Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:09

Een medestudent van mij had ooit een klas waarbij de ouders stipt om 15u45 op de deur van de klas (!!) kwamen kloppen om hun kind mee naar huis te nemen. Ze stormden gewoon door de schoolpoort, alsof dat normaal was.

Dat vond ik dus niet normaal Clown Zoiets vind ik de school tegenwerken. Al snap ik dan ook weer niet dat de school dit toeliet... Zo'n dingen konden vroeger toch niet, denk ik?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:16

Ik denk dat de ouders vroegah ook een ander contact hadden met leerkrachten.
De scholen zijn groter, ouders kennen niet elke docent. Lang niet alle ouders komen naar ouderavonden (wat ik ook belachelijk vind) en daardoor is het contact gewoon stukken minder.
Vroeger was er een meester en daar hoorde je naar te luisteren. Ouders wisten wie dat was, die kwam bij je thuis en die zag je op school als je je kind kwam ophalen en dat was een bekwaam man/vrouw en als kind iets had geflikt kon ie daar thuis nog een keer voor op z'n donder krijgen.

Opvoeder thuis en opvoeder in de klas moeten op 1 lijn zitten, anders kun je als leraar hoog en laag springen, als thuis alles de kop wordt ingedrukt wat op school wordt geleerd, schiet je er niets mee op.

Ik werk als jongerenwerker (jaja ik heb 2 functies, gelukkig dat ik geen kinderen heb Vork ) in een tienercentrum. Waar 110 tieners geregistreerd staan. Ik zie daar welgeteld 1 ouder verschijnen om eens te komen kijken waar zijn kind uithangt. De andere ouders zie ik nooit. Die andere 109 zouden net zo goed de hele middag ergens de meest vreselijke dingen kunnen zitten doen (ik overdrijf een beetje natuurlijk). Ver gezocht hoor ook hier, die ouder betrokkenheid

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:21

De lagere scholen hier zijn kleiner geworden dan 40 jaar geleden. Zelfs met de kleuterklassen erbij.

Dat ouders niet naar ouderavonden komen, dat is een teken dat je als ouder niet betrokken bent bij je kinderen. Maar wie veroordeelt ze? Wie durft ze nog te veroordelen tegenwoordig?

Vroegah werden zulk soort ouders asociaal genoemd en weinig mensen vinden het leuk om als asociaal bestempeld te worden.
We accepteren het in feite toch gewoon allemaal dat het nu zo gebeurd?
We hebben toch ook een regering gekozen die dit soort dingen helemaal niet belangrijk vindt? Ja zeggen dat ze het belangrijk vinden, verder komen ze niet. Clown

Mij is geleerd dat een betere wereld bij jezelf begint. Als alleen al de bokkers hun kinderen een goede basis meegeven en niet gelijk verhaal gaan halen bij de onderwijzer als het kind een keer straf krijgt zou er al heel veel veranderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:30

vroeger ging je 1x per jaar op schoolreisje (lopend/op de fiets of met de bus) zonder ouders, en 1 x per jaar Koninginnedag (je ging verkleed naar school) en met school lopend naar het dorp.

Nu
1x schoolontbijt,
1x schoolfeest,
1x sinterklaas,
1x kerstfeest (+eten op school),
1x rommelmarkt,
1x Halloween feest,
1x schoolreisje
1x toneelvoorstelling (groep 5 en groep 8)
1x naar cultureel iets
schoolkamp
en dan hebben ze ook ouders nodig voor: de bieb en als (voor)leesouder, oud papier helpen ophalen

Ik vind dit leuk en ben ook bereid om te helpen en ben lid van de OR.
Maar als je het vergelijkt met"vroeger" is het wel veel meer. Je hebt ook veel meer ouders nodig die helpen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-11-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:32

Maar dat wilt niet noodzakelijk zeggen dat het vroeger beter was, omdat het minder was Lachen Die culturele activiteiten hebben ook allemaal hun eigen doel en zou sociale omgang moeten stimuleren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:34

1x schoolfeest,
1x sinterklaas,
1x kerstfeest
1x schoolreisje
1x toneelvoorstelling (klas 6)
1x schoolkamp (weekend) (klas 6)
meerdere keren cultureel iets
heel vaak uitstapjes in de buurt
1x per week muziekles na schooltijd (gegeven door een leraar)

Verbaasd mij eigenlijk dat er niet zoveel verschil is, had gedacht dat er veel meer activiteiten zouden zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:34

Tieneke schreef:
Maar dat wilt niet noodzakelijk zeggen dat het vroeger beter was, omdat het minder was Lachen Die culturele activiteiten hebben ook allemaal hun eigen doel en zou sociale omgang moeten stimuleren.

Ik bedoel ook niet dat het vroeger beter was, maar er word nu meer hulp gevraagd van ouders.
Dit wil niet zeggen dat ouders minder betrokken zijn. Vroeger werd er gewoon geen hulp gevraagd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:40

Ik weet toch wel dat mijn moeder 30 jaar geleden ook al ging helpen als ouder... Dus dan werd er toen toch ook al hulp gevraagd. En gegeven.
Ik hoop gewoon dat alle ouders betrokken zijn bij hun kind, al dan niet ook op school. Thuis sowieso, hoop ik. Al weet ik ook wel dat dat niet zo is... Uiteindelijk moet het niet ideaal zijn voor de school, maar goed genoeg voor het kind dat het zich thuis veilig en ondersteund voelt.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:49

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen...

Ik werk 25 uur. Precies binnen de schooltijden. Ik heb hiervoor bewust gekozen zodat ik er NA school wel voor de kids kan zijn en ze niet naar de BSO hoeven. Het is van mij dan ook absoluut geen onwil om niet mee te helpen op school. Echter die paar vakantie dagen / uren die ik heb ga ik niet voor school gebruiken om mee te helpen. Die heb ik hard zat nodig als ze weer ATV of wat dan ook hebben.
Op de school van mijn kinderen zijn ze al op woensdagmiddag EN op vrijdagmiddag vrij. Dit geeft al zat geregel.

Kortom ik heb gekozen om er NA school te zijn voor de kids, en sorry, ik kan tijdens schooltijd niet helpen met lezen, spelletjes of wat dan ook.

De overheid verplicht de mensen tegenwoordig haast om met z'n 2en te werken...

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:12

Ik wil me even mengen in de discussie,

over het ouder-helpen-op-school probleem, ik vind dat je in deze tijd (de tijd van de ouders-weten-niet-meer-waar-hun-kind-mee-bezig-is) van de ouders kan eisen dat ze 1x per jaar een (halve) dag meehelpen op school. Zo zullen de meeste ouders zien dat het eigenlijk heel leuk is.

Wat betreft de BSO, ik heb 6 jaar op een BSO gewerkt en ook genoeg kinderen gezien die ma tm vrijdag van 7-18u kwamen. Die kinderen boden wij een 2e huis en hadden heel goed contact met de ouders, als het kon zorgden we ook voor avondeten zodat kind en ouder savonds tot bedtijd quality time hebben. Je kan als ouder niet altijd kiezen om thuis te zijn helaas..
Oh en las over meisje van 10 wat veel alleen thuis is, ze hebben meetsal ook pre-tieneropvang of 8+ groepen in de kinderopvang. Misschien een idee op flexibele basis??

ik weet niet wat beter is, 5 middagen thuis zijn voor je kids of 3 hele dagen werken en kids 3 middagen naar BSO/oppas te brengen en zelf 4 hele dagen vrij te hebben voor kinderen, huishouden en man (en om on-topic te blijven ook voor de schoolactiviteiten Knipoog ) ??
Ik weet iig wel wat ik zou kiezen Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:14

Dingen eisen? Dan ben je denk ik verkeerd bezig. Zo werk je mensen tegen je in het harnas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:19

Je kunt ook gewoon onder schooltijd werken hoor. En een kind is het meest gebaat bij de eigen ouders. Daar kan geen BSO tegenop.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:25

Faye, dat hangt van die ouders af. Ik ga niet beweren dat een kind altijd beter af is bij de ouders dan op school/andere opvoeders/... Omgekeerd ook niet. En niemand moet tegen een ander op kunnen. Samenwerken is een beter idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:28

Tieneke, een BSO kan nooit een thuis vervangen. Daarom is het mijn keuze ook absoluut niet. Mijn kids kunnen lekker vriendinnetjes mee naar huis nemen na school, als ze op de BSO zitten kan dat niet. Persoonlijk vind ik dat niet goed voor een kind.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:29

Ik heb sinds kort dus een schoolgaand kind, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat het mij heeft verbaast hoe vaak er ouders worden gevraagd om te helpen.
Ik heb aan het begin van het jaar een lijst met 15 activiteiten gekregen om in te kunnen plannen en daarnaast wordt er bijna elke 2 (!) weken iets georganiseerd waarbij ook nog eens hulp nodig is.
En dan heb ik het dus specifiek over de activiteiten in groep 1.
Dus niet de overblijfouders, de verkeersouders, de leesouders etc.

Tja, ik wil soms best helpen, maar jeetje....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:30

faye schreef:
Tieneke, een BSO kan nooit een thuis vervangen. Daarom is het mijn keuze ook absoluut niet. Mijn kids kunnen lekker vriendinnetjes mee naar huis nemen na school, als ze op de BSO zitten kan dat niet. Persoonlijk vind ik dat niet goed voor een kind.

Op de BSO kunnen ze ook met andere kinderen spelen...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:32

MISTRAL94 schreef:
faye schreef:

Sterker nog, laatst stond ik mijn kind op te wachten, die mij niet zo snel in de picture had, maar wel vlot naar de wachtende van de BSO liep. Toen ik hem bij haar ging ophalen wilde hij eigenlijk he-le-maal niet met mij mee Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:34

Eigenlijk alleen maar goed dat hij met tegenzin weer mee terug gaat toch? Vind ik wel een goed teken dat het met de BSO wel snor zit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:35

Ik heb voor mijn opleiding op meerdere basisscholen stage gelopen, maar pas op mijn laatste stage kwam ik op een school met betrokken ouders. Tuurlijk waren er moeders en vaders die gewoon 5 dagen per week van 9 tot 5 werken en dus geen overblijfmoeder/vader konden zijn, maar sportdagen, klasseuitjes, feestjes en het (zwaar uitgebreide!!!) kerstdiner stonden al aan het begin van het schooljaar op de planning, dus dan kwamen ze helpen, helemaal goed. Je doet wat je kunt.

Maar ik heb ook op een basisschool gelopen, waar ik gewoon klasgenotes moest ronselen om een schoolreisje te begeleiden, omdat er van de ouders 0,0 respons was. 1 opmerking die ik nooit zal vergeten: 'Van half 9 tot half 4 heb ik gewoon mijn eigen tijd, en wil ik geen kinderen om me heen, laat staan die van een ander'.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:37

Tja die heb je er ook tussen zitten.
Al kan ik me ook voorstellen als jij alleenstaande ouder bent. En je werkt hard om alles te kunnen betalen, dat als je dan eens een dagje vrij bent je geen zin hebt om dan te helpen op een school.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:38

Faye, niet elk huis is voor een kind ook een thuis. Ouders geven hun kind niet altijd een thuis. Het zou moeten, maar het niet zo. Dan zijn die kinderen misschien beter af in een BSO, waar ze zich wel veilig en goed voelen.
Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat elk kind dat niet naar huis wil, maar naar de BSO, het thuis slecht heeft Haha! Of dat kinderen die niet graag naar de BSO gaan het thuis daarom goed hebben. Als ik nog duidelijk ben... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:38

MISTRAL94 schreef:
faye schreef:

Maar dat zijn hele andere ervaringen dan vriendjes mee naar huis nemen of bij vriendjes thuis gaan spelen. Kijk als je geen keuze hebt is het anders, maar als je beide werkt heb je in principe die keuze wel. Nogmaals, ik vind het niks. Een ander wel, en dat is maar goed ook zo kan iedereen het regelen zoals hij/zij zelf wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:39

Tieneke schreef:
Faye, niet elk huis is voor een kind ook een thuis. Ouders geven hun kind niet altijd een thuis. Het zou moeten, maar het niet zo. Dan zijn die kinderen misschien beter af in een BSO, waar ze zich wel veilig en goed voelen.
Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat elk kind dat niet naar huis wil, maar naar de BSO, het thuis slecht heeft Haha! Of dat kinderen die niet graag naar de BSO gaan het thuis daarom goed hebben. Als ik nog duidelijk ben... Haha!

Die situaties zijn er. Maar ik ga uit van een gezonde basis, excessen zijn er altijd.

Urbanus

Nee maar ik heb het dus over een moeder die het redelijk goed voor elkaar had, en die niet werkte. Maar in de schooluren was ze druk bezig met tennis en koffie drinken. 'Even bijkomen'.

Maar goed, het was een vrij extreme vrouw...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Misschien maak ik bewust wel de tijd vrij om zulke dingen te doen. Mijn eigen ouders waren er nooit als ik wedstrijd had met de pony, een schoolreisje, avondvierdaagse, peanutballfinale etc.
Het deed mij als kind veel pijn om andere ouders wel heel betrokken te zien bij hun kinderen; ik stond altijd alleen. Dat wil ik mijn kinderen niet aandoen. Niet dat ik er altijd bij ben want dat lukt me ook niet. Dat geeft ook niet.

De eerste keer dat mijn moeder bij een wedstrijd kwam kijken was ik 20. Toen heb ik haar zo ongeveer naar huis gestuurd. Heb ergens achteraf in een hoekje stiekum staan janken. Alle fustratie van de voorbije 10 jaar van niet aanwezig zijn terwijl ik dat toch wel heel leuk gevonden zou hebben kwam er ineens uit.

Overigens hadden mijn ouders een hele goede reden voor hun absentie. Maar 1x per jaar eens komen kijken wat ik zoal deed had ik wel heel fijn gevonden.