Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:42

Nielojram schreef:
Een uitvaart is voor je nabestaanden. Als mensen je graag wil eren als je dood bent, en dus op je uitvaart willen komen, dan gaat dat je geld kosten.

Ik ben blij dat er nog een plekje is waar mijn vader 'is'.

Mensen hoeven me niet te eren als ik dood ben. Graag nu ik nog leef.

Het plekje waar je vader is is in jouw hart. Verder niet. Die botten die daar nog zouden liggen is gewoon materiaal wat vergaat. Daar is je vader niet. Die heb je altijd bij je.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:49

En toch ben ik blij met nog een plekje waar mijn man soort van is, waar mijn kinderen kunnen zijn, hun vaderdagknutsel kunnen plaatsen.
Ook al zit hij vooral in ons hart en onze herinneringen.

En dat is voor iedereen anders, maar ik zou me heel naar hebben gevoeld om hem na zijn overlijden geen mooi afscheid te hebben kunnen geven.
Het hoeft niet of of he. Eren bij leven en eren bij dood.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:24

Suzanne F. schreef:
Nielojram schreef:
Een uitvaart is voor je nabestaanden. Als mensen je graag wil eren als je dood bent, en dus op je uitvaart willen komen, dan gaat dat je geld kosten.

Ik ben blij dat er nog een plekje is waar mijn vader 'is'.

Het plekje waar je vader is is in jouw hart. Verder niet. Die botten die daar nog zouden liggen is gewoon materiaal wat vergaat. Daar is je vader niet. Die heb je altijd bij je.

Maar het gaat niet om jou. Jij bent toch al dood, of ze je nou in de kliko schoffelen of niet. Kan me best voorstellen dat je dochter tzt behoefte heeft aan wat meer.

Je hoeft het niet bont te maken overigens, wij hadden mijn vader in de goedkoopste kist want die vonden we ook het mooiste, en die was al 2000 euro.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 22:47

Ik zit ook in de categorie denk ik van Prairy mbt de hoeveelheid mensen die komt op de koffie en cake :Y) :7

Vind het een lastige maar wel goed om toch eens bij stil te staan en het te regelen...
Heb genoeg in mijn spaarpot voor wat dan ook, maar ja, heb maar één kind en die weet niet hoe ik het zou willen hebben aan de andere kant denk ik, ik ben toch al dood, het gaat meer om hem... wat hij wil.
Dus ik ga het onderwerp toch maar eens aansnijden...
Ik heb mijn hele leven al niet echt van verjaardagsfeestjes gehouden, alhoewel ik het dan wel weer leuk vind als er iemand langs komt maar dan nog ben ik absoluut meer van de 1:1 / kleine gezelschappen... dat geldt dan ook voor mijn 'afscheid'...
Zou het heel raar vinden als er dan opeens een hele groep zou zijn of zo. Dat is nooit zo geweest, ja met mijn trouwen, ooit, lang geleden en ben ondertussen gescheiden :))

Maar goed qua kosten, je bent al gauw 5000 Euro kwijt met 'niets'.... dat is zeker zo.

secricible

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:57

Vanhuisuit, het gaat inderdaad om hen. Dus ik riep ook altijd "doe vooral wat jullie willen, ik ben toch dood."
Maar ik heb nu ook mogen ervaren hoe het is als je een begrafenis moet regelen zonder enig idee wat die ander wil, dus ik ben toch maar eens een beetje dingen op een rijtje gaan zetten. Als een soort suggesties, met de boodschap dat als ze iets anders willen, vooral doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:02

Dat is denk ik altijd wel een goed idee, er is al zoveel stress en geregel dat het fijn is als je er niet over na hoeft te denken.

Fotos verzamelen is er daar bijv ook al eentje van. Bij mijn opa moest dat allemaal in een paar dagen tijd geregeld worden. Bij mijn ex schoonmoeder weet ik niet eens meer of we een dia voorstelling hadden eigenlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:08

Een natuurbegraafplaats kost al gauw € 10000,- omdat je de grafrechten voor altijd afkoopt. Toevallig pas nog gehoord van iemand.

Anyway, bij mij is er genoeg geld om een begrafenis te regelen en ook ik wil klein, kleiner, kleinst en in besloten kring. En dan mogen ze lekker gaan uit eten en drinken op mijn kosten :D Dat dan weer wel.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:04

Goede dingen om eens over na te denken, van mij mag de fik erin en thuis iets lekkerders dan cake eten ipv zo'n treurige ruimte bij de begrafenisondernemers.

Wij hebben geen verzekeringen daarvoor, we hebben genoeg spaargeld.

Ik heb vd week kpn opgebeld en gezegd dat ik een mooie aanbieding zag bij ziggo en of ze wat konden betekenen. Kreeg direct enorme korting voor weer een jaar.

Ook heb ik de reisverzekering opgezegd, je krijgt zo weinig vergoed, en ik had een onbeperkt data abbo, zag ik dat ik echt nooit meer dan 3gb verbruik. Ook zonde dus en gelijk dat aangepast. Scheelde ook weer 15 pm.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:37

Reisverzekering opgezegd := Ik weet niet of je buiten Europa wel eens op vakantie gaat maar denk vooral aan de medische kosten die veel hoger uitvallen dan in Nl.
Ik ben begin dit jaar geopereerd in Antigua, ik durf niet eens te zeggen hoe schandalig duur dat was. Je kunt er een goede middenklasser voor kopen, laten we het daar maar op houden. En dan ook nog de repatriëring terug. Dus .. ik zal nooit bezuinigen op een reisverzekering met medische dekking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:05

Suzanne F. schreef:

Die botten zijn ook mijn vader.

Wellicht heb je nog geen ervaring met ouders die dood zijn gegaan, of je hebt niets met je ouders, en zijn doodgegaan.

Het is geen sinecure.

Laat je nabestaanden niet achter met een schuld vanwege je uitvaart. Ja, het is een dure business, maar hoe simpel je het ook zou willen, daar is onze wetgeving niet mee akkoord.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:12

Dat heb ik zeker wel Nielojram. En de wetgeving is ook akkoord met een simpele goedkope crematie of begrafenis. Daar gaat wat mij betreft zo min mogelijk geld naar toe.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:49

Ik ben het helemaal met Suzanne eens. Mijn moeder zit in mijn hart. Op de begraafplaats kom ik nooit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 21:57

Dat is allemaal zo persoonlijk ...
Wat niet wegneemt dat het best nuttig is eens over van gedachten te wisselen, ook op een forum. Maar ieders keuze is zijn / haar keuze toch?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:39

Je kan een uitvaart zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.
Een uitvaartondernemer moet er geld aan verdienen, dus die wil zo veel mogelijk alles voor je regelen en in eigen hand houden.
Wij hadden de uitvaart van mijn moeder, middenin de corona tijd, met maximaal 30 personen.
Opbaren kon bij ons in het plaatselijke kerkje samen met de dienst.
Kaarten zelf bij de plaatselijke drukker geregeld.
Goedkoopste kist, waarom een dure, deze gaat toch de fik in.
1 auto om de kist naar het crematorium te brengen.
Maar daar verder geen afscheid, dus letterlijk kist afleveren.
Tussen het condoleren en de afscheidsdienst hadden we een cateraar belegde broodjes laten regelen.
Koffie, thee en appelgebak voor na de dienst.
Helaas konden we niet naar de chinees toe, wat bij ons in de familie traditie is.
Omdat er geen familie uit het buitenland kon overkomen, en vanwege de max 30 aanwezige, hebben we de dienst live laten uitzenden, en is deze ook opgenomen. ( Maar ik denk niet dat ik ooit dat nog gan bekijken). Onze totale kosten was toen € 4000.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:44

Ik ervaar de laatste jaren bij verschillende uitvaarten dat ik het moment na de crematie/begrafenis als prettig en belangrijk ervaar.

Zowel bij jongere als ouderen is er eigenlijk altijd een uitgebreide lunch of zelfs een feestje. Goed om elkaar nog even te zien en spreken of het leven te vieren.

Hoe ze mij wegstoppen, dat maakt me niet uit, maar ik wil direct aansluitend dat er goed gegeten en gedronken wordt. Doe maar gewoon een feest waarin je het leven viert. Om mij hoef je niet te rouwen. Ben er toch niet bij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:45

Maar het is dus wel goed je te realiseren dat het allersimpelste dus al 4k kost.

Prima als je een reservepotje hebt en weet dat nabestaanden niet in de problemen komen als je morgen in elkaar zakt. Met de juiste kennis de juiste afweging maken.

Maar vanuit een "na mij de zondvloed, ik merk er toch niks van" gedachte geen verzekering hebben vind ik wat van.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:47

Moet de gemeente uiteindelijk niet opdraaien voor de kosten als er geen geld is? Dat dacht ik eigenlijk.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:54

Op het moment dat er echt geen geld is voor een uitvaart zal de overledene altijd wel een uitvaart krijgen. De gemeente waar de overledene woonachtig was regelt en betaald dit dan. Het zal echt een “basis” uitvaart zijn. Men probeert wel alsnog rekening te houden met de wens van de overledene. Was de wens begraven of cremeren …Bij begraven zal dit gebeuren in een algemeen graf. Zo kunnen eventuele familieleden zich ook alsnog melden om het graf te bezoeken.

Het komt ook voor dat er wel kinderen zijn maar deze niet in staat zijn of gewoonweg niet willen betalen voor de uitvaart. De gemeente zal dan alsnog de uitvaart moeten regelen en betalen. Dit heeft wel consequenties voor de ceremonie. Er zal geen plechtigheid zijn en alles wordt zo sober mogelijk gehouden. Het feit dat de gemeente dit heeft betaald uit onwil van naaste familie, betekent niet dat ze dat niet mogen verhalen. Dit mogen ze te allen tijde alsnog doen op de echtgenoot en kinderen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:03

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:23

secricible schreef:
Maar het is dus wel goed je te realiseren dat het allersimpelste dus al 4k kost.

Prima als je een reservepotje hebt en weet dat nabestaanden niet in de problemen komen als je morgen in elkaar zakt. Met de juiste kennis de juiste afweging maken.

Maar vanuit een "na mij de zondvloed, ik merk er toch niks van" gedachte geen verzekering hebben vind ik wat van.

Nee, want in die 4K zitten nog kaarten, broodjes en koffie/cake.
Maar inderdaad, paar duizend ben je altijd kwijt. Maar dat blijft er hier altijd wel over.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:44

Dus niet verzekeren is het beste blijkt uit dat artikel. Ben ik onbewust toch goed bezig :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:04

Fitzroy schreef:
Dus niet verzekeren is het beste blijkt uit dat artikel. Ben ik onbewust toch goed bezig :+

Je betaalt bij een uitvaartverzekering zeker 2 of 3 x je uitvaart. Het is pure commercie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:17

Fitzroy schreef:
Moet de gemeente uiteindelijk niet opdraaien voor de kosten als er geen geld is? Dat dacht ik eigenlijk.

Die kosten zullen ze wel verhalen op familie.
Dus ja, in eerste instantie betalen ze, maar kijken daarna wel bij wie ze dat kunnen terugvorderen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:48

Uit ervaring bij de crisisopvang weet ik dat de gemeente een uitvaart regelt indien er geen nabestaanden bekend zijn. En ook dat ze (ze zijn ook niet gek natuurlijk) echt goed zoeken om te kijken of het op iemand verhaald kan worden.
Ik ben een paar keer aanwezig geweest bij uitvaarten van mensen waar totaal geen familie / naasten van te vinden waren. Deden we dan als zorgmedewerkers als je wist dat er niemand was en ook omdat je toch eden bepaalde band opbouwt met je cliënt. Op een of andere manier vond ik dat toch altijd een mooi moment. Ook triest natuurlijk, maar zeker als je mensen al langer begeleid weet je wel hoe het zit met familie etc. Dan is het mooi als je er op een andere manier verbonden toch nog kunt zijn. Het werd soms ook gevraagd, als iemand 'op het eind zat', zo van, kom je nog even langs als ik daar lig?
Maar er waren er ook die echt niets wilden hoor.
En dat is dat gewoon iets wat je moet respecteren.

Maar goed kosten is wat anders dan aandacht of een bloem of zoiets uiteraard.

Het leven vieren vind ik persoonlijk ook wel mooi, en dat kan op allerlei manieren natuurlijk. Met een borrel in een café tot en met een wandeling over de hei.

En dan heb je nog het bijzetten van een urn of het verstrooien. Dat vind ik ook wel een moment...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:58

Luchtiger onderwerp ....

ik heb vrijdag een bod gedaan op een (klus)appartementje en... dat is geaccepteerd *\%/*
Echt bijzonder blij mee.