Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:54

sureido schreef:
Popstra schreef:
Ik vraag me af hoe het nu in Italië precies gaat. Of in China. Daar waar het zo erg was begin van dit jaar. Zijn ze daar nu ook volop aan het clubben? Of mag dat daar logischerwijs gewoon nog niet!?
Ik hoor niks meer over die landen die toen toch best een tijd in totale lockdown zaten.
Denk dat het best goed gaat daar dan!?

In China zijn volgens mij wel plekken waar het open is.

China heeft juist weer strengere regels genomen.
Verder neem ik China qua wat naar buitenkomt minder serieus. Daarnaast hebben zij een totaal ander politiek systeem met regels die wij (in Europa ) ons nooit kunnen voorstellen.
Italië vind ik dan interessanter.

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:19

Ik lees net dat in Spanje weer 50 bootvluchtelingen uit een sporthal zijn gevlucht waar ze in quarantaine zijn geplaatst. In onze regio vliegen de corona-cijfers omhoog, met name door grote groepen Zuid-Amerikanen die zich nergens aan houden en bij elkaar blijven komen én doordat er honderden (soms wel 500 per dag) Algerijnen met bootjes aan de kust komen. Ze weten gewoon dat ze in niet opgesloten mogen worden, wettelijk, maar wel in quarantaine geplaatst worden. Zal ze een zorg zijn, als ze het land maar in kunnen.

Ik ben altijd van mening geweest dat je vluchtelingen moet helpen, maar Algerije is veilig verklaard. Ze worden gewoon geronseld voor allerlei illegale arbeid in Spanje. En zeker nu met corona is het een drama, want er worden heel veel besmettingen vastgesteld bij degenen die aan land komen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:54

China heeft toch op elke plek andere regels? Als een stad heftiger wordt sluiten ze die helemaal af.

Maar stel dit duurt nog zo’n 2-3 jaar, je kan de clubs niet allemaal zolang dicht laten, of alles gaat failliet en dat lijkt mij niet echt handig voor ook andere sectoren. Ik denk dat je dan of met minder mensen, of ventilatie beter, of gewoon open en als het slechter gaat weer dicht en dan weer open.

Jongeren zoeken hun feestjes toch wel zoals je nu in het nieuws bijna elke dag ziet. Ik ken ook genoeg mensen die eigen festivals organiseren in de tuin en noem maar op. En vind dan de besmettingen echt nog wel meevallen want dit is al 2 maanden gaande. En ik vind die 2-3 uitbraken in kroegen die al 2 maanden open zijn ook echt heel weinig als je kijkt hoeveel er zijn in NL.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:58

lenaa_tje schreef:
Popstra schreef:
Ik vraag me af hoe het nu in Italië precies gaat. Of in China. Daar waar het zo erg was begin van dit jaar. Zijn ze daar nu ook volop aan het clubben? Of mag dat daar logischerwijs gewoon nog niet!?
Ik hoor niks meer over die landen die toen toch best een tijd in totale lockdown zaten.
Denk dat het best goed gaat daar dan!?

China heeft juist weer strengere regels genomen.
Verder neem ik China qua wat naar buitenkomt minder serieus. Daarnaast hebben zij een totaal ander politiek systeem met regels die wij (in Europa ) ons nooit kunnen voorstellen.
Italië vind ik dan interessanter.

In Italie gaat het behoorlijk goed hoorde ik gister in een duidingsprogramma. De schrik zit er daar ook goed in natuurlijk en de mondmaskerplicht wordt al die tijd heel goed opgevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:03

sureido schreef:
China heeft toch op elke plek andere regels? Als een stad heftiger wordt sluiten ze die helemaal af.

Maar stel dit duurt nog zo’n 2-3 jaar, je kan de clubs niet allemaal zolang dicht laten, of alles gaat failliet en dat lijkt mij niet echt handig voor ook andere sectoren. Ik denk dat je dan of met minder mensen, of ventilatie beter, of gewoon open en als het slechter gaat weer dicht en dan weer open.

Jongeren zoeken hun feestjes toch wel zoals je nu in het nieuws bijna elke dag ziet. Ik ken ook genoeg mensen die eigen festivals organiseren in de tuin en noem maar op. En vind dan de besmettingen echt nog wel meevallen want dit is al 2 maanden gaande. En ik vind die 2-3 uitbraken in kroegen die al 2 maanden open zijn ook echt heel weinig als je kijkt hoeveel er zijn in NL.

Ik zie het anders, je moet kijken waar de uitbraken nu zijn. Dan moet je daar dus misschien extra maatregelen nemen.
En het zijn niet maar 2/3 kroegen in Nederland in totaal tot nu toe hè. Het zijn nu op dit moment 3 kroegen alleen al in Amsterdam, waarvan we weten. In de rest van Nederland komt dit ongetwijfeld ook voor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:00

sureido schreef:

Niet alleen China werkt zo. Ook in Spanje zijn nu plaatselijke lockdowns, per stad of per regio. Je kan inderdaad geen 46 miljoen mensen beperken omdat er ergens in een enorm land 100 mensen ziek zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:01

Maar Spanje vertrouw ik eerder in het delen van de gegevens dan China :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:05

Ik lees net dit in de live-blog van HLN

Citaat:
Rusland begint massale vaccinatie tegen corona in oktober
Rusland begint in oktober met de massale vaccinatie van de bevolking tegen het coronavirus. Volgens de Russische minister van Volksgezondheid bereidt het land zich daar op voor.

De minister gaf geen details over het vaccin. Volgens hem worden artsen en leraren als eersten ingeënt. Eerder deze week werd bekend dat het eerste potentiële Russische coronavaccin, dat zou zijn ontwikkeld door een onderzoeksinstantie van de staat, in augustus de wettelijke goedkeuring krijgt. Het zou dan snel daarna aan gezondheidswerkers worden toegediend.

Het aantal coronadoden in Rusland is inmiddels de 14.000 overschreden. Het aantal geregistreerde personen met een besmetting is ruim 845.000. Van hen zijn er meer dan 646.000 hersteld.

Artsen worden als eerste ingeent ? Zou dat wel zo'n goed idee zijn ... :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:09

Dat was precies mijn gedachte ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:10

Er zijn al artsen ingeënt daar, die fungeerden namelijk als proefpersoon. Tot nu toe goed gegaan en ook immuniteit opgebouwd, zeggen ze.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:23

Ben wel benieuwd voor nu lijkt het Rusland nog niet echt goed af te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:37

In ons land vandaag ruim 400 besmettingen waarvan ong 100 in Rotterdam .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:39

mysa schreef:
Er zijn al artsen ingeënt daar, die fungeerden namelijk als proefpersoon. Tot nu toe goed gegaan en ook immuniteit opgebouwd, zeggen ze.

Echt ? Wel een beetje risico := Maar goed, dat is misschien eigen aan de russen :')

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:11

bigone schreef:
In ons land vandaag ruim 400 besmettingen waarvan ong 100 in Rotterdam .

Waar zie je dat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:59

Marie_Anne schreef:
safina schreef:

In Amsterdam nu ook drie kroegen gesloten inderdaad ivm besmettingen. Alcohol gaat niet goed samen met anderhalve meter afstand houden.

Edit: oh, dat staat ook al in het derde door jou geplaatste linkje.

"Bij café Zwart werkte iemand een paar dagen lang met klachten; later bleek hij of zij corona te hebben."

Christus te paard, wat een enorme eikel ben je dan. -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:03

Of je hebt een baas die dat van je verwacht ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:05

Ik wou net zeggen... vingertje wijzen is erg makkelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:05

lenaa_tje schreef:

Hoef je het nog steeds niet te doen. En dan heb je een eikel van een baas.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:07

Baas en werknemer eikel dan...
Lekker bezig zijn ze niet.

lenaa_tje

safina schreef:
lenaa_tje schreef:

En dan? Geen salaris en geen werk meer. Ik kan mij zo voorstellen met de woonlasten in Amsterdam dat, dat niet zo makkelijk op te vangen is.
Je kan niet zo oordelen vanaf de zij lijn.

LadyMadonna

Dan krijg je ontslag op basis van werkweigering....

Thuisblijven lijkt heel simpel, maar blijkt in de praktijk een stuk lastiger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:12

safina schreef:
lenaa_tje schreef:

Precies. Ieder heeft zijn verantwoordelijkheid, ook een werknemer met zo'n banketstaaf van een baas. Je kunt niet alles maar afschuiven. Dan ga je naar je vakbond, naar de krant, naar het juridisch loket, whatever.

Maar in dat geval zou dat ook wel naar buiten zijn gekomen nu lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:29

Marie_Anne schreef:
Precies. Ieder heeft zijn verantwoordelijkheid, ook een werknemer met zo'n banketstaaf van een baas. Je kunt niet alles maar afschuiven. Dan ga je naar je vakbond, naar de krant, naar het juridisch loket, whatever.

Maar in dat geval zou dat ook wel naar buiten zijn gekomen nu lijkt me.

Dat bedoel ik. Mensen kunnen dit soort dingen overigens melden bij inspectie SZW.
https://www.inspectieszw.nl/melden/corona

Wel omgekeerde wereld zeg. Ik zou eerder ontslagen worden als ik met coronaklachten op het werk zou komen. M'n werkgever zou laaiend zijn.

Echt zo dom. Het is aan dit soort toestanden te danken als straks toch weer vanalles dicht moet in de horeca. Niet fair naar horecazaken die wél enorm hun best doen. Want die ondervinden er dan ook de gevolgen van.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:30

Maar om nu alleen de fout bij de werknemer te leggen terwijl je helemaal geen weet van de gehele situatie hebt is ook zo wat.