Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:01

RainyDays schreef:
Als je op crime drukt, staat daar het volgende:

The crime we place is generic and rarely includes all offenses. Its purpose is to give the viewer an idea of the crime. However, for full disclosure, viewers are encouraged to login to the DOC site using the link provided on each inmate's profile.

Ik kan nergens op een profiel een link naar een DOC site vinden, iemand die weet waar het staat?

DOC staat voor Department Of Corrections, elke staat heeft een eigen DOC.
Je vind de link in het profiel onder 'Incarceration information' achter 'Official Links', op de site
van de DOC kun je vervolgens naar de gedetineerde zoeken en zie je welke informatie daar beschikbaar is Lachen

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:02

Mas schreef:
Als echt bewezen kan worden dat ze onschuldig zijn dan zouden ze toch ook niet vastzitten en zeker niet ter dood veroordeeld zijn lijkt mij..

Geloof me, Amerika is niet zoals Nederland... Nederland begint trouwens zo langzamerhand ook steeds corrupter te worden.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:03

scoobydoe schreef:
petsbloem hoe zit dat met je gegevens ben wel benieuwd maar zal het nooit zelf doen,
hoe oud is dat meisje dan

Weet ik niet, maar ik zet mijn adres gewoon onder aan de brief.
Dat meisje is 22 jaar. Ik ben 15.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:05

petsboem schreef:
Mas schreef:
Als echt bewezen kan worden dat ze onschuldig zijn dan zouden ze toch ook niet vastzitten en zeker niet ter dood veroordeeld zijn lijkt mij..

Geloof me, Amerika is niet zoals Nederland... Nederland begint trouwens zo langzamerhand ook steeds corrupter te worden.

Dat snap ik ja, maar ik zie nooit concrete bewijzen en voorbeelden dat een groot deel van de mensen op Death Row onschuldig
vast zit. Dat het af en toe gebeurd is erg genoeg, maar het aantal mensen dat volledig onschuldig vast zit is volgens mij lang niet
zo enorm als vaak beweerd wordt. Ik zie daar in ieder geval nooit namen, bewijzen en bronnen van die dit bevestigen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:08

_rosita_ schreef:
En dát weet je nou net niet van tevoren, met wat voor iemand je gaat schrijven en welke misdaden hij/zij heeft gepleegd, dat moet je maar op goed geluk geloven.

RainyDays schreef:
Ik kan nergens op een profiel een link naar een DOC site vinden, iemand die weet waar het staat?

Als je in de profilen kijkt, staat er in het tweede deel van het profiel, rechts onderaan, "see crime". Als je dat aanklikt kan je zien waar deze persoon voor veroordeeld is. (Is door die site gecontroleerd.)

Is begrijp alleen niet alles wbt de veroordelingen (tewijl mijn engels echt niet zo slecht is) Bloos . Weet iemand wat bijv. "Petty Theft with a Prior" betekend Verward ?

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:12

Ann_moi schreef:
Dat is wel erg bijzonder.. Lachen Hoe oud moet je zijn om te kunnen schrijven met een gevangene?

18 jaar

Raketje_ ik heb duidelijk een totaal andere mening dan jij en heb ook niet zo’n zin om daarover te discussiëren want overhalen kan ik je toch niet. Ik kan je wel zeggen dat de rechtszaken in Amerika niet zoals in Nederland zijn en je ook al ter dood veroordeeld kan worden door enkel ooggetuigenis van iemand anders. En men ziet wat men wil zien…. Door vele wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat ooggetuigen ook zien wat ze willen zien, en dus niet altijd betrouwbaar zijn.

Ik zou overigens ook niet schrijven met een kinderverkrachter/moordenaar of verkrachter. Voor dat soort mensen kan ik ook geen sympathie opwekken.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:12

Mas schreef:
Dat snap ik ja, maar ik zie nooit concrete bewijzen en voorbeelden dat een groot deel van de mensen op Death Row onschuldig
vast zit. Dat het af en toe gebeurd is erg genoeg, maar het aantal mensen dat volledig onschuldig vast zit is volgens mij lang niet
zo enorm als vaak beweerd wordt. Ik zie daar in ieder geval nooit namen, bewijzen en bronnen van die dit bevestigen.

Het lijkt mij dat Amerika daar ook niet trots op is en er zullen ook wel verscheidene (geheime?) diensten zijn die dit soort informatie binnen de perken proberen te houden.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:16

@petsboem
vind je het niet een eng idee dat een totaal vreemde jouw thuis adres heeft??
overigens is niet bij elke gevangene te vinden wat ze precies uitgevreten hebben waardoor ze vast zitten toch??
of heb ik er overheen gelezen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:16

petsboem schreef:
Mas schreef:

Het lijkt mij dat Amerika daar ook niet trots op is en er zullen ook wel verscheidene (geheime?) diensten zijn die dit soort informatie binnen de perken proberen te houden.

Als het zo is zal dat ongetwijfeld ja, maar blijft nog steeds de vraag: ís het wel zo en hoe vaak gebeurd het dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:18

petty theft with prior betekend een kleine diefstal en dat diegene al een eerder strafbaar feit heeft begaan en dat kan van alles zijn verkrachting of geweldpleging

lesilla

Prior betekent dat de deliquent in het verleden al een deliqt heeft gepleegt.

En petty theft (moeilijk uit te leggen) dat de deliquent een klein deliqt heeft gepleegt die meesleept in latere rechtzaken.
Zoals stelen in de winkel, auto stelen enzo met een bepaalde waarde.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-01-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

petsboem schreef:
Ann_moi schreef:
Dat is wel erg bijzonder.. Lachen Hoe oud moet je zijn om te kunnen schrijven met een gevangene?

18 jaar

Raketje_ ik heb duidelijk een totaal andere mening dan jij en heb ook niet zo’n zin om daarover te discussiëren want overhalen kan ik je toch niet. Ik kan je wel zeggen dat de rechtszaken in Amerika niet zoals in Nederland zijn en je ook al ter dood veroordeeld kan worden door enkel ooggetuigenis van iemand anders. En men ziet wat men wil zien…. Door vele wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat ooggetuigen ook zien wat ze willen zien, en dus niet altijd betrouwbaar zijn.

Ik zou overigens ook niet schrijven met een kinderverkrachter/moordenaar of verkrachter. Voor dat soort mensen kan ik ook geen sympathie opwekken.

neen, dát is niet uit onderzoek gebleken. Wel is het zo, dat ooggetuigen niet altijd dingen "juist herinneren" en dat is simpelweg een foutje van de hersenen waar je helemaal níets aan kan doen. Herinneringen die jij terughaald kunnen ook afwijken van hoe het echt gegaan is, omdat er bij het terughalen uit het lange termijn geheugen vaak "gaten" zitten in die herinneringen. En onze hersenen vullen die gaten automatisch op met informatie. Dat is dan meestal foutieve informatie en zo zijn herinneringen dus fout. Dat hoeft niet per definitie slechte wil te zijn dat die mensen fout getuigen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:21

Ik zou het niet willen, ik zou eerder de slachtoffers of nabestaande van de veroordeelden willen schrijven om die een hart onder de riem te willen steken.
Ik denk als bv een familielid van mij vermoord zou worden en ik zou horen dat een of ander grietje/vrouwtje leuk met de dader zou schrijven omdat hij/zij zo 'eenzaam' is ik echt kapot zou gaan van verdriet omdat er een buitenstaander meeleeft met de dader ipv met het slachtoffer.

Denk jullie daar uberhaupt wel eens over na??
en afgezien van moord kan je ook met gewone crimineeltjes schrijven, hoe denk je dat iemand zich voelt in wiens huis is ingebroken wanneer ze dan al wel of niet thuis zijn... of iemand die beroofd is op het werk denk je dat die mensen er vrolijker van worden?

Vind het eigenlijk te gek voor woorden dat iemand uberhaupt met een dader wil schrijven....

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:23

Fiffill schreef:
Maar sowieso, je hoeft toch ook helemaal niet over de daden te praten? Ik zou het vooral al gewoon fijn vinden om die mensen iets leuks te kunnen melden, als zij daar plezier uit halen.

En daarbij is het helemaal niet verstandig met de gevangene over daden te praten, bedenk dat degene aan wie je je brief richt niet de enige is die deze leest. Alle brieven worden onderschept en door bewakers gelezen. Pas dus op met wat je schrijft/stuurt.

Hier een melding die op de site van mijn persoon staat:

Citaat:
# All letters must have a return address on the envelope.
# Please also put a return address on the letter itself, as prisoners are almost never given the envelopes.
# Keep in mind that all mail is read by authorities. Please do not discuss his case, charges or issues relating to either. This is particularly important, as *naampersoon* will be appealing his conviction.
# Pictures are allowed, but must be 4x6 size or smaller. No Polaroids.
# *naampersoon* cannot receive envelopes, blank paper or stamps.
# Avoid using white-out, stickers, tape, colored ink/paper or glitter.
# Written correspondence and drawings may be in pencil, standard ink pen, typewritten, or computer generated. No felt pens, markers, crayon, or colored pencil, etc.
# All personal artwork must be in black & white, copied pages can be in color.
# PLAIN cards are allowed but you must write something inside.
# Most facilities do not allow torn pages from books, magazine or newspaper clippings. Photocopies, however, are accepted
# Please remember that, even if unsolicited, mail can still result in sanctions against a prisoner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:23

bon_bon er zijn in amerika zelfs programma's waarbij de dader de familie ontmoet, sommige daders boeien het totaal niet en anderen krijgen dan onwijs veel spijt

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:25

Lekker kortzichtige mensen zitten hier.
Alsof je als je in de gevangenis zit geen mens meer bent.
Ik ken mensen die vast hebben gezeten stuk voor stuk hele goede, zelfs gevoelige mensen (op 1 na).
Eén ervan heeft zelfs dik 8 jaar vast gezeten, omdat hij z'n schoonzoon vermoord heeft. Eerlijk gezegd ik had in zijn situatie hetzelfde gedaan.
Ik vind niet dat je kunt zeggen dat gevangenen per definitie onmenselijk zijn. Dat wórden ze in de gevangenis ja.
Kun je het je voorstellen hoe het is om 48u in de isoleercel te zitten...zonder enig contact, zonder eten en drinken?....

Ik schrijf niet met een veroordeelde want heb geen behoefte daaraan, maar wel goed van mensen die dat wel doen vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:26

Bon_Bon schreef:
Ik zou het niet willen, ik zou eerder de slachtoffers of nabestaande van de veroordeelden willen schrijven om die een hart onder de riem te willen steken.
Ik denk als bv een familielid van mij vermoord zou worden en ik zou horen dat een of ander grietje/vrouwtje leuk met de dader zou schrijven omdat hij/zij zo 'eenzaam' is ik echt kapot zou gaan van verdriet omdat er een buitenstaander meeleeft met de dader ipv met het slachtoffer.

Denk jullie daar uberhaupt wel eens over na??
en afgezien van moord kan je ook met gewone crimineeltjes schrijven, hoe denk je dat iemand zich voelt in wiens huis is ingebroken wanneer ze dan al wel of niet thuis zijn... of iemand die beroofd is op het werk denk je dat die mensen er vrolijker van worden?

Vind het eigenlijk te gek voor woorden dat iemand uberhaupt met een dader wil schrijven....

Ik zou het willen doen als mijn adres beschermt was geweest.

Denk jij er wel eens over na dat een misdaad niet altijd is "omdat ze er zin in hebben" dat die mensen in de meest gruwelijke omstandigheden zijn opgegroeit? Enig idee hoe jongeren opgroeien in de achterbuurten van Amerika? Het is bewezen dat een problematische opvoedingssituatie kan leiden tot criminele feiten. Als je in zó'n buurt op groeit, is het doden of gedood worden.... En een mens heeft nu eenmaal een ijzersterk overlevingsinstinct.

Je weet niet wat er gebeurt is, wat er aan vooraf gegaan is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-01-09 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:26

breezy fijn dat die programma's er zijn maar het maakt de daad niet ongedaan he....

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:29

@pharagirlke, als er al verzachtende omstigheden zijn word daar met de straf al rekening mee gehouden .

Sorry mensen die met gedetineerden schrijven ik deel nu immers neit jullie mening, die mensen hebben straf verdiend en die straf is bepaald naar de daad die ze hebben gedaan. Die mensen hebben straf verdiend en ik persoonlijk vind niet dat straf leuk moet zijn.Want als een straf leuk is is het geen straf meer..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:30

Via de link uit de openingspost schrijf ik al enkele jaren met een aantal mensen die in de gevangenis zitten in Amerika, veroordeeld voor diverse misdrijven oa moord.
Iemand die een moord heeft begaan, wordt daarvoor gestraft.
In mijn ogen is het nog steeds een mens , met menselijke behoeften zoals contact en conversatie. Op mijn manier draag ik mijn steentje bij aan het iets makkelijker maken van iemands leven en dat voelt goed. Het wil niet zeggen dat ik de misdaden die ze begaan hebben goedkeur. Integendeel. Maar om nu op de stoel van de rechter te gaan zitten en vanuit ons makkelijke stoeltje hier in Nederland te gaan oordelen is niet fair. Je weet niet hoe en waarom iemand tot zijn daad is gekomen. Mensen kunnen veranderen, maar soms ook niet. Zijn criminelen daarom minder mens met minder behoeften?
Zijn hun angsten daarom minder waard? Neem maar van mij aan dat het bijzonder heftig is als je jarenlang op je eigen dood moet wachten. Voor de nabestaanden van de slachtoffers is dat wellicht gerechtigd maar ik ben geen slachtoffer of nabestaande en kan zonder enig schuldgevoel af en toe een briefje schrijven om het leven van iemand in een hokje van 3 bij 3 aan de andere kant van de aarde wat makkelijker te maken. Gewoon, zomaar.....

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:33

Mindfields schreef:
Ik ben wel benieuwd wat je nu zo iemand schrijft? Cayenne, kun jij daar iets over zeggen? wat zet je in zo'n eerste brief?

Je motivatie waarom je schrijft, je thuissituatie, je hobby’s, jouw leven algemeen, en de hoop op een reactie terug.

Ohja, e-mails krijgen deze mensen vaak niet doorgestuurd. Brieven schijnen veel betrouwbaarder te zijn wat betreft aankomen.

Ik zou ook liever niet schrijven met een ter dood veroordeelde want je bouwt toch een band op en stel dat je opeens geen brieven meer terug krijgt?

Elpharo mooi gesproken.

ikkemetwikke schreef:
kunnen jullie uitleggen waarom jullie dit nu eigenlijk doen?
omdat zo iemand eenzaam is,of toch stiekum voor een beetje sensatie?

Ik doe het om te helpen, die mensen blijven gewoon mensen en ik zie graag het goede in mensen. Iedereen kan deze wereld een stukje beter maken, als je maar je best doet.

ubimone schreef:
@petsboem
vind je het niet een eng idee dat een totaal vreemde jouw thuis adres heeft??
overigens is niet bij elke gevangene te vinden wat ze precies uitgevreten hebben waardoor ze vast zitten toch??
of heb ik er overheen gelezen?

Misschien ben ik wel te goedgelovig, maar ik denk niet dat ik in 2020 nog steeds met dat meisje schrijf en dan zal ze me heus niet 10 jaar later op komen zoeken om mij te vermoorden omdat ik haar wilde helpen. Als ze zo psychisch gestoord zou zijn zou ze niet vrijkomen en de doodstraf of levenslang hebben gekregen denk ik. Maar zeker ben ik ook niet…

@ pharagirlke: Nee ik denk ook niet dat het komt dat die mensen een slechte wil hebben en daardoor dingen gaan zien die ze willen zien. Maar inderdaad ze herinneren dingen wel anders door die gaten die in het geheugen wegvallen en die gaten worden opgevuld met dingen die ze willen zien.

Bon_bon: Ik denk daar wel degelijk over na en ik ben nuchter genoeg om in te kunnen leven dat ik niet ‘kapot zou gaan van verdriet’ als ik zou horen dat iemand anders met de dader van de moord van een familielid schreef. Iedereen mag daar zelf over beslissen en ik zou daar volledig buiten staan. En als het om een roof of een inbraak ging en dan ging iemand met de dader schrijven, zou dat me echt geen *** kunnen schelen. Misschien beleef ik dan dingen anders dan jij, maar dit is mijn inleving dus vandaar dat ik wel schrijf me de dader.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:34

Een aantal jaar geleden heb ik ook geschreven met verschillende inmates waaronder een ter dood veroordeelde, door verhuizingen is het contact verwaterd.

Voor degene die willen schrijven omdat ze denken dat het of leuk is of interessant wil ik het volgende meegeven: Leuk; je schrijft met iemand die ter dood veroordeeld is, deze personen staan over het algemeen niet positief in het leven. Je krijgt treurige verhalen te horen. Of ze waar zijn weet je nooit zeker, 9 van de 10 inmates geven aan onschuldig te zijn. Je krijgt tijdens het schrijven toch een band met iemand waarvan je weet dat zijn einde nabij is, ook niet leuk.

Interessant; ik stapte erin met het idee erachter te komen wat iemand gedaan had en wat zijn beweegredenen waren. Hier willen ze vaak niet over schrijven en als ze het doen is het de vraag of het de waarheid is. Over het leven in de gevangenis kom je ook niet veel te weten, ze willen het juist hebben over het leven buiten. Ze willen weten hoe het bij jou is en wat er in de wereld gebeurd, daar putten ze kracht uit. Wat er binnen gebeurt daar zitten ze al de hele dag in. Toch is het interessant, je leert er veel van op allerlei vlakken.

Ik wil hier niemand mee ontmoedigen maar wel teleurstellingen voorkomen. Je kan door het schrijven heel waardevol zijn voor een persoon. Je krijgt op een bepaalde manier een band, waar iemand ook voor zit het, het is een mens en dat merk je heel sterk met schrijven. Ik heb bijvoorbeeld foto's bij laten maken voor zijn vriendin en familie, dat wordt heel dankbaar ontvangen. In Amerika ben je ook vaak schuldig tot het tegendeel bewezen is, als je zo iemand kan helpen denk ik dat je veel geluk hebt.

Ik heb net naar aanleiding van dit topic na ongeveer tien jaar zijn naam gegoogled en hij is inderdaad geexecuteerd in 2004. Heel bizar, zit met kippenvel, nu zie ik pas waar hij precies voor zat. Hij heeft altijd volgehouden onschuldig te zijn en ik ben zelfs benaderd door een andere penvriend uit Italie die zich inzette om de doodstraf om te zetten naar levenslang (hou er rekening mee dat dat een reden voor ze is om te schrijven, iemand buiten de gevangenis kan zich inzetten om de straf te verminderen). Ik vond net een site waar het hele verhaal op staat, wat er gebeurt is, wat zijn rol was, foto's, zijn laatste maal, zijn laatste woorden en de executie datum en tijd. Heel dubbel, ik zie nu info die ik nooit gehad heb en waar ik van griezel, anderzijds de laatste woorden van iemand waar ik op een bepaalde manier toch een soort van vriendschap mee had. Wat ook heel vreemd is; tijdens het schrijven dacht ik altijd dat als ik naar Amerika zou gaan hem op zou gaan zoeken. Ik wilde dat meemaken en als ik in de buurt zou zijn dan was dat de kans. In 2000, het schrijven was toen al verwaterd, was ik op rondreis door Texas en kwam door Huntsville. Ben langs de gevangenis gereden, toevallig eigenlijk en was in de veronderstelling dat hij al dood zou zijn. Nu zie ik dat hij toen nog in leven was. Heel vreemd idee.

Iedereen die gaat schrijven wens ik veel succes. Wees echter voorzichtig, je krijgt al je info via papier en kan iemand niet recht in de ogen kijken, zorg dat je sterk in je schoenen staat. Elke situatie is anders en elke inmate is anders, wees voorzichtig met je oordeel.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:37

Mooi gesproken Nicole, dit soort informatie vind ik wel nuttig. Bedankt.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:37

@petsboem
vertel eens hoe dat 1e contac is verlopen dan
ben wel nieuwsgierig geworden ernaar. gewoon om idd iemand een hart onder de riem te steken..
het blijven mensen. wat ze dan ook gedaan hebben.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:38

Ik heb nog geen antwoord terug ontvangen ubimone.