Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Re: Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:41

Misser, in België hoeven ouders ook helemaal geen lening af te sluiten, het kost gewoon allemaal veel minder. En ik denk eerlijk gezegd dat wij Belgen een pak soberder leven qua uitgaan ed.
Misschien kan iemand van Nederland eens een kostenplaatje maken van de kosten die een gemiddelde student maakt per week?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:49

moeshie schreef:
Misser, in België hoeven ouders ook helemaal geen lening af te sluiten, het kost gewoon allemaal veel minder. En ik denk eerlijk gezegd dat wij Belgen een pak soberder leven qua uitgaan ed.
Misschien kan iemand van Nederland eens een kostenplaatje maken van de kosten die een gemiddelde student maakt per week?

Okee!

Eten (voor twee personen, incl. brood, snoep, alles Tong uitsteken): E 20,-
Overig: gemiddeld E 5,-

Maar de meeste kosten zijn per langere periode he.
kamerhuur: E 350,- per maand
studieboeken: gemiddeld E 600 per jaar
En dan nog alle verzekeringen... daar weet ik de bedragen niet zo precies van.

Maar ik ben een hele sobere student. En toch hebben mijn ouders een lening voor mij, die ik dan weer leen, zeg maar Tong uitsteken

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:54

moeshie schreef:

Nee, maar iemand zei net dat ze het logischer zou vinden dat de ouders een lening voor hun kind afsluiten dan een kind zelf Knipoog.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:57

Misser schreef:
moeshie schreef:

Nee, maar iemand zei net dat ze het logischer zou vinden dat de ouders een lening voor hun kind afsluiten dan een kind zelf Knipoog.

Dat was ik die dat zei. Ik bedoelde daarmee ook bv dat kind een voordelige lening aangaat en ouders dat betalen dan ofzoiets Knipoog . Niet percé dat de ouders zelf een lening afsluiten Lachen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:01

Maar dan nog... Als je afgestudeerd bent kun je dat toch prima zelf terugbetalen? Misschien heb je het dan wel breder dan je ouders (want die moeten niet voor niets ook lenen), dan kan je toch niet verwachten dat zij die lening aflossen alleen maar omdat ze je dat nou eenmaal verschuldigd zijn?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:05

Mijn ouders hebben het voorstel gemaakt, dat zolang mijn ouders het kunnen betalen; zij dit voor mij doen. Dat betekend; lesgeld en schoolgeld en mijn zorgverzekering. Daarnaast staat mijn paard thuis en dat betalen ze ook. Ik ben in januari afgestudeerd en ga dan alles zelf betalen. Geef ze dan ook een bijdrage voor mijn paard. (ook al willen ze dat niet)

Ze vonden het, in deze tijd, geen fijn idee dat ik al met een schuld het arbeidsleven inging. Ze heeft liever dat ik van mijn eerste loon iets tastbaars koop dat al aan het aflossen ga...

Edit: Als ik het huis uit zou gaan zonder reden alleen om het principe, zou ook alles stopgezet worden. En dat kan ik ook niet betalen hoor, paard, verzekeringen, studie, auto, uitgaan, kleren...
Nee hoor, blijf mooi onder moeders vleugels totdat ik een eigen inkomen heb! En wij hebben het gelukkig zeer goed thuis, dus heb ook niets te klagen! Lachen
Laatst bijgewerkt door Caesar op 03-11-08 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Upendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:05

Zolang ik op school zit mag ik het huis ook niet uit (ben ook 23)
Maar ik moet nu ook zelf alles betalen, rijles, studie en alles.
Zou het niet eens kunnen betalen op mijzelf wonen Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:09

Misser schreef:
Maar dan nog... Als je afgestudeerd bent kun je dat toch prima zelf terugbetalen? Misschien heb je het dan wel breder dan je ouders (want die moeten niet voor niets ook lenen), dan kan je toch niet verwachten dat zij die lening aflossen alleen maar omdat ze je dat nou eenmaal verschuldigd zijn?

Maar is iedereen dan zo arm in Nederland dat de kosten van een studie niet kunnen worden betaald? Hier in België geraakt iedereen eruit zonder lening. Ergens moet toch een verschil zitten?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:12

Gemiddeld 350 euro kamerhuur per maand, 1600 euro collegeld en 1000 euro boeken en readers per jaar.
Dan nog zo'n 100 Euro zorgverzekering per maand.
Daar komt dan nog bij eten/sport/kleding/uitgaan of andere sociale activiteiten etc.
Dan kom je toch wel op een mooi bedrag per maand hoor...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:19

Misser schreef:
Gemiddeld 350 euro kamerhuur per maand, 1600 euro collegeld en 1000 euro boeken en readers per jaar.
Daar komt dan nog bij eten/sport/kleding/uitgaan of andere sociale activiteiten etc.

Dat geloof ik zeker hoor, maar hier in België liggen de kosten niet veel lager hoor. Ergens moet er dan toch een prioriteitsverschil/mentaliteitsverschil liggen ofzo?
Weet iemand om hoeveel geld het gemiddeld gaat bij zo'n studielening?

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:35

Mijn vriend en ik hebben ons toevallig een paar weken terug in laten schrijven bij de woningbouw Lachen
Zowel mijn als zijn ouders vonden het hartstikke leuk!
Ik ben 19 en hij is 24.
Voorlopig hebben we nog geen huis, want de wachtlijsten zijn vrij lang, maar dat maakt niet uit Lachen
Over een jaartje hebben we al aardig wat gespaard, hij is 25 en ik 20, ik ben dan inmiddels al een tijdje klaar met mijn studie en hoop dan vast werk te hebben.

Ik ben wel blij dat mijn ouders zich er niet zo druk om maken...
Volgens mij is de "pret' van het samenwonen er snel vanaf!
Ze hebben wel ook gezegd dat als ik eerder ga, ik zelf mijn studie moet betalen.
Maar ja, eerder dat we een huis hebben, ben ik ookal klaar met mijn studie Tong uitsteken

Ik denk ook dat mijn ouders niet moeilijk zijn, omdat ik al erg zelfstandig ben. Ze zijn beide niet vaak thuis, dus van jongs af aan heb ik al mijn eigen eten klaar moeten maken, en moeten helpen in het huishouden.
Dit vond ik natuurlijk toen echt niet leuk, maar ik ben er nu wel erg blij mee!
Ik betaal verder ook alles zelf, op mijn verzekering en school na (school is dit jaar 2500 euro net als de vorige jaren, en met 70 euro studiefinancering per maand ga ik dat niet redden Clown )
Dus ik kan ook gewoon goed met geld omgaan (Wat erg belangrijk is als je het huis uit gaat!! Heb al veel vrienden de schulden in zien draaien zodra ze op zichzelf gingen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:41

Ik krijg, inclusief lening, 725 euro per maand. Daar red ik het wel ruim mee. Maar de basisbeurs gaat uit van idioot lage bedragen. Het NIBUD berekende een paar jaar geleden nog dat een kamer gemiddeld 160 euro kostte. Als je uitgaat van dat soort bedragen red je het gewoon echt niet.

En je ouders kregen eerst nog kinderbijslag, nu niet meer. Dus zij houden het geld ook niet over.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:43

Sheran schreef:
Ik krijg, inclusief lening, 725 euro per maand. Daar red ik het wel ruim mee. Maar de basisbeurs gaat uit van idioot lage bedragen. Het NIBUD berekende een paar jaar geleden nog dat een kamer gemiddeld 160 euro kostte. Als je uitgaat van dat soort bedragen red je het gewoon echt niet.

En je ouders kregen eerst nog kinderbijslag, nu niet meer. Dus zij houden het geld ook niet over.

Krijgen je ouders in Nederland geen kinderbijslag meer als je gaat studeren? Wow, raar zeg...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:44

Je krijgt het tot je 18e Lachen. Zou daar een verschil in zitten tussen NL en BE?

svb schreef:
voor kinderen vanaf 16 jaar gelden andere regels voor de kinderbijslag.

Gaat uw kind bijvoorbeeld werken en niet meer naar school?

Dan stopt de kinderbijslag.

Behalve als uw kind werkloos is en staat ingeschreven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI).

Gaat uw kind tijdelijk niet naar school?

Bijvoorbeeld omdat uw kind ziek is?

Dan krijgt u toch kinderbijslag.

Ook als uw kind lange tijd in het ziekenhuis ligt.

Of als uw kind arbeidsongeschikt is.

Kinderen van 16 en 17 jaar mogen niet te veel geld bijverdienen.

Verdient een kind meer dan € 1217,- netto per drie maanden?

Dan stopt de kinderbijslag.

Gaat uw kind meer dan € 800,- netto per drie maanden verdienen?

Dan moet u dit melden aan uw SVB-kantoor.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:48

Ja hier krijg je ouders dat door tot wanneer je afstudeerd of een een bepaalde leeftijd (25?).
Je mag ook niet teveel verdienen of teveel dagen werken idd of dan verlies je het wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:51

Je krijgt in principe 276 euro per kwartaal als je 1 kind hebt Lachen. Maar dat is dus maar tot 17 jaar (en vanaf een bepaalde leeftijd)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:56

Daar zal een deel van het verschil zitten: kinderbijslag die naar de ouders gaat en studiefinanciering die naar de student zelf gaat.

In Nederland ligt die grens bij 18 jaar en het al dan niet volgen van een studie. Ik kan me voorstellen dat je in België langer 'kind' blijft als je ouders tot je 25e kinderbijslag voor je ontvangen, de inkomende geldstroom vanuit de overheid loopt tenslotte via hen en niet rechtstreeks via jou als student.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:39

Alytuiere schreef:
Ik ken het gevoel om te moeten verdedigen dat je thuis woont en daardoor een beetje de kriebels te krijgen dat je er dan toch maar uit moet. Ik ben dan 'nog maar' 21 en woon in de buurt van Zwolle en studeer in Groningen. Mijn ouders betalen mijn studie en verzekeringen en gedeeltelijk mijn auto (omdat mijn ouders hem ook gebruiken). Andere zaken zoals mijn paarden, kleding, uitgaan, noem het maar, betaal ik zelf.

Ik woon nog thuis omdat mijn paarden hier staan en ze hier gewoon echt goed staan qua huisvesting, rijmogelijkheden, financieel. Daarbij heb ik hier meerdere mensen die als ik ziek ben kunnen voeren e.d. Verder omdat op kamers gaan mijn gezondheid en studie niet ten goede zal komen (heb hier minder afleiding en kan in alle rust leren). Daarnaast wil ik ook mijn moeder een beetje helpen. Mijn oudere zus zit in een rolstoel maar heeft wel een actief leven (ze zwemt op paralympisch niveau, studeert gezondheidswetenschappen) en mijn moeder is een beetje 'samenvattend' haar assistente

Als mensen horen dat ik nog thuis woon krijg ik reacties van ' dat is makkelijk' tot ' wil je dan niet zelfstandig zijn' en 'wil je niet je eigen dingen betalen ' en daarna krijg ik uitleg dat boodschappen doen erg duur is en weet ik wat allemaal. Totdat ze horen dat ik thuis de boodschappen doe, de bovenverdieping schoon hou, regelmatig kook en de was doe, twee paarden onderhoud, enzovoorts

Ik ben mijn ouders ontzettend dankbaar voor wat ze mij geven en mogelijk maken. Ze geven me ook alle vrijheid, als ik maar mijn steentje bijdraag. Op kamers heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Het in een stad wonen benauwt mij zelfs een beetje. Ik spaar nu liever zodat als ik ga werken ik samen mn vriend een eigen huisje kan betalen

Het kon precies mijn situatie zijn! Haha!
Ik vind het ook fijn om mijn ouders mee te helpen, pa is een hartpatient (hartinfarct bijna niet overleefd en behoorlijke hartschade opgelopen) en mama is nog erg actief met werken (ondanks dat ze al 65 is geweest!). Dus spring ik met liefde bij.
Hotel thuis gaat hier ook niet op, zijn veel medestudenten verbaasd over dat ik ook volledig meedraai in het huishouden. Die denken dat het gemakszucht is dat ik nog thuis woon. Maar dat is het absoluut niet.Tuurlijk is het fijn en makkelijker, maar er zit veel meer achter dan dat. Als ik alleen om gemakzucht thuis zou blijven, had moeders mij al persoonlijk de deur gewezen Knipoog

Wel grappig: ik 'woon' nu een paar dagen bij mijn vriend om daar op het huis te passen en gister kwamen mijn ouders spontaan langs rond etenstijd. Dus geimproviseerd zodat ze gezellig mee konden eten. Mama vond het zo natuurlijk aanvoelen dat ze op visite was bij mij! Ze had er zelfs al zin in om gezellig later als ik ga samenwonen ook zo spontaan langs te gaan Lachen Ze vond het minder raar dan ze dacht Lachen Dus ze went al aan het idee dat ik later toch uitvlieg en ze vindt het leuk! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:41

Mijn zus heeft nu zelf 3 kinderen en die is best jaloers dat ik mama nog wel direct naast mij heb Knipoog Want ze zou het liefs willen dat pa en ma naast haar kwamen wonen. Grappig, want zij wou per se naar Nijmegen om te studeren om ze ver mogelijk weg te zijn van de ouderlijke macht Knipoog
Nu heeft ze er spijt van dat ze ver weg is gegaan en in het westen is gebleven... Ze wil niets lievers dan ons weer naast haar te hebben Lachen Ze mist ons hahah Haha!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:47

Ik blijf ook thuis wonen tot na mijn studie. Mijn school is namelijk erg dichtbij 10 minuten fietsen naar station en een kwartiertje met de trein en 5 minuten lopen. Daarnaast betaald mijn moeder alles voor mij, paarden, rijbewijs, verzekering, kleding. Als ik alles zelf moet betalen red ik dat nooit. En als ik het huis uitga is dat samen met mijn vriend die momenteel ook nog studeert. Ik wacht nog 3 á 4 jaar heb ik mijn studie af en hopelijk vast werk zodat ik het kan bekostigen. Soms mis ik wel wat vrijheid en zou ik het huis uit willen maar het is nu eenmaal niet zo, ik ben ook pas 18.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:57

Haha, ik wil júist niet weg bij mijn ouders Clown . Ik zit hier écht prima, gelukkig mag ik nog 7 jaar blijven. Haha!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:58

Ik weet niet hoor, maar in Belgie is het echt een stuk goedkoper!

Nederlanders krijgen dan wel een basisbeurs, maar de ouders krijgen geen kinderbijslag meer. In belgie krijgen de ouders wel een toelage toch?

Daarnaast is het collegegeld 3x zo goedkoop (540 per jaar) liggen de kosten voor de boeken lager (aangezien veel proffen cursussen zelf schrijven) en de kamerhuur ligt ook een stuk lager.
Daarnaast is het minimumloon voor een bijbaantje veel hoger! Voor een 20jarige is het minimumloon €7,41 per uur

En als je het nu helemaal slim aan wil pakken, dan ga je als nederlander in belgie studeren Knipoog Als je dan in de zomer werkt voor je collegegeld, je stufie gebruikt voor je huur en op de zaterdagen werkt voor je eten kan je het allemaal zelf redden zonder je een lening af hoeft te sluiten Lachen

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:01

BraveSpots schreef:
Misser schreef:

Dat geloof ik zeker hoor, maar hier in België liggen de kosten niet veel lager hoor. Ergens moet er dan toch een prioriteitsverschil/mentaliteitsverschil liggen ofzo?
Weet iemand om hoeveel geld het gemiddeld gaat bij zo'n studielening?

Ik doelde dus op deze reactie.

Ook de zorgverzekering ligt een heeeel stuk lager in Belgie. Ik ken mensen die 17euro per 3 maanden betalen...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:51

Dat zou wel een hoop verschillen verklaren miek140 Ja

Hoeveel studiefinanciering krijgen jullie eigenlijk in belgië? Ik krijg nu ong 90 euro, als ik uit huis zou gaan rond de 250 geloof ik.. daar kan je amper aan een kamer voor huren..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:32

Als ik heel eerlijk ben? Niets fijner dan op jezelf tijdens de studie Tong uitsteken

Nu woon ik samen, mijn vriend werkt fulltime en onze hypotheek staat op één salaris, dus dit redden we makkelijk; mijn ouders betalen mijn collegegeld en m'n boeken, en zo af en toe wat extraatjes Knipoog Dus ik mag niet klagen.

Maar toen ik nog bij m'n ouders woonde had ik met studeren zoveel afleiding, ouders en zusjes die wilden kletsen en weten hoe mijn dag was enzo, en nu dus helemaal niet! Vind het heerlijk Lachen Kan zelf bepalen of en hoe hard ik muziek aanzet tijdens het studeren enzoo Tong uitsteken

Ik heb geen lening, krijg alleen uitwonende stufi, maar het is maar goed dat mijn vriend fulltime werkt en mijn ouders m'n studie betalen, want anders zou ik het echt niet redden. Nu zit ik ook wel niet in een kamer, dus mijn hypotheek is iets hoger dan de gemiddelde kamerhuur (ook niet HEEL veel, betaal iets van 450 p/m en de gemiddelde kamer kost in Rotterdam 300 tot 350 p/m geloof ik).. Maar het leven hier is gewoon heel erg duur. Ga voor 2 personen voor een week boodschappen doen, en dan echt niet absurd veel hoor, gewoon je ontbijt/lunch/diner voor 7 dagen, paar flessen frisdrank, pak toiletpapier en dat soort benodigdheden, en dan ben je gewoon 75 euro kwijt Bloos! En dan ga ik nog niet eens veel uit. Ja, elke vrijdag ff een drankje met wat vriendinnen, maar dat kost me geloof ik een tientje op een avond Tong uitsteken Dus dat is te verwaarlozen Knipoog

Als je een uitwonende beurs hebt krijg je nog geen 260 euro per maand. Je kamer kost al 300 euro, dan moet je je studie nog betalen, je moet eten, drinken, gas/water/licht (of zit dat IN je kamerhuur??), je moet boeken en readers kopen voor je opleiding...