Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:42

MarcoBorsato schreef:
je hebt het goed TS

Er is op bokt nogal wat taalverloedering Huilen van het lachen

Daar heb je overal last van Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:44

Lielle schreef:
Hestejente, ik ben erg benieuwd welke taal dat dan is Haha! Maar flexibiliteit en de wil om elkaar te begrijpen in een taal (of dat nu T1, T2 of T831 is Knipoog ) zijn niet afhnakelijk van wat correct taalgebruik conform de vastgestelde taalregels is. Het Brits en VS Engels is daar al een aardig voorbeeld van.

Hestejente, waar staat dat formeel vastgelegd dat het met bit en zadel moet? Helemaal nergens, in tegenstelling tot de taalregels. De norm of traditie maak je nu zelf tot 'regelgeving' maar ook daar zijn heel wat varianten in te bedenken. En zo lang je je niet bij een organisatie met bepaalde reglementen aansluit (KNHS) staat het je vrij om jouw eigen variant ervan te maken. En ik ben de laatste die dat fout zal noemen, wat overigens niet betekent dat ik het zelf zou overnemen.

Overigens kun je dat wel "het gore lef" (tikkie overdreven IMO en redelijk agressief overkomend, en dat geldt ook voor je volgende bericht) vinden, maar zo werkt dat. Net zo goed als dat er in ons rechtssysteem christelijke waarden opgedrongen, die je ook te accepteren hebt. Je valt nu andere mensen aan op het feit dat zij een taalconstructie fout vinden, simpelweg omdat ze zich aan hun eigen taalvariant houden.

Ben het met je eens Lielle, wij hebben zo'n leuk groen boekje in Nederland waarin volgens mij alle regels zijn opgenomen. Hartstikke handig en helemaal niets mis mee.
Ik zou het een verarming van onze taal vinden, wanneer we ook 'hun' in plaats van 'zij' zouden mogen gebruiken. Dit heeft, hestejente, niets met visie te maken, maar met het uitvoeren van beleid als dit ooit zou gebeuren. Aan de hand van regels worden bepaalde wijzigingen doorgevoerd, en dat vind ik niet altijd een verrijking van de taal. Maar ja, als het in de voorschriften staat...
Ben nu ook wel benieuwd welke taal je als Tweede Taal hebt gestudeerd hestejente.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:46

laetitia schreef:
Met deze gedachte heb jij er dus geen moeite mee een Nederlandse brief naar een instantie te sturen met de zin: " Na aanleiding van uw brief van 19 december 2008, heb ik contact opgenomen met de desbetreffende personen. Hun hebben te kennen gegeven dat hun niet akkoord gaan met uw voorstel"

Het wordt immers begrepen wat er bedoeld wordt, toch Haha! ?

Natuurlijk niet, aangezien er in het Standaardnederlands een norm is leg ik me daar bij neer. Dat is overigens dezelfde norm als mijn nichtjes op de vrije school hebben geleerd Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:47

Maar waarom dan "natuurlijk niet"? Kennelijk is het dan ineens wel "fout" of "not done" in jouw ogen. Dat is toch ook je conformeren aan regels die door zijn opgelegd?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:48

hestejente schreef:
Weet je, toevallig spreek ik zo'n taal, jarenlang hard voor gestudeerd Slim Als je zo'n taal als T2 (vreemde taal) leert leer je 1 dialect spreken en schrijven, de andere varianten kom je vanzelf tegen als je op vakantie gaat. In de taal waar ik het nu over heb zijn er 2 schrijftalen (met binnen beide varianten volop variatie, sociolecten enz) en honderden spreektalen doordat er geen standaard voor is. En iedereen begrijpt elkaar en de mensen uit de buurlanden (die een andere, verwante, taal spreken) erbij, juist doordat de inwoners gewend zijn dat iemand die ze tegenkomen woorden misschien iets anders uitspreken of een net andere zinsconstructie gebruiken dan zijzelf. Daar word je dus alleen maar heel erg flexibel van.

Lielle schreef:
Hestejente, ik ben erg benieuwd welke taal dat dan is

Noors? Met de twee schrijftalen Bokmål en Nynorsk en als gesproken taal redelijk verstaanbaar voor Zweden en Denen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:49

ik had het net als edit erin gezet Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:50

Het komt ook door de verschillende dialecten en talen hier denk ik. Ik ben bijvoorbeeld fries, en heb dus nogal last van 'friesisme'. Ik zeg ook sneller 'hun' gaan ipv zij gaan. Niet dat ik het zo in het fries zeg, maar ik weet niet wat dat is. Clown Ben me er wel van bewust dat het niet zo hoort. Huilen van het lachen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:53

Taal is een levend iets en verandert voortdurend, getuige de 'groene boekjes' die om de zoveel jaar verschijnen. Toch blijft er een standaardnorm en die vind ik nog altijd het prettigst om te lezen. Dus inderdaad liever "zij hebben" dan "hun hebben" - op de één of andere manier komt iemand bij mij dan wat 'minder ontwikkeld' over.

Wat ik echter veel bedenkelijker vind is het "vernederlandsen" van engelse woorden. Voorbeeldje: "veronderstellen" wordt "assumen" .. ( ik geloof dat vooral Parelli-adepten hier last van hebben!)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:56

dat vind ik ook verschrikkelijk Haha! Sowieso Tong uitsteken de habit om coûte que coûte allerlei vreemde woorden over te nemen in gewoon Nederlands. Iets waar ik trouwens heel sterk op moet letten, ik spreek en schrijf op het werk veel Engels dus ik hoor mezelf nog wel eens "oh, ik moet de minutes van die meeting nog even op de sharepoint posten" zeggen Lips are sealed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:56

Lielle schreef:
/add
Ik gok trouwens op Noors, gezien je nickname

Ghehe, slimmerd Haha!

Lielle schreef:
Hestejente, ik ben erg benieuwd welke taal dat dan is Haha! Maar flexibiliteit en de wil om elkaar te begrijpen in een taal (of dat nu T1, T2 of T831 is Knipoog ) zijn niet afhnakelijk van wat correct taalgebruik conform de vastgestelde taalregels is. Het Brits en VS Engels is daar al een aardig voorbeeld van.

Och, binnen de varianten die het Engels kent is ook zo veel discussie over wat correct is en wat niet. Is bijvoorbeeld het Engels in India echt Engels of is het een tweede taal voor die mensen, ik noem maar een uithoek. Daarnaast vergelijk jij nu een Britse en een Amerikaanse vorm terwijl dat varianten zijn waaraan door verschillende organen regeltjes worden gegeven.

Citaat:
Hestejente, waar staat dat formeel vastgelegd dat het met bit en zadel moet? Helemaal nergens, in tegenstelling tot de taalregels. De norm of traditie maak je nu zelf tot 'regelgeving' maar ook daar zijn heel wat varianten in te bedenken. En zo lang je je niet bij een organisatie met bepaalde reglementen aansluit (KNHS) staat het je vrij om jouw eigen variant ervan te maken. En ik ben de laatste die dat fout zal noemen, wat overigens niet betekent dat ik het zelf zou overnemen.

Wat traditie is hoeft niet persé op papier vastgelegd te worden. Laat ik het dan ook voor jou begrijpelijk formuleren: pak het dressuurreglement er eens bij. Ja, dat is inderdaad maar 1 tak van de paardensport. Maar kom je daarin niet allerlei regeltjes tegen die veel mensen doodnormaal vinden en bereid zijn op te volgen terwijl anderen ervoor kiezen om dat niet te doen? Knipoog En hey, is dressuur niet de grootste tak in Nederland? Waar de meeste mensen zich aan houden?

Citaat:
Net zo goed als dat er in ons rechtssysteem christelijke waarden opgedrongen, die je ook te accepteren hebt. Je valt nu andere mensen aan op het feit dat zij een taalconstructie fout vinden, simpelweg omdat ze zich aan hun eigen taalvariant houden.

Och, als er een norm is wil ik me daar best aan houden hoor, voor zover ik daar inzicht in heb schrijf ik behoorlijk volgens die norm en een strafblad heb ik ook al niet. Als jij je aangevallen voelt vind ik dat heel jammer voor je, net zoals ik het jammer vind als mensen niet willen stilstaan bij iets wat anders is dan wat ze gewend zijn en er misschien wel bang voor zijn want het is niet "zoals het hoort".
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-01-09 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:57

Lielle schreef:
Maar waarom dan "natuurlijk niet"? Kennelijk is het dan ineens wel "fout" of "not done" in jouw ogen. Dat is toch ook je conformeren aan regels die door zijn opgelegd?

Natuurlijk houd ik me aan de norm, maar ik keur een andere variant niet af. Als ik een brief krijg met "hun hebben" erin dan doe ik daar niet moeilijk over. Jij?
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-01-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:59

Ja, computertaal is ook niet bevorderlijk voor het ABN !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:02

Jannepauli schreef:
Ja, computertaal is ook niet bevorderlijk voor het ABN !

Nee, en ook al niet voor het Standaardnederlands.

ABN = de norm voor gesproken Nederlands
Standaardnederlands = de norm voor geschreven Nederlands
.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:06

Standaardnederlands. Eén woord?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:10

Ik sta af en toe versteld van wat ik op Bokt tegen kom.

- Naar en na door elkaar gebruiken (met totaal onbegrijpelijke zinsconstructies als gevolg Verdrietig )
- me pony ipv mijn pony
- Stijgeren ipv steigeren
- Sowieso in allerhande variaties

Ik bedoel, een d/t fout kan iedereen overkomen en een beetje dialect begrijp ik ook nog wel maar dit is gewoon basis spelling!
Laatst bijgewerkt door Waves op 06-01-09 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:12

hestejente schreef:
Natuurlijk houd ik me aan de norm, maar ik keur een andere variant niet af. Als ik een brief krijg met "hun hebben" erin dan doe ik daar niet moeilijk over. Jij?

Wel als het een sollicitatie of een potentiele verkering betreft Bloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:16

lautje76 schreef:
Ik bedoel, een d/t fout kan iedereen overkomen en een beetje dialect begrijp ik ook nog wel maar dit is gewoon basis spelling!

Ach ja, iedereen schrijft wel eens een samenstelling niet samen Clown

lautje76 schreef:
hestejente schreef:

Wel als het een sollicitatie of een potentiele verkering betreft Bloos

Hihi, sollicitatiebrieven krijg ik nou nooit... maar je hebt gelijk, mijn potentiële vriendjes moeten aan de norm voldoen. MIJN norm Duivel

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:21

hestejente schreef:
Och, binnen de varianten die het Engels kent is ook zo veel discussie over wat correct is en wat niet. Is bijvoorbeeld het Engels in India echt Engels of is het een tweede taal voor die mensen, ik noem maar een uithoek. Daarnaast vergelijk jij nu een Britse en een Amerikaanse vorm terwijl dat varianten zijn waaraan door verschillende organen regeltjes worden gegeven.

Precies wat ik bedoel. Voor het Amerikaanse Engels is dus organisation fout, en organization correct. Ik heb zelf jaren in Afrika gewoon en het Engels daar is weer van een heel andere orde, en ik spreek die variant ook vrij aardig. Maar IMO is dat wel "fout Engels", ik zal zo nooit een tekst schrijven of zelfs maar buiten Ghana spreken.

Citaat:
Wat traditie is hoeft niet persé op papier vastgelegd te worden. Laat ik het dan ook voor jou begrijpelijk formuleren: pak het dressuurreglement er eens bij. Ja, dat is inderdaad maar 1 tak van de paardensport. Maar kom je daarin niet allerlei regeltjes tegen die veel mensen doodnormaal vinden en bereid zijn op te volgen terwijl anderen ervoor kiezen om dat niet te doen? Knipoog

Ja, maar nu raak je de kern. Overigens ben ik wel een beetje intelligent, en snap ik je redenering ook prima als die niet over paarden gaat Knipoog Ik ben het alleen niet met je eens. Volgens de papieren regels van de KNHS is bitloos fout, maar de KNHS is niet zaligmakend voor alles wat paardrijden is, alleen voor wedstrijddressuurruiters. Zo is het Groene Boekje per definitie zaligmakend voor correct Nederlands taalgebruik, want zo is dat afgesproken. Voor een MSN community gelden andere informele normen, maar dat maakt "vann8 gaat i paardjuhs kijkuh) nog geen correct taalgebruik.

Citaat:
Och, als er een norm is wil ik me daar best aan houden hoor, voor zover ik daar inzicht in heb schrijf ik behoorlijk volgens die norm en een strafblad heb ik ook al niet. Als jij je aangevallen voelt vind ik dat heel jammer voor je, net zoals ik het jammer vind als mensen niet willen stilstaan bij iets wat anders is dan wat ze gewend zijn en er misschien wel bang voor zijn want het is niet "zoals het hoort".

Ik voel me bepaald niet aangevallen, ik heb eerder het idee dat dat voor jou geldt. En beweren dat ik niet wil staan bij iets dat anders is dan ik gewend ben, lijkt me wat kort door de bocht, alleen al gezien het feit dat ik dus oa zowel Ghanees Engels als Brits Engels spreek, en als ik dat wil ook correct US Engels schrijf (maar dat weiger ik nog steeds Knipoog ) . Beetje persoonlijke reactie dus die nergens voor nodig is, en dat is dus de 3e keer al dat me dat opvalt.

Ik snap trouwens nog steeds niet waarom je je "natuurlijk" aan die norm houdt Knipoog En keur ik een brief met "hun hebben" af? Dat hangt er een beetje vanaf. Bij bv een sollicitatiebrief zeker wel, alleen al omdat ik vind dat je zulke brieven even laat doorlezen op taal- en spelfouten. Bij een privebrief vind ik het nog steeds "fout" maar dat betekent niet dat ik niet blij kan zijn met die brief. Dus ik keur de brief op zich niet af, maar wel het taalgebruik, net zo goed als ik "ik wordt" afkeur. En ik zal de betreffende persoon daar verder niet op afkeuren, ik maak het dus niet persoonlijk. Maar als ik bv iemand een zakelijke mail zie schrijven met taalfouten erin, zal ik hem/haar daar vaak wel op wijzen, afhankelijk uiteraard van of dat past binnen de verstandhouding, en niet te schooljufferig.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:21

hestejente schreef:
Ach ja, iedereen schrijft wel eens een samenstelling niet samen Clown

*gaat zich in hoekje zitten schamen* Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:25

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:32

Lieve Lielle, wijs nou eens precies aan waar ik jou dan persoonlijk aanval. En om je vragen te beantwoorden: ik houd me aan de norm omdat die nu eenmaal bestaat. Toevallig is het ook wat ik geleerd heb (ik hoefde thuis echt niet met 'hullie" aan te komen zetten) en als de norm verandert dan zal ik mij daaraan aanpassen (wat overigens helemaal niet had gehoeven als er geen norm was geweest) Als jij Brits Engels wil spreken is dat natuurlijk je goed recht, net zoals ik fijn blijf genieten van de enorme variatie die ik in talen ontdek. En en passant weliswaar Brits Engels bezig maar met een Schots accent want zo praat ik nou eenmaal, daar is iedereen gelukkig vrij in. En als het dan persé een keer in het Spaans moet kun je ook horen waar ik heb gewoond. Nou en. Zoals ik klink is daar toevallig de standaard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:36

Ik zeg net dat je mij niet persoonlijk aanvalt, muv dan in onderstaande quote omdat je door deze twee zinsdelen zo te koppelen, je wel impliceert dat ik niet opensta voor iets dat anders is. Verder val je - uit mijn hoofd - laetitia wel persoonlijk aan Knipoog

Citaat:
Als jij je aangevallen voelt vind ik dat heel jammer voor je, net zoals ik het jammer vind als mensen niet willen stilstaan bij iets wat anders is dan wat ze gewend zijn en er misschien wel bang voor zijn want het is niet "zoals het hoort".

En ook je laatste alinea impliceert dat ik door Brits Engels te spreken niet zou kunnen genieten van een variatie in talen. En je had net al kunnen lezen dat dat iig (oei, fout Knipoog ) niet waar is, zie mijn verhaal over Ghana.

Overigens ben ik je lieve Lielle niet Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:47

Lielle schreef:
Ik zeg net dat je mij niet persoonlijk aanvalt, muv dan in onderstaande quote omdat je door deze twee zinsdelen zo te koppelen, je wel impliceert dat ik niet opensta voor iets dat anders is. Verder val je - uit mijn hoofd - laetitia wel persoonlijk aan Knipoog

Zinsdélen? Het zijn twee aparte zinnen. Ik heb er juist heel bewust een punt tussen gezet.

Citaat:
Als jij je aangevallen voelt vind ik dat heel jammer voor je, net zoals ik het jammer vind als mensen niet willen stilstaan bij iets wat anders is dan wat ze gewend zijn en er misschien wel bang voor zijn want het is niet "zoals het hoort".

Citaat:
En ook je laatste alinea impliceert dat ik door Brits Engels te spreken niet zou kunnen genieten van een variatie in talen. En je had net al kunnen lezen dat dat iig (oei, fout Knipoog ) niet waar is, zie mijn verhaal over Ghana.

Nee, dat doe ik niet. Ik geef je juist alle vrijheid om te doen en laten wat je wil.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:52

volgens mij staat er een komma in de eerste quote, en door je zinsconstructie impliceer je dat beide keren wel degelijk. Maar goed, dit wordt geneuzel waar anderen wsl niet meer in geinteresseerd zijn, dus ik laat het verder hierbij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:02

Ik geloof dat ik wel de laatste ben die 'bang' is voor alles wat anders is, hoor. In meerdere opzichten. Haha! Tong uitsteken
Maar in dit verhaal is grammatica toch wel iets wat kloppend moet zijn. Niet omdat er toevallig een groep is die grammatica gewoon niet juist gebruiken, omdat ze in een bepaald deel van NL wonen. Dat zegt mij helemaal niets.
Ik vind dat vaak ook ronduit lelijk klinken, dat zeg ik heel eerlijk. Clown

Ik denk dat als zij op kantoor een brief in goed Nederlands moeten tikken, zij dat ook op een kundige manier doen. Niet met zulke taalfouten, mag ik hopen. Ik zou me in elk geval dood schamen als ik zulk Nederlands neerzet. En ik ben zelf aardig de 'tel' kwijtgeraakt met al die vernieuwingen, hoor, geef ik eerlijk toe. Maar ik weet wel wanneer ik 'hun', 'hen' of 'zij' moet gebruiken. Haha!
En de d's en t's ken ik ook aardig goed. Lachen

Ik spreek zelf trouwens Amerikaans Engels. Knipoog
Komt waarschijnlijk door wat ik op tv en in de meeste songteksten, hoor.
Ga ik een tijdje met een Australische vriend van me om, dan kan er een licht Australisch accentje komen. Ben daar best gevoelig voor. Maar in het Nederlands spreek ik ABN in principe. Maar ik woon dan ook in 't Gooi. En nee, ik heb geen 'rrrrrrr'. Haha!