Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vikki schreef:Is er voor jou nog verschil tussen weten met je gevoel en weten met je verstand Annelies? Want ik stel me voor dat gevoel bepalend is in deze... het is best een interessant onderwerp / discussie, maar gelijkertijd ook een moeilijk onderwerp omdat ik denk dat het voor mensen die geloven gevoelsmatig een emotioneel onderwerp is, terwijl dat voor de niet gelovigen onder ons niet of minder zo is. Ik moest net terug denken aan mijn basisschool tijd, ik denk dat iedereen daar wel eens het spelletje heeft gedaan waarbij fluisterend een zinnetje moest worden doorgegeven. Ik kan me echt niet herinneren dat dat zinnetje ooit echt hetzelfde bleef van het eerste tot het laatste kind. Zoals ik het bekijk (met mijn verstand omdat ik nou eenmaal op ben gegroeid tussen een meute atheisten, gevoelsmatig heb ik dus minder met het onderwerp dan jij zal hebben als je begrijpt wat ik bedoel) stel ik me dus voor dat dat met de Bijbel wellicht ook zo gegaan is.
Ecudes schreef:Je legt niet uit hoe iemand erover denkt. Zodra je ophoudt met het verkondigen van "de waarheid" wordt het al een heel ander verhaal.
Ik vind het bekerende gehalte van "hoe het echt zit" nogal irritant.
Over arrogantie zal je me niet meer horen. Ik vind alleen mijn manier van discussiëren nog steeds niet zo aanvallend. Tenslotte ga ik uit van wat ik GELOOF en ga ik er dus vanuit dat ik weleens ongelijk zou kunnen hebben. Iets wat veel mensen met de bijbel in de hand blijkbaar niet kunnen.
Overigens... waarom zou je eerst opschrijven wat je niet moet eten en dan later mag je het weer wel eten?Dat gaat mijn logica even te boven.
Adil18 schreef:Het mooie van het hele verhaal vind ik, dat je van mensen zo overduidelijk kunt merken dat ze waarschijnlijk nooit verder zijn gekomen dan het scheppingsverhaal in de bijbel maar er wel een grote mond over hebben
vikki schreef:Ik ga maar bekennen dat ik ooit (in een duister verleden) Engels heb gestudeerd... en dat ik mijn propedeuse niet gehaald heb... op 1 onderdeel uit een vak dat nieuw was in het jaar dat ik begon... en dat onderdeel was bijbelkennis...Inmiddels heb ik wel een Bijbel in mijn bezit, is een van mijn vrienden priester en ken ik meerdere mensen die zeer gelovig zijn en waar ik regelmatig mee over het geloof praat / discusieer, maar ja...ook onder hen verschillen de meningen / zienswijzen. Wat ik zelf dan (denk ik) wel weer geloof is dat er meer is tussen hemel en aarde dan ik zien kan / weet van heb... Maar dat is ook een gevoelsmatig geloven, zeker weten doe ik het niet en daar breng ik mezelf al weer mee aan het twijfelen; geloof ik het nou echt, of wil ik het gewoon graag geloven?
Navidad schreef:Adil18 schreef:Het mooie van het hele verhaal vind ik, dat je van mensen zo overduidelijk kunt merken dat ze waarschijnlijk nooit verder zijn gekomen dan het scheppingsverhaal in de bijbel maar er wel een grote mond over hebben
Hoop toch niet dat je het over mij hebt he? want heb zowel het oude testament als het nieuwe testament (het boek etc) allemaal meerdere malen gelezen. En nee.. ik kan me er niet in vinden ik bedoel er zijn dingen die zeker kloppen, maar ik kan me niet vinden in het geloof.
Ecudes schreef:En waarom kan je dan niet accepteren dat je het gelooft, maar niet weet?
Ik hoef ook geen bewijs. Ik hoef alleen niet te horen dat je weet dat god teleurgesteld is in homo's.
Als je dat soort dingen zo hard kan stellen (dat je wéét ipv gelooft), dan mag je het bewijzen. Als je mij het bewijs dan niet kan geven, hou dan ook op met die arrogantie en geef gewoon toe dat je het niet weet maar dat je gelóóft dat het zo zit.
anneliesdj schreef:vikki schreef:Wat ik zelf dan (denk ik) wel weer geloof is dat er meer is tussen hemel en aarde dan ik zien kan / weet van heb... Maar dat is ook een gevoelsmatig geloven, zeker weten doe ik het niet en daar breng ik mezelf al weer mee aan het twijfelen; geloof ik het nou echt, of wil ik het gewoon graag geloven?
Wat denk jij wat er 'nog meer is' dan?
Saskiaatje schreef:Staat er in de bijbel dat God teleurgesteld is in wat homo's doen?Dat wist ik helemaal niet.
vikki schreef:Waar staat dat dan precies Myukii? En in welke bewoordingen precies? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Leviticus 18 schreef:22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Liesje_Lover schreef:vikki schreef:Waar staat dat dan precies Myukii? En in welke bewoordingen precies? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik ook...
Citaat:Waarschijnlijk heeft iedereen zich wel eens afgevraagd of de bijbel niet zomaar een sprookjesboek is. Een sprookjesboek dat werd verzonnen door één of andere mafkees die een grap wilde maken. Wanneer je daar over nadenkt komt ook de vraag in je op of Jezus wel echt bestaan heeft en of hij wel echt God was. Deze vragen kunnen je ook gesteld worden wanneer je anderen over Jezus verteld. Daarom wil ik proberen deze vragen te beantwoorden zodat je er zelf van overtuigd word dat de bijbel geen sprookjesboek is, maar ook anderen daarvan kunt vertellen.
Bij een rechtszaak zijn er altijd getuigen aanwezig, deze getuigen maken de zaak betrouwbaarder. Wanneer er meerdere getuigen zijn die onafhankelijk van elkaar hetzelfde verhaal vertellen maakt dat de zaak nog duidelijker. De evangeliën kunnen we beschouwen als getuigenbewijzen, maar zijn ze ook betrouwbaar?
We kunnen vaststellen dat er ongeveer 30 jaar tussen het schrijven van de evangeliën en de dood van Jezus zit, legendevorming begint meestal ongeveer 500 jaar na de dood van een persoon. Een gat van 30 jaar is dus eigenlijk helemaal niks, in die 30 jaar na de dood van Jezus kon er nog geen sprake van legendevorming zijn.
De discipelen wilde het verhaal zo goed mogelijk navertellen (Lucas 1: 1-4), ze maakte het dus niet mooier dan het al was maar baseerde het op wat ze hadden gezien en meegemaakt. Tussen de evangeliën zit teveel verschil om aan te tonen dat er vooraf geen overleg is geweest, maar tegelijk is er voldoende overeenkomst om te laten zien dat ze allemaal onafhankelijke vertellers van hetzelfde grote verhaal waren. Bovendien, de eerste gemeente zou geen voet aan de grond hebben gekregen wanneer ze feiten over Jezus had verkondigd die haar tijdgenoten als overdreven of onjuist hadden kunnen ontmaskeren.
Vroeger was er nog geen kopieerapparaat, dit betekend dat alle boeken vroeger werden overgeschreven waardoor er makkelijk fouten in konden sluipen. Van het nieuwe testament zijn er meer dan 5000 manuscripten gevonden waarvan de inhoud voor 99.5% met elkaar overeenkomt. Over belangrijke christelijke leerstellingen bestaat er dus geen twijfel. Van het boek llias van Homerus zijn 650 manuscripten gevonden, dit zijn na de bijbel de meest gevonden manuscripten van een boek. De bijbel is dus het meest betrouwbare historische document dat bewaard is gebleven. Aan deze feiten kun je zien dat de bijbel een betrouwbaar boek is met betrouwbare getuigenbewijzen.
Verder bewijzen naast de bijbel ook andere boeken het bestaan van Jezus. Uit deze niet christelijke bronnen kunnen we het volgende vaststellen: Jezus was een Joods leraar, mensen geloofden dat Hij boze geesten uitdreef, sommige mensen geloofden zelfs dat hij de Messias was, Hij werd afgewezen door de Joodse leiders, werd onder Pontius Pilatus gekruisigd en ondanks dit waren er nog veel mensen die geloofde dat Jezus de Messias was en mensen uit alle rangen en standen van de samenleving aanbaden Jezus als hun Messias.
Ook de archeologie heeft de geloofwaardigheid van het nieuwe testament vergroot. Het is namelijk zo dat geen enkele archeologische ontdekking ooit een Bijbelse verwijzing heeft tegengesproken. De archeologie heeft bewezen dat Lucas, die ongeveer een kwart van het nieuwe testament geschreven heeft, een bijzonder nauwkeurig geschiedschrijver was. Als hij al zo ontzettend nauwkeurig was met allerlei details, hoeveel nauwkeuriger zou hij dan wel niet zijn met berichtgeving over echt belangrijke zaken zoals de opstanding van Jezus? Er zijn dus naast de bijbel nog meer bewijzen dat de bijbel echt waar en betrouwbaar is.
Maar nu komen we op de laatste vraag: Is Jezus wel echt God? Voldeed Hij aan de kenmerken van God? Is Hij wel echt opgestaan uit het graf?
Jezus zag zichzelf als de zoon van God, en Hij was niet gek toen Hij dat beweerde. Hij vertoonde geen misplaatste emoties, had contact met de werkelijkheid en was zelfs briljant. Niets wijst er op dat Hij aan een geestesziekte leed. Bovendien beweerde Jezus niet zomaar Gods Zoon te zijn, hij onderbouwde dit onder andere met allerlei wonderen van genezing, macht over de natuur en met een goddelijk inzicht in de mensen. Jezus bezat elk kenmerk van goddelijkheid waaronder alwetendheid, alomtegenwoordigheid, almacht, eeuwigheid en onveranderlijkheid. Jezus komt ook precies overeen met de Messias die beloofd was in het oude testament door de profeten, Jezus alleen past precies in het plaatje wat geschetst werd door de profeten in het oude testament.
Door een analyse van de medische en historische gegevens van de kruisdood van Jezus werd geconcludeerd dat Jezus de marteling en de kruisiging niet overleefd kan hebben. Zijn beulen wisten ook dat wanneer ze één van hun slachtoffers levend van het kruis zou afkomen ze zelf het leven zouden verliezen. Jezus is dus echt gestorven aan het kruis.
Jezus’ lichaam is ook echt verdwenen uit het graf, we kunnen dit lezen in de evangeliën, maar ook het feit dat de zowel de Romeinse overheid als de Joodse sceptici nooit hebben beweerd dat Jezus’ lichaam nog wel in het graf lag ondersteunt de opstanding van Jezus.
Na Zijn opstanding is Jezus nog een aantal keer verschenen aan mensen (lees maar eens de oeroude geloofsbelijdenis in 1 Korintiërs 1:15) die dat ook gelijk hebben verteld en niet voor zichzelf hebben gehouden. De discipelen verkeerden in de unieke positie dat ze wisten of Jezus écht was opgestaan en ze hebben dit tot hun dood toe volgehouden. Ze zijn er zelfs voor gestorven en niemand sterft bereidwillig voor een leugen.
Al met al zijn er veel bewijzen dat de bijbel klopt, dat Jezus echt God was en ook echt is gestorven én is opgestaan uit de dood. Deze bewijzen kunnen niemand tot geloof brengen, dat kan God alleen. Maar misschien zijn deze bewijzen een stapje in de goede richting, of zetten ze mensen aan het denken. Uiteindelijk is het God die mensen de stap laat nemen of laat nadenken, maar jij kan daarin een hulpmiddel zijn.