Cer schreef:Maar wat als t dan in een wet komt? Dan ben je misschien toch verder van huis? Want dan kunnen ze echt handhaven als je t om wat voor reden niet wil... nu heb ik zelf het idee dat het nog een soort van semi vrijwillig is... omdat t niet in een wet staat kunnen ze t vragen maar als je t niet doet kunnen ze geen boetes geven (toch?)
Maar ik heb er niet veel verstand van hoor, ik denk nog steeds (misschien te naïef) “oh, wereldwijde pandemie, ongekende situatie, dan moeten er soms dingen ..” ik heb dan liever een mondkapje dan dat ze in een wet gaan gieten dat ze onaangekondigd bij je binnen komen ofzo...
Ze willen handhaven. Als ze dat willen, dan moeten ze gewoon zorgen dat er een goede wettelijke onderbouwing van die handhaving is. Je mag, terecht, mensen geen boetes geven omdat dat als burgemeester jou toevallig goed uitkomt. Dat zijn nou net het soort handvaten wat je bestuurders niet moet geven, want als je ze dat soort gemakkelijke oplossingen als instrument geeft, dan gaan ze dat vaker gebruiken, juist omdat het zo'n gemakkelijk middel is.