Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:30

Blondie_ schreef:
Ik geloof niet zo dat een foetus tot 3 maanden al gaat schoppen enzo Knipoog

Nee dattie geboren zou worden daar issie blij mee.
wat heb je zon kind anno 2009 nog te bieden??

Das een hele andere discussie Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:34

Voor de mensen die zeggen dat ze het laten adopteren: vinden jullie niet dat dat een ander opzadelen met jouw fouten is? Dat is (in mijn ogen) een kind het recht ontemen om zijn of haar echte ouders te kennen. Dat is verwachten dat iemand anders wel op jouw kind zit te wachten als jij dat niet doet. Maar dat is ook voor kinderen die opgroeien in een situatie die ECHT slecht is (denk aan 3de wereld landen) een gemiste kans... Die kinderen hebben het veel harder nodig om in een liefdevol en warm huis te komen, waar er eten is en goede voorzieningen, dan het kind van een 15 jarige die wel sex wil maar niet de verantwoordelijkheid.

Als mijn (denkbeeldige) kind thuis zou komen en me zou vertellen dat ze zwanger is, dan zou ik toch echt eens opzoek gaan naar het nummer van de abortuskliniek, al was het maar om haar flink te laten informeren. Wil ze het houden, dan zou ze (als het mogenlijk is) een eigen appartementje in huis krijgen, waar haar vriend ook fijn mag komen wonen. Maar dan doet ze het wel zelf, ik ben GEEN oppasoma, ik ben geen kinderdagverblijf en ik ben geen bank. Jij kiest voor die optie, en ik vind niet dat je familie daar de verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen. Als je oud genoeg bent om seks te hebben, dan ben je ook oud genoeg om de gevolgen daarvan te dragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:35

Maar dan nog: een 15 jarige kan ook prima s nachts uit bed om kind te voeden of de luier te verschonen, of na school de zorg weer op zich nemen.
Als je op 15 jarige leeftijd al fanatiek bezig houdt met 'volwassen' zaken zoals seks moet je ook de keerzijde ervan ervaren.
Maar daarmee zeg ik niet dat elke tienermoeder maar de boel moet laten weghalen Knipoog Maar wel moet overwegen: kan ik die verantwoording aan of zal ik het toch maar afschepen op mijn ouders. Belangrijk is dat ouders ook zeggen: jouw kind, jouw opvoeding! Want uiteindelijk ga je toch een keer uit huis mét je kind en dan kom je van de koude kermis thuis als je amper zelf verantwoordelijk was voor je eigen kind. Thuis kun je in de veiligheid van je ouders veel leren over de zorg van je kind. Als grootouders echter alles uit handen nemen onder het mom van: het is zelf nog maar een kind, vind ik dat altijd een gemiste kans en onderschatten van het vermogen van hun kind.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:35

Adil18 schreef:
_Tivoli_ schreef:
@Adil18

Goed,dat is duidelijk Lachen
Maar het is wel een vraag die veel mensen stellen,en bezighoud.
Daarom wilde ik er ook op reageren.

Ik heb nooit gedacht; was ik er maar later aan begonnen (ookal ben ik pas 21).
Nu moet ik ook zeggen dat ik al drie jaar samenwoonde en dat we al nadachten over een kindje. (en met dat we het dachten was ik opeens zwanger Haha! )

Ik had er wel wat harder over nagedacht als ik thuis woonde,mijn vriend me verlaten had en dat soort dingen.
Dan zou ik het gevoel hebben dat het kind niet genoeg van het goede meekrijgt.

Wat dat aangaat ben ik heel erg traditioneel: onze dochter groeit op in ons gezin,en vader en moeder die van elkaar houden,dat vind ik heel erg belangrijk!
(En hiermee bedoel ik niet dat alleenstaande ouders geen pluim verdienen.)

Jij verdient van mij wel een pluim! Je hebt goed over alles nagedacht en ik denk dat helemaal niemand in jouw situatie je op jouw leeftijd afrekend. Je hebt een (ergens) weloverwogen keuze gemaakt en jij kunt een kindje alles bieden wat het moet krijgen. Helemaal super!

Dankjewel,dat vind ik erg aardig van je Lachen

Toch zijn er wel degelijk mensen die me er op veroordelen,gelukkig weet ik wel beter Knipoog
Mensen in de stad wijzen je na,of praten over me terwijl ik er naast sta.
Heb regelmatig de vraag gehad of ik met zijn zusje aan het wandelen was,of een oppaskind.
Die gehele vriendengroep van mijn vriend heeft hem laten vallen,omdat ze het raar vinden dat hij is toegewijd aan zijn gezin.
Ze vinden het stom dat hij liever een zondag weggaat met zijn dochter naar een pretpark,dan nutteloos biertjes drinken op de bank bij zijn vrienden.
Mensen vinden ons te jong,onbezonnen en ga zo maar verder.

Het enige wat ik kan doen is goed zijn voor onze dochter,en haar laten weten hoe trots ik ben.

En mijn moeder roept altijd: als jij straks 40 bent, is je dochter uit huis en heb je nog een heel leven voor je Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:38

Eigenlijk zijn mensen je altijd aan het veroordelen, want het is nooit goed. Mensen moeten toch wat te zeuren hebben Tong uitsteken
Mijn moeder was 41 toen ze mij kreeg (nee niet gepland en het was onmogelijk volgens de gyneacoloog om nog zwanger te worden... niet dus Nagelbijten / Gniffelen ) en dat was ook weer niet goed, mijn zus was 29, was ook niet goed: want ze zat midden in haar carriere en ze had zo ver kunnen komen.

Ach wij nederlanders hebben er een hobby van gemaakt Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:40

In hoeverre is het voor een jong lichaam gezond om een kind te krijgen? Dan denk ik echt aan een 13-14 jarige. Heb je dan later nog kans op allerlei ongemakken?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:42

Welshcobfan schreef:
In hoeverre is het voor een jong lichaam gezond om een kind te krijgen? Dan denk ik echt aan een 13-14 jarige. Heb je dan later nog kans op allerlei ongemakken?

Voor een 13-14 jarige is het natuurlijk niet echt gezon om een kind te krijgen omdat ze dan zelf nog volop in de groei is. Maar vanaf een jaar of 17 kan het lichamelijk gezien makkelijk, beter dan een 36+ er.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:43

Dat vraag ik me ook af Welshcobfan.. Maar dan daarbij "vroeger" kregen jonge kinderen ook gewoon kinderen.. Denk aan het uithuwelijken zodra de eerste menstruatie was opgetreden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:44

Maar bij elke bevalling slijt je bekkenbodem iets uit, dus kan mij wel voorstellen dat als dat allemaal nog in groei is dat je er dan later nog meer last van hebt.
Maar ik weet het echt niet Nagelbijten / Gniffelen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:45

Welshcobfan schreef:

Het ene meisje van 13 heeft een op het oog volgroeit lichaam,
het ander ziet er nog uit als een kind van 10.
Volgens mij verschilt het heel hard.

Wel denk ik dat op echt jonge leeftijd het bekken wel eens te smal kan zijn (kans op kijzersnede)
Verder past een baby zich vaak aan ,aan de ruimte die er is,evenals de voeding die binnenkomt.
Dus als de dertienjarige goed eet en gezond is,denk ik dat het wel zou kunnen.
Wat voor ongemaken een dertienjarige er zélf aan overhoud weet ik niet,hooguit veel striae,slappe borsten en misschien bekkeninstabiliteit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:46

Ik heb ook echt geen flauw idee hoeveel schade een bevalling teweeg kan brengen bij een kind van 13/14 jaar.. Maar het zal niet veel goeds zijn..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:48

In principe is je lichaam zodra je begint te menstrueren klaar om zwanger te worden, en dus ook om te bevallen... Zo is het door de natuur ontworpen...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:50

het feit " als je oud genoeg bent voor seks , dan ben je oud genoeg om voor een kind te zorgen "

als je oud genoeg bent om te denken , ben je dan ook oud genoeg om te beslissen of je een amputatie wilt .
Als je oud genoeg bent om te spelen , ben je dan oud genoeg om een ziekte op te lopen en de gevogen er van te dragen voor de rest van je leven

Dit zijn net zo'n belachelijke vaststellingen . Het klopt helemaal niet , het heeft helemaal geen verband met elkaar.
Sommigen zijn écht té geindoctrineerd dan een hoopje celletjes in je lichaam weet dat " je het vermoord" , dat het een ongelukje was.
Zo iets kan nog niet denken voor 7 maand tijd ofzo !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:50

Maar als je kijkt naar de bouw van een jong kind en een vrouw dat erg smal en klein gebouwt is, zit daar denk ik ook weinig verschil in.
Natuurlijk de bouw van de vrouw is volgroeid en van de kind niet maar het is beiden dan erg smal en kwetsbaar.
Ik denk dat het deels van leeftijd afhangt. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kind later zegt dat ze op haar 12 zwanger is maar tegelijkertijd hangt het ook af van hoe de kind is en de ouders van het kind.
Vanaf een jaar of 15 zou ik het als ouder zijnde kunnen verdragen als je het zo kan noemen. Daarvoor vind ik het te jong.
Een hele goede begeleiding is nodig voor kinderen die een kind krijgen, de soort begeleiding hangt imo erg af van de leeftijd en karakter van het kind.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:52

Ik vind deze discussie toch zo jammer he,,
Weetje als je zelf geen kind heb, dan kun je eigenlijk niet eens mee praten.. want je DENKT dat je weet hoe het is maar weetje,,
Het is niets als zoals jij het je voorstelt.. Een kind dragen, baren opvoeden grootbrengen.. Je kunt NOOIT weten hoe dat is als je dat niet zelf heb ervaren....

_Bonte_

Vjestagirl schreef:
In principe is je lichaam zodra je begint te menstrueren klaar om zwanger te worden, en dus ook om te bevallen... Zo is het door de natuur ontworpen...

Jongste kindmoeder ter wereld ook? 4 jaar = zwanger , op haar 5 jaar beviel ze .
Gezond hoor Vork

Alexx

Als ik 14 was geweest en ik was zwanger dan had ik het niet gehouden, ik was zelf nog maar een guppekop. Ik was er toen echt te jong voor.
Als ik in deze omstandigheden nu zwanger zou worden zou ik het kind zeker houden. Het zou wat moeilijker worden, maar ik zou ook gewoon gaan studeren.
Ik heb nu een lieve vriend en we wonen helemaal niet samen ofzo maar hebben het leuk en zijn gelukkig. Als het een slippertje was geweest had ik het kind niet gehouden maar geaborteert.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:53

_Bonte_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Jongste kindmoeder ter wereld ook? 4 jaar = zwanger , op haar 5 jaar beviel ze .
Gezond hoor Vork

Foutje van de natuur... Maar heel duidelijk een uitzonderingssituatie.

Urbanus

Vjestagirl schreef:
Voor de mensen die zeggen dat ze het laten adopteren: vinden jullie niet dat dat een ander opzadelen met jouw fouten is? Dat is (in mijn ogen) een kind het recht ontemen om zijn of haar echte ouders te kennen. Dat is verwachten dat iemand anders wel op jouw kind zit te wachten als jij dat niet doet. Maar dat is ook voor kinderen die opgroeien in een situatie die ECHT slecht is (denk aan 3de wereld landen) een gemiste kans... Die kinderen hebben het veel harder nodig om in een liefdevol en warm huis te komen, waar er eten is en goede voorzieningen, dan het kind van een 15 jarige die wel sex wil maar niet de verantwoordelijkheid.

Als mijn (denkbeeldige) kind thuis zou komen en me zou vertellen dat ze zwanger is, dan zou ik toch echt eens opzoek gaan naar het nummer van de abortuskliniek, al was het maar om haar flink te laten informeren. Wil ze het houden, dan zou ze (als het mogenlijk is) een eigen appartementje in huis krijgen, waar haar vriend ook fijn mag komen wonen. Maar dan doet ze het wel zelf, ik ben GEEN oppasoma, ik ben geen kinderdagverblijf en ik ben geen bank. Jij kiest voor die optie, en ik vind niet dat je familie daar de verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen. Als je oud genoeg bent om seks te hebben, dan ben je ook oud genoeg om de gevolgen daarvan te dragen.

Ik zou eerder voor adoptie dan abortus kiezen, dus ik reageer even. Ik zou nooit een anonieme adoptie willen, dwz dat 'mijn' kind mij later gewoon kan opzoeken, en vragen stellen. En ja, ik 'verwacht' ook dat er mensen zijn die op mijn kindje zitten te wachten, er is een nijpend tekort aan adoptiekinderen, helemaal vanuit Nederland, maar ook uit andere landen. En welk kind heeft een warm en liefdevol tehuis meer nodig? Ik denk dat dat een relatieve vraag is. Ieder kind heeft het even hard nodig, of het uit Afrika komt of uit Nederland. Ik heb op verscheidene (ZMOK) basisscholen stage gelopen, waar zowel volwassene als tienerouders hun kinderen hadden, en kinderen gezien slecht af waren bij beide ouders.

En wat is er mis met het fenomeen oppasoma? Mijn schoonmoeder past elke woensdag op mijn neefje, en ik vind het wel een fijn idee dat mijn ouders (en schoonouders) ook kunnen oppassen. Natuurlijk draag ik zelf de verantwoordelijkheid, maar ik vind dat een familie het samen doet.

En dan wil ik ook nog even benadrukken, dat een ongepland kind nu meer dan welkom is. Alleen niet dat ik 14 was. Maar toen was ik nog niet eens met jongens bezig, dus dat kwam goed uit

Elma_

Dat roep je nu.. en wacht maar tot t puntje bij paaltje komt Lachen
maar goed ik verwacht uberhaupt niet dat ik ook maar tussen dit gekakel kom Huilen van het lachen

_Bonte_

Elma_ schreef:
Weetje als je zelf geen kind heb, dan kun je eigenlijk niet eens mee praten.. want je DENKT dat je weet hoe het is maar weetje,,
Het is niets als zoals jij het je voorstelt.. Een kind dragen, baren opvoeden grootbrengen.. Je kunt NOOIT weten hoe dat is als je dat niet zelf heb ervaren....

je kiest er toch voor om het kind niet te dragen , op te voeden , grootbrengen. ?
Ik wil ook ooit een kinderwens , maar niet wanneer ik zelf nog kind ben.

Ik ga toch ook geen universiteit doen als ik nog aan de basischool zit ?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:54

Vjestagirl schreef:

Er zijn heeel veel mesnen die dolgraag kinderen willen maar ze niet kunnen krijgen. De maak je heel gelukkig met een baby dus zo zie ik dat niet.. Maar ook voor het kind is dat weer moeilijk op latere leefttijd, het is niet natuurlijk om gevoed en opgevoed te worden door andere mensen..

Vjestagirl schreef:

Dat zeg je nu, maar je eigen kind kan je op je hoofd scheiten en dan pik je dat nog (bij wijs van spreken he..)

Het is heel gemakkelijk te praten vanuit een WAT ALS situatie.. vind het een beetje kort door de bocht en zou graag willen weten hoe je reageert als het je echt 'overkomt'.

FuegoJoy

Hier ook een tienermoeder , inmiddels ben ik bijna 34 maar 17 lentes jong toen mijn prachtige dochter werd geboren, het was niet altijd makkelijk ... we hebben veel stormen samen moeten doorstaan , maar nu toch alweer jaren samen heerlijk een huisje , de paarden en natuurlijk veel moeder / dochter lol.

Ik heb ook alle vooroordelen gehoord, over me heen gekregen, dat mijn dochter een donkere vader heeft maakte het niet makkelijker want schijnbaar vinden mensen dat ze het zich mogen permiteren om nare opmerkingen over die " surinaamse" vader te mogen maken.

Inderdaad de situatie was niet ideaal, ik was veelste jong en een behoorlijk feestbeest, maar mijn meissie heeft vanaf dag een op de eerste plek gestaan, en achteraf zal ik nooit zeggen had ik toen maar anders besloten. Het was niet makkelijk , de eenzaamheid, weekenden alleen terwijl kind allang op bed ligt maar het had ook zo zijn voordelen.

Het dwong me tot een stabiel leven, opstaan, aankleden en er iets van maken.. Ik zeg dan ook altijd , zij is mijn engeltje .. ik weet niet wat er van me terecht was gekomen als zij niet in mijn leven was geweest.
Daarnaast geniet ik elke dag van haar groter worden, een jonge vrouw met heel veel plannen en ambitie.

Zij zegt, ik wil niet zo jong kinderen , ik heb respect voor hoe je het gedaan hebt maar doe het je niet na.
De meiden in haar klas vinden het raar dat ze voor abortus zou kiezen, ze zegt " je weet niet , overziet niet wat voor consequenties een kind krijgen heeft als je nog tiener bent"

Mijn mening is dat iedereen zijn of haar redenen heeft om wel of niet te kiezen om een kindje te houden in je tienerjaren. Ieder zijn ding , leef en laat leven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

_Bonte_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Gezond hoor Vork

Mag ik vragen waar dit meisje vandaar kwam? Op 4 jarige leeftijd kan toch nog geen enkele kind ongesteld worden...
Ik heb gehoord van een 9-jarig meisje dat bevallen is van een gezond kindje, maar dat was het jongst dat ik heb gehoord.

Vjestagirl

Elma_ schreef:

Dus wat jij zegt, is dat we het allemaal maar moeten laten komen, zodat we achteraf weten of we het wel hadden gewilt of niet?

Natuurlijk heeft iedereen een mening erover, en op basis van die mening beslis je wat je doet. Het is erg makkelijk om het allemaal maar over je heen te laten komen, maar je zult toch ook beslissingen moeten maken in je leven.