Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Vedette schreef:In hoeverre moet je denken aan de nabestaanden? Als je zo ontzettend ongelukkig bent en het zo niet meer ziet zitten, waarom dan blijven leven voor de nabestaanden? Zelf zul je in zo'n situatie er echt niet gelukkiger op worden, misschien nog wel alleen maar ongelukkiger.
Een aantal mensen noemen de gene die zelfmoord plegen egoïstisch. Maar zijn de nabestaanden die willens en wetens een persoon bij zich willen houden, ondanks dat diegene zwaar ongelukkig is, niet egoïstisch?

SAKKIA schreef:Voor de buitenwereld geen wolkje
Vedette tuurlijk je hebt ook gelijk. Maar zoals ik ook al schreef zitten er gewoon echt heel erg twee kanten aan het verhaal en dat is vanuit het overledene geredeneerd en vanuit de nabestaanden.
Vanuit de overledene kan ik het echt begrijpen en ik hoop dat die mensen hun rust vinden.
maar ik kan de reactie van de nabestaanden (zoals ik nu ben) dus ook begrijpen.
De reden waarom mensen dit doen zullen we echt nooit begrijpen.

SAKKIA schreef:Nee en ik snap het niet. Ik snap wel dat ze als ze eenmaal op dat punt zijn dat ze niet meer terug kunnen ze het doen, maar ik snap niet dat ze niet eerder roepen dat het niet meer gaat?

SAKKIA schreef:SAKKIA schreef:Voor de buitenwereld geen wolkje
Vedette tuurlijk je hebt ook gelijk. Maar zoals ik ook al schreef zitten er gewoon echt heel erg twee kanten aan het verhaal en dat is vanuit het overledene geredeneerd en vanuit de nabestaanden.
Vanuit de overledene kan ik het echt begrijpen en ik hoop dat die mensen hun rust vinden.
maar ik kan de reactie van de nabestaanden (zoals ik nu ben) dus ook begrijpen.
De reden waarom mensen dit doen zullen we echt nooit begrijpen.
Ik quote mezelf maar even.
Ik heb namelijk het gevoel dat jullie mij niet helemaal begrijpen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als iemand van zo dichtbij zelfmoord pleegt je nooit een keer boos bent geweest en je afgevraagd hebt waarom die persoon dat in Godsnaam heeft gedaan
Ik kan me dat gewoon niet voorstellen. Tuurlijk als er een afscheidsbrief ligt is het anders. Maar stel dat je niks vindt?
SAKKIA schreef:Een vriendin van mij heeft afgelopen zaterdag besloten dat het genoeg was. Ze was wel opgenomen in zwaar overspannen toestand maar toch heeft niemand het zien aankomen.
En weet je het is heel moeilijk. Je wordt heen en weer geslingerd in je emoties. De ene keer ben je zo ontzettend boos, hoe ze het in godsnaam in haar botte kop heeft gehaald om zoiets te doen. De andere keer ben je ontzettend verdrietig en denk je alleen maar och lieve lieve lieve, had alleen maar even gebeld om je verhaal kwijt te kunnen.
het is echt heel erg dubbel.
De mensen denken ook niet aan de nabestaanden. De zien nog maar 1 ding en dat is hun bevrijding van al het leed (wat dat dan ook mag zijn). Ik hoop dan ook van harte dat mijn vriendin haar rust heeft kunnen vinden. Dat wij daar allemaal verdrietig om zijn tja, wat ik daar van vind ben ik nog niet helemaal uit. Gewoon omdat de emoties nog te veel zijn en te verwarrend zijn. Misschien later.......

JECKYLL schreef:Mijn vriendje heeft 3 weken terug zelfmoord gepleegd terwijl hij dat weekend bij mij was/zou zijn....
Ik heb het helemaal niet zien aankomen.. hij was altijd zo vrolijk en lief als ik hem zag.. ik kan het nog steeds niet geloven. We hadden nu bijna een jaar en hadden nog zoveel leuke plannen! Hij was donderdagavond gekomen en toen ik vrijdagmiddag van het werk thuiskwam was ie er niet. heb overal gezocht en gedaan. Heb na een paar uur contact met zijn ouders genomen en die zijn later op de avond gekomen. Ik woon in Velp bij Arnhem en hij woonde in Alkmaar, vandaar dat we alleen de weekeinden bij elkaar konden zijn. We hebben politie en ziekenhuizen die avond nog allemaal gebeld, maar er was niks bekend bij hun. Volgende dag moest ik me 's middags melden op het buro en daar is het me verteld.. mijn wereld stortte in.. ik wilde ook niet weten hoe en waarom. Nu weet ik dat ie van een flat is gesprongen.. hij heeft niks achtergelaten. Ik weet alleen dat ie het op zijn werk erg zwaar had, dat had ie me wel verteld, maar dat het zo hoog zat wist ik niet. Ik zit nog met zoveel vragen..
gecondoleerd met het verlies van je vriend. Echt vreselijk! Welshcobfan schreef:Ik heb inderdaad afscheidsbrieven gelezen waarvan ik dacht: mijn hemel! Dat je een eind aan je leven maakt is al erg genoeg voor de nabestaanden, maar als je ze ook nog van alles gaat verwijten is nog veel erger!
Of brieven vol met vaagheden dat je alsnog dacht van: huh
Soms kun je maar beter niet alles weten denk ik... dan heb je genoeg aan de gedachte: het is beter zo, hij/zij heeft de rust gevonden die hij/zij zocht...
SecretLIN schreef:Als ik dit allemaal zo lees gebeurt zelfmoord echt heel veel vaker dan ik had gedacht!