Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:09

balance schreef:
Bij ons is een Es omgegaan. Ik zag er een mooie kras boom in voor de paarden als alle bladeren er af zijn. Slecht idee?

Even mezelf Quoten aangezien ik hier verschillende antwoorden zag. Ik bedoelde schuren. Wij noemen het onderling krassen maar dat bleek niet algemeen gebruikt te worden.
Inmiddels is de boom in stukken gezaagd en is de vraag sowieso niet meer van toepassing.
Toch bedankt voor het meedenken :).

Jolliegirl

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 06:07

Hoe worden routes op bergen zoals de Matternhorn gebouwd?

Er moet ooit iemand zonder touw naar boven gegaan zijn.... Hoe krijgen ze die ankers in die berg?
Gaat er dan een speciale boor mee naar boven? Of gebeurt dit vanuit helicopters?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:23

@PMarena: oef ja dat zou wel echt banketstaaf zijn := Is inderdaad een hele lastige situatie voor beide partijen.

Gini schreef:
Als de eigenaar de financiële bijdrage wilt opschorten voor de periode dat het paard niet kan wat afgesproken is dan zou ik het paard blijven verzorgen.

Zit er voor jou dan nog een grens aan, hoe lang je dat zou doen?
Het ging hier niet om een betaald bijrijdpaard, mede omdat de gezondheid onzeker was, ik wel ervaren was en ook les zou nemen.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 03-06-25 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:26

Is het dier leuk genoeg voor tutten eventueel wandelen en gewoon bergen vol met aandacht geven en wat afleiden van de blessure eventueel met spelletjes dingen leren die fysiek mogen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:38

karuna schreef:
Is het dier leuk genoeg voor tutten eventueel wandelen en gewoon bergen vol met aandacht geven en wat afleiden van de blessure eventueel met spelletjes dingen leren die fysiek mogen

Zeker, dit dus ook een jaartje gedaan, het is een ontzettend leuk paard met veel aanleg voor grondwerk. Alleen het was niet waar ik uiteindelijk naar op zoek was. Af en toe dit doen als het uitkomt is super leuk natuurlijk, maar met de verplichting van 2x/week komen is het wel wat minder gebalanceerd, want daardoor kon ik ook niet meer serieus paardrijden in het algemeen. Ik denk dan dat het paard op dit moment meer op zijn plaats is bij een verzorgster of iemand die echt alleen maar wil grondwerken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:47

Dat snap ik. Als je op zoek bent naar een rij paard en het wordt een tuttel paard, is dat niet wat je zoekt. Helemaal geen waarde oordeel naar het paard of de eigenaar toe, maar gewoon niet wat jij wilt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:58

Sheran schreef:
Gini schreef:
Als de eigenaar de financiële bijdrage wilt opschorten voor de periode dat het paard niet kan wat afgesproken is dan zou ik het paard blijven verzorgen.

Zit er voor jou dan nog een grens aan, hoe lang je dat zou doen?
Het ging hier niet om een betaald bijrijdpaard, mede omdat de gezondheid onzeker was, ik wel ervaren was en ook les zou nemen.

Nee, ik zou er niet echt een vaste grens voor hebben. Dat zou heel gevoelsmatig zijn. Al zou ik wel vanaf het begin de eigenaar in de loop van mijn gedachtengang houden. Aangeven dat ik het stukje rijden toch wel belangrijk vind en dat ik in tussentijd daar ook wel oplossingen voor aan het zoeken bent. En vooral ook regelmatig toetsen hoe de eigenaar het op lange termijn ziet.
Omdat het gratis is, zou ik wel een langere adem hebben.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:31

Jolliegirl schreef:
Hoe worden routes op bergen zoals de Matternhorn gebouwd?

Er moet ooit iemand zonder touw naar boven gegaan zijn.... Hoe krijgen ze die ankers in die berg?
Gaat er dan een speciale boor mee naar boven? Of gebeurt dit vanuit helicopters?

Ken je het principe "voorklimmen"? Dan klim je het eerste stukje los en iemand staat beneden met een touw die aan je vastzit. Je klimt een stukje, slaat een anker erin en klipt je touw eraan vast, totdat je touw op is (bijvoorbeeld 10m). Als je dan valt, zit je aan een paar ankers vast. Als je touw "op" is, gaat degene die beneden staat klimmen naar jou en klikt het touw daar weer uit, behalve de bovenste, klimt verder naar boven en legt ook weer wat ankers, enz enz.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:34

In van die Pawn shop programma's, of waar dan ook ze gaan kijken wat de waarde ergens van is, kijken ze naar diamanten met zo'n klein rond lensje (?) en goud,
ringen bijvoorbeeld, schrapen ze over een zwart papiertje (?).

Wat is dat rondje lensje, hoe zien ze er mee of een diamant dan zoveel karaats is, en dezelfde vraag over dat schrapen over dat papier?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:45

Dat lensje is normaalgezien gewoon en vergrootglas. Dat is niet per sé vor de karaat van de diamant te bekijken (aangezien de hoeveelheid karaat bij diamanten afhangt van het gewicht van de diamant), maar om het snijvlak te bekijken. Ze willen voornamelijk zien hoe de diamant geslepen is, in hoeveel facetten, en hoe zorgvuldig dit gedaan is. Er is ook verschil tussen machinal en met de hand slijpen. Hoe de diamant geslepen is, bepaalt mede zijn waarde.

Dat zwart papiertje is geen papier maar een toetssteen. Om te bepalen of iets echt goud is, kan je er een druppel op doen van een testvloeistof. Ik weet niet precies wat daar in zit, maar google weet het vast wel als je op 'goud testen' googled. Met de ring mak je dus een streep op de toetssteen. vervolgens neem je de testvloeistof. Daarvan doe je een druppel op de streep op de toetssteen. Als het echt goud is, kan je de streep niet wegvegen, als het namaak is, wel. Er zijn verschllende test-vloeistoffen om daarna precies te bepalen hoeveel % goud er dan in de ring zit (bv 14 karaat, 18 karaat,...);

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:40

Ah, dat laat wel zien hoe weinig ik er van weet. Geen lensje en geen papier dus, maar bedankt voor de uitleg :D

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:07

Ik weet er ook het precieze niet van, maar ik werkte bij een juwelier waar ook oud goud/oude juwelen van mensen gekocht werden. Dat was niet mijn taak, maar ik heb wel eens gevraagd wat ze nou precies aan het doen waren met die flesjes en dat zwart plak.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 01:43

Hoe kan ik het wachtwoord van mijn verborgen notities veranderen? Op een OnePlus (Android) telefoon met de standaard notities app. Krijg het nergens gevonden en is ook niet gekoppeld aan m'n Google account oid. Staat nu een wachtwoord op maar wil hem veranderen voor de zekerheid :')

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 06:30

Is dat hetzelfde wachtwoord als het 'privacy wachtwoord' bij de instellingen (staat onder beveiliging en privacy -> meer)?
Ik weet dat die voor apps en bestanden gebruikt kan worden, misschien dan ook voor notities.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:00

Ja, dat is 'm. Dankjewel :D

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:43

Is het aannemelijk dat de ns staking van aankomende vrijdag ook invloed heeft op de dienstregeling van regionale vervoerders? Ik reis normaal met blauwnet naar mijn werk en wil even weten of dat wel gaat lukken. Nu kan ik nog vervanging zoeken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:46

Die zullen wel rijden, ik zou er alleen wel rekening mee houden dat die stervensdruk gaan zijn. De vraag is of je dat moet willen :=

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:07

Dat zal op mijn traject wel meevallen denk ik. Er rijden daar sowieso geen ns treinen en het is ook geen omreisroute.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:49

Ik vraag me af waarom het de gewoonte is in een huis, van de kamers, gang en wc de muren wel te verven/bekleden, maar het plafond niet, die blijft eigenlijk nagenoeg altijd wit gesaust en that’s dan it.
Daardoor heb je dan een ingerichte kamer, tot je naar boven kijkt, dan zie je gelijk dat het eigenlijk maar een kubusvorm is van 4x4 ofzo.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:51

Marigold schreef:
Ik vraag me af waarom het de gewoonte is in een huis, van de kamers, gang en wc de muren wel te verven/bekleden, maar het plafond niet, die blijft eigenlijk nagenoeg altijd wit gesaust en that’s dan it.
Daardoor heb je dan een ingerichte kamer, tot je naar boven kijkt, dan zie je gelijk dat het eigenlijk maar een kubusvorm is van 4x4 ofzo.

Ik vind zelf een geverfd plafond vaak heel onrustig. Vrienden van mij hebben een wat donkerder plafond en daardoor lijkt de ruimte heel laag. Voelt niet fijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:14

Geverfd plafond wordt vaak heel donker. Dan krijg je nog meer het box gevoel. Ik wil overal witte/lichte plafonds anders krijg ik heel benauwd gevoel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:24

Dat ligt echt enorm aan de kleur die je gebruikt en in welke ruimte.

Afbeelding

Dit is imo echt heerlijk licht, ruimtelijk, maar toch knus. Juist door het plafond mee te schilderen wordt je zichtlijn niet onderbroken en lijkt een ruimte groter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:29

Dat het zo’n leuke kamer is ligt meer aan de aankleding en de sfeerfoto. Met wit plafond en witte muren had het ook een fijne knusse ruimte geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:30

Ja goed, dat vind ik niet. De kleur doet in deze heel veel voor de kamer.

Alles dezelfde kleur wit heeft wel hetzelfde effect, je zichtlijn wordt niet doorbroken dus de ruimte lijkt groter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:32

Ik denk dat een wit plafond bij deze witte shutters ook niet misstaan had.
Denk in dit geval dat het beide prima was geweest :j