Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
moeshie schreef:Misser, in België hoeven ouders ook helemaal geen lening af te sluiten, het kost gewoon allemaal veel minder. En ik denk eerlijk gezegd dat wij Belgen een pak soberder leven qua uitgaan ed.
Misschien kan iemand van Nederland eens een kostenplaatje maken van de kosten die een gemiddelde student maakt per week?
): E 20,-
moeshie schreef:Misser, in België hoeven ouders ook helemaal geen lening af te sluiten, het kost gewoon allemaal veel minder. En ik denk eerlijk gezegd dat wij Belgen een pak soberder leven qua uitgaan ed.
Misschien kan iemand van Nederland eens een kostenplaatje maken van de kosten die een gemiddelde student maakt per week?
. Misser schreef:moeshie schreef:Misser, in België hoeven ouders ook helemaal geen lening af te sluiten, het kost gewoon allemaal veel minder. En ik denk eerlijk gezegd dat wij Belgen een pak soberder leven qua uitgaan ed.
Nee, maar iemand zei net dat ze het logischer zou vinden dat de ouders een lening voor hun kind afsluiten dan een kind zelf.
. Niet percé dat de ouders zelf een lening afsluiten
.
Misser schreef:Maar dan nog... Als je afgestudeerd bent kun je dat toch prima zelf terugbetalen? Misschien heb je het dan wel breder dan je ouders (want die moeten niet voor niets ook lenen), dan kan je toch niet verwachten dat zij die lening aflossen alleen maar omdat ze je dat nou eenmaal verschuldigd zijn?
Misser schreef:Gemiddeld 350 euro kamerhuur per maand, 1600 euro collegeld en 1000 euro boeken en readers per jaar.
Dan nog zo'n 100 Euro zorgverzekering per maand.
Daar komt dan nog bij eten/sport/kleding/uitgaan of andere sociale activiteiten etc.
Dan kom je toch wel op een mooi bedrag per maand hoor...

)Sheran schreef:Ik krijg, inclusief lening, 725 euro per maand. Daar red ik het wel ruim mee. Maar de basisbeurs gaat uit van idioot lage bedragen. Het NIBUD berekende een paar jaar geleden nog dat een kamer gemiddeld 160 euro kostte. Als je uitgaat van dat soort bedragen red je het gewoon echt niet.
En je ouders kregen eerst nog kinderbijslag, nu niet meer. Dus zij houden het geld ook niet over.
Ik krijg, inclusief lening, 725 euro per maand. Daar red ik het wel ruim mee. Maar de basisbeurs gaat uit van idioot lage bedragen. Het NIBUD berekende een paar jaar geleden nog dat een kamer gemiddeld 160 euro kostte. Als je uitgaat van dat soort bedragen red je het gewoon echt niet.
En je ouders kregen eerst nog kinderbijslag, nu niet meer. Dus zij houden het geld ook niet over.
. Zou daar een verschil in zitten tussen NL en BE?svb schreef:voor kinderen vanaf 16 jaar gelden andere regels voor de kinderbijslag.
Gaat uw kind bijvoorbeeld werken en niet meer naar school?
Dan stopt de kinderbijslag.
Behalve als uw kind werkloos is en staat ingeschreven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI).
Gaat uw kind tijdelijk niet naar school?
Bijvoorbeeld omdat uw kind ziek is?
Dan krijgt u toch kinderbijslag.
Ook als uw kind lange tijd in het ziekenhuis ligt.
Of als uw kind arbeidsongeschikt is.
Kinderen van 16 en 17 jaar mogen niet te veel geld bijverdienen.
Verdient een kind meer dan € 1217,- netto per drie maanden?
Dan stopt de kinderbijslag.
Gaat uw kind meer dan € 800,- netto per drie maanden verdienen?
Dan moet u dit melden aan uw SVB-kantoor.
. Maar dat is dus maar tot 17 jaar (en vanaf een bepaalde leeftijd) Alytuiere schreef:Ik ken het gevoel om te moeten verdedigen dat je thuis woont en daardoor een beetje de kriebels te krijgen dat je er dan toch maar uit moet. Ik ben dan 'nog maar' 21 en woon in de buurt van Zwolle en studeer in Groningen. Mijn ouders betalen mijn studie en verzekeringen en gedeeltelijk mijn auto (omdat mijn ouders hem ook gebruiken). Andere zaken zoals mijn paarden, kleding, uitgaan, noem het maar, betaal ik zelf.
Ik woon nog thuis omdat mijn paarden hier staan en ze hier gewoon echt goed staan qua huisvesting, rijmogelijkheden, financieel. Daarbij heb ik hier meerdere mensen die als ik ziek ben kunnen voeren e.d. Verder omdat op kamers gaan mijn gezondheid en studie niet ten goede zal komen (heb hier minder afleiding en kan in alle rust leren). Daarnaast wil ik ook mijn moeder een beetje helpen. Mijn oudere zus zit in een rolstoel maar heeft wel een actief leven (ze zwemt op paralympisch niveau, studeert gezondheidswetenschappen) en mijn moeder is een beetje 'samenvattend' haar assistente
Als mensen horen dat ik nog thuis woon krijg ik reacties van ' dat is makkelijk' tot ' wil je dan niet zelfstandig zijn' en 'wil je niet je eigen dingen betalen ' en daarna krijg ik uitleg dat boodschappen doen erg duur is en weet ik wat allemaal. Totdat ze horen dat ik thuis de boodschappen doe, de bovenverdieping schoon hou, regelmatig kook en de was doe, twee paarden onderhoud, enzovoorts
Ik ben mijn ouders ontzettend dankbaar voor wat ze mij geven en mogelijk maken. Ze geven me ook alle vrijheid, als ik maar mijn steentje bijdraag. Op kamers heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Het in een stad wonen benauwt mij zelfs een beetje. Ik spaar nu liever zodat als ik ga werken ik samen mn vriend een eigen huisje kan betalen

Ze vond het minder raar dan ze dacht
Dus ze went al aan het idee dat ik later toch uitvlieg en ze vindt het leuk!
Want ze zou het liefs willen dat pa en ma naast haar kwamen wonen. Grappig, want zij wou per se naar Nijmegen om te studeren om ze ver mogelijk weg te zijn van de ouderlijke macht
Ze mist ons hahah
. Ik zit hier écht prima, gelukkig mag ik nog 7 jaar blijven.
Als je dan in de zomer werkt voor je collegegeld, je stufie gebruikt voor je huur en op de zaterdagen werkt voor je eten kan je het allemaal zelf redden zonder je een lening af hoeft te sluiten
BraveSpots schreef:Misser schreef:Gemiddeld 350 euro kamerhuur per maand, 1600 euro collegeld en 1000 euro boeken en readers per jaar.
Dan nog zo'n 100 Euro zorgverzekering per maand.
Daar komt dan nog bij eten/sport/kleding/uitgaan of andere sociale activiteiten etc.
Dan kom je toch wel op een mooi bedrag per maand hoor...
Dat geloof ik zeker hoor, maar hier in België liggen de kosten niet veel lager hoor. Ergens moet er dan toch een prioriteitsverschil/mentaliteitsverschil liggen ofzo?
Weet iemand om hoeveel geld het gemiddeld gaat bij zo'n studielening?

Dus ik mag niet klagen.
Kan zelf bepalen of en hoe hard ik muziek aanzet tijdens het studeren enzoo 
En dan ga ik nog niet eens veel uit. Ja, elke vrijdag ff een drankje met wat vriendinnen, maar dat kost me geloof ik een tientje op een avond
Dus dat is te verwaarlozen