Bidden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: Bidden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:13

Zelf ben ik gelovig,
en heb meerdere keren met problemen gebeden
en steeds kwam er een goede oplossing Lachen
Dus voor mij is dat meer dan genoeg bewijs..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:45

Fiffill schreef:
Oke, dan zitten we waarschijnlijk wel op één lijn ja. Ja
Maar ik denk dat met het geloof zelf mensen uit je omgeving ook wel een invloed hebben; als je ouders bijv. gelovig zijn.

Tot op zekere hoogte is dat waar. Toch denken veel mensen dat je christelijk opgevoed moet zijn omchristen te kunnen zijn. Ik ben een levend voorbeeld van dat dat niet waar is, en zo kan ik er nog wel legio noemen. Ik ben wat dat betreft echt geen uitzondering. In andere landen waar het christendom verboden is, bloeit het onderhuids heel erg - daar worden heel veel mensen christen, terwijl je ervoor vermoord wordt als men erachter komt. Ik zie bij het doorlezen dat jullie het daar nog over gehad hebben, vandaar ook even deze nuancering Knipoog

Elessar schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat kan ik je wel uitleggen - al is het inderdaad een lang en ingewikkeld verhaal Knipoog

We zondigen nog steeds, ieder mens doet dat, want we hebben een vrije wil gekregen en we mogen dus zelf bepalen wat we doen. Dat betekent automatisch dat we verkeerde keuzes gaan maken - maar daar groeien we van. Alleen groeide er ook een kloof tussen God en ons, omdat we hem ermee pijn doen dat we dingen zo fout doen.

Maar wie bepaald wat een foute keuze is, wie bepaald dat wij als mensen zondigen? Als het slecht afloopt, is het 'automatisch' de verkeerde keuze geweest, of visa versa? Door fouten te maken ontwikkel je je eigen 'ik'. Je komt jezelf tegen, wordt (misschien) geconfronteerd, maar iig; je leert er wel van. 'That what doesn't kill you, makes you stronger' idee.

Tja, ik denk dat het uitgangspunt is dat je vanuit liefde voor de ander handelt. Dat is ook wat de bijbel aanreikt: Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf. Maar het is ook gewoon logica: als je altijd alles zou doen en vooral zou beredeneren uit pure liefde voor de ander, dan zou je feitelijk niets fout kunnen doen.

jesito schreef:
Veirl schreef:
Tsja... Anders hadden we geen vrije wil gehad. Bij God draait alles om liefde en als Hij had gezegd "jullie houden van Me", dan was het geen liefde geweest.

Dat is nou altijd het geval er wordt altijd 1 of ander raar argument geroepen en dit is er weer zo een.
Die zogenaamde god wil toch ook het beste voor ons, het spijt me bij mij heeft ie gefaalt.

Waarom is dat een raar argument? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:14

wake_up schreef:
Zelf ben ik gelovig,
en heb meerdere keren met problemen gebeden
en steeds kwam er een goede oplossing Lachen
Dus voor mij is dat meer dan genoeg bewijs..

Idd,

maar ik kan wél begrijpen dat het voor veel mensen 'onzin' is en dat ze denken van 'het zal wel'
want zo dacht ik zelf zon twee jaar geleden ook Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 13:20

Ik vind het absoluut geen onzin, ben juist heel benieuwd naar de ervaringen van gelovigen.
Wat ik begreep van sommige strenge gereformeerde was dat ze zondags niet mochten douchen.
Een tv en pc is daar toch helaal uit den boze???
Maar dan denk ik toch (had een collega die zo streng was) dat ze effe naar de buren ofzo gaan om toch ook de volgende dag over de voetbal uitslagen mee te kunnen praten.
waarom dat strenge....wat is daar de bedoeling van??

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:19

vanmorgen in de kerk ging de preek ook over bidden, dat we eigenlijk soms het idee hebben dat we bidden naar een 'dichte' hemel, maar we moeten niet opgeven, want God heeft beloofd dat hij terug komt op aarde en voor vrede zal zorgen. We moeten blijven hopen en wachten, totdat Hij terug komt..
Onassa: Er zijn inderdaad geloven waarbij tv's uit den boze zijn, waarom? veel van dat soort dingen zijn er in mijn ogen gewoon bij verzonnen, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn dat ze verkeerde dingen op tv zullen zien, bijvoorbeeld vloeken oid. En als ze geen tv hebben is er ook geen verleiding... Ik vind persoonlijk dat je gewoon voor jezelf zo sterk moet zijn om het weg te kunnen zappen als je dat niet wilt zien...

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:32

Ik geloof ook. Ik ben Christelijk opgevoed, en ik heb altijd geleerd om te bidden als ik problemen heb.
Ik geloof er niet in dat God die problemen voor me wegneemt, alleen maar omdat ik bid. Maar ik geloof wel dat Hij me steunt, en me de kracht geeft om die problemen zelf te overwinnen. Iig geeft het bidden zelf me steun, het idee dat ik er niet alleen voorsta.

Ik vind het zelf nogal onzinnig dat er voor de zondag verboden zouden moeten zijn. Waarom zou je op de zondag dingen niet mogen, die op andere dagen wel mogen? Als het je op zondag niet naar een film op tv mag kijken omdat het niet goed is, waarom zou je dat dan op andere dagen wel mogen? Geloven is iets, wat je niet alleen op zondag doet.
Volgens de bijbvel is de wereld in 6 dagen geschapen, en was de zevende dag een rustdag. Ok, ik kan me voorstellen dat mensen om die reden de zondag zien als de beste dag om aan het geloof te besteden. Je mag niet werken, die dag. Helaas gaat dat voor velen niet op, er zijn er zat die wel moeten werken op zondag. Om te beginnen bij de domine en de pastor. En wat dacht je van de hulpverleners?
Ik denk dat veel verboden idd uit angst zijn ontstaan. Bang voor de toorn van God, voor de vreselijke straffen als je je niet houd aan dat wat de paus zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:42

Onassa schreef:
Ik vind het absoluut geen onzin, ben juist heel benieuwd naar de ervaringen van gelovigen.
Wat ik begreep van sommige strenge gereformeerde was dat ze zondags niet mochten douchen.
Maar dan denk ik toch (had een collega die zo streng was) dat ze effe naar de buren ofzo gaan om toch ook de volgende dag over de voetbal uitslagen mee te kunnen praten.

Ik ken wel mensen die idd niks mogen op zondag,
niet zwemmen, niet computeren, al helemaal niet paardrijden..

Ik mocht vroeger ook 'niks' op zondag. Wel computeren, maar iets kopen.. nee dat kon echt niet (zelfs geen ijsje in de zomer). Voor mij was dat strenge ook een punt om toen echt te denken; 'het zal wel'.. en er niks mee te doen.

En waarom.. Tja de zondag wordt gezien als rustdag, en als je het mij vraagt nemen sommige mensen dit wel heel letterlijk.
Bij ons is dat nu niet meer zo en ik rijd ook wel eens gewoon wedstrijd op zondag.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:52

Onassa schreef:

Je hebt inderdaad echt strenge takken waar dat zo is, maar die worden langzaamaan steeds zeldzamer. Wat je steeds meer ziet is een gematigde gereformeerde 'tak' (hoe noem je dat?) - mensen die wel op zondag naar de kerk gaan en deze dag als een rustdag houden, maar echt niet zonder tv of pc of auto of wat dan ook.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:15

Interessant topic dit. Ik vraag me regelmatig af hoe het nou is om écht in god te geloven. Zou ik best wel eens een dagje mee willen maken! Ik geloof het echter gewoon niet.
Een paar pagina's terug las ik iets over niets doen op zondag: Mogen jullie dan niks doen? Bijvoorbeeld 's zondags een dagje weg ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:38

Zo is het refoforum bijvoorbeeld elke zondag uit de lucht. Nagelbijten / Gniffelen

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:40

Ik geloof wel dat god er is... en mensen die zeggen dat er geen god kan zijn omdat er zo veel elende is in de wereld zijn wel erg kort door de bocht.
In het paradijs hebben adam en eva ervoor gekozen om van de boom te eten die god verboden had.. god heeft hen toen als straf naar de aarde gezet en van hen mensen gemaakt met een eigen wil en eigen keuzes... even heeel simpel gezegd... in genesis staat het hele verhaal. Eigen keuzes wil dus ook zeken keuze voor het kwaad... dit wil niet zeggen dat god dit goedkeurd.

Mijn nichtje is heel erg ziek geweest en moest geopereerd worden (dokters zagen geen andere keuze) en toen is ze naar een gebedsdienst gegaan en daar is voor haar genezing gebeden en net voordat ze geopereerd moest worden heeft ze nog om een scan gevraagd en toen bleek uit die scan dat ze opeens genezen was!!! Dokters konden het niet verklaren! Ik was toen nog best jong dus wat ze precies had weet ik niet meer het heeft in ieder geval wel veel indruk gemaakt.

Voor mensen die zoekende zijn heb ik 2 mooie websites:
http://www.dear-god.net/
http://www.ikzoekgod.nl/

ook zijn er in een aantal kerken diensten voor belangstellenden... die zijn niet zo heel erg zwaar en als je alleen het eens wilt meemaken maar verder niet wilt praten over god enzo dan is dit totaal geen probleem... heel vrijblijvend echt om eens te ontdekken wie god is. is zeker aan te raden!!

Over hoe het is om te geloven... ik heb mn eigen methode... ik doe zondag bijv. wel wedstrijden maar ga geen plaatsen opzoeken waar mensen voor me moeten werken (bijv. winkelen die mensen hebben niet altijd de keuze om niet op zondag te werken) ik denk dat mijn leven niet zo anders is dan die van niet gelovige mensen... ik ga gewoon stappen en doe wedstrijden enzo en heb een leuk leven Lachen alleen vertel ik god over de nare dingen in het leven en over mijn angsten en dank ik god voor de goede dingen (een echte vader in de hemel dus) en zondags ga ik met regelmaat naar de kerk maar dan bij voorkeur naar een avonddienst want na het stappen trek ik de ochtenddienst niet Knipoog t is denk ik wat je er zelf van maakt... de een is strenger erin dan de ander... ik denk altijd dat zolang je op jou eigen manier geloofd en probeerd altijd goed tegenover andere mensen te zijn (dus bijv. niet pesten en wel eens omkijken naar die persoon in moeilijkheden) dat god het goedvindt.

je mag ook altijd ff pb-en

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:48

Mooi omschreven, mkvdiest.
Ja, die zondag is maar net wat je er zelf van maakt. Maar er zit ook een heel stuk opvoeding in. Maar wat mij opvalt, is dat er heel veel mensen zijn die op zondag waanzinnig vroom zijn: 2x per dag naar de kerk, geen autorijden, de hele dag niets doen, en dat soort dingen. Maar de rest van de week lopen ze te vloeken en doen ze helemaal niks met hun geloof.
Ok, die mensen heb je er sowiso tussenzitten, ook mensen die wel gewoon leuke dingen doen op zondag. Maar ik kan het niet uitstaan. op zondag vroom zijn om de rest van de week je volledig van god los te kunnen gedragen. is dat geloven? voor mij dus niet.

Voor mij is het geloof heel belangrijk, maar het overheerst niet mijn leven. Ik doe wat ik wil, probeer er niemand mee te kwetsen en doe geen rare dingen. Ik ga eigenlijk ook niet naar de kerk, ben er al in geen jaren geweest. Zondag is voor mij een dag als de anderen, behalve dan dat ik bijna nooit werk dan.
Maar ik ben wel met het geloof bezig. Ik bid om hulp en kracht, en ik dank voor de mooie dingen om me heen. Soms, als ik me erg depri voel, dan voel ik me erg getroost erdoor. Zo kan ik veel steun vinden uit het verhaal van Josef. de slavernij, de gevangenschap, de wanhoop, en toch het geloof dat hem er doorheen weet te trekken.
Ik vertrouw wel op God, maar ik weet ook dat ik het allemaal zelf moet doen: ik moet zelf iedere keer weer kiezen tussen goed en fout.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:17

imd schreef:
Interessant topic dit. Ik vraag me regelmatig af hoe het nou is om écht in god te geloven. Zou ik best wel eens een dagje mee willen maken! Ik geloof het echter gewoon niet.
Een paar pagina's terug las ik iets over niets doen op zondag: Mogen jullie dan niks doen? Bijvoorbeeld 's zondags een dagje weg ofzo?

Zie mijn vorige post. Ik doe het liever niet op zondag, omdat de hele week al zo druk is en ik op zondag ook echt wel toe ben aan wat rust, maar als het echt niet anders kan, dan heb ik daar op geloofsgronden geen probleem mee.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:41

Op zondag, probeer ik toch een soort rustdag te houden, ga wel gewoon naar het paard/ fietsen en familiebezoek enzo.
Vrijwel iedere zondag naar kerk, probeer de tv zoveel mogelijk uit te laten en bijvoorbeeld een boek te pakken ofzo.

Er zijn altijd wel mensen, die op zondag moeten werken ivm maatschappelijke functies (verpleging, politie, brandweer enzo). Veel is echter vanuit mijn optiek niet nodig, denk aan koopzondagen of uit eten enzo.

God heeft ooit de zondag als rustdag bestemd. Dus geen 7 dagen per week druk zijn, maar 1 dag rust nemen is goed voor de algehele gezondheid van de mens, God wist dat, want hij heeft ons tenslotte gemaakt. Uit diverse onderzoeken, blijkt ook dat mensen niet goed bestand zijn tegen alleen maar werken/ 24 uurs economie.

Off topic
De huidige banner (witchcraft college) vindt ik bijvoorbeeld een typisch voorbeeld van jong kennis maken met verborgen magie. Misschien paranoide, maar wel heel laagdrempelig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:43

Laten er nou bij mij de banners 'Hebreeuws leren' en 'ik zoek God' staan Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:52

Die ikzoekGodbanner is zo vreselijk, was net blij dat ik hem nooit meer zag. Clown

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:53

Dan moet je niet in deze topics komen Bente Haha!
Wat mij betreft ben je overigens meer dan welkom hoor, alleen - hier vind je wel die banner Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:58

Haha, ik vind het een hele interessante discussie verder hoor, maar ik zoek God helemaal niet dus dan hoef ik die banner ook niet te zien eigenlijk. Net als ik geen Jehova's voor mijn deur hoef. Knipoog Maar Google plakt nu eenmaal die banner eronder, ach maakt het uit.

Ik heb zondag trouwens niet als rustdag, iig niet echt. Ik moet soms werken op zondag, en verder zie ik wel wat ik doe. Gewoon normale dingen zoals naar vrienden, paard, winkelen (als de winkels open zijn), huiswerk, computeren, tekenen, enz. Gewoon net zoals op alle andere dagen van de week. Lijkt me heel vervelend om op zondag bijna niks te kunnen als je streng gelovig bent. Nagelbijten / Gniffelen
(Te duidelijk dus, geen God voor mij, ik zie bijna alleen maar minpunten geloof ik Clown ).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:59

Ach, dat laatste was bij mij ook ooit zo Knipoog
Ik ga aan het werk, alles doen wat ik gister heb laten liggen Clown
Doei!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:01

Ach, wel respect voor de mensen die echt geloven. Ja Het is gewoon niks voor mij. Lachen

Werkse. Ik ga weer naar mijn les. Knipoog Doei!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:50

imd schreef:

Ik heb er zelf geen moeite mee.
Plus, het is gewoon haast niet mogelijk. Bijna iedereen die ik ken - en die zegt "je mag niets op zondag" - speelt vals. Bijv. een vriend van mij mocht geen tv kijken (want op zondag is het leuker om gezamenlijk dingen te doen...), maar achter de pc mocht wel. Haha!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 16:50

Ik denk dat dan achter de pc ook eigenlijk niet mag, maar dat stiekem gedaan word Knipoog

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:11

Ik bid niet meer!
Vandaag is mij iets zo ergs overkomen .. zo iets respectloos, en heb 't echt NERGENS aan te danken. Ben beetje boos op Hem.. zo teleurgesteld..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:18

naath schreef:
Ik bid niet meer!
Vandaag is mij iets zo ergs overkomen .. zo iets respectloos, en heb 't echt NERGENS aan te danken. Ben beetje boos op Hem.. zo teleurgesteld..

Ach gut

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:24

naath schreef:
Ik bid niet meer!

Ik denk dat niemand daar aan ontkomt in het leven meid.
Het is soms hard.....ik hoop dat je dat wat er vandaag ook gebeurt is een plekje kunt geven. Ach gut