Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Zwerte schreef:nou.... degenen met een belachelijk hoog IQ VAAK wel. En dan praat je over IQ's in de range vanaf 150 volgens mij... Maar volgens mij heeft dit vaak te maken met een gigantische drang om te "ontwikkelen" en dus veel te lezen etc waardoor je de tijd benodigd voor sociale capaciteiten daar aan kwijt bent en dit dus minder ontwikkeld.
Bolieke schreef:Hahaha, ik moet nu in eens aan Beauty and the Nerd denken. Heel slimme ventjes, maar daar blijft het bij. Dat is wat Pubelia bedoelt, denk ik.
Adil18 schreef:Zwerte schreef:nou.... degenen met een belachelijk hoog IQ VAAK wel. En dan praat je over IQ's in de range vanaf 150 volgens mij... Maar volgens mij heeft dit vaak te maken met een gigantische drang om te "ontwikkelen" en dus veel te lezen etc waardoor je de tijd benodigd voor sociale capaciteiten daar aan kwijt bent en dit dus minder ontwikkeld.
Het ligt er maar net aan! Ik ben op een school voor hoogbegaafde kinderen geweest in Duitsland om een kijkje te nemen uit pure interesse...Het zijn eigenlijk hele normale kinderen die heel goed kunnen communiceren! Vaak geven ze wel aan makkelijker te communiceren met iemand van hun 'soort' (Nee, ik bedoel het niet gemeen, ik heb heel veel bewondering voor deze kids!).
Maar ook daar heb je gewoon de 'emo-kid' met zijn duistere kleding en zwarte haren rond lopen. Communicatieprobelemen hebben ze eigenlijk helemaal niet op school. Ander punt wat die kinderen aangeven: "Wij kunnen niet goed met mensen buiten onze school communiceren omdat zij denken dat wij het niet kunnen...! Wij zijn voor hun alle vooroordelen over de nerd in levende lijve en men kan/wil hier niet aan voorbij kijken". Het werkt dus van twee kanten![]()
Overigens was hier laatst ook iets over op de Duitse TV, ook erg boeiend...!

Zwerte schreef:Bolieke schreef:Ja maar is de chirurg interessanter dan de vuilnisman?? Ik ga liever voor interessant dan voor intelligent (al is het ene wel wat verbonden met het andere).
gaat het om interessant ineens? Goh aparte wending...
BCS schreef:Adil18 schreef:
Ik denk toch wel dat in heel veel gevallen de chirurg in opleiding iets intelligenter is dan de vuilnisman....
Waarom denk je?
Misschien heeft de vuilnis man geen zin om te leren (nog niet), of heeft hij het streven er niet naar.
Ing schreef:het is overigens wel een onderzocht feit (zowel in de sociobiologie als de neurologie) dat zij met extreme IQ niveaus (met name autisten), gemiddels lager scoren op EQ (emotioneel quotient, ofwel sociale eigenschappen). mensen die deze diagnose hebben zijn vaak zeer hoogbegaafd op één specifiek terrein, waarmee zij een werkelijke fascinatie/obsessie hebben. de scherpe focus op deze ene skill (zoals celeigenschappen) maakt het moeilijk de aandacht te verdelen naar sociale eigenachappen die nodig zijn in de leefomgeving. hierdoor krijgen zij, soms omterecht, het label "contact gestoord" opgeplakt.
Zwerte schreef:Bolieke schreef:Ja maar is de chirurg interessanter dan de vuilnisman?? Ik ga liever voor interessant dan voor intelligent (al is het ene wel wat verbonden met het andere).
gaat het om interessant ineens? Goh aparte wending...
pinuts schreef:ik vind t zo irritant dat het hier steeds gaat over "maar" MBO en "laag" niveau. Alles tussen haakjes. Ik heb verdorie mijn stinkende best moeten doen om mijn vmbo te halen, nu doe ik keihard mijn best om mijn MBO te halen, en mijn toppunt zal straks de HBO zijn.. Mijn vriend gaat straks naar de universiteit, nou en?.. ik ben echt niet dommer ofzo, we vullen elkaar gewoon goed aan. Hij kan dingen uitleggen aan mij, en ik kan mijn motivatie doorgeven aan hem. Niveau is zooo niet belangrijk:) Ik vind mijn MBO niet laag, niet slecht..Ik ben blij dat ik een MBO mag volgen:) Ik ben blij dat ik moet vechten voor goede cijfers, en dat ik moeite moet doen ( ookal word het soms teveel..) Maar in een relatie.. moet dat geen probleem zijn.
Zwerte schreef:Daar heb je wel weer gelijk in! Ken persoonlijk ook een "hoogbegaafd" en prima sociaal functionerend kind! Maar toch denk ik dat er soms wel een verband mogelijk is, met name met het idee van mn vorige uitleg in mn achterhoofd! (eigenlijk het voorbeeld van niet buiten willen spelen maar met de neus in de boeken zitten)
pinuts schreef:zwerte: het gaat erom dat MBO niet laag is, tussen haakjes of niet. Ik vind het heel wat dat je zoiets doet.. en ik wil dat benadrukken.. gekwetst voel ik me niet, want ik weet dat ik er wel kom met mijn opleiding.
pinuts schreef:ik vind t zo irritant dat het hier steeds gaat over "maar" MBO en "laag" niveau. Alles tussen haakjes. Ik heb verdorie mijn stinkende best moeten doen om mijn vmbo te halen, nu doe ik keihard mijn best om mijn MBO te halen, en mijn toppunt zal straks de HBO zijn.. Mijn vriend gaat straks naar de universiteit, nou en?.. ik ben echt niet dommer ofzo, we vullen elkaar gewoon goed aan. Hij kan dingen uitleggen aan mij, en ik kan mijn motivatie doorgeven aan hem. Niveau is zooo niet belangrijk:) Ik vind mijn MBO niet laag, niet slecht..Ik ben blij dat ik een MBO mag volgen:) Ik ben blij dat ik moet vechten voor goede cijfers, en dat ik moeite moet doen ( ookal word het soms teveel..) Maar in een relatie.. moet dat geen probleem zijn.
Alet74 schreef:Wat betreft het slimmer zijn van de chirurg: dat is niet altijd zo hoor...mijn collega vertelde een tijdje terug over iemand die iets als natuurkunde had gestudeerd, maar nu vuilnisman is. Dat wilde hij altijd graag en hij was daar erg gelukkig mee!
Citaat:Maar zeg nou eerlijk, een chirurg is doorgaans slimmer aangelegd dan een vuilisman...!

), maar daar gaat het om de vraag: "Ben ik gelukkig als natuurkundig wetenschapper en leveren mij mijn doktertitels meerwaarde aan het leven?". Als je dat soort vragen met 'nee' kunt beantwoorden moet je inderdaad wat anders doen. Maar nogmaal: Intelligentie staat hierbuiten! pinuts schreef:dat snap ik adil, t gaat erom wat ik wil benadrukken
)
Het wordt een beetje een eentonige en zinloze discussie vrees ik zo
Kim_89 schreef:Juist een goede discussie toch?
Nog even over intelligentie en de relatie met een opleiding. Het is met intelligentie zo dat er een bepaalde aangeboren "intelligentie" in ieder mens zit wanneer je geboren wordt. Dit is echter niet direct bruikbare intelligentie, maar hierin ligt al ongeveer vast wat jouw denkvermogen zal zijn op latere leeftijd en tot in hoeverre jij je kunt ontwikkelen wat niveau betreft. Kortom: hoe makkelijk kun jij leren? Hier las ik ook al verhalen van mensen die zeggen "mijn man is nooit gestimuleerd door te studeren terwijl het er wel in zit" en dat komt eigenlijk neer op wat ik net zei.
Je kan wel die aangeboren intelligentie hebben en het vermogen om inderdaad goed te kunnen leren, maar als je dit niet aanspreekt, komt het er ook niet uit. Dus in die zin bepaalt je opleiding inderdaad je intelligentie want je prikkelt en stimuleert wat je in je mars hebt. Daarom bestaan er ook zoveel verschillende niveaus in opleidingen; er is voor iedereen passend onderwijs op je eigen niveau.
Je hebt ook mensen die zeggen: "Ik doe VWO en dat is echt zó moeilijk voor me! Die VMBO'ers boffen maar want dat is zo simpel." Maar dan vergeet je dat je op je eigen niveau werkt, terwijl veel andere VMBO'ers het ook moeilijk hebben, omdat dát juist HUN niveau is..
Kim_89 schreef:Juist een goede discussie toch?
Nog even over intelligentie en de relatie met een opleiding. Het is met intelligentie zo dat er een bepaalde aangeboren "intelligentie" in ieder mens zit wanneer je geboren wordt. Dit is echter niet direct bruikbare intelligentie, maar hierin ligt al ongeveer vast wat jouw denkvermogen zal zijn op latere leeftijd en tot in hoeverre jij je kunt ontwikkelen wat niveau betreft. Kortom: hoe makkelijk kun jij leren? Hier las ik ook al verhalen van mensen die zeggen "mijn man is nooit gestimuleerd door te studeren terwijl het er wel in zit" en dat komt eigenlijk neer op wat ik net zei.
Je kan wel die aangeboren intelligentie hebben en het vermogen om inderdaad goed te kunnen leren, maar als je dit niet aanspreekt, komt het er ook niet uit. Dus in die zin bepaalt je opleiding inderdaad je intelligentie want je prikkelt en stimuleert wat je in je mars hebt. Daarom bestaan er ook zoveel verschillende niveaus in opleidingen; er is voor iedereen passend onderwijs op je eigen niveau.
Je hebt ook mensen die zeggen: "Ik doe VWO en dat is echt zó moeilijk voor me! Die VMBO'ers boffen maar want dat is zo simpel." Maar dan vergeet je dat je op je eigen niveau werkt, terwijl veel andere VMBO'ers het ook moeilijk hebben, omdat dát juist HUN niveau is..