Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:Nogmaals dit is heel zwart wit hoormaargoed ik wilde alleen even aangeven dat het dus NIET normaal is dat je in de baas zn tijd prive dingen doet
KiWiKo schreef:maikeltje schreef:
En weet je personeel dat ook?
Iemands mail is privé ook al is het op het werk. Ik lees niemands mail, dat vind ik a-sociaal en respectloos.
Zou mijn cheffin vragen of ze mijn mail mocht inzien dan mag ze haar gang gaan, maar ik zou me er niet lekker onder voelen. Ik werk hard en vind dat ik ook vertrouwen en respect verdien en als ik constant gecontroleerd zou worden dan zou ik me op een kleuterschool wanen en snel vertrekken bij dat bedrijf. Ik vind het gewoon not-done. En als je als chef zijnde vindt dat je daar "recht" op hebt en van dat "recht"veelvuldig gebruik/misbruik van maakt (zoals de waard is vertrouwt ie z'n gasten) dan krijg ik het idee dat de betreffende "chef" een of ander misplaatst superioriteitsgevoel over zich heeft. Lijkt me verschrikkelijk als je meent de mail van je werknemers te moeten controleren om zo erachter te moeten komen of er iets speelt en wat er dan speelt. Als je dat niet via de normale weg kunt vernemen dan zit er iets scheef in mijn ogen.
Nee dus, ik lees niet de mail van iemand anders
mischien moet ik iets verduidelijkenwij hebben 6 werkstations, en ik zit dus ook wel eens achter een andere PC te werken.......... net zoals mijn meiden ook wel eens achter mijn pc werken.
Als er iemand een dag vrij is wordt de email gecheked, OOK de mijne![]()
Wij hebben een hele open cultuur op kantoor, het kan allemaal wel en is ook geen probleem
Waar ik me slechts over verbaas is hoe mensen het maar normaal vinden en zelfs vinden dat het moet mogen dat je in de baas zn tijd prive dingen doet......... want dat is in mijn ogen niet normaalEen baas koopt jouw tijd
![]()
Dus ja ik check regelmatig de emails van mijn kantoorpersoneel........... en oooops ze checken ook de mijne. Ik ben vandaag wat later op kantoor, het eerste dat ze doen als alles opgestart is, is mijn emails checken.....en doorbellen wat belangrijk is
Shadow0 schreef:KiWiKo schreef:Nogmaals dit is heel zwart wit hoormaargoed ik wilde alleen even aangeven dat het dus NIET normaal is dat je in de baas zn tijd prive dingen doet
Dat hangt er helemaal vanaf hoe je dat afspreekt, toch? Mijn werkgever heeft destijds uitdrukkelijk gezegd dat het wel toegestaan is - in redelijkheid uiteraard, maar niet gewoon simpel niet toegestaan. Dat was een bedrijfje waar over het algemeen heel soepel met de dingen werd omgegaan, alle kanten op.

Charaz schreef:@Kiwiko, ik vind het logisch dat jij als baas de email van je personeel leest, maar mag dit wettelijk gezien ook? Ik dacht nl. eens gehoord te hebben van niet.
Heel simpel gesteld: een werkgever krijgt ongeveer wat 'ie verwacht. Als de werkgever bereid is soepel te zijn, ik zeker ook. Maar een werkgever die alles precies exact wil hebben kan het krijgen - daar zou ik bv ook geen minuut moeite buiten werktijd in steken, en geen overtreden arboregel ongenoteerd laten. Als alles hard en precies moet, dan kan dat maar dan beide kanten op. Als werkgever heb je namelijk niet alleen maar rechten, maar ook heel veel plichten. En als je erg op je rechten gaat staan, dien je al die plichten ook heel goed na te komen vind ik. Nouks schreef:Gwen schreef:Even tussen haakjes, ik ben thuis voor het geval iemand denkt dat ik nu Bokt in de baas z'n tijd onveilig zit te maken.
Maar je werkt meer dan fulltime en het is tussen 9 en 5 op een doordeweekse dag, ben je niet aan het thuiswerken en dus alsnog aan het Bokken in de Baas z'n tijd?
. Ik heb zowel griep als voorhoofdsholteontsteking (gelukkig ben ik hier niet hoorbaar, maar ik heb een paar dagen nauwelijks een stem gehad, en nee, bepaald een zwoel stemgeluid is het niet wat ik produceer(de)
). Heb al zoveel in bed gelegen de afgelopen tijd dat ik er helemaal gaar van ben, dus kom ik hier af en toe wat vervelen en dan ga ik maar weer eens wat bankhangen.
. Het was daar helemaal geen probleem als je eens iets privé moest regelen en vice versa was het geen probleem voor ons om eens wat extra's voor de baas te doen.
. Shadow0 schreef:En ik ben dan bereid heel coulant terug te zijnHeel simpel gesteld: een werkgever krijgt ongeveer wat 'ie verwacht. Als de werkgever bereid is soepel te zijn, ik zeker ook. Maar een werkgever die alles precies exact wil hebben kan het krijgen - daar zou ik bv ook geen minuut moeite buiten werktijd in steken, en geen overtreden arboregel ongenoteerd laten. Als alles hard en precies moet, dan kan dat maar dan beide kanten op. Als werkgever heb je namelijk niet alleen maar rechten, maar ook heel veel plichten. En als je erg op je rechten gaat staan, dien je al die plichten ook heel goed na te komen vind ik.
(Nogmaals: dat is ook hoe ik mijzelf zou gedragen. Ik ken ook de rechten en plichten als werknemer. In zo'n bedrijf zou ik mij exact aan mijn plichten houden en al mijn rechten uitbuiten. En in dat opzicht: je hebt als werkgever zeker niet zomaar het recht om de tijd van de werknemer vrijelijk op te eisen - wat dat betreft is het kopen van 'diensten en productiviteit' veel meer reeel dan het kopen van 'tijd'. Je mag bv iemand die is aangenomen als administratieve kracht niet dwingen in plaats van de administratie de wc's schoon te maken - dat hoort niet tot de taken dus hoeft de werknemer ook niet te doen.)
Maar dat is niet de manier waarop ik wil werken, dus ik zou dan zeker proberen een andere plek te vinden. Veel liever doe ik de dingen in redelijkheid met wat soepelheid beide kanten op, met een menselijke maat en niet alleen maar de juridische regels als uitgangspunt.
absoluut
KiWiKo schreef:Maar zoals ik al zei schrok ik nogal van het feit dat mensen het maar zo vanzelfsprekend vinden dat het allemaal maar kan en mag........... want dat IS het natuurlijk niet
. Maar ok, ik denk wel dat je het goed bedoeld... In de werktijd moet er gewerkt worden en moet er productief omgegaan worden met de tijd van 'de werkgever'. Helemaal mee eens. Maar ik ben ook van mening dat je je personeel niet te streng moet opvolgen want dan creëer je een negatieve werkstijl waarbij het personeel je zelfs kan gaan tegen werken. Maar dat doe je volgens mij niet. Je legt het alleen wat extreem uit om je standpunt over werktijd duidelijk te brengen.
. Gwen schreef:Ook bij ons kijken we wel eens in elkaars mailbox, zeker als iemand ziek is, het werk moet tenslotte wel doorgaan. Maar dan haal je er uit wat op jouw werk van toepassing is en de rest negeer je, heel simpel.
Dit omdat werknemers ook vaak iets langer werken of in hun privétijd dingen voor hun werk uitzoeken/regelen e.d.
Je e-mail is immers een privé-aangelegenheid.
( of net waar je een e-mail adres hebt ).
sunshine schreef:Als je niet wil dat je baas je privemailtjes leest, moet je ze maar via hotmail sturen( of net waar je een e-mail adres hebt ).
- mijn mails ook gelezen konden worden. Niet dat het mij uitmaakte verder, maar Hotmail is dus echt geen veiligheid daarvoor ofzo

jesse_rulez schreef:Helemaal mee eens.
De nationale ombudsman heeft vorig jaar bepaald dat een werkgever de e-mail van een zieke werknemer mag controleren om te kijken of er bijvoorbeeld deadlines zijn of andere dingen dienen te gebeuren die niet kunnen wachten totdat de werknemer weer beter is. Maar e-mails die duidelijk privé zijn, mag hij níet lezen.
).
).