Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:50

De werkelijkheid was vele malen erger dan wat er Schindler's List is getoond, vergeleken met de werkelijkheid was Schindler's List een vakantiekamp, dit waren de woorden van mijn oom die naast Dachau ook in Mauthausen gevangen heeft gezeten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:53

Ik ben snel ge-emotioneerd bij films, misschien komt het daar natuurlijk door. Maar ik vergeet nooit meer de lopende band waar de lijken vanaf vielen.

Helaas hebben we op school de WOII niet heel erg behandeld, de WOI is namelijk veel interessanter in bepaalde opzichten. WOII is vooral heel emotioneel. Daar hebben we dan ook meer fragmenten van gezien. Ik ben niet zo van oorlogsfilms, en vond Schindler's List al heel wat. Weinig geschiet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:54

Eerlijk gezegd vindt ik het nogal 'heftig' voor kinderen en jonge middelbare scholieren om deze kampen te bezoeken. De foto's zijn al enorm confronterend, echt te erg voor woorden. Ik kan me voorstellen dat dit na een bezoek heel erg lang in je hoofd blijft zitten en dat niet iedereen het een goede plek kan geven ... een omgeving waar zo enorm veel mensen zomaar zijn vermoord ... dat moet heel slecht voelen als je daar bent ...

Als je geinteresseerd bent in beschrijving van het leven in een kamp van binnenuit is het boek van Fania Fenelon een aanrader. Een Franse violiste in een kamp die voor de Duitse officieren muziek moest maken om in leven te blijven. (Titel is me helaas ontschoten, maar ongetwijfeld te vinden via google).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:57

De boeken van Durlacher zijn ook interessant om te lezen. Hij zat in Theresienstadt. Hij komt ook voor op de film die daar opgenomen is en vertoond werd aan de dorpen rondom Theresienstadt om te laten zien hoe goed het kamp was.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:58

Ikima schreef:
De werkelijkheid was vele malen erger dan wat er Schindler's List is getoond, vergeleken met de werkelijkheid was Schindler's List een vakantiekamp, dit waren de woorden van mijn oom die naast Dachau ook in Mauthausen gevangen heeft gezeten.

Hoe bedoel je? De joden van Schindler hadden het betrekkelijk goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:58

Bedoel je muziek achter prikkeldraad?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:02

Nee.

Strepen aan de hemel

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:04

The pianist is een hele goede film :j geeft naar mijn idee een beter idee van de waarheid. Maar wellicht iemand ooit eens de Gray Zone gezien. Is wel erg Amerikaans, maar wel een film met ee goede boodschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:05

Ik had het tegen Simodi. :)
Maar die ga ik ook eens opzoeken dan. :)

Edit; was een woord vergeten.. mweh.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-09 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:08

Zou er ook graag eens naar toe gaan, ik woon dicht bij breemdonck en wat daar gebeurd is.... erg schrijnend.

Ben ook naar venmark geweest in noorwegen, niet echt een concentratiekamp maar ook een grote gebeurtenis in de oorlog.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:11

inge81 schreef:
The pianist is een hele goede film :j geeft naar mijn idee een beter idee van de waarheid. Maar wellicht iemand ooit eens de Gray Zone gezien. Is wel erg Amerikaans, maar wel een film met ee goede boodschap.

the grey zone

Met steve, mijn favorite acteur. Ik weet me weinig te herinneren van de film, alleen het einde, echt naar.

Ik vind het jammer dat er betrekkelijk weinig films over de japanse kampen in Nederlands Indie zijn. Ook een belangrijk stuk in de 2e wereldoorlog, ook voor Nederland, maar toch spreekt dat blijkbaar minder aan. Ik lees er wel veel boeken over, dat kan ik beter hebben dan boeken over nazikampen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paradise_Road deze film eens op RTL 4 gezien

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:15

Ik ben zelf jaren geleden met school naar Auschwitz en vervolgens naar Birkenau geweest, we hadden toen uitwisseling met Tsjechie. Alhoewel Auschwitz misschien wat meer is ingesteld op toeristen, het is en blijft enorm indrukwekkend. Birkenau is gewoon om kippenvel van te krijgen...

Mensen die er nog niet geweest zijn maar er wel graag heen willen, raad ik aan om eerst 1 of meerdere films over de oorlog te kijken. Wat ik een ontzettend goede film vind is 'La vita e bella'. Italiaans gesproken, maar het zet zo duidelijk de sfeer neer van de gehele oorlog neer... vanaf het begin tot aan het eind. Niet constant verdrietig/neerslachtig, juist over een man en z'n vrouw en zoontje die het beste van hun leven proberen te maken, zelf wanneer ze in het kamp zitten. Wij moesten hem van mijn vader zien in de bioscoop toendertijd, en we wilden niet. Maar wat zijn m'n broer, zus en ik blij dat we hem gezien hebben... echt een aanrader.

Naar mijn mening kijk je met heel andere ogen naar de kampen als je zo'n film gezien hebt dan wanneer je dat niet hebt.

Ook vind ik het heel goed dat het op jongeren ook nog zoveel indruk maakt. Het is een stuk geschiedenis dat niet vergeten mag worden.
Laatst bijgewerkt door annmary op 17-01-09 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:18

Wat ik ook een erg goede film vind: Sophie's Choice.
Boek heb ik ook gelezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:18

La bella e vita is een hele mooie film, maar ik vind het niet dé film die je moet kijken over de oorlog. Het is vooral een film over een man, een vader, die heel bijzonder is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:19

Patricia schreef:
Wat ik ook een erg goede film vind: Sophie's Choice.
Boek heb ik ook gelezen.

Ja die wil ik ook kijken

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:20

Ik zeg ook niet dat het DE film is, maar het is wel een van de betere films over die tijd vind ik. Maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:26

Sophies choise klopt niet patricia, zoek anders maar eens na op internet. In de film zitten in elk geval details ;) welke niet mogelijk zijn als men de feitenzet op de juiste tijdslijn. Maar op zich wel een goede film, maar ook te amerikaans naar mijn idee (maar dat is een film over dit onderwerp helaas al snel).

Paradise Road, ken ik niet lieveli, zal m eens opzoeken en bekijken.
Voor de leifhebber van de boeken of een dergelijk onderwerp lees de triologie De blauwe fiets eens lezen, daar zijn ze ook niet zuinig met details.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:28

Hoi,

Ik lees al een poosje mee, verhalen over de tweede wereld oorlog hebben mij ook altijd erg geintereseerd. Ik vind het zo onvoorstelbaar hoe groot de ellende voor veel mensen moet zijn geweest, en ik vind dat dat nooit vergeten mag worden, zodat het ook nooit meer gebeurd. De opa van mijn vriend heeft in een Jappenkamp gezeten, die verhalen zijn ook zoooo ongelofelijk.....onbegrijpbaar, zooo bijzonder, zo vol van ellende... Dat hij soms een kikker kon vangen, die ze dan konden koken en delen met 20 mensen....

Ik zou graag naar een kamp willen. Niet in Nederland, het liefst in duitsland. Kan iemand mij een kamp 'aanraden' ? Ik zou graag naar een kamp gaan welke nog voor een groot deel in de oude staat is, en niet zo commercieel/toeristisch als bijvoorbeeld Vught. Welk kamp geeft mij en mijn vriend een goede indruk van hoe het er vroeger was, en is echt de moeite waard om heen te gaan? er komen hier namelijk zo veel kampen voorbij...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:30

MarcoBorsato schreef:
Ikima schreef:

Hoe bedoel je? De joden van Schindler hadden het betrekkelijk goed

Ik bedoel dus dat men het in werkelijkheid veel slechter had dan wat ze in de film laten zien, zo goed hadden de joden het echt niet.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:30

Klopt Inge ;)
Verder wel een heel indrukwekkend verhaal. Maar er zijn qua geschiedkundige feiten idd betere films.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:32

Sjapaz, Terezín is bijna geheel bewaard gebleven. Is alleen niet direct een vernietigingskamp, dus als je dat wil zien kan je beter ergens anders naar toe gaan.
Verder is, als je de Praagse geschiedenis een beetje kent, de combinatie van Praag en Terezín een hele goede.
Laatst bijgewerkt door Patricia op 17-01-09 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:32

De joden van schindler hadden het beter dan ergens anders. Dat vertellen ze zelf.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:34

Ik zat aan Bergen Belsen te denken, geeft die ook goed weer hoe het vroeger was, met veel in oude staat?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:36

lieveli, klopt ze hadden t beter, maar wat wij zien is waarschijnlijk wel 100 keer zo mooi afgebeeld als het in werkelijkheid was voor die mensen ;) ik denk dat we meer in die strekking moeten denken.

De 'gewone' joden hadden t dus nog beroerder als de mensen die wij daar in beeld zien, die t slecht hadden. De mensen van Schindlers List hadden het wel beter, maar zeer zeker niet goed ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:38

Dat beweer ik ook niet, maar ik heb het boek van de joden van schindler gelezen, hun interviews, en de film komt daar bijzonder goed mee over. Het lijkt me stug dat ze in het boek de dingen mooier hebben voorgedaan.