Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:49

Cer schreef:
Maar wat als t dan in een wet komt? Dan ben je misschien toch verder van huis? Want dan kunnen ze echt handhaven als je t om wat voor reden niet wil... nu heb ik zelf het idee dat het nog een soort van semi vrijwillig is... omdat t niet in een wet staat kunnen ze t vragen maar als je t niet doet kunnen ze geen boetes geven (toch?)

Maar ik heb er niet veel verstand van hoor, ik denk nog steeds (misschien te naïef) “oh, wereldwijde pandemie, ongekende situatie, dan moeten er soms dingen ..” ik heb dan liever een mondkapje dan dat ze in een wet gaan gieten dat ze onaangekondigd bij je binnen komen ofzo...

Ze willen handhaven. Als ze dat willen, dan moeten ze gewoon zorgen dat er een goede wettelijke onderbouwing van die handhaving is. Je mag, terecht, mensen geen boetes geven omdat dat als burgemeester jou toevallig goed uitkomt. Dat zijn nou net het soort handvaten wat je bestuurders niet moet geven, want als je ze dat soort gemakkelijke oplossingen als instrument geeft, dan gaan ze dat vaker gebruiken, juist omdat het zo'n gemakkelijk middel is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:16

Ik heb niet specifiek iets tegen maskers, maar wel als ze als alibi gebruikt worden.
Een beetje vergelijkbaar aan: de echte crimiminelen vinden we te gevaarlijk om aan te pakken, dus gaan we liever parkeerboetes uitdelen.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:26

In Utrecht was er een verjaardagsfeestje in een café .
Ongeveer 20 mensen die zich redelijk aan de regels hielden alleen pech dat diegene die het feestje gaf Corona had zonder dat hij/zij het wist maar wel een aardig aantal van zijn gasten nu ook positief, duidelijk bewijs weer dat asymptomatisch behoorlijk besmettelijk is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:29

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:33

En ik had dat cafe zelfs nog in mijn hoofd omdat ik daar een aantal weken terug (toen de horeca net open was) zo lekker aan het water zat in het idee dat ze het allemaal goed voor elkaar hadden...
Nu lees ik dat ze daar al regelmatig de regels een beetje verbogen -O-

Die schrap ik maar weer van mijn lijstje dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:50

De regels die bij ons op de boten zijn ingevoerd zijn volgens mij verzonnen door iemand die met zijn voetzoelen gedacht heeft.
Boven op het dek vol in de wind met genoeg ruimte voor afstand moet je een masker op, want tja het is toch openbaar vervoer. Maaarrrrrr, als je lekker beneden dek in de matig geventileerds ruimte met laag dak lekker wat gaat drinken of dineren dan mag je zonder masker prima in gezelschap van gemengde huishoudens pal naast elkaar zitten en mekaar recht in het gezicht aanlachen.
Ben je daar klaar mee en ga je weer naar buiten moet masker weer op.
Schiet mij maar lek -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:59

Haha dat was op de boot naar Ameland ook zo... je moest in de auto blijven en daar geen mondkapje op. Alle ramen van alle auto’s waren open en je parkeert zo strak naast elkaar dat je echt geen 1,5m afstand hebt van andermans open raam. Maar de auto uit naar het bovendek waar het rustig was mocht absoluut niet. En idd, daar vol in de wind moet je wel een mondkapje op. Die waaide nog net niet van je snufferd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:07

_Cathalijne schreef:
'k vind dat toch makkelijk gezegd: als het verplicht is en je wil niet, dan ga je dus niet. In België worden de mondkapjes ook in het openbaar al verplicht.Dat betekent dat ik, als ik met de hond wil wandelen een mondkapje om moet, dat vind ik toch wel een beperking van mijn vrijheid. (plus de uren training die ik weer in de hond kan steken omdat die mensen met mondkapjes eng vindt, maar die is dan ook een beetje sociaal gehandicapt 8)7 .

Het is voor het goede doel he?
"RIVM: ‘België test mondkapjes, Nederland is de controlegroep’
https://speld.nl/2020/07/31/rivm-belgie ... trolegroep

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:13

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:22

Safina je weet toch dat de speld nep nieuws is he?

Ik ben iig blij dat er geen plicht komt. Het staat me gewoon enorm tegen, er is niet eens sluitend bewijs dat het iets doet. Je mist daarnaast een heel groot stuk van de non verbale communicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:31

SusanH schreef:
Safina je weet toch dat de speld nep nieuws is he?
.

Joh.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:50

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:56

Ik ben geen voorstander van mondkapjes en zeker niet verplicht.
Maar ik begreep van de burgemeesters dat ze het vooral willen doen, als extra signaal aan mensen om afstand te houden, met name in de drukke gebieden in de steden. Maar ook zijn ze bang dat bij een 2e golf, de economie nog harder getroffen zal worden, met name de Rotterdamse havens en Schiphol en dat hopen zij zo te voorkomen.
Zij hebben met verschillende belangen te maken.
En Aboutaleb zei dat ze de grenzen opzoeken en verwachtten dat ze anders wel terug gefloten zullen worden door een rechter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:34

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:02

Er zijn wat Zwitserse aanstekingsdata gepubliceerd van ruim 7000 mensen:
41,6% clubs/disco‘s
26,8% Bar of Restaurant.
12,4 Door familie.
Alle overige zijn in kleine getallen.

Dus prima maatregel hoor dreigen met invoeren van maskers in de winkels, maar geen maskers in de disco. Goed bezig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:03

bigone schreef:
Ongeveer 20 mensen die zich redelijk aan de regels hielden alleen pech dat diegene die het feestje gaf Corona had zonder dat hij/zij het wist maar wel een aardig aantal van zijn gasten nu ook positief, duidelijk bewijs weer dat asymptomatisch behoorlijk besmettelijk is.

Hoe weet je dat die mensen zich aan de regels hielden? Een kroeg is nu niet bepaald een concept voor verantwoord gedrag.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:18

Nou bij ons hebben ze het gevonden hoor de tactiek om de 1.5 meter te handhaven.
In het gedeelte dorp aan het water met terrasjes staat aan beide einden een elektrisch bord.
Corona maatregelen
1,5 meter afstand bewaren
En dan..
CAMERABEWAKING snel rood knipperend.

Nou. Iedereen was héél braaf kan ik zeggen. :Y)
Echt dat maakte wel indruk en iedereen zat keurig netjes op afstand uit elkaar. _/-\o_
Het is rigoreus, en ronduit lomp, maar het werkt als een jekko.
Het knippert ook zo snel dat je niet kunt zeggen heb ik niet gezien.
Ik vind dit écht serieus goed gedaan, en iedereen zit toch lekker op het terras! *\o/*

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:47

Sizzle schreef:
Er zijn wat Zwitserse aanstekingsdata gepubliceerd van ruim 7000 mensen:
41,6% clubs/disco‘s
26,8% Bar of Restaurant.
12,4 Door familie.
Alle overige zijn in kleine getallen.

Dus prima maatregel hoor dreigen met invoeren van maskers in de winkels, maar geen maskers in de disco. Goed bezig.

Dat lijken me toch duidelijke cijfers. Mondkapjes in club/disco lijkt me niet afdoende, biertje in je hand en je doet m af. Die dingen zijn niet de heilige graal. Clubs dicht, café's dicht en nieuw experiment: theaters eens een maandje 'normaal' open, zien wat dat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 07:52

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Hoe weet je dat die mensen zich aan de regels hielden? Een kroeg is nu niet bepaald een concept voor verantwoord gedrag.

Precies.
Ook is het zeker geen 'duidelijk bewijs' dat mensen zonder symptomen besmettelijk zijn, je weet gewoon niet of dat waar is, dat de jarige job geen klachten had. Al die mensen die gewoon doorlopen met milde klachten, die zullen dat niet allemaal toegeven als achteraf blijkt dat ze hun hele familie of vriendengroep hebben besmet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:10

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Ik was er niet bij, maar wat ik.hier lees noem ik dat niet 'je aan de regels houden.'

https://www.nu.nl/utrecht/6067859/beers ... egels.html

https://www.ad.nl/utrecht/bezoekers-van ... ~af11fc89/

https://www.volkskrant.nl/cs-b88c5323

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:31

Ik vraag me af hoe het nu in Italië precies gaat. Of in China. Daar waar het zo erg was begin van dit jaar. Zijn ze daar nu ook volop aan het clubben? Of mag dat daar logischerwijs gewoon nog niet!?
Ik hoor niks meer over die landen die toen toch best een tijd in totale lockdown zaten.
Denk dat het best goed gaat daar dan!?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:35

Hier in Ierland staat Italië op de groene lijst, wat betekent dat die nu <5 besmettingen per 100.000 inwoners heeft... Die lijken dus best ok te gaan...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:38

Wellicht een idee om te kijken wat zij goed doen. Of in ieder geval goed gedaan hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:45

safina schreef:
elnienjo schreef:

Ik was er niet bij, maar wat ik.hier lees noem ik dat niet 'je aan de regels houden.'

https://www.nu.nl/utrecht/6067859/beers ... egels.html

https://www.ad.nl/utrecht/bezoekers-van ... ~af11fc89/

https://www.volkskrant.nl/cs-b88c5323

In Amsterdam nu ook drie kroegen gesloten inderdaad ivm besmettingen. Alcohol gaat niet goed samen met anderhalve meter afstand houden.

Edit: oh, dat staat ook al in het derde door jou geplaatste linkje.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:45

Popstra schreef:
Ik vraag me af hoe het nu in Italië precies gaat. Of in China. Daar waar het zo erg was begin van dit jaar. Zijn ze daar nu ook volop aan het clubben? Of mag dat daar logischerwijs gewoon nog niet!?
Ik hoor niks meer over die landen die toen toch best een tijd in totale lockdown zaten.
Denk dat het best goed gaat daar dan!?

In China zijn volgens mij wel plekken waar het open is.