Wat vinden jullie hiervan dan..? Zwanger en trouwen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:13

Blue_Eyes schreef:
xTamara schreef:
We hebben het over de situatie.. Niet over het meidje zelf..

Ja, zo ken ik er nog wel een....

xTamara schreef:
Tja het is te hopen dat ze gelukkig word..

Heeeeel onpersoonlijk, ja.

Nee, sorry. Daar kan ik echt niet bij. Roddelen is echt vergif, weet je dat? Jij bent christen? Je weet in welk rijtje roddelen thuishoort? Lees anders Romeinen 1:29 nog even.

@XxriieterxX: ik het bloed onder jouw nagels vandaan halen? Nee, dat is niet mijn bedoeling. Maar die vooroordelen over christelijke gezinnen doen mij pijn, mag er dan alleen maar iets gezegd worden dat in jouw straatje past?

hoho ik ben ook christelijk
Laatst bijgewerkt door Elamor op 23-02-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Wat vinden jullie hiervan dan..? Zwanger en trouwen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:14

Laten we dan maar zeggen dat bovenstaande ook voor jou geldt...

Anoniem

Blue_Eyes schreef:
Nee, sorry. Daar kan ik echt niet bij. Roddelen is echt vergif, weet je dat? Jij bent christen? Je weet in welk rijtje roddelen thuishoort? Lees anders Romeinen 1:29 nog even.

Jij bent christen? wie ben jij om andere mensen te veroordelen.. kijk vooral naar je eigen zonden, dat is wat christenen niet moeten vergeten...... dat er maar 1 is die mag oordelen. Toch?

xTamara

Blue_Eyes schreef:
xTamara schreef:
We hebben het over de situatie.. Niet over het meidje zelf..

Ja, zo ken ik er nog wel een....

xTamara schreef:
Tja het is te hopen dat ze gelukkig word..

Heeeeel onpersoonlijk, ja.

@XxriieterxX: ik het bloed onder jouw nagels vandaan halen? Nee, dat is niet mijn bedoeling. Maar die vooroordelen over christelijke gezinnen doen mij pijn, mag er dan alleen maar iets gezegd worden dat in jouw straatje past?

Je hoeft niet zo aanvallend te reageren.. Roddelen is idd vergif..
Maarja.. ik noem dit geen roddelen.. Omdat ik wel naar de situatie kijk.. Ookal geloof je me niet. ;)
Hoe vaak heb jij wel niet geroddeld? Vast ook vaak zat..

Er zijn hier zat christenen zoals je leest, Dus ons hoef je niet aantevallen.. Wij weten hier ook wat vanaf

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:17

Ik heb dit topic niet gestart om eens even lekker te roddelen maar meningen te delen en te horen hoe jullie er dus over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:17

Als ik ergens vertel dat ik ga samenwonen word er door de christenen ook niet geschroomd om er eens even lekker op in te gaan waarom "dat niet mag".
Waarom mag je de situatie van een ander niet bespreken?
ik weet niet eens wie het is in de zin dat ik diegene zelf ken, het werd me verteld door iemand die in dezelfde kerk zat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:18

@VLV: Ik oordeel ook niet over de persoon, over niemand. Maar ik zeg wel dat roddelen vergif is - en dat is waar! Over samenwonen zul je mij ook niet horen trouwens.

@Algemeen: En dat jullie weten 'hoe het zit', dat zal best wel, maar moet ik de generalisaties in dit topic even quoten (straks, want ik ga nu eten koken)? Echt, bah. Dat christenen denken zo te moeten oordelen over andere christenen. Als dat meisje daar nou gelukkig van wordt. En ja, ik doe mijn best om niet te roddelen. Natuurlijk lukt het niet altijd, maar ik zal zeker niet een dergelijk roddeltopic openen op een openbaar forum als Bokt. Hoe hard je ook roept dat het daarvoor niet bedoeld is, de persoon wordt hier wel besproken.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:19

enne forums zijn er toch om je mening te geven?
Dat is toch het hele idee? Informatie en meningen delen toch?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:20

Omdat het een voorbeeld is ja.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:22

XxriieterxX schreef:
Omdat het een voorbeeld is ja.

Ja en het is een beetje jammer dat sommige mensen dat niet helemaal begrijpen..

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:22

Preccies, we hebben het ongeveer al 5 keer gezegt als het niet vaker is, maar mensen zijn eigenwijs ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:23

Ik snap niet wat hier roddelen aan is hoor.. Het is gewoon een voorbeeld.

Ik ken het meer van de andere kan hoor, blue eyes..
Het is me pas nog gezegd: ben JIJ christelijk????
zo van neee dat kan nooit. Bah zo schijnheilig he... Alleen maar omdat diegene wel elke zondag braaf in de kerk zit.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:23

Vivaladida jij bent niet christelijk toch?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:28

Blue_Eyes schreef:
Blue_Eyes schreef:
Guttegut, iedereen weet hier weer hoe het bij reformatorische gezinnen werkt, maar niemand heeft zich er echt in verdiept...

Mijn man komt er uit een, dus ik weet wel hoe het er toe gaat. Maar ik zie hier toch echt heel veel foute vooroordelen voorbij komen en dat doet me echt pijn. Christenen zijn ook mensen, die zelf na kunnen denken, echt niet maar in de rondte fokken omdat dat moet van de paus (die ze niet erkennen) en hun kinderen mogen eigen keuzes maken. Tsss....

Voor deze keer (het mag in de krant ;)) ben ik het overigens ook met Quellian eens: heel anoniem, maar heel Veenendaal weet over wie het gaat (en de helft daarvan komt hier lekker mee roddelen).

Jij maakt hierbij weer zelf een vooroordeel (zie dikgedrukt) maar het zal inderdaad zo zijn, dat er veel foute vooroordelen zijn.
Ik ben trouwens ook benieuwd of het betreffende persoon ook zelf dat geloof heeft en/of dat zo sterk voelt. Dan zou ik het voor dat persoon niet erg/moeilijk/vervelend vinden. Zélf ben ik blij dat er voor mij meerdere opties zouden zijn.

*Zullen we trouwens de discussie over wie het gaat/of het wel of niet anoniem is achterwege laten? De titel is toch duidelijk genoeg? Het gaat over wat je ervan vindt dat wanneer je zwanger zou zijn en je zou moeten trouwen.*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:29

XxriieterxX schreef:
Vivaladida jij bent niet christelijk toch?

jewel :') edit: ik heb nogal mijn eigen visie op het geloof :=
laten we het zo zeggen, ik geloof in God maar ben het met een boel bijbel-ideeen niet eens

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:32

Het doet mij ook pijn als ik sommige reacties lees in dit topic. Het lijkt of alle refo's over één kam worden gescheerd. Zoals Blue_Eyes zegt: Ook christenen zijn gewoon mensen, ookal hebben ze een andere kijk op het leven. Ga er maar vanuit dat de ouders van dit meisje het beste voor haar willen. Ze was idd oud genoeg om seks te hebben, dan mag ze er ook zelf voor opdraaien. Ik snap dat haar ouders graag willen dat ze trouwt, omdat ze ook voor het kindje het beste willen (een vader en een moeder). Dat wil trouwens niet zeggen dat ik het zelf mn kind zou opleggen als ze zwanger thuis zou komen. Ik vind het nog heel schappelijk dat haar ouders een huis voor haar kopen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:36

Sim0ne schreef:
Blue_Eyes schreef:
Guttegut, iedereen weet hier weer hoe het bij reformatorische gezinnen werkt, maar niemand heeft zich er echt in verdiept...

Bij de gezinnen die ik ken, werd het bepaald niet gewaardeerd als een kind eigen keuzes maakte (die niet binnen de gewoontes van de kerk vielen). Flexibiliteit is niet echt een eigenschap van de gereformeerde kerk, omdat nou eenmaal vastgehouden moet worden aan de strenge regels. Als een kind dan andere keuzes maakt, is dit gelijk een schande, en wordt deze persoon niet meer geaccepteerd binnen de gemeenschap. Dit is uit eerste hand, en niet 1 geval. Ik ken drie gezinnen van dichtbij en in alledrie gaat het hetzelfde. En dat was in Rotterdam, waar ik aan mag nemen dat dat niet de meest bekrompen gemeente van NL is.

3 Gezinnen... Mag ik het eens van een andere kant laten zien? Je benoemt het als niet-gewaardeerd, en dat vind ik een moeilijk begrip. Ik kom uit zéér religieuze kringen, waar ook écht geloofd wordt. Dat ik andere keuzes maak, doet ze inderdaad verdriet - omdat zij gelóven dat dat niet goed voor mij is.
Overigens krijg ik wel de vrijheid om mijn weg te gaan, maar vind ik het een vorm van liefde dat zij mij ook wijzen op wat zij zien ten opzichte van hun geloof. Dat dat niet altijd is wat ik horen wil, dat is aan mij. Ik kies er tenslotte voor andere keuzes te maken, dan zij, dus hun mening is voor mijn rekening. Maar blijft staat dat ik het liefde en betrokkenheid vind.
Als relativering moet ik opmerken dat ik een goede band met mijn thuis heb, en mijn ouders het begrip "loslaten" een bijzondere invulling geven. Dáár ben ik dankbaar voor :)

Over de situatie die TS beschrijft: het varieert. Ik heb niet het hele topic gelezen, wellicht mis ik dus een klein stukje informatie, dat vooraf.
Ik weet niet hoe het meisje er zélf tegenover staat, maar het is binnen deze kringen ook vrij normaal om jong een vaste relatie aan te gaan en daar ook jong mee te trouwen (en wellicht ook kinderen te krijgen). De situatie zal zéker een schok zijn, maar het kan best dat het daarna gewoon wel past bij haar toekomstbeeld, hoewel wat ongepland. Als zij zich daarin kan voegen, hoeft dit geen straf voor de rest van haar leven te zijn, in tegenstelling tot wat sommigen denken :)

Over het roddelen: over deze "gevallen" wordt altijd veel en vooral fluisterend gesproken. Dat is logisch, maar ook erg pijnlijk en verdrietig. Zeker de veroordelende meningen - als oprecht christen kun je de mening toegedaan zijn dat je het niet eens bent met hun keuze met elkaar naar bed te gaan, maar die fase is geweest. Als gemeente hoor je hen als stel te ondersteunen, in hun weg hierna - want dat zal best ingewikkeld zijn. Meningen en oordelen doen daar niet veel goeds bij :)
Dat je er iets van vindt, vind ik logisch - maar hoe je dat uitdraagt, is iets anders :)

En om heel eerlijk te zijn, vind ik de vraag hier om een mening ook wel flauw: de meningen hierover in de maatschappij zijn best heel duidelijk...

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:39

joyce B schreef:
jarrah schreef:
Ja ach, ik ben daar misschien bot in, maar als ze groot genoeg zijn om sex te hebben, ben je ook groot genoeg om daar verstandig mee om te gaan en de mogelijke gevolgen te voorzien... In deze tijd kan je mij niet wijsmaken dat een meisje niet goed op de hoogte is van de mogelijke gevolgen van seks... En wees blij dat haar ouders haar nog accepteren en zelfs een huis voor haar willen kopen... dat hoor je in die gemeenten ook weleens anders...

Zo werd ik ook opgevoed:
Als je jezelf oud genoeg vind om seks te hebben, moet je ook oud genoeg zijn om de eventuele consequenties daarvan te overzien en te dragen, en anders moet je er dus niet aan beginnen.
Heel goed dat beide "partners" nu ook gehouden worden aan die consequenties. Dus dat er getrouwd wordt, dat ze samen het kind moeten verzorgen en opvoeden. En niet dat het meisje er alleen voor op moet draaien, of dat er abortus gepleegd wordt...

Als je niet van elkaar houdt, moet je gewoon geen "liefde" bedrijven... Maar goed, dat zal een heel ouderwetse houding van mij zijn...

Ik vind het ook positief van de ouders dat ze hun kinderen wel zo willen helpen dat ze een huis voor hun kopen! Zouden die van mijn nooit hebben gedaan, ook niet gekund overigens...

Zo ben ik zelf dus ook opgevoed, het gaat tuurlijk niet bij iedereen zo, maar dit is ook hoe het mij is geleerd. Ik moet 1x per week naar catechesatie, en daar zeggen ze ook alleen seks met degene waarvan je zeker weet dat je later mee gaat trouwen ( onzin eigenlijk, want dat weet je nooit 100% zeker, maar oké .. Maar wat de ts schrijft, het komt wel meer voor hoor. Het is een apart wereldje ( is mijn mening dan, sorry als ik iemand beledigt! ) Ben zelf ook reformatorisch opgevoed.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:57

@ solvy jij bent dus reformatorisch opgevoed. nou ben ik wel heel beniewd hoe jij er tegenover staat. Zou jij je kinderen verplichten om te moeten trouwen? vind dit wel interesant!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:03

XxriieterxX schreef:
@ solvy jij bent dus reformatorisch opgevoed. nou ben ik wel heel beniewd hoe jij er tegenover staat. Zou jij je kinderen verplichten om te moeten trouwen? vind dit wel interesant!

Nee nooit! ik ben zo opgevoed, maar ga daar dus echt niet mee door ;) Ik ben al die regeltjes spuugzat ! Christelijk gloof vindt ik persoonlijk dat dat heel andere dingen inhoudt, en niet al die gebonden regeltjes van je mag dit niet en dat niet.

EDIT: Tuurlijk zou ik dan een hartig woordje met ze spreken, en ze zouden zelf de verantwoordelijkheid moeten dragen, en ikz ou dan bijspringen als nodig als ik de mogelijkheid had op dat moment. Maar niet verplichten, krijg je alleen maar ( over het algemeen ) ongelukkige huwelijken van. Laat ze het zelf beslissen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:08

Lekker topic dit, het gaat allang niet meer om de beginpost, ip daarvan gaan christenen elkaar even lekker in de haren op een openbaar forum, goede reclame :=

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:45

OMG wat ben ik blij dat ik daar niet mee te maken heb..

pffff. bepaal mijn eigen regeltjes wel.. laat ik niet door een gemeenschap bepalen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:00

Steefjevos schreef:
Blue_Eyes schreef:
Mijn man komt er uit een, dus ik weet wel hoe het er toe gaat. Maar ik zie hier toch echt heel veel foute vooroordelen voorbij komen en dat doet me echt pijn. Christenen zijn ook mensen, die zelf na kunnen denken, echt niet maar in de rondte fokken omdat dat moet van de paus (die ze niet erkennen) en hun kinderen mogen eigen keuzes maken. Tsss....

Voor deze keer (het mag in de krant ;)) ben ik het overigens ook met Quellian eens: heel anoniem, maar heel Veenendaal weet over wie het gaat (en de helft daarvan komt hier lekker mee roddelen).

Jij maakt hierbij weer zelf een vooroordeel (zie dikgedrukt) maar het zal inderdaad zo zijn, dat er veel foute vooroordelen zijn.
Ik ben trouwens ook benieuwd of het betreffende persoon ook zelf dat geloof heeft en/of dat zo sterk voelt. Dan zou ik het voor dat persoon niet erg/moeilijk/vervelend vinden. Zélf ben ik blij dat er voor mij meerdere opties zouden zijn.

*Zullen we trouwens de discussie over wie het gaat/of het wel of niet anoniem is achterwege laten? De titel is toch duidelijk genoeg? Het gaat over wat je ervan vindt dat wanneer je zwanger zou zijn en je zou moeten trouwen.*

Nee, ik quote alleen wat er hier al gezegd is...

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:14

Bij mij op school hetzelfde.
Meisje van 15 was zwanger en is nu getrouwd (vriend is 16).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:16

anneliesdj schreef:
Lekker topic dit, het gaat allang niet meer om de beginpost, ip daarvan gaan christenen elkaar even lekker in de haren op een openbaar forum, goede reclame :=

Daar heb je gelijk in. Van mijn kant was e.e.a. alleen bedoeld om de dames erop te wijzen dat dit soort geroddel en gedoe niet zo op internet thuishoort, maar dat had ik beter via pb kunnen doen.