Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:18

En sorry, als die school nu al twee jaar belooft en niets doet, is heel duidelijk hoe ze over de veiligheid en geborgenheid van jouw kind denken.

Een school die vind dat pesten 'erbij hoort', is van een eeuw geleden. Scholen kunnen heel veel zinnige dingen aan pesten doen, maar dan moet er wel een beleid zijn, en leraren die grenzen trekken.
Trouwens, ik heb 4 jaar hel op de dorpsschool gehad, en daarna nog twee heel fijne jaren op een school verderop: de ene school is de andere niet!

Maar stel je niet zo afwachtend op, je dochter zal merken dat ook jij haar laat vallen! Of dat zo voelen. Ze zal merken dat ook al beloof jij dat er wat zal gebeuren, dat zij er helemaal alleen voor staat!
En dat is het ergste wat een kind kan overkomen.

Jij kunt dingen doen: je dochter naar het riagg sleuren, Mee, haar op weerbaarheidstraining doen!
Zo krijgt ze zélf het gevoel wat te kunnen veranderen in plaats van een weerloos slachtoffer te zijn.

Je kunt alle scholen in de buurt bellen, precies uitvragen wat hun sociale beleid is!
Jij kunt nog eens op school heel concreet gaan vragen wat ze nou gaan doen: je kunt aangifte doen, de inspectie erbij halen, je kunt eisen dat ze met een protocol komen, niet met vage beloften.

Maar doe iets!

Afwachten brengt je waar je nu bent.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:37

Nog iemand die vroeger gepest is. Echt DOE ER WAT AAN! Wat jij doet deden mijn ouders ook.. Een kind wil gehoord worden, wil het idee hebben dat jij er voor haar bent, dat ze bij je terecht kan als er iets is.
Dit is een moment waarbij je haar MOET laten blijken dat je er voor haar bent! Je weet wat er aan de hand is, het is al heel wat om te vertellen dat je gepest wordt. Ik voelde me toentertijd erg minderwaardig. Ik was stil, verlegen, en o,wee als ik iets zei op school.. Toen ik naar een andere school ging was het goed. Ik werd geaccepteerd, en ik hoefde er niets voor te doen! (dit was pas in klas 3 van het VMBO, ik werd vanaf groep 6 gepest)
Een kind kan zich niet goed voelen in deze positie, dit is een periode in het leven waar ze van moet genieten, een kind dat geen zorgen heeft. Dat is nu belangrijk.

Doe hier asjeblieft iets aan, niemand wordt hier gelukkig van, je kind niet, jij niet, en de school ook niet.
Ik kan me nog goed herinneren hoevaak wij een preek hebben gehad op school omdat een meisje haar ouders wél iets voor haar deden. En? Het hielp. De pesters werden in de gaten gehouden en naar binnengestuurd om daar straf te krijgen.

Hou op met die afwachtende houding en doe iets!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:52

marleen_usar schreef:
Ik krijg heel veel lieve PB,s en daar staat dat als je als ouder je er te veel mee bemoeid het pesten verergerd,dus ik ben daar nog even voorzichtig mee.

en als je dochter later vraagt waarom je niet alles eraan gedaan hebt om haar uit deze situatie te halen (en dat zal ze ooit gaan vragen!) ga je dan zeggen: "ik kreeg wat PB´s op Bokt en ik vond Montessori zo´n leuk systeem ondanks dat ik je elke dag huilend thuis zag komen".

Ik weet wat ik als dochter daarop zou zeggen. En dat is niet iets wat je wilt horen.
Laatst bijgewerkt door Waves op 04-10-08 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:52

ik zit me eerlijk gezegt nu een beetje te ergeren! Boos!
punt`1 ik laat mijn kind zeker niet schoppen of slaan! ik zou in dit geval omdat het echt heel erg is , aangifte doen bij de politie, maak maar foto`s van haar blauwe plekken!!

punt 2 Nooit meer gaat mijn kind daar naar school! al moet ik steppen naar een andere school , waar mijn kind veilig op school zit dan doe ik dat!!!

punt 3, had ik de school inspectie gebeld!!!! en de leraar echt aan haar haren beetgepakt.

ik vind dat je er echt veel te laks mee omgaat!
Jij bent als ouder zelf wettelijk verplicht om je kind te beschermen!

als wij als ouders ons kind slaan en een blauwe plek hebben aangericht , staat gelijk de kinderberscherming aan de deur! (wat ook zou moeten hoor!). Knipoog
en als ons, in dit geval jou kind ,door andere zo word toegetakeld, heeft jou dochter rechten hoor!
die training is zeker goed, maar dat is nu even op de laatste paats.
geef het kind eerst rust en laat er ervaren dat het ook leuk kan zijn op een andere school!
sorry ik bedoel het niet lelijk , maar ik wil je graag wakker schudden, om je kind te helpen!! en actie te ondernemen!!
dan maar verder weg van huis op school! maar geen min meer op haar oude school!
groeten van bren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:30

Als je kind al 2 jaar wordt gepest, zal ze heel waarschijnlijk daar ook schade door hebben opgelopen. Wel te bedenken dat dit kind extra begeleiding hierin nodig heeft.

Ik denk dat de gepestzijnde bokkers het beste advies kunnen uitbrengen. Als hebben is geweest, is hadden te laat. Denk daar ook aan, maar dit door laten gaan is niet goed voor je kind, het duurt al te lang. Haar zelfbeeld zal al helemaal kapot zijn en dat moet weer opgebouwd worden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:54

Als het pesten al 2 jaar duurt dan gaat dit niet veranderen en doet school ook niet genoeg of doet bijna niets.
Helaas spreek ik uit ervaring, wist ik toen maar wat ik nu wist.
Haal ze direct van school, als je dat niet doet gaat het nooit stoppen en neemt ze het mee naar de middelbare school.
Laat haar wel die training doen want dan wordt ze alleen maar sterker.
Wacht niet langer af, heeft geen enkele zin.
Begrijp dat je het liefst de fatsoelijke weg wilt bewandelen, maar die weg is er niet op school

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 05:42

in die 2 jaar is waarschijnlijk al een hoop kapot gemaakt,en ik kan echt niet begrijpen dat je je zo afwachtend opsteld.

voordat die ellende weer uit dat koppie is......dat kost heel erg veel tijd!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:52

Ben nog benieuwd naar een reactie van de TS.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:56

Ik had haar allang van school gehaald. Alle protocollen ten spijt is het heel erg moeilijk om een kind uit die groepsdynmiek te halen.
Je mag echter wel ens nadenken waarom ze gepest wordt. Kan iets heel kleins zijn, maar ook haar houdng die zo onzeker en kwetsbaar is dat de kans op herhaling groot is.
Ik adviseer je dan ook om haar een sociale vaardigheidstraining te laten volgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 09:49

Vandaag zijn we naar Mee geweest voor de intake, woensdag begint de training en het voelt erg goed.Ze hebben meer trainingen die misschien ook goed voor haar zijn,ook omdat ze een gehoorprobleem heeft.Die vrouw geeft ook de training en ze kan ons verder helpen als er iets is.Ze gaf ook tips en zo,en ik weet nu wat ik allemaal moet doen als de training alleen niet voldoende is.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:54

Maar verder is er op school nog geen actie ondernomen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:55

Maar wat ga je nu met school doen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:08

Ik ga praten met de directeur en vragen wat ze gaan doen.Of ze de pesters en hun ouders gaan aanpakken? En zo niet dan gaat ze daar weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:10

Als de school belooft dat ze dat gaan doen, zou jij daar dan op vertrouwen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:12

pff ik val echt van de ene verbazing in de andere? Dat je zo veel vertrouwen in die school blijft stellen vind ik echt onbegrijpelijk. Iedere goede leerkracht had een plan van aanpak gemaakt en was het tot op de bodem uit gaan zoeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:15

Nee het vrtrouwen is al lang weg maar ze willen van Mee dat ze eerst de training doet, en dat ze dan eventueel van school veranderd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:19

Ik zou heel simpel een ultimatum stellen. Niet vragen maar eisen dat ze het aanpakken en duidelijk erbij zeggen dat als het pesten niet voor een bepaalde datum opgehouden is (en echt opgehouden, niet alleen maar wat verbeterd) dat je haar dan van school haalt en de onderwijsinspectie inlicht.

Ik snap idd wel dat ze willen dat ze eerst die training doet en dan een andere school.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:20

Mijn broertje is op die leeftijd ook heel erg gepest, de school deed er he-le-maal niks aan.

Wij hebben echt dikke ruzie gekregen met de school op een gegeven moment, het is dat mijn broertje toen in groep 7/8 zat en het weinig zin had om hem het laatste jaar van school af te halen.
Op een gegeven moment is het pesten een tijdje opgehouden..met kamp heeft hij ook een fijne tijd gehad.
Maar ging absoluut niet met veel zin op kamp.

Ik had haar van school afgehaald, en weet verder niet wat ik gedaan had eigenlijk.. maar vertrouwen in de school zou ik zeer zeker niet meer hebben.

Mijn ouders zaten bijna elke middag op school, het ene gesprek na het andere gesprek volgde met de direkteur notabene! Niemand deed wat, de pestkoppen werden uit de klas gehaald, ze moesten hun excuus aanbieden (big smile op het gezicht).

School was uit, en mijn broertje werd in mekaar getrapt.

..

Als ik jullie was zou ik haar gewoon van school af halen.. hun bepalen niet of jij haar van school af mag halen toch?
Ze hadden genoeg kunnen doen, haar meer in bescherming nemen, praten met de ouders van die kinderen.. noem maar op..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:21

Daarnaast kun je nu in elk geval wel rondkijken naar andere scholen, en vragen hoe die omgaan met pesten. (En met de andere problemen van je dochter, want er speelt meer, toch?)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:22

Inderdaad, er zijn vrij veel scholen die een zeer goed pest-beleid hebben..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:41

Hulp zoeken, meteen!
Mijn ouders hebben indertijd bij Jeugdzorg of GGZ hulp gezocht. Iemand kwam elke week praten, om te vertellen hoe ze er mee om moesten gaan. En via een kennis kregen we een adres van een man die iets deed, wat ik nog steeds niet weet. Het kon wel iets van magnetiseur zijn. Hij wilde niets voor zijn hulp hebben, hij was al blij dat hij mij kon helpen. Heel bijzonder, maar als hij was geweest kon ik een week lang goed slapen, lag ik niet de halve nacht wakker etc. Hoefde ik ook nooit 's nachts naar de wc.
Laat het er niet bij zitten, leraren zien het best hoor! Ik ben voor de ogen van mijn leraren in elkaar geslagen, en niemand die wat deed. Tot mijn moeder aan het eind van het jaar huilend voor de schoolraad zat!
Als je niets doet, houdt het echt niet op. Zeker als het al zolang gaat, leraren zijn verdorie niet blind!
En je dochter zal er altijd door worden achtervolgd.

Ik ben gepest in groep 6 en de brugklas. De brugklas is nu 6 jaar geleden.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig wel aardig scherp gebekt ben, ik ben een stuk zekerder van mezelf. En niemand zal aan mij zien dat ik diep van binnen superonzeker ben. Ik ben populair in mijn nieuwe klas, heb een super lieve vriend, geweldige vriendinnen en vrienden, en gezellig en gelukkig leven. Niemand heeft in mijn ogen ook maar een reden om mij te haten of jaloers te zijn. Ik heb er voelsprieten voor, en laatst was er dus wel iemand die mij echt haat(te), dat maakt je in alles gewoon weer onzeker. Het ging in dit geval om paardrijden, iets wat eigenlijk behoorlijk apart staat van de rest van mijn sociale leven. Maar wat gaat er dan door je heen?
- Wat doe ik verkeerd?
- Ben ik dan echt zo'n slechte ruiter?
- Is zij beter? En dan nog, waarom zou ze reden hebben om mij te haten?
- Maar als zij een hekel aan me heeft, dan zullen die en die en die dat ook wel hebben!
- Waarom heeft iedereen een hekel aan me dan?
- Ben ik lelijk?
- Ben ik dan echt raar en anders? [Iets van een ex-scharrel van mijn vriend dus heeft gezegd]

En dan komt er gelukkig nog wel achteraan: Wauw, wat heb ik toch geweldige vriendinnen.
Mijn twee beste vriendinnen staan 100% achter me, ze kennen me door en door.
Maar mijn vriend is dan weer wat anders, wat als hij me niet leuk vind?
Als ik niet gepest zou zijn, zou ik dat echt niet denken! Dan zou ik er gewoon schijt aan hebben.
Maar die onzekerheid waar je dan in zit, dat je voor je leeftijdsgenoten en mensen in je omgeving, niets goed kunt doen.
Wat is er dan aan de hand?

Echt, doe er snel iets aan! Want niemand verdient het om gepest te worden.
Al zou je haar het liefst meteen van school halen, denk ik niet dat dat de beste oplossing is.
Uiteindelijk kom je die mensen waarschijnlijk op een middelbare school weer tegen. Als het niet opgelost is, zal je dochter zich meteen weer onzeker voelen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:50

Ik vind het jammer dat nu alles op het kind neerkomt.
Dus ZIJ moet nu zelf alles oplossen?
Beetje omgekeerde wereld IMO.
Tuurlijk moet ze weerbaarder worden etc. maar hoe moet dat als de school,de ouders en de kinderen niet meedoen?!

Nogmaals; ga naar die school...trek je bek los....EIS dat er wat gebeurd en wel NU. Zeg dat jullie nu zelf zijn begonnen met MEE , en de rest aan de school is. Denk je nou echt dat die school nu iets gaat doen?
Gooi je oogkleppen nou eens af,en sta op voor je dochter!

Ook ben ik benieuwd hoe het nou met je dochter gaat,ze is toch al weer een paar dagen naar school geweest nu?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:03

marleen_usar schreef:
Nee het vrtrouwen is al lang weg maar ze willen van Mee dat ze eerst de training doet, en dat ze dan eventueel van school veranderd.

want? mijn hart als leerkracht en ex-gepeste draait om bij je verhalen. Ik zou geen seconde meer wachten. Als een leerkracht niets doet hebben de andere kinderen carte blanche.
Laatst bijgewerkt door Caira op 06-10-08 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:04

Ciara; op wie reageer je nou? Clown

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:10

Weghalen, zo snel mogelijk!! Het schooljaar is pas begonnen, moet ze echt nog al die maanden verder met zo'n klasgenoten??

Hier nog een slachtoffertje - door te veranderen van school (school liep maar tot 4e) in een 'SNOBschool' terechtgekomen. Slechts 2 jaar gezeten en getekend voor het leven.

Maar omdat de andere meisjes van m'n oude school daar ook gingen WOU ik daar absoluut niet weg...

Nu ben ik 28 en wou ik dat m'n moeder had doorgezet - en me tegen m'n wil toch op een andere school had gedaan.

Ik heb alles - prachtige man - prachtige kindjes - eigen huis - goeie job - m'n pony's - ... En toch voel ik me vaak zooo onzeker en kan ik echt down worden als ik iemand zie van toen.

Leerkrachten trokken zelfs partij voor de pesters, want dat waren kinderen van dokters, juweliers,... heel graag gezien. Ik was slechts een simpele ziel.

DOE HET nu het nog kan. Het zou het eerste kind niet zijn die zichzelf van kant maakt om die reden.