Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:01

Maar dan heeft het toch ook niet iets met zijn niveau te maken? Gaat meer om interesses. En interesse A is niet per definitie gekoppeld aan niveau I.
Daar komen de raakvlakken weer om de hoek kijken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:03

Wendy schreef:
Het is trouwens wel grappig dat dit soort topics bijna altijd eindigen in het spuien van vooroordelen over hoger opgeleiden :')

Ik heb ze nog niet echt gelezen... zoals?
En 'hoger opgeleid' staat voor mij gelijk aan 'universitair'.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:19

BraveSpots schreef:
Adil18 schreef:
Ik zie ook echt wel in dat opleiding en intelligentie niet altijd verband houden met elkaar, soms wel soms niet. Daarom had ik ergens anders de vraag ook al anders geformuleerd. Dat het voor mij ging om relaties waarin de een intelligent is en de ander gewoon minder, niet een relatie waarin beide intelligent zijn maar de een voor een lagere opleiding koos o.i.d.

Ik denk niet dat die echt veel bestaan persoonlijk. Het lijkt mij allesinds zeer moeilijk om dagelijks bij elkaar te zijn als er hierbij echt een groot verschil zit...

[generaliserende modus]

Ik denk dat er genoeg (rijke?) mannen genoegen nemen met een knap, minder intelligent blondje aan de arm die niet zoveel tegengas geeft of moeilijke vragen stelt, maar die weer wel leuk bij de Porsche kleurt.
Ik denk alleen dat deze dames niet echt op Bokt zitten...

[/generaliserende modus]

Edit:
uitspraak van Adolf Hitler:

,,Voor de liefde heb ik in München gewoon een meisje'', liet hij zich eens ontvallen. ,,Hoogintelligente mannen moeten een primitieve en domme vrouw nemen. Als ik nu ook nog een vrouw had die zich met mijn werk bemoeide! Ik wil rust in mijn vrije tijd.''

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:35

alles kan werken, je moet gewoon bij elkaar passen,, daar heeft niveau niets mee te maken:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:44

Tja, domme mannen zijn natuurlijk wel beter in bed.... lekker primitief, die worden niet gehinderd door hun hersenen en laten heerlijk hun instinct het werk doen :+ ;) :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:46

Ninx schreef:
Tja, domme mannen zijn natuurlijk wel beter in bed.... lekker primitief, die worden niet gehinderd door hun hersenen en laten heerlijk hun instinct het werk doen :+ ;) :D

En als ze daarna meteen in slaap vallen, hoef je er ook niet mee te praten :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:49

Nikka schreef:
Ninx schreef:

En als ze daarna meteen in slaap vallen, hoef je er ook niet mee te praten :D

Jij begrijpt me volkomen! :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:54

Nicolletje schreef:
Ik denk dat er genoeg (rijke?) mannen genoegen nemen met een knap, minder intelligent blondje aan de arm die niet zoveel tegengas geeft of moeilijke vragen stelt, maar die weer wel leuk bij de Porsche kleurt.
Ik denk alleen dat deze dames niet echt op Bokt zitten...

[/generaliserende modus]

Edit:
uitspraak van Adolf Hitler:

,,Voor de liefde heb ik in München gewoon een meisje'', liet hij zich eens ontvallen. ,,Hoogintelligente mannen moeten een primitieve en domme vrouw nemen. Als ik nu ook nog een vrouw had die zich met mijn werk bemoeide! Ik wil rust in mijn vrije tijd.''

Ik moet dan altijd denken aan een uitspraak (zal eens opzoeken van wie hij ook al weer was), ging ongeveer zo:

De meeste vrouwen zijn liever mooi dan slim omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken ;)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:57

Haha.. ja, zo kan je het ook zeggen. Soms bereik je meer, of sneller een doel, met mooi dom zijn dan met slim zijn.

Zo heb ik ooit voor een groot bekend vastgoedbedrijf gewerkt. Daar werden de verslagen over sollicitanten uitgebreid besproken met de rest van het personeel. Op een gegeven moment had de manager een geschikte kandidaat, echter was ze volgens hem enorm lelijk, dus keek hij nog even verder. :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:10

vorige vriend was welliswaar ouder maar lager opgeleid dan mij. Dat ging niet... Hij werkte, ik studeerde en de mentaliteit was gewoon ontzettend verschillend.

Mijn huidge vriend is ongeveer even hoog opgeleid maar ouder en werkt dus, gaat ook prima. Ik zit nu op hogeschool en zal uiteindelijk iets hoger opgeleid zijn (als ik klaar ben) maar bij hem is het van lui zijn. :+

Dus nee, voor mij werkte het niet.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:53

Ik heb vmbo gedaan en daarna geen opleiding afgemaakt.. toch vind ik mezelf echt niet dom, hooguit een beetje onverstandig, maar ik heb juist iemand nodig met wie ik urenlang diepzinnige gesprekken kan voeren maar waar je ook mee kan lachen.

ik vind dat dat gewoon aan de persoon zelf ligt en niet aan het opleidingsniveau. ik heb niet niet geleerd omdat ik dat niet kan maar omdat ik gewoon liever iets met mijn handen doe ipv studeren. Voel me dan ook altijd echt een beetje beledigt als ik reclames hoor over daten op niveau ed. alsof je met mij alleen maar oppervlakkige gesprekken kan hebben en ik me niet intresseer in de rest van de wereld ed. :?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:51

zouden we dan voorzichtig kunnen concluderen dat het gewoon per persoon verschilt of het zogenaamde niveauverschil wel of niet kan werken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:11

Ninx schreef:
Wendy schreef:
Het is trouwens wel grappig dat dit soort topics bijna altijd eindigen in het spuien van vooroordelen over hoger opgeleiden :')

Ik heb ze nog niet echt gelezen... zoals?
En 'hoger opgeleid' staat voor mij gelijk aan 'universitair'.

- ze kunnen niks met hun handen
- ze zitten de hele dag met de neus in de boeken
- ze zijn niet sociaal vaardig
- studenten zuipen alleen maar
- ze weten veel van 1 ding, maar verder...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:21

Ach joh.
Som de vooroordelen over boeren en blondjes die hier langs gekomen zijn ook gelijk even op dan. :P

En de vooroordelen die impliciet uit de bezwaren tegen relaties met lager opgeleiden blijken liegen er toch ook niet om?
Als jij er op voorhand al vanuit gaat dat een relatie met een lager opgeleide lastig zal zijn, dan is dat toch ook vanuit allerlei vooroordelen?

-lager opgeleiden hebben weinig interesse in de wereld
-ze zijn misschien handig met hun handen, maar verder dan hun neus lang is denken kunnen ze niet
-ze missen de diepgang om met mij te kunnen praten
-ze kunnen niet begrijpen wat er in mijn wereld (studie,werkvloer) omgaat
-ze zijn niet breed georienteerd

Kunnen we niet beter concluderen dat de vooroordelen weer eens over de randen van het topic klotsen? :+ :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:27

Dat sowieso :D :j

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:43

Mijn ex was HBO en ik MBO. Zijn vrienden hadden allemaal universitair niveau. Dus eigenlijk voelde ik mij altijd ontzettend dom. Dan keken we bijv. een spelletje op tv of we deden triviant, Dan wist er iemand de vraag niet en dan zeiden zij, goh wat ben jij dom. Ik wist die vragen ook nooit dus ik was dan ook dom volgens mezelf. Bij mij heeft het wel invloed op de relatie gehad, ik ging eigenlijk liever niet meer mee naar zijn vrienden en ouders want daar ging het ook alleen maar over slim zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:53

Chefke, ik denk dat dat meer over hen zegt dan over jou hoor!
Het is nooit nodig om je te laten 'intimideren' door een diploma, dat is slechts een deeltje van iemand. Het gaat er om om wie je bent, dat is veel belangrijker! Boodschap voor deze dag: wees trots op wie en wat je bent!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:28

Ik durf het bijna niet te vertellen, maar... :o

Ik ben zelf universitair opgeleid, heb nog nooit een vriendje gehad die niet hoger opgeleid was (denk dat HBO het laagste was), en eigenlijk zijn al mijn vrienden ook hoger opgeleid. Geen idee hoe het komt, maar ik kom ook maar zelden lager opgeleiden tegen. Niet op mijn werk, niet in mijn vriendenkring, zelfs op de plaatsen waar ik uitga kom ik eigenlijk alleen mensen tegen die een beetje hetzelfde leven hebben als ik. Ik zou me dus ook niet kunnen voorstellen dat ik een relatie met iemand die lager opgeleid is zou hebben.

Het gaat dan waarschijnlijk niet eens om intelligent of opleidingsniveau. Maar mensen met een hogere opleiding hebben daar vaak wat langer voor nodig, en zitten dan op deze leeftijd een beetje in dezelfde levensfase, en hebben een beetje hetzelfde meegemaakt (VWO, Universiteit, studentenleven). Mensen die alleen de MAVO (ofzo) hebben gedaan, zijn vaak wat sneller klaar met leren, en beginnen vaak ook wat eerder aan huisje/boompje/beestje. Dingen waar ik op die leeftijd nog helemaal niet aan toe was, toen zat ik nog midden in mijn studentenleven.

Zal nog maar even benadrukken dat ik echt helemaal niets tegen mensen met een lagere opleiding heb, maar dat ik ze in mijn leven eigenlijk gewoon niet tegenkom.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:32

ik snap niet waarom iemand met een mbo opleiding direct onderdoet voor iemand die universitair is?
Sommigen kiezen ervoor om lager te studeren, of kunnen door welke reden niet anders, terwijl de capaciteiten wel aanwezig zijn...
Andersom ook trouwens, iemand die goed kan onthouden hoeft niet per direct giga intiligent te zijn...

er zullen zat gevallen zijn waarbij het goed mogelijk is...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:33

@Anoeska: je hebt wel een deel gelijk. Mijn vrienden zijn feitelijk ook allemaal hoger opgeleid, mijn vriend is eigenlijk de enige die ik ken met een lagere opleiding. En zijn vrienden zijn dan ook weer allemaal hoog-opgeleid.

Heb er nog nooit zo over nagedacht...

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:39

Ik heb een keer een relatie gehad met iemand die laag opgeleid was (zelf universitair en daarna gepromoveerd, destijds was ik nog studentje), dacht dat het de liefde van m'n leven was. Helaas, mijn interesse in zijn leven was groot, maar dat was niet wederzijds. Aangezien hij in Frankrijk woonde, en ik NL, zagen we elkaar al niet veel, en als er dan ook geen interesse is dan groei je toch uit elkaar. M'n huidige vriend ken ik van de studie, en het is heerlijk om op hetzelfde niveau discussies te kunnen voeren.

maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit zal werken, een niveauverschil in een relatie. Zoals iemand eerder al zei, het zal heel erg afhangen van de instelling van de mensen. Laagopgeleid betekent niet per se dom nee, maar met een niet zo slimme laagopgeleide zou ik het niet volhouden denk ik, een beetje analytisch denkvermogen is wel nodig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:58

Alet74 schreef:
zouden we dan voorzichtig kunnen concluderen dat het gewoon per persoon verschilt of het zogenaamde niveauverschil wel of niet kan werken?
Ik denk dat dat voor alles in het leven geldt, dat het per persoon verschillend is.

Kijk, Adil18 heeft duidelijk een wensenlijst naar een (evt) partner toe; zij wil op een bepaalde manier discussieren met hem, zij wil blijkbaar thuiskomen en haar werk/ studie met hem bepraten.
Dat is iets, dat kan tegenwoordig. Als je dat in een partner wil, moet je dat zoeken.

Ik heb zelf een voorliefde voor paarden, snowboarden, reizen, andere culturen, psychologie en sociologie, historische romannetjes en kwijlerige kostuumfilms.
Er zijn echt heel weinig mensen met wie ik alles kan delen en er zijn zelfs maar heel weinig mensen met wie ik echt over al mijn dingetjes en vragen kan praten, de meeste mensen interesseert het niet zo, eigenlijk.

Hoog opgeleid maakt naar mijn ervaring niks uit, hoe hoger opgeleid hoe minder interesse soms in de menselijke psyche en andere cultuur of denkwijze, is mijn eigen mening en ervaring tot nu toe.

Ikzel kan, doordat ik in veel landen ben geweest, uren filosoferen over De Nederlander en hoe 'vrij' we hier eigenlijk zijn en hoe 'goed' we het hier eigenlijk hebben en hoe 'fantastisch' de emancipatie hier toch is en dat we meteen vooraan staan om de mensen in Polen of Rusland of het Midden Oosten of Noord Afrika of Amerika uit te kafferen als 'achterhaald', 'dom' en 'vrouwonvriendelijk' en ze als 'wodkazuipers/ geitenneukers/ oppervlakkige idioten' veroordelen terwijl 95% van de mensen die ik ken helemaal nog nooit in zo'n land zijn geweest en eigenlijk niet echt verder zijn gekomen dan Spanje en een keertje heel wild een all-in resort in Egypte ofzo.

Er zijn (niet arrogant bedoeld) maar weinig mensen die ik ken, met zo'n emapthie (heb ik ook moeten leren hoor) en interesse in andere talen, culturen, geloven en meningen. Terwijl je bij mij echt niet aan moet komen zetten met wiskunde.

Vroeger wilde ik echt wel wat doen met mijn taalgevoel en creativiteit, maar ik liep telkens vast op mijn (te lage) opleiding, concentratieproblemen en mijn wiskundegebrek (en ouders die me niet heel erg konden stimuleren) waardoor ik te lang een beetje ben blijven hangen in de horeca.

Ik heb in mijn leven zoveel mensen voorbij zien komen en de ene schoonmaker of brandweerman of boer is de andere niet. De ene lager opgeleide / laaggeschoolde/ laagbetaalde /werkeloze is precies het type dat vooraan in de rij staat voor de voedselbank terwijl hij net een breedbeeld-tv op afbetaling heeft betaald, terwijl de andere laagopgeleide denkt: wat hij kan kan ik beter, ik begin mijn eigen bedrijf!

De ene hoogopgeleide vindt na zijn studie een fantastisch betaalde baan en wil geen concessies doen in het leven en alles luxe hebben, terwijl de andere hoogopgeleide denkt: weet je wat, ik begin met de kennis en connecties die ik heb een ziekenhuis in Congo. Ofzo.

De website die jij aanhaalde in je beginpost, geeft mij een beetje het gevoel dat ik met mijn lage opleiding dus blijkbaar niet moet denken dat ik meetel of kan discussieren of me uberhaüpt 'mag' begeven in het wereldje van hoger opgeleiden.
Want, gebleken is uit mijn LBO diplomaatje uit 1989 dat ik dat helemaal niet kan :n

Persoonlijk vind ik, dat als je je inschrijft op zo'n website, dat het misschien wel getuigt van je eigen bekrompenheid om niet verder te (kunnen/willen) kijken naar andere mensen dan die van je eigen 'niveau'.

Mensen vanuit alle lagen van de bevolking hebben zo ongelooflijk veel te vertellen, als je maar kan luisteren.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:22

Súpermooi omschreven Nicolletje. :j

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:36

ik doe mbo, en zou echt wel hoger kunnen. helaas door omstandigheden er nooit van gekomen.
maar ik ben echt niet dom, ben erg scherp. en red me makkelijk met mensen van universiteit.
heb niet het idee dat ik daar erg onder doe, of dat ik dingen niet begrijp.

dus het verschilt echt per stel. en niet iedere leerder is sociaal sterk

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:47

Anoeska schreef:
Ik durf het bijna niet te vertellen, maar... :o

Ik ben zelf universitair opgeleid, heb nog nooit een vriendje gehad die niet hoger opgeleid was (denk dat HBO het laagste was), en eigenlijk zijn al mijn vrienden ook hoger opgeleid. Geen idee hoe het komt, maar ik kom ook maar zelden lager opgeleiden tegen. Niet op mijn werk, niet in mijn vriendenkring, zelfs op de plaatsen waar ik uitga kom ik eigenlijk alleen mensen tegen die een beetje hetzelfde leven hebben als ik. Ik zou me dus ook niet kunnen voorstellen dat ik een relatie met iemand die lager opgeleid is zou hebben.

Het gaat dan waarschijnlijk niet eens om intelligent of opleidingsniveau. Maar mensen met een hogere opleiding hebben daar vaak wat langer voor nodig, en zitten dan op deze leeftijd een beetje in dezelfde levensfase, en hebben een beetje hetzelfde meegemaakt (VWO, Universiteit, studentenleven). Mensen die alleen de MAVO (ofzo) hebben gedaan, zijn vaak wat sneller klaar met leren, en beginnen vaak ook wat eerder aan huisje/boompje/beestje. Dingen waar ik op die leeftijd nog helemaal niet aan toe was, toen zat ik nog midden in mijn studentenleven.

Zal nog maar even benadrukken dat ik echt helemaal niets tegen mensen met een lagere opleiding heb, maar dat ik ze in mijn leven eigenlijk gewoon niet tegenkom.

Nadat jij dit hebt 'durven' vertellen, durf ik wel te vertellen dat ik waarschijnlijk niet eens met een HBOer zou kunnen gaan. Er gaan bij mij veel nekharen omhoog als ze weer eens over school en hun klasje beginnen. Bij mij gaat ook hetzelfde als Anoeska op dat ik ook weinig niet universitaire mensen tegenkom. In mijn huis wonen nog wel een HBOer en een MBOer. Kan ik het prima mee vinden maar soms zit er wel een greppel tussen. Om en met mijn MBO huisgenootje kan ik heel erg lachen maar toch begrijpen we elkaars leven niet helemaal. Zij gaat naar school, elke avond nog bij mama eten en elke week een nieuwe de ware en kan niet wachten op huisje boompje beestje. Tevens snapt zij niet waar ik het druk mee kan hebben, ik heb toch bijna geen 'lessen' dan heb ik toch meer dan genoeg vrije tijd?

Het zal soms heus wel kunnen daar ben ik van overtuigd, maar ik weet wel dat het niet voor mij werkt. Bij veel vriendinnen zijn de relaties ook stuk gelopen als deze met MBO-ers waren.