zou jij orgaan donor worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Re: zou jij orgaan donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:01

Haha, goooo Mariska_28! Go jij! Go jij!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:03

gohya schreef:
"eefangel" als ik zelf een orgaan nodig zou hebben,wil ik dat niet.
Dood gaan is "natuurlijk" het is de natuur die dat regelt om overbevolking te voorkomen.Net als bij dieren in de natuur,de sterkste overleven,de zwakke gaan dood.Hoe erg en moeilijk het soms ook is.

WEDDEN dat het anders is, als je nu te horen krijgt dat je nieren het niet meer zo goed doen.

EN medicijnen is ook on-natuurlijk en ziekenhuis ook dus als ik zou was......tenminste als je echt die standpunt hanteert

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:15

Ik vind het een beetje jammer dat er nu opeens zo aanvallend gereageerd wordt, Gohya mag toch zeker wel zelf bepalen waar haar grenzen liggen?!
Ik hoop ook dat zoveel mogelijk mensen zich laten registreren als donor (voor mij is het heel vanzelfsprekend), maar de mensen die ervoor kiezen niet als donor geregistreerd te willen worden respecteer ik ook.

Tita, ik vind jouw toon niet echt constructief in deze discussie, jij kan niet tenslotte niet weten welke keuze een ander mens maakt in bepaalde situaties. Het lijkt me beter dat je met goede argumenten mensen probeert van mening te laten veranderen!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:12

@gohya: ok ik respecteer jouw standpunt, ik denk alleen dat je ons leven uberhaupt niet heel natuurlijk meer kunt noemen in de huidige maatschappij Nagelbijten / Gniffelen Of juist wel, maar dat is maar net hoe je 'natuurlijk' opvat.
Ik vind 'natuurlijk' ook de technieken die wij als mensheid hebben ontwikkeld om te overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:16

mijn organen mogen ze hebben.
redt ik toch nog mensen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:22

van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben. Maakt me ook niet zoveel uit of een alcoholist mijn lever krijgt. Ik kan er zelf niets meer mee, en die alcoholist kan nog jaren leven. Alleen als een moordenaar/verkrachter iets van me zou krijgen vind ik moeilijk te verkroppen.
Bijkomend voordeel vind ik dat je bij transplantatie er zeker van bent dat je dood de kist in gaat. (of klinkt dat heel macaber?)

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:26

Bij mij mag familie het zelf beslissen als ik dood ben, dan hoef ik er niet bang voor te zijn wat er eventueel gaat gebeuren met mij na mijn dood.

Eigenlijk best eng, doodgaan Scheve mond

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:36

Ik zou mijn ouders/partner nooit op willen zadelen met zo'n beslissing, ze zullen het al moeilijk genoeg hebben tegen die tijd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:41

Nou ik zou dat niet doen...
Ik bedoel er zijn ook mensen die zich lam zuipen of die aan de drugs zijn, die mensen gun ik absoluut geen orgaan.
Ik zou wel mijn orgaan af geven voor familie. Lachen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:47

dus die mensen moeten dan maar dood gaan?
of moet het orgaan dan naar de volgende op de lijst?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:51

Het klinkt misschien respectloos, maar zo denk ik er idd wel over.
Iedereen weet dat lam zuipen en drugs slecht is dus waarom zou je dat dan doen? Nee hoor ik geef het dan wel liever aan mensen die altijd netjes op hebben gepast.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:52

Ik ben donor, van mij mogen ze alles hebben Ja ik leef zelf nog dankzij donatie, en hoop dat ik na mijn overlijden iemand anders kan helpen.. dan moet ik trouwens niet binnen 4 jaar overlijden, dan mogen ze niets gebruiken. Maar daar gaan we maar niet van uit Nagelbijten / Gniffelen mag ook nog geen bloed geven.. zodra ik daar toestemming voor krijg zit ik op de stoel om bloed te geven Lachen maar, ook dat duurt nog 4 jaar.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:53

Ik wil wel donor worden, maar wil mijn huid niet doneren. Ik weet niet waarom maar ik wil het gewoon niet.
Bloed geven ga ik nog over nadenken, vind het toch een eng maar wel een mooi idee.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:57

Kir_Ples schreef:
Iedereen weet dat lam zuipen en drugs slecht is dus waarom zou je dat dan doen? Nee hoor ik geef het dan wel liever aan mensen die altijd netjes op hebben gepast.

ik kan er best inkomen hoor, wat je zegt.
maar ik ben zelf bestwel van het 2e kans principe. Maak zelf ook weleens domme fouten.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:01

Ik ga met Kir_Ples mee, die mensen moesten maar beter opletten wat ze deden.
Op dit moment zou ik zeggen nee, niemand krijgt wat van me en al helemaal niet als ik leef. niet egoistisch bedoelt maar het idee alleen al..
Maar als ze echt naar me toe zouden komen voor iemand die het dringent nodig heeft en er echt geen andere mogelijkheid is zal ik erover denken

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:09

Kir_Ples schreef:

Dan heb jij het topic niet helemaal goed doorgelezen.
Mensen die zich helemaal lam hebben gezopen die moeten van wel van hele goede huize komen willen ze in aanmerking komen voor een orgaan. Jammer dat er zo over gedacht wordt.
Hierdoor maken mensen die misschien als tweede op de lijst staan, achter zo iemand, ook weer minder kans op een orgaan.

En de organen die uit jouw lichaam komen worden voor meerdere mensen gebruikt.
Dus die ene die zich helemaal lam zuipt EN andere mensen die er al jaren op zitten te wachten. Je ontneemt ook hun de kans op een nieuw leven en een nieuwe kans.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:14

Maureenn schreef:
Op dit moment zou ik zeggen nee, niemand krijgt wat van me en al helemaal niet als ik leef. niet egoistisch bedoelt maar het idee alleen al..
En hoe denk je over zelf ontvangen van een orgaan of bloed? Heb je een kaartje bij je waar op staat dat je dat niet wilt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:02

_MelloW_ schreef:
ik ben het ook geworden.
was eerst ook zo van: geen gesnijd in mijn lichaam.

maar wat als ik een donor nodig zou hebben??
dat vind ik dan hypocriet dat ik dan wel een donororgaan zou willen maar het zelf niet ben.

het is geven en nemen....
ik heb trouwens wel een aantal dingen op mijn lijstje geschrapt.

hier ben ik het helemaal mee eens!
maar ik kan ook begrijpen dat mensen er anders over denken

gohya schreef:
"eefangel" als ik zelf een orgaan nodig zou hebben,wil ik dat niet.
Dood gaan is "natuurlijk" het is de natuur die dat regelt om overbevolking te voorkomen.Net als bij dieren in de natuur,de sterkste overleven,de zwakke gaan dood.Hoe erg en moeilijk het soms ook is.

intressant,laat jij je dan ook nooit behandelen met medicijnen of ga je naar de tandarts voor kiespijn(natuurlijk iets)

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:05

Ik ben donor en vind dat de normaalste zaak van de wereld. Voor mij is dood gewoon dood. Ben ook niet bang dat een ziekenhuis me bewust dood laat gaan, daar geloof ik niet in.

Ik zouz elf heel blij zijn als ik of een geliefde een donor zou kunnen krijgen en daarmee langer zou kunnen leven.

Ik denk dat er teveel vooroordelen of angsten over donor zijn bestaan, jammer, je kan er mensen zo mee helpen.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:13

_MelloW_ schreef:
ik ben het ook geworden.
was eerst ook zo van: geen gesnijd in mijn lichaam.

maar wat als ik een donor nodig zou hebben??
dat vind ik dan hypocriet dat ik dan wel een donororgaan zou willen maar het zelf niet ben.

het is geven en nemen....
ik heb trouwens wel een aantal dingen op mijn lijstje geschrapt.

Dit is een reden waarom ik ook donor zou willen worden! Ja Als ik ziek zou zijn zou ik ook maar wat blij zijn wanneer ik een donor orgaan zou kunnen krijgen!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:40

koeke schreef:
Maureenn schreef:
En hoe denk je over zelf ontvangen van een orgaan of bloed? Heb je een kaartje bij je waar op staat dat je dat niet wilt?

Nou ik zal niet staan te springen om een orgaan of bloed van iemand anders maar als het noodzakelijk is zal dat wel moeten.. en wat voor kaartje moet ik bij me hebben?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:51

Je donorcodicil (schrijf ik het zo goed?)
waarop staat wat je afstaat als je overlijdt en óf je uberhaupt wel donor bent natuurlijk.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:35

Maureenn schreef:
Nou ik zal niet staan te springen om een orgaan of bloed van iemand anders maar als het noodzakelijk is zal dat wel moeten.. en wat voor kaartje moet ik bij me hebben?
Een 'nee-bedankt' kaartje Knipoog Kunnen ze dat orgaan of bloed geven aan iemand die er wel om staat te springen (en zélf donor is).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 03:12

Ik vind het verhaal dat ik schreef niet zo heel heftig, kan komen doordat dit natuurlijk al sinds ik me kan herinneren speelt en dus mijn hele leven de tijd heb gehad er serieus over na te denken en niet aan de hand van een recent krantenartikel. Ik ben aan deze discussie gewend zegmaar, ik voer hem al mijn hele leven. Als je niet een naast familielid of vriend(in) hebt die in zo'n situatie verkeert kan je je er moeilijk een voorstelling van maken, de impact is vele malen groter dan veel mensen denken. Zowel voor de (potentiele) donor als de ontvanger.

Toch, voor iedereen die zegt bij leven een orgaan te willen doneren, dat heb ik ook altijd gezegd. Totdat de vraag daadwerkelijk kwam. Toen bleek dat ik domweg het lef niet heb. En dat terwijl ik dus mijn hele leven de tijd heb gehad erover na te denken. Als het plotseling echt wordt en dichtbij komt is de kans heel reeel dat je anders reageert dan je eigenlijk zou willen.

Er zijn zat mensen (die nooit die vraag hebben hoeven beantwoorden) die zeggen dat het egoistisch is om het niet te doen. Mischien waar. Wat ik zeker weet is dat je jezelf een stukje beter leert kennen als je de vraag daadwerkelijk krijgt en het dus geen open discussiestuk meer is, en die kennis is niet altijd wat je zou willen.

Verder vind ik dat het ieders eigen keus is en moet zijn. Ik kan talloze redenen bedenken waarom mensen geen donor willen zijn, bij leven of na de dood. Ik ben niet de persoon om daarover te oordelen, hoewel ik waarschijnlijk mijn favoriete oom nog zou hebben gehad als er meer donoren waren geweest. Ik zou nooit zeggen dat iemand donor moet worden, noch hoef ik mensen te overtuigen. De reden dat ik dit verhaal heb neergezet is om lezers een bredere kijk op dit thema te geven waardoor het makkelijker wordt een gefundeerde mening te vormen waar je zelf achter kan staan. Je bent geen minder mens als je niets wil doneren, ook na je dood.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 06:52

nee je bent niet minder,maar het komt nogal........tja hoe zeg ik het,vreemd over als je niet wil doneren(wat je goed recht is)maar wel een orgaan zou aannemen,als het noodzakelijk is maar je niet staat te springen.
ik zou een orgaan aan iemand geven die er wél om staat te springen