Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:00

ik ben zelf homo, en christelijk opgevoed. Zelf heb ik totaal niks meer met het geloof. Mijn moeder daarintegen gelooft wel heel sterk, en het heeft ook wel de nodige problemen opgewekt toen ik uit de kast kwam. Mijn moeder accepteerd het wel maar keurt het voor haar geloof niet goed. Maar laat mij nu eindelijk wel in mijn waarde. Ik heb haar ook duidelijk uitgelegt dat ik homo ben. Kijk weet je ik denk er zelf zo over als het geloof het niet goed zou keuren, Waarom zouden homosexuelen dan in een leugen moeten leven? Dat word ook niet goed gekeurd. Kijk ik ben er zelf nooit maar dan ook nooit achter gekomen wie god is, en sta er eerlijk gezegt ook niet meer voor open, omdat ik een andere gedachtegang heb gekregen.. Maar ook god zou fouten kunnen maken, als homosexuelen een fout zouden zijn.

Nu tegenwoordig, denk ik zo. Er word tegen woordig zo doorgefokt in alles, een gemiddeld gezin heeft twee tot drie kinderen,als je het allemaal zo uitrekend dat die ook weer kinderen krijgen? dan zou de wereld toch te klein zijn?

Ik heb echt respect voor iedereen en ook ieder zijn geloof, maar als diegene die leuke vriendin waar ik zo leuk mee omging zo tegen me had gedaan, en had gedacht dat ik een ziekte zou hebben zou ik per direct eerst even aan haar vragen of ze een asprine voor me had, omdat ik misselijk werd van haar gedachte gang, en had ik dus echt wel mijn mond flink open getrokken en haar met feiten laten komen en waar het op gebasseert is.. en daarna, had ik waarschijnlijk de rug na diegene toegekeert en de waarde aan mezelf gelaten, en zou ik denken zei is geen vriend of vriendin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:00

vikki schreef:
Is er voor jou nog verschil tussen weten met je gevoel en weten met je verstand Annelies? Want ik stel me voor dat gevoel bepalend is in deze... het is best een interessant onderwerp / discussie, maar gelijkertijd ook een moeilijk onderwerp omdat ik denk dat het voor mensen die geloven gevoelsmatig een emotioneel onderwerp is, terwijl dat voor de niet gelovigen onder ons niet of minder zo is. Ik moest net terug denken aan mijn basisschool tijd, ik denk dat iedereen daar wel eens het spelletje heeft gedaan waarbij fluisterend een zinnetje moest worden doorgegeven. Ik kan me echt niet herinneren dat dat zinnetje ooit echt hetzelfde bleef van het eerste tot het laatste kind. Zoals ik het bekijk (met mijn verstand omdat ik nou eenmaal op ben gegroeid tussen een meute atheisten, gevoelsmatig heb ik dus minder met het onderwerp dan jij zal hebben als je begrijpt wat ik bedoel) stel ik me dus voor dat dat met de Bijbel wellicht ook zo gegaan is.

Je slaat je spijker op zijn kop!

Ik denk idd dat hier het verschil zit in weten met je verstand en weten met je gevoel, met mijn verstand weet ik dat 3+3, 6 is en een stoplicht rood-oranje-groen, daar heb ik ook bewijs voor. Voor God, de Bijbel en het hele christelijk geloof is geen bewijs en dus is het een gevoelskwestie, dus ook het weten gedeelte.

Maar zoals ik net zei; volgens de Bijbel, is de Bijbel geschreven door mensen die de woorden letterlijk van God kregen, de Bijbel is wel een paar keer overgeschreven/vertaald maar daarbij is altijd goed opgelet het zo min mogelijk te veranden. Overigens worden voor de meeste vertalingen van de Bijbel nog steeds zoveel mogelijk de originele teksten gebruikt, voor zover ik weet tenminste. Het is dus niet zo dat de Bijbel zoals we hem nu hebben als 100 keer opnieuw vertaald/overgeschreven is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:03

Het mooie van het hele verhaal vind ik, dat je van mensen zo overduidelijk kunt merken dat ze waarschijnlijk nooit verder zijn gekomen dan het scheppingsverhaal in de bijbel maar er wel een grote mond over hebben Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:04

Ecudes schreef:
Je legt niet uit hoe iemand erover denkt. Zodra je ophoudt met het verkondigen van "de waarheid" wordt het al een heel ander verhaal.
Ik vind het bekerende gehalte van "hoe het echt zit" nogal irritant.

Over arrogantie zal je me niet meer horen. Ik vind alleen mijn manier van discussiëren nog steeds niet zo aanvallend Verward. Tenslotte ga ik uit van wat ik GELOOF en ga ik er dus vanuit dat ik weleens ongelijk zou kunnen hebben. Iets wat veel mensen met de bijbel in de hand blijkbaar niet kunnen.

Overigens... waarom zou je eerst opschrijven wat je niet moet eten en dan later mag je het weer wel eten? Verward Dat gaat mijn logica even te boven.

Bij deze verkondig ik niet de waarheid, houd je dan nu op je te ergeren?

Wbt dat eten, kan ik wel gaan uitleggen maar is nogal een lang verhaal en eigelijk niet zo 'handig' als je niet zo bekend bent met de Bijbel, niet zo leuk om daar hier over te gaan discussieren.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:06

Goh, nooit geweten dat god de bijbel heeft geschreven, ik dacht dat het mensen waren.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:08

Adil18 schreef:
Het mooie van het hele verhaal vind ik, dat je van mensen zo overduidelijk kunt merken dat ze waarschijnlijk nooit verder zijn gekomen dan het scheppingsverhaal in de bijbel maar er wel een grote mond over hebben Haha!

Hoop toch niet dat je het over mij hebt he? want heb zowel het oude testament als het nieuwe testament (het boek etc) allemaal meerdere malen gelezen. En nee.. ik kan me er niet in vinden ik bedoel er zijn dingen die zeker kloppen, maar ik kan me niet vinden in het geloof.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:11

Ik ga maar bekennen dat ik ooit (in een duister verleden) Engels heb gestudeerd... en dat ik mijn propedeuse niet gehaald heb... op 1 onderdeel uit een vak dat nieuw was in het jaar dat ik begon... en dat onderdeel was bijbelkennis... Nagelbijten / Gniffelen Inmiddels heb ik wel een Bijbel in mijn bezit, is een van mijn vrienden priester en ken ik meerdere mensen die zeer gelovig zijn en waar ik regelmatig mee over het geloof praat / discusieer, maar ja...ook onder hen verschillen de meningen / zienswijzen. Wat ik zelf dan (denk ik) wel weer geloof is dat er meer is tussen hemel en aarde dan ik zien kan / weet van heb... Maar dat is ook een gevoelsmatig geloven, zeker weten doe ik het niet en daar breng ik mezelf al weer mee aan het twijfelen; geloof ik het nou echt, of wil ik het gewoon graag geloven?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:22

vikki schreef:
Ik ga maar bekennen dat ik ooit (in een duister verleden) Engels heb gestudeerd... en dat ik mijn propedeuse niet gehaald heb... op 1 onderdeel uit een vak dat nieuw was in het jaar dat ik begon... en dat onderdeel was bijbelkennis... Nagelbijten / Gniffelen Inmiddels heb ik wel een Bijbel in mijn bezit, is een van mijn vrienden priester en ken ik meerdere mensen die zeer gelovig zijn en waar ik regelmatig mee over het geloof praat / discusieer, maar ja...ook onder hen verschillen de meningen / zienswijzen. Wat ik zelf dan (denk ik) wel weer geloof is dat er meer is tussen hemel en aarde dan ik zien kan / weet van heb... Maar dat is ook een gevoelsmatig geloven, zeker weten doe ik het niet en daar breng ik mezelf al weer mee aan het twijfelen; geloof ik het nou echt, of wil ik het gewoon graag geloven?

Wat denk jij wat er 'nog meer is' dan?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:24

Navidad schreef:
Adil18 schreef:

Hoop toch niet dat je het over mij hebt he? want heb zowel het oude testament als het nieuwe testament (het boek etc) allemaal meerdere malen gelezen. En nee.. ik kan me er niet in vinden ik bedoel er zijn dingen die zeker kloppen, maar ik kan me niet vinden in het geloof.

Nee schat, jij komt toch net binnen vallen Haha!

Er waren hier een paar mensen die eigenlijk nogal onmogelijke uitspraken deden over de bijbel maar je kon uit hun hele schrijven opmaken dat ze de bijbel nooit helemaal door hebben gespit... Knipoog

Kijk, als je de bijbel leest en weet wat er achter het geloof zit en dan zegt: Ik kan me er niet in vinden (fraai en respectvol uitgedrukt trouwens Ja), dan denk ik: Prima, petje af! Ieder zijn eigen mening, maar jij baseert je mening tenminste op meer dan lucht Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:40

laat ik zo zeggen het leven is meer als lucht haha..

"sprookjesboek" vind ik erg kort door de bocht,
Het geloof is voor sommige mensen een houvast in het leven, het is een volledige levenstijl.
Sommige mensen streven er echt na om de regels van de bijbel aan te houden, en wat ik vaak ook al zat begrijp, het leven is al moeilijk zat, en iedereen kiest een weg om het goed te doen, of juist niet.

Ik ben niet gelovig, puur omdat ik me er niet echt in kan vinden. Ik ben ook niet de persoon die me aan de bijbel zou kunnen houden, al zou ik niemand kwaad doen ofzo, begrijp me daar niet verkeerd in. Ik heb wel respect voor mensen die geloven, en enkel alleen respect dat die mensen zich zo vast aan iemand een geloof kunnen houden.

Ik geloof in mezelf, in mijn vriend, in mijn familie, in mijn vrienden en in gebeurtenissen die te verklaren zijn, maar ik geloof ook in onverklaarbare dingen, ik geloof dat er meer is in het helal, en dat er meer leeft op aarde dan alleen mens en dier.

ik heb enkel voor bepaalde mensen geen respect, en dat zijn de mensen die geen respect hebben voor de medemens en of dieren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:53

Laat iedereen toch lekker in zijn/ haar waarde! Homosexualiteit is net zo natuurlijk als heterosexualiteit. Onder dieren komt homosexualiteit ook voor, lijkt me voldoende bewijs dat een eventuele God niet geheel foutloos is. En dat homosexualiteit dus geen ziekte of wat dan ook is, maar een aangeboren eigenschap. En het feit dat er 2 schattige homosexuele eenden in mijn vijver "wonen" sterkt mij in het idee dat er onmogelijk een godheid kan zijn, no offence to religious people. Het is voor mij wel bewijs dat homosexualiteit net zo natuurlijk is als heterosexualiteit of bisexualiteit.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:59

Ik vind het juist super knap als je daar open voor uit komt. En ik vind vriendinnen zijn vriendinnen ze veranderen echt niet doordat ze lesbisch zijn.
Het was een vriendin en zal dan ook altijd een vriendin blijven. Ze was al langer lesbisch en door zoiets hoeft een vriendschap niet stuk te gaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 03:17

De vriendschap hierom verbreken dat is een keuze die iemand maakt. En dat mag Ja
Ik ben ook gelovig, maar heb ook wel homovrienden hoor Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 06:13

Ecudes schreef:
En waarom kan je dan niet accepteren dat je het gelooft, maar niet weet?
Ik hoef ook geen bewijs. Ik hoef alleen niet te horen dat je weet dat god teleurgesteld is in homo's.
Als je dat soort dingen zo hard kan stellen (dat je wéét ipv gelooft), dan mag je het bewijzen. Als je mij het bewijs dan niet kan geven, hou dan ook op met die arrogantie en geef gewoon toe dat je het niet weet maar dat je gelóóft dat het zo zit.

Voordat je verder gaat met steeds weer hetzelfde aanhalen (dit heb je namelijk al ongeveer 4 keer gezegd nu), wil ik je graag even vragen om mijn post waar jij je schijnbaar zo aan ergert, even opnieuw te lezen. Er staat héél duidelijk: Dit staat in de bijbel, dus dit is zoals ík het geloof.
Duidelijker kan iik niet zijn, toch? Het Christelijk geloof is nu eenmaal gebaseerd op de bijbel. Ik kan wel zeggen dat ik geloof, maar niet in wat in de bijbel staat, is dat voor mij niet echt geloven. Je bent Christen, of je bent het niet. Je gelooft in wat in de bijbel staat, of niet. En ik doe dat dus wel, en wat ik in mijn allereerste post zei, is daar dus op gebaseerd. Lachen

Al snap ik alle drukte die je erom maakt niet. Want de ervaring heeft mij geleerd, dat een discussie als deze, toch op niets uitloopt. Omdat we beiden wat anders geloven.
Overigens wil ik je er ook nog even op wijzen dat ik in de verste verte niet 'iets' tegen homo's heb. Maar dat staat al genoeg geschreven hoop ik.

Mocht je nog meer kritiek op mijn arrogantie hebben, mag dat uiteraard per pb. Aangezien dit topic niet gaat over mijn karakter en of de bijbel waar is of niet, lijkt het me een strak plan deze discussie hier ook niet verder te doen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:57

Staat er in de bijbel dat God teleurgesteld is in wat homo's doen? Blond Dat wist ik helemaal niet.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:16

Ik geloof dat de Bijbel voo rmeerdere intrepetaties vatbaar is en dat die gelezen kan worden,en wordt, zoals degene die hem leest het intrepreteerd. Ondanks dat ik geloof, houd ik er bij het practiseren van het geloof, rekening met de tijdsgeest waarin hij is opgeschreven en de geldende normen en waarden van die tijd.

Er staat ook in de Bijbel dat wij Christenen niet moeten gaan wachten op de komst van Jesus, maar dat we door moeten gaan met ons leven en werken tot Hij komt en dat wij ons niet moeten distansieren van de maatschappij! De huidige tijdgeest is dat homoseksualiteit (gelukkig en tereecht!) wordt geaacepteerd in deze maatschappij waarin wij leven en werken, dus vind ik het geen argument om als Christen te zeggen: in de Bijbel staat dit of dat...

Ik geloof dat het toch echt de bedoeling is dat wij leven en zelf nadenken over de stappen in ons leven, vandaar de vrije wil die wij als mens hebben. Als mensen deze vrije wil willen benutten door zich letterlijk vast te houden aan het geschreven woord, prima, hun keuze, maar mijns inziens niet de bedoeling. Ik vind het een hele regide instelling en ik denk niet dat het doel van de gemiddelde Chrsiten daarmee wordt bereikt: en dat is nog altijd om een goed leven te leiden, God te eren en om andere mensen ook bekend te maken met "ons" geloof.

Ik geloof niet dat je iemand kan bereiken door een gesloten gemeenschap te vormen, die leeft volgens wetten waar een normaal mens zich helemaal niet aan kan en wil houden. Als je leeft zoals ieder mens in deze maatschappij, de normale dingen doet, maar toch een zeker geloof uit kan stralen, is mijn inziens mijn doel bereikt..Ik laat er echt niets om!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:34

anneliesdj schreef:
vikki schreef:
Wat ik zelf dan (denk ik) wel weer geloof is dat er meer is tussen hemel en aarde dan ik zien kan / weet van heb... Maar dat is ook een gevoelsmatig geloven, zeker weten doe ik het niet en daar breng ik mezelf al weer mee aan het twijfelen; geloof ik het nou echt, of wil ik het gewoon graag geloven?

Wat denk jij wat er 'nog meer is' dan?

Daar moet ik even over na gaan denken, op het moment kom ik niet echt verder dan "iets"... Niet echt een zinnig antwoord vrees ik.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:36

Saskiaatje schreef:
Staat er in de bijbel dat God teleurgesteld is in wat homo's doen? Blond Dat wist ik helemaal niet.

(volgens de bijbel) gruwelt hij ervan, maar ik dacht, ik breng het netjes Nagelbijten / Gniffelen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:41

Waar staat dat dan precies Myukii? En in welke bewoordingen precies? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:46

Ik ben gelovig opgevoed, ga nog steeds (vrijwillig) naar de kerk, ben actief bezig met mn geloof. Mijn vader is ook gelovig opgevoed, vrij streng zelfs.
Hij kwam er tijdens het huwelijk met mijn moeder achter dat hij gevoelens had voor mannen. Maar hij was getrouwd en had 3 kinderen.
En dan?
Uiteindelijk zijn mn ouders gescheiden en is mn vader hertrouwd, met n man (nou ja, jongen). Sinds n paar weken zijn ze gescheiden want die vent maakte mn vader helemaal kapot.
Ik accepteer hem zoals hij is, meer kan ik niet doen. Ook al is God het er misschien niet mee eens.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:54

vikki schreef:
Waar staat dat dan precies Myukii? En in welke bewoordingen precies? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik ook...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:13

Ik wou me er niet mee bemoeien, maar goed:
Leviticus 18 schreef:
22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.

Daar staat het.

Ik denk persoonlijk dat dit ligt in het lijntje van de andere gruwelen die bedreven werden in het land waar het volk Israel zou gaan wonen, zoals 'het offeren van kinderen aan de Moloch' (= kinderprostitutie). Een soort van 'seks met mannen als godenoffer'. Iedereen kan snappen dat dat niet de bedoeling was. God heeft seks - in welke hoedanigheid dan ook - bedoeld als een persoonlijk iets tussen twee mensen, een cadeau dat je krijgt voor je huwelijk en laten we eerlijk wezen - als je er goed mee omgaat, het moiste cadeau dat je kunt krijgen. Maar net zoals seks voor heel mooie dingen kan zorgen, komt het zo dichtbij dat het ook verschrikkelijk veel kapot kan maken. Daarom ligt dit soort dingen zo gevoelig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:17

Liesje_Lover schreef:
vikki schreef:

Ik ook...

Niet rot bedoeld maar ik denk niet dat het zin heeft om de Bijbel hier te citeren, wss zijn er veel mensen die daar weer overheen vallen omdat de Bijbel sommige dingen nogal cru verwoordt en het voegt helemaal niets toe.
Daarnaast is het het beste om zulke dingen te citeren uit de Statenvertaling en dat is nogal oude bewoordingen geschreven, Oud Nederlandsch ofzo...
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-12-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:22

Voor de geïnteresseerden: een artikel gebaseerd op het boek Bewijs Genoeg. Heb het artikel niet zelf geschreven en het boek niet zelf gelezen dus kan vragen hierover niet beantwoorden.

Citaat:
Waarschijnlijk heeft iedereen zich wel eens afgevraagd of de bijbel niet zomaar een sprookjesboek is. Een sprookjesboek dat werd verzonnen door één of andere mafkees die een grap wilde maken. Wanneer je daar over nadenkt komt ook de vraag in je op of Jezus wel echt bestaan heeft en of hij wel echt God was. Deze vragen kunnen je ook gesteld worden wanneer je anderen over Jezus verteld. Daarom wil ik proberen deze vragen te beantwoorden zodat je er zelf van overtuigd word dat de bijbel geen sprookjesboek is, maar ook anderen daarvan kunt vertellen.
Bij een rechtszaak zijn er altijd getuigen aanwezig, deze getuigen maken de zaak betrouwbaarder. Wanneer er meerdere getuigen zijn die onafhankelijk van elkaar hetzelfde verhaal vertellen maakt dat de zaak nog duidelijker. De evangeliën kunnen we beschouwen als getuigenbewijzen, maar zijn ze ook betrouwbaar?
We kunnen vaststellen dat er ongeveer 30 jaar tussen het schrijven van de evangeliën en de dood van Jezus zit, legendevorming begint meestal ongeveer 500 jaar na de dood van een persoon. Een gat van 30 jaar is dus eigenlijk helemaal niks, in die 30 jaar na de dood van Jezus kon er nog geen sprake van legendevorming zijn.
De discipelen wilde het verhaal zo goed mogelijk navertellen (Lucas 1: 1-4), ze maakte het dus niet mooier dan het al was maar baseerde het op wat ze hadden gezien en meegemaakt. Tussen de evangeliën zit teveel verschil om aan te tonen dat er vooraf geen overleg is geweest, maar tegelijk is er voldoende overeenkomst om te laten zien dat ze allemaal onafhankelijke vertellers van hetzelfde grote verhaal waren. Bovendien, de eerste gemeente zou geen voet aan de grond hebben gekregen wanneer ze feiten over Jezus had verkondigd die haar tijdgenoten als overdreven of onjuist hadden kunnen ontmaskeren.
Vroeger was er nog geen kopieerapparaat, dit betekend dat alle boeken vroeger werden overgeschreven waardoor er makkelijk fouten in konden sluipen. Van het nieuwe testament zijn er meer dan 5000 manuscripten gevonden waarvan de inhoud voor 99.5% met elkaar overeenkomt. Over belangrijke christelijke leerstellingen bestaat er dus geen twijfel. Van het boek llias van Homerus zijn 650 manuscripten gevonden, dit zijn na de bijbel de meest gevonden manuscripten van een boek. De bijbel is dus het meest betrouwbare historische document dat bewaard is gebleven. Aan deze feiten kun je zien dat de bijbel een betrouwbaar boek is met betrouwbare getuigenbewijzen.

Verder bewijzen naast de bijbel ook andere boeken het bestaan van Jezus. Uit deze niet christelijke bronnen kunnen we het volgende vaststellen: Jezus was een Joods leraar, mensen geloofden dat Hij boze geesten uitdreef, sommige mensen geloofden zelfs dat hij de Messias was, Hij werd afgewezen door de Joodse leiders, werd onder Pontius Pilatus gekruisigd en ondanks dit waren er nog veel mensen die geloofde dat Jezus de Messias was en mensen uit alle rangen en standen van de samenleving aanbaden Jezus als hun Messias.
Ook de archeologie heeft de geloofwaardigheid van het nieuwe testament vergroot. Het is namelijk zo dat geen enkele archeologische ontdekking ooit een Bijbelse verwijzing heeft tegengesproken. De archeologie heeft bewezen dat Lucas, die ongeveer een kwart van het nieuwe testament geschreven heeft, een bijzonder nauwkeurig geschiedschrijver was. Als hij al zo ontzettend nauwkeurig was met allerlei details, hoeveel nauwkeuriger zou hij dan wel niet zijn met berichtgeving over echt belangrijke zaken zoals de opstanding van Jezus? Er zijn dus naast de bijbel nog meer bewijzen dat de bijbel echt waar en betrouwbaar is.

Maar nu komen we op de laatste vraag: Is Jezus wel echt God? Voldeed Hij aan de kenmerken van God? Is Hij wel echt opgestaan uit het graf?
Jezus zag zichzelf als de zoon van God, en Hij was niet gek toen Hij dat beweerde. Hij vertoonde geen misplaatste emoties, had contact met de werkelijkheid en was zelfs briljant. Niets wijst er op dat Hij aan een geestesziekte leed. Bovendien beweerde Jezus niet zomaar Gods Zoon te zijn, hij onderbouwde dit onder andere met allerlei wonderen van genezing, macht over de natuur en met een goddelijk inzicht in de mensen. Jezus bezat elk kenmerk van goddelijkheid waaronder alwetendheid, alomtegenwoordigheid, almacht, eeuwigheid en onveranderlijkheid. Jezus komt ook precies overeen met de Messias die beloofd was in het oude testament door de profeten, Jezus alleen past precies in het plaatje wat geschetst werd door de profeten in het oude testament.
Door een analyse van de medische en historische gegevens van de kruisdood van Jezus werd geconcludeerd dat Jezus de marteling en de kruisiging niet overleefd kan hebben. Zijn beulen wisten ook dat wanneer ze één van hun slachtoffers levend van het kruis zou afkomen ze zelf het leven zouden verliezen. Jezus is dus echt gestorven aan het kruis.
Jezus’ lichaam is ook echt verdwenen uit het graf, we kunnen dit lezen in de evangeliën, maar ook het feit dat de zowel de Romeinse overheid als de Joodse sceptici nooit hebben beweerd dat Jezus’ lichaam nog wel in het graf lag ondersteunt de opstanding van Jezus.
Na Zijn opstanding is Jezus nog een aantal keer verschenen aan mensen (lees maar eens de oeroude geloofsbelijdenis in 1 Korintiërs 1:15) die dat ook gelijk hebben verteld en niet voor zichzelf hebben gehouden. De discipelen verkeerden in de unieke positie dat ze wisten of Jezus écht was opgestaan en ze hebben dit tot hun dood toe volgehouden. Ze zijn er zelfs voor gestorven en niemand sterft bereidwillig voor een leugen.

Al met al zijn er veel bewijzen dat de bijbel klopt, dat Jezus echt God was en ook echt is gestorven én is opgestaan uit de dood. Deze bewijzen kunnen niemand tot geloof brengen, dat kan God alleen. Maar misschien zijn deze bewijzen een stapje in de goede richting, of zetten ze mensen aan het denken. Uiteindelijk is het God die mensen de stap laat nemen of laat nadenken, maar jij kan daarin een hulpmiddel zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:23

Vanitymay, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zeker niet iemand die de bijbel letterlijk interpreteert; Ik probeer ook alles in de juiste context/tijdsgeest te plaatsen. En imo vind je dan net het juiste evenwicht. Ik wil niet te strak gefocussed zijn op "wat de bijbel zegt". En ik wil ook niet alles verwerpen "omdat het toch maar een sprookjesboek is". Naar mijn idee zijn dat twee visies die ervoor zorgen dat iemand sneller zal veroordelen en dat is wat ik net niet wil en waar ik eigenlijk ook niet echt goed tegen kan. Maar dan wordt het natuurlijk moeilijk om de mensen zelf niet te veroordelen die imo zo een enorm enge visie hebben van het christelijk geloof Knipoog