hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:19

Mijn vader en mijn zus zijn beide universitair geschoolt, maar hun sociale skills zijn echt niet hoog hoog. Mijn moeder en ik hebben "maar" mbo nivo en wij zijn sociaal veel beter onderlegt hoor.

De meeting van de IQ kan je een gedeelte beinvloeden. En is ook nog eens sterk afhankelijk van de dag die je hebt. En er is meer nodig om hoog te kunnen presteren als IQ en EQ...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:19

Zwerte schreef:
nou.... degenen met een belachelijk hoog IQ VAAK wel. En dan praat je over IQ's in de range vanaf 150 volgens mij... Maar volgens mij heeft dit vaak te maken met een gigantische drang om te "ontwikkelen" en dus veel te lezen etc waardoor je de tijd benodigd voor sociale capaciteiten daar aan kwijt bent en dit dus minder ontwikkeld.

Het ligt er maar net aan! Ik ben op een school voor hoogbegaafde kinderen geweest in Duitsland om een kijkje te nemen uit pure interesse...Het zijn eigenlijk hele normale kinderen die heel goed kunnen communiceren! Vaak geven ze wel aan makkelijker te communiceren met iemand van hun 'soort' (Nee, ik bedoel het niet gemeen, ik heb heel veel bewondering voor deze kids!).

Maar ook daar heb je gewoon de 'emo-kid' met zijn duistere kleding en zwarte haren rond lopen. Communicatieprobelemen hebben ze eigenlijk helemaal niet op school. Ander punt wat die kinderen aangeven: "Wij kunnen niet goed met mensen buiten onze school communiceren omdat zij denken dat wij het niet kunnen...! Wij zijn voor hun alle vooroordelen over de nerd in levende lijve en men kan/wil hier niet aan voorbij kijken". Het werkt dus van twee kanten Knipoog

Overigens was hier laatst ook iets over op de Duitse TV, ook erg boeiend...!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:21

het is overigens wel een onderzocht feit (zowel in de sociobiologie als de neurologie) dat zij met extreme IQ niveaus (met name autisten), gemiddels lager scoren op EQ (emotioneel quotient, ofwel sociale eigenschappen). mensen die deze diagnose hebben zijn vaak zeer hoogbegaafd op één specifiek terrein, waarmee zij een werkelijke fascinatie/obsessie hebben. de scherpe focus op deze ene skill (zoals celeigenschappen) maakt het moeilijk de aandacht te verdelen naar sociale eigenachappen die nodig zijn in de leefomgeving. hierdoor krijgen zij, soms omterecht, het label "contact gestoord" opgeplakt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:21

Bolieke schreef:
Hahaha, ik moet nu in eens aan Beauty and the Nerd denken. Heel slimme ventjes, maar daar blijft het bij Knipoog . Dat is wat Pubelia bedoelt, denk ik.

En dan zeg ik: Daar is ook buiten proporties veel in szene gezet!

Het is TV, het is buisiness...! Sorry, maar een dergelijk entertain-programma als Beauty and the Nerd vind ik niet goed genoeg om een dergelijke mening op te baseren...!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:23

Adil18 schreef:
Zwerte schreef:
nou.... degenen met een belachelijk hoog IQ VAAK wel. En dan praat je over IQ's in de range vanaf 150 volgens mij... Maar volgens mij heeft dit vaak te maken met een gigantische drang om te "ontwikkelen" en dus veel te lezen etc waardoor je de tijd benodigd voor sociale capaciteiten daar aan kwijt bent en dit dus minder ontwikkeld.

Het ligt er maar net aan! Ik ben op een school voor hoogbegaafde kinderen geweest in Duitsland om een kijkje te nemen uit pure interesse...Het zijn eigenlijk hele normale kinderen die heel goed kunnen communiceren! Vaak geven ze wel aan makkelijker te communiceren met iemand van hun 'soort' (Nee, ik bedoel het niet gemeen, ik heb heel veel bewondering voor deze kids!).

Maar ook daar heb je gewoon de 'emo-kid' met zijn duistere kleding en zwarte haren rond lopen. Communicatieprobelemen hebben ze eigenlijk helemaal niet op school. Ander punt wat die kinderen aangeven: "Wij kunnen niet goed met mensen buiten onze school communiceren omdat zij denken dat wij het niet kunnen...! Wij zijn voor hun alle vooroordelen over de nerd in levende lijve en men kan/wil hier niet aan voorbij kijken". Het werkt dus van twee kanten Knipoog

Overigens was hier laatst ook iets over op de Duitse TV, ook erg boeiend...!

Daar heb je wel weer gelijk in! Ken persoonlijk ook een "hoogbegaafd" en prima sociaal functionerend kind! Maar toch denk ik dat er soms wel een verband mogelijk is, met name met het idee van mn vorige uitleg in mn achterhoofd! (eigenlijk het voorbeeld van niet buiten willen spelen maar met de neus in de boeken zitten)

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:23

Juist een goede discussie toch? Haha!

Nog even over intelligentie en de relatie met een opleiding. Het is met intelligentie zo dat er een bepaalde aangeboren "intelligentie" in ieder mens zit wanneer je geboren wordt. Dit is echter niet direct bruikbare intelligentie, maar hierin ligt al ongeveer vast wat jouw denkvermogen zal zijn op latere leeftijd en tot in hoeverre jij je kunt ontwikkelen wat niveau betreft. Kortom: hoe makkelijk kun jij leren? Hier las ik ook al verhalen van mensen die zeggen "mijn man is nooit gestimuleerd door te studeren terwijl het er wel in zit" en dat komt eigenlijk neer op wat ik net zei.

Je kan wel die aangeboren intelligentie hebben en het vermogen om inderdaad goed te kunnen leren, maar als je dit niet aanspreekt, komt het er ook niet uit. Dus in die zin bepaalt je opleiding inderdaad je intelligentie want je prikkelt en stimuleert wat je in je mars hebt. Daarom bestaan er ook zoveel verschillende niveaus in opleidingen; er is voor iedereen passend onderwijs op je eigen niveau.

Je hebt ook mensen die zeggen: "Ik doe VWO en dat is echt zó moeilijk voor me! Die VMBO'ers boffen maar want dat is zo simpel." Maar dan vergeet je dat je op je eigen niveau werkt, terwijl veel andere VMBO'ers het ook moeilijk hebben, omdat dát juist HUN niveau is..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:24

ik vind t zo irritant dat het hier steeds gaat over "maar" MBO en "laag" niveau. Alles tussen haakjes. Ik heb verdorie mijn stinkende best moeten doen om mijn vmbo te halen, nu doe ik keihard mijn best om mijn MBO te halen, en mijn toppunt zal straks de HBO zijn.. Mijn vriend gaat straks naar de universiteit, nou en?.. ik ben echt niet dommer ofzo, we vullen elkaar gewoon goed aan. Hij kan dingen uitleggen aan mij, en ik kan mijn motivatie doorgeven aan hem. Niveau is zooo niet belangrijk:) Ik vind mijn MBO niet laag, niet slecht..Ik ben blij dat ik een MBO mag volgen:) Ik ben blij dat ik moet vechten voor goede cijfers, en dat ik moeite moet doen ( ookal word het soms teveel..) Maar in een relatie.. moet dat geen probleem zijn.

lique

nou ik merk wel degelijk verschil met mij en mn vriend, niet zozeer omdat we een andere opleiding hebben,maar wel als het gaat om levenservaring...

ik ben qwa denk wijzer slimmer maar hij is handiger als ik(zoals ik wel meer lees hier) maar ik vind hem nog wel heel onvolwassen en dat bots nog weleens

dingetje

Zwerte schreef:
Bolieke schreef:
Ja maar is de chirurg interessanter dan de vuilnisman?? Ik ga liever voor interessant dan voor intelligent (al is het ene wel wat verbonden met het andere).

gaat het om interessant ineens? Goh aparte wending...

Dat ben ik met je eens Zwerte.
Toch is het iets om over na te denken. Vaak is het zo, als ik op verjaardagen oid zit tenminste, dat mensen vaker geinteresseerd zijn in mensen met een hogere opleiding. Dus zij worden hierdoor wel op een voetstuk gezet. Misschien dat MBO-ers/HBO-ers zich hierdoor minderwaardig gaan voelen. En ja, daar kan ik wel weer over meepraten... Maar goed, dat zal dan wel weer worden afgewimpeld met het feit dat je dan maar wat aan je zelfbeeld moet doen.... Verward

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:26

BCS schreef:
Adil18 schreef:

Ik denk toch wel dat in heel veel gevallen de chirurg in opleiding iets intelligenter is dan de vuilnisman.... Clown

Waarom denk je?
Misschien heeft de vuilnis man geen zin om te leren (nog niet), of heeft hij het streven er niet naar.

Heel veel gevallen, dus niet elke! Dus lees alstjeblieft eerst even goed!
Maar zeg nou eerlijk, een chirurg is doorgaans slimmer aangelegd dan een vuilisman...!

Sullie97

Ing schreef:
het is overigens wel een onderzocht feit (zowel in de sociobiologie als de neurologie) dat zij met extreme IQ niveaus (met name autisten), gemiddels lager scoren op EQ (emotioneel quotient, ofwel sociale eigenschappen). mensen die deze diagnose hebben zijn vaak zeer hoogbegaafd op één specifiek terrein, waarmee zij een werkelijke fascinatie/obsessie hebben. de scherpe focus op deze ene skill (zoals celeigenschappen) maakt het moeilijk de aandacht te verdelen naar sociale eigenachappen die nodig zijn in de leefomgeving. hierdoor krijgen zij, soms omterecht, het label "contact gestoord" opgeplakt.

Mijn broertje heeft zelf Asperger. Mijn ouders hebben hem van het Gymnasium (klas 5) gehaald om naar het MBO te gaan. Zij hebben dit gedaan om zijn EQ verder te doen ontwikkelen. Achteraf gezien is dit een heel goede stap geweest, bovendien heb ik wel eens gehoord dat als men het IQ met rust laten (dmv simpele dingen te laten leren) het EQ te bevorderen. Zelf ben ik overigens ook autistisch (PDD-NOS) en zit ik dus ook op het MBO en ik moet zeggen dat het me ook veel goed doet.

Dana82

Zwerte schreef:
Bolieke schreef:
Ja maar is de chirurg interessanter dan de vuilnisman?? Ik ga liever voor interessant dan voor intelligent (al is het ene wel wat verbonden met het andere).

gaat het om interessant ineens? Goh aparte wending...

Het ging over wie een lagergeschoolde partner heeft. De laatste pg's gaat het alleen nog over wat iemand als intelligent beschouwd. Een chirurg kan dan misschien wel intelligent zijn, maar zolang zijn intresses niet overkomt met die van mij zal ik daar niet op vallen. Dan zit ik daar met een intelligent iemand, me zelf dood te vervelen.

Btw: ik weet ook wel dat Beauty and the Nerd een tv show is waar men zoveel kan knippen en plakken zoals m'n wilt. Maar het is wel ergens op gebasseerd hé.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:27

hij mbo, ik hbo plus, hij iQ 125,
ik iq 123,hij praktisch, ik analytisch,
hij handig, ik sociaal
... en in de 8 jaar dat we samen zijn hebben we iig veel van elkaar geleerd..ik doe wat meer,hij denkt wat meer.

en het gaat er niet hoe hoe slim je bent...het gaat erom hoe je je capaciteiten gebruikt!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:28

pinuts schreef:
ik vind t zo irritant dat het hier steeds gaat over "maar" MBO en "laag" niveau. Alles tussen haakjes. Ik heb verdorie mijn stinkende best moeten doen om mijn vmbo te halen, nu doe ik keihard mijn best om mijn MBO te halen, en mijn toppunt zal straks de HBO zijn.. Mijn vriend gaat straks naar de universiteit, nou en?.. ik ben echt niet dommer ofzo, we vullen elkaar gewoon goed aan. Hij kan dingen uitleggen aan mij, en ik kan mijn motivatie doorgeven aan hem. Niveau is zooo niet belangrijk:) Ik vind mijn MBO niet laag, niet slecht..Ik ben blij dat ik een MBO mag volgen:) Ik ben blij dat ik moet vechten voor goede cijfers, en dat ik moeite moet doen ( ookal word het soms teveel..) Maar in een relatie.. moet dat geen probleem zijn.

eh heb je liever dat we de haakjes weghalen dan? Die haakjes zijn juist bedoeld om aan te geven dat het eigenlijk niet laag is maar dit is gewoon een term die eraan gegeven word. HBO heet niet voor niets HOGER beroeps onderwijs? De haakjes zijn tenminste in mijn geval bedoeld om aan te geven dat er geen waardeoordeel aan gekoppeld dient te worden... Om gekwetste reacties als de jouwe te voorkomen want volgens mij bedoeld niemand het zo!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:28

Zwerte schreef:
Daar heb je wel weer gelijk in! Ken persoonlijk ook een "hoogbegaafd" en prima sociaal functionerend kind! Maar toch denk ik dat er soms wel een verband mogelijk is, met name met het idee van mn vorige uitleg in mn achterhoofd! (eigenlijk het voorbeeld van niet buiten willen spelen maar met de neus in de boeken zitten)

Ja, das waar...

Maar nu praten we over hoogbegaafd, het punt is dat ik denk dat iemand van een hoog niveau (maar niet per se hoobegaafd) doorgaans heel goede sociale vaardigheden heeft Ja

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:29

zwerte: het gaat erom dat MBO niet laag is, tussen haakjes of niet. Ik vind het heel wat dat je zoiets doet.. en ik wil dat benadrukken.. gekwetst voel ik me niet, want ik weet dat ik er wel kom met mijn opleiding.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:31

Wat betreft het slimmer zijn van de chirurg: dat is niet altijd zo hoor...mijn collega vertelde een tijdje terug over iemand die iets als natuurkunde had gestudeerd, maar nu vuilnisman is. Dat wilde hij altijd graag en hij was daar erg gelukkig mee!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:31

pinuts schreef:
zwerte: het gaat erom dat MBO niet laag is, tussen haakjes of niet. Ik vind het heel wat dat je zoiets doet.. en ik wil dat benadrukken.. gekwetst voel ik me niet, want ik weet dat ik er wel kom met mijn opleiding.

MBO is ook zeker niet laag, maar lager dan HBO en WO. Nu kunnen we met z'n allen hoog en laag gaan springen, maar die feiten liggen nu eenmaal voor onze neus Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:32

dat snap ik adil, t gaat erom wat ik wil benadrukken

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:32

pinuts schreef:

Daar gaat het dus om! Ik zou zeggen: discussier vrolijk mee! Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:33

Alet74 schreef:
Wat betreft het slimmer zijn van de chirurg: dat is niet altijd zo hoor...mijn collega vertelde een tijdje terug over iemand die iets als natuurkunde had gestudeerd, maar nu vuilnisman is. Dat wilde hij altijd graag en hij was daar erg gelukkig mee!

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH Boos!

Citaat:
Maar zeg nou eerlijk, een chirurg is doorgaans slimmer aangelegd dan een vuilisman...!

Een correct geformuleerde zin die ruimte voor uitzonderingen open laat...Lees a.u.b. goed van te voren Bloos Knipoog

EDIT: overigens een apart voorbeeld, immers is die man dus heel erg slim, kiest echter bewust voor iets anders. Daar staat intelligentie buiten (hoewel sommige mensen het als een domme keuze zouden zien Clown ), maar daar gaat het om de vraag: "Ben ik gelukkig als natuurkundig wetenschapper en leveren mij mijn doktertitels meerwaarde aan het leven?". Als je dat soort vragen met 'nee' kunt beantwoorden moet je inderdaad wat anders doen. Maar nogmaal: Intelligentie staat hierbuiten!
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-10-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:34

pinuts schreef:
dat snap ik adil, t gaat erom wat ik wil benadrukken

Dat hoef je niet te benadrukken, daar heb je gelijk in: MBO is niet laag!

Ik ken genoeg mensen die MBO gedaan hebben maar in hun vak donders goed zijn en ik zou het ze niet na kunnen doen...! (of wil ik het niet....? hmmmm....ik ga mezelf heel veel dingen afvragen door deze discussie... Haha! )

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:35

Is er dan niemand die kan en wil reageren op de biologische verklaring? Clown Het wordt een beetje een eentonige en zinloze discussie vrees ik zo Clown

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:37

Kim_89 schreef:

Nog even over intelligentie en de relatie met een opleiding. Het is met intelligentie zo dat er een bepaalde aangeboren "intelligentie" in ieder mens zit wanneer je geboren wordt. Dit is echter niet direct bruikbare intelligentie, maar hierin ligt al ongeveer vast wat jouw denkvermogen zal zijn op latere leeftijd en tot in hoeverre jij je kunt ontwikkelen wat niveau betreft. Kortom: hoe makkelijk kun jij leren? Hier las ik ook al verhalen van mensen die zeggen "mijn man is nooit gestimuleerd door te studeren terwijl het er wel in zit" en dat komt eigenlijk neer op wat ik net zei.

Je kan wel die aangeboren intelligentie hebben en het vermogen om inderdaad goed te kunnen leren, maar als je dit niet aanspreekt, komt het er ook niet uit. Dus in die zin bepaalt je opleiding inderdaad je intelligentie want je prikkelt en stimuleert wat je in je mars hebt. Daarom bestaan er ook zoveel verschillende niveaus in opleidingen; er is voor iedereen passend onderwijs op je eigen niveau.

Je hebt ook mensen die zeggen: "Ik doe VWO en dat is echt zó moeilijk voor me! Die VMBO'ers boffen maar want dat is zo simpel." Maar dan vergeet je dat je op je eigen niveau werkt, terwijl veel andere VMBO'ers het ook moeilijk hebben, omdat dát juist HUN niveau is..

ik wil er best op reageren maar kan er alleen maar mee eens zijn!
Intelligentie is deels aangeboren en deels ontwikkeling!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:39

Kim_89 schreef:

Dit is in alle opzichten correct naar mijn mening...! Kan ik niks aan toevoegen...!