zo aangevallen voelt en zegt dat je walgt van luie mensen noem ik je gefrustreerd. Want wat doet het er toe dat een ander van jouwn leeftijd wel teert op zak van pa en ma? Ik krijg ook geld van mijn vader, maar betaal wel verder alles zelf, ook kostgeld omdat ik bij mijn moeder woon. Erger je je nu ook aan mij?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:15

pinuts schreef:
nee voel ik niet.. Maar jij concludeert daarmee dat jij dus lui bent, terwijl ze dat helemaal niet zo heeft gezegd. Omdat jij je steeds zo aangevallen voelt en zegt dat je walgt van luie mensen noem ik je gefrustreerd. Want wat doet het er toe dat een ander van jouwn leeftijd wel teert op zak van pa en ma? Ik krijg ook geld van mijn vader, maar betaal wel verder alles zelf, ook kostgeld omdat ik bij mijn moeder woon. Erger je je nu ook aan mij?

Nogmaals, Jij studeert. Dat vind ik een andere situatie.
K walg idd van mensen van een jaar of 19 die hele dagen niets doen. Dat denk ik bijmezelf kan je niet wat nuttigs gaan doen, Die ouders moeten ook werken voor dat geld en als je 19 ben vind ik dat je best voor een groot deel voor je eigen kan zorgen en dus je eigen ook deels moet onderhouden, Nogmaals zit je in een studie is het een ander verhaal, K heb het echt over mensen die helemaal niets doen, Niet werken en niet leren.

En jij betaalt ook nog eens kostgeld aan je moeder , Waarschijnlijk ook om tegemoet te komen voor de onkosten die ze ook aan jou heeft en dat vind ik netjes van je, K zie dat niet veel mensen doen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:20

uiteindelijk zit je er zelf mee dat je walgt van die mensen.. Daar erger jij je aan;) Misschien hebben die mensen wel een reden om niets te doen ( depressief ) Of weten even niet wat ze met hun leven aanmoeten, of welke studie ze moeten doen. 19 is namelijk echt leeftijd dat je zoekende bent in wie je bent, wat je wilt en wat je wilt bereiken in het leven. Als pappa en mamma rijk zijn en kids willen betalen voor vanalles en nog wat, vind ik dat prima, ik walg daar niet van.. Daar heb ik dan alleen mezelf mee.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:24

Tjongejonge jonge....ongelovelijk dit. Ze plaatst een topic over een onderwerp waar dit totaal niet meer om draait en dan wordt ze ook nog persoonlijke aangevallen door Pinuts en Daantje99 ?

Citaat:
ik lees dat in de vorige pagina word gevallen over mijn woord: bijbaantje. Tsjah, ik zie bijbaantjes als baantjes waar je aan kan komen zonder diploma,

Dus half nederland heeft een bijbaantje volgens jou, dat ze daar hun hele leven van rondkomen en een gezin van onderhouden een huis kunnen kopen en een auto kunnen rijden en nog op vakantie kunnen ook met het hele gezin en nog gelukkig zijn ook tsjah...knap bijbaantje. Als je daar van uit de hoogte op neerkijkt op die manier terwijl je zelf nog nergens bent en ook al ben je wel ergens is dat een erg triest vooruitzicht voor de maatschappij als mensen zonder inlevingsvermogen en respect op hogere posities terecht komen.

Ja idd, als je gestudeert hebt kun je in die richting ook als je geluk hebt een heel goede baan vinden. Of iemand dat zonder studie wel of niet ook kan is geheel afhankelijk van wat je studeert. Een neurloog wordt ze nooit zonder studie, ook geen accountant, advocaat of noem nog maar wat op. Maar ze kan wel een hoop andere dingen bereiken in haar leven zonder eerst te studeren, het is moeilijk maar het is mogelijk. Misschien hard te verkroppen voor iemand die zo hard studeert ? Dat een ander net zo ver kan komen hetzij op een ander gebied ? Feitelijk kan ze doorstromen tot hotelmanager als ze daarvoor de capaciteiten wel heeft gecombineerd met jaren ervaring en groeien binnen het hotel wellicht wat bijscholen en geen papiertje.

Zo zijn er ook studies waar je niets aan hebt en wel enorm veel geluk moet hebben om daar een baan in te vinden en vervolgens een lager opgeleid baantje in een totaal andere richting moeten accepteren. En zo heb je mensen zonder papiertje die ook te beroerd zijn om te werken en van de staat blijven leven. Je hebt ook mensen met een uitkering die niets aan hun situatie kunnen veranderen denk aan ongeneeslijk zieken. Je hebt hele gemotiveerde studenten en je hebt ook luie studenten. Kortom er loopt van alles rond en dus snap ik niet waarom iedereen zich direct aangesproken voelt en zelfs tot de persoonlijke aanval over gaan en ieder woordje van Samster op zichzelf betrekken.

Je hebt mensen die voldoening vinden in een baan als kamermeisje en daarmee hun gewenste levenstijl kunnen bekostigen en gelukkig zijn en trots op zichzelf zijn. En je hebt mensen die studeren en de baan van hun leven vinden en gelukkig zijn omdat dat hun ambitie was. Prima toch ? dan heb je ook mensen die kamemeisje zijn omdat ze gedwongen werden van uit de ww of bijstand en de hele tijd klagen hoe slecht ze het hebben. Zo heb je ook studenten die een vak kiezen waarvan ze van tevoren weten dat de kans op een goed betaalde baan gering is maar dat maakt ze niet uit want ze zijn met hun passie bezig en dan klagen dat ze geen werk kunnen vinden.

Door ervaring kun je geen arts worden nee en dat bedoelt ze ook niet, door ervaring kan ze wel hogerop komen daar waar ze nu werkt. en hoe je het ook bekijkt, de kamermeisje, kassabediende, de toilettenschrobers, de schoonmakers, de vuilnismannen zijn toch echt nodig, anders kon je dat alles zelf gaan doen met je studie achter je rug. Dus respecteer die mensen met al die bijbaantjes haha.......