Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:23

IMANDRA schreef:
Blussem schreef:
Zelf vind ik straks verlichting van mondkapjes erg vervelend.
Veel mensen kunnen makkelijk praten. Maar wanneer vanwege je werk al hele dag rond loopt met zo mondkapje tot geïrriteerde huid aan toe, dan ben je echt heel blij dat je de rest van de dag niet zo ding op hoeft.

Ondertussen zie ik 50% van mensen zo mondkapje enkel over hun mond draagt om aan de verplichtingen te voldoen (dus neus er niet onder). Ik verwacht dat straks vanwege de verplichting er alleen maar meer mensen een mond kapje verkeerd gaan dragen.

Je hoeft toch niet de rest van de dag dat mondkapje op? Alleen in OV en publieke ruimten? Ivm covid lijkt het me dat je dan niet elke dag de rest van de dag bevindt?

En das dan makkelijk toch? Zodra politie oid dat ziet, meteen op de bon slingeren.

Overigens heeft hier 9/10 mensen hem wél goed op

Uhm zat mensen die op hun werk het mondkapje de gehele dag dragen. Dat schrijft ze trouwens ook.

opisop_shop

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:53

Ze bedoelt dat je na je werk niet de hele dag met zo'n masker op loopt, alleen op de korte momenten dat je even ergens bent bv OV of supermarkt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:56

opisop_shop schreef:
Ze bedoelt dat je na je werk niet de hele dag met zo'n masker op loopt, alleen op de korte momenten dat je even ergens bent bv OV of supermarkt.

Dat snap ik maar in de praktijk loop je dan toch de hele dag met een mondkapje op? Je werkt namelijk en moet dan boodschappen doen.
Ik snap het trouwens wel, ook ik zie hier veel mensen dat het mondkapje verkeerd dragen en de weg gooi dingen worden zorgvuldig hergebruik.
Dit zie je in de Duitse supermarkten etc ook. En ik snap het ook, het is niet echt haalbaar om in een gewone situatie het mondkapje perfect te gebruiken.
Mag je het nog wel irritant vinden. Mijn motto is wel baadt het niet dan schaadt het niet maar op zaterdag doe ik geen boodschappen meer want het mondkapje heeft de afstand helaas vervangen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:10

IMANDRA schreef:
Blussem schreef:
Zelf vind ik straks verlichting van mondkapjes erg vervelend.
Veel mensen kunnen makkelijk praten. Maar wanneer vanwege je werk al hele dag rond loopt met zo mondkapje tot geïrriteerde huid aan toe, dan ben je echt heel blij dat je de rest van de dag niet zo ding op hoeft.

Ondertussen zie ik 50% van mensen zo mondkapje enkel over hun mond draagt om aan de verplichtingen te voldoen (dus neus er niet onder). Ik verwacht dat straks vanwege de verplichting er alleen maar meer mensen een mond kapje verkeerd gaan dragen.

Je hoeft toch niet de rest van de dag dat mondkapje op? Alleen in OV en publieke ruimten? Ivm covid lijkt het me dat je dan niet elke dag de rest van de dag bevindt?

En das dan makkelijk toch? Zodra politie oid dat ziet, meteen op de bon slingeren.

Overigens heeft hier 9/10 mensen hem wél goed op

Ja wel. Mijn werkgever eist dat. Vandaar dat ik zo blij ben met de momenten dat die af mag.

verootjoo

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:19

Maar hoe vaak kom je na je werk dan in winkels en publieke ruimtes :?
Ik nauwelijks, hoogstens 5min bij de slager oid een keer per week.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:00

verootjoo schreef:

Nou ik wel. Ik ga op zaterdag dus echt geen boodschappen meer doen. Hartstikke druk en de mondkapjes hebben de afstand vervangen. Dat ga in dus niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:40

verootjoo schreef:

Ik ook nauwelijks hoor. Zijn er serieus mensen die elke dag na hun werk nog gaan shoppen voor allerlei boodschappen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:54

verootjoo schreef:

Dat vraag ik mij ook af... Winkels of boodschappen zijn maar kort. De fysio moet ik hem op. Of dokter.

Ben wel benieuwd of het met sporten moet dan ook. Dat doe ik wel ook 2x pwr week een uur. Wel toch? Dan is voor mij het sporten binnen wel klaar. Want dat vind ik wel een lastige.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:56

Hier met klimmen moet je hem altijd op, tenzij je echt klimt. Als jij beneden staat te zekeren moet hij op.
Boulderen (andere tak van klimmen) altijd op, tenzij je gaat klimmen.
Beide binnen hallen.

Dus ik heb geregeld beslagen brillen, want je staat dan nog wat buiten adem en dan moet ie op.
Resultaat: ik ga kijken voor lenzen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:07

safina schreef:
verootjoo schreef:

Ik ook nauwelijks hoor. Zijn er serieus mensen die elke dag na hun werk nog gaan shoppen voor allerlei boodschappen?

Die zijn er genoeg, maar dat is dan slechts een paar minuten na je werk het mondkapje nog wat langer op.. Daarna kan je hem de heeeeeele avond afdoen. Vind het dus nogal overdreven om te zeggen dat je naast je werk ook de hele tijd een mondkapje op hebt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:14

Relaxed schreef:
safina schreef:

Die zijn er genoeg, maar dat is dan slechts een paar minuten na je werk het mondkapje nog wat langer op.. Daarna kan je hem de heeeeeele avond afdoen. Vind het dus nogal overdreven om te zeggen dat je naast je werk ook de hele tijd een mondkapje op hebt.

Dit bedoelde ik inderdaad. Buiten werk om..
En het is natuurlijk ook een keuze om elke dag naar de winkel te gaan. Ik snap wel dat het zaterdag druk kan zijn, maar je kan natuurlijk voor meerdere dagen (of de hele week) boodschappen doen voor de hele week. Elke dag naar de winkel is imo niet nodig en geheel je eigen keuze.

Sowieso, zeker als je elke dag naar de winkel gaat ben je er juist toch niet heel lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:15

Ik ben wel benieuwd naar het leven van mensen die hem na het werk 'de hele tijd' op moeten. Wat doe je dan allemaal?

Op de rijvereniging moet ik hem 1x per week op als ik voor de les de rijhal in ga. Als ik op het paard zit mag hij weer af. Dat is vrij overdreven met die paar mensen in die grote hal en ik ben dan ook de enige die zich nog braaf aan die regel van de vereniging houdt. O:) (en dat blijf ik doen, want ik kan ervan vinden wat ik wil, maar als daar afspraken over zijn voeg ik me daar naar)
En die heel enkele keer dat ik in een winkel kom draag ik ook een mondkapje. Maar omdat ik probeer zoveel mogelijk boodschappen in één keer te halen en niet onnodig overal heen te gaan, is dat niet heel vaak. En laatst in de wachtkamer van de tandarts. Maar in de stoel mocht hij natuurlijk af.
Eigenlijk draag ik dat ding dus zelden. Gelukkig maar, want ik vind het niet echt fijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:25

Ik ga twee keer per week boodschappen doen, daar heb ik hem op. Ben een keer naar de dierenarts geweest voor het ophalen van een medicijn, mondkapje op. En en keer naar de chiropractor, mondkapje op. Dat laatste duurde een half uur, de rest was allemaal maar kort.

Ik werk vanuit huis, maar op kantoor is het verplicht tenzij je achter je bureau zit. (heel groot gebouw met heel weinig mensen, eenrichtingsverkeer en de mogelijkheid om veel afstand te houden)

Al vind ik het een rotding en denk ik dat de bijdrage minimaal is, vanaf het dringende advies zet ik hem braaf op. Ik ben dus blijkbaar zo'n schaap, waar ze heb over hebben! :D

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:33

Ik ben dus wel iemand die een mondkapje ook na werk lang draagt. Ik werk (in de zorg) in verschillende steden in Nederland en ben afhankelijk van het ov. Zo heb ik regelmatig 2 uur reistijd naast m'n dienst dus al snel 10 uur een mondkapje op. Gelukkig heb ik geen bril en ben ik er al aan gewend, maar er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die ook met het ov moeten reizen en zelfs dan nog boodschappen etc. doen. Dit wordt gelukkig voor mij gedaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:52

Tancreda4 schreef:
verootjoo schreef:

Dat vraag ik mij ook af... Winkels of boodschappen zijn maar kort. De fysio moet ik hem op. Of dokter.

Ben wel benieuwd of het met sporten moet dan ook. Dat doe ik wel ook 2x pwr week een uur. Wel toch? Dan is voor mij het sporten binnen wel klaar. Want dat vind ik wel een lastige.

Met sporten lijkt me niet, dat is wel erg ongezond.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:53

Dan is het misschien een idee om een heel ander soort mondkapje te hebben voor na het werk, zodat je zo min mogelijk op dezelfde plek druk plekken kunt krijgen.
Ik heb bv eentje van de Lidl, die heeft een heel andere vorm en manier van dragen. Zal even kijken of ik er een voorbeeld van kan vinden.

Edit: deze heb ik.
Is dus meer een soort kraag die je om je nek doet en naar boven open vouwt als het ware.
Binnenin zitten stoffen lusjes die je om je oren doet.
https://images.app.goo.gl/Yq3SARMBjpv2a29N9

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:05

verootjoo schreef:
Met sporten lijkt me niet, dat is wel erg ongezond.

In NL niet maar bij ons inmiddels wel.
Echter gaat dat nergens over, de hoeveelheid lucht die je verplaatst tijdens het sporten is veel te groot om nog enig beschermend effect te hebben. Als we het hebben over vals gevoel van veiligheid: dit is er typisch zo een.
Dat is pure economische lobby om toch de sportscholen open te kunnen houden.

Verder lijkt het me onnodig om elkaar hier te be/veroordelen op aantal supermarkt bezoekjes per week toch? Wij zijn van die typische ‚even snel‘ inkopers aangezien de supermarkt naast het station zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:51

Nathalie18x schreef:
Ik ben dus wel iemand die een mondkapje ook na werk lang draagt. Ik werk (in de zorg) in verschillende steden in Nederland en ben afhankelijk van het ov. Zo heb ik regelmatig 2 uur reistijd naast m'n dienst dus al snel 10 uur een mondkapje op. Gelukkig heb ik geen bril en ben ik er al aan gewend, maar er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die ook met het ov moeten reizen en zelfs dan nog boodschappen etc. doen. Dit wordt gelukkig voor mij gedaan.

Dat lijkt me echt niet fijn. Van het OV afhankelijk zijn lijkt me sowieso geen feest in deze tijd trouwens.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:58

safina schreef:
Nathalie18x schreef:

Dat lijkt me echt niet fijn. Van het OV afhankelijk zijn lijkt me sowieso geen feest in deze tijd trouwens.

Het was tijdens de eerste golf over het algemeen goed te doen, maar ik merk nu wel echt meer drukte en ook veel mensen met tassen vol shopaankopen die dan ook tijdens de spits reizen.
Gelukkig is er tot nu toe altijd wel voldoende ruimte geweest om met afstand te kunnen zitten maar ik hoor ook wel andere verhalen van collega's.
Helaas zie ik ook vaak dat er of geen of alleen over de mond een mondkapje gedragen wordt, maar ik probeer me er niet druk om te maken :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:56

purny schreef:
Ik ben benieuwd hoe lang de mondkapjes plicht gaat duren

Ik hoorde 3 maanden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:58

Sizzle schreef:
In NL niet maar bij ons inmiddels wel.
Echter gaat dat nergens over, de hoeveelheid lucht die je verplaatst tijdens het sporten is veel te groot om nog enig beschermend effect te hebben. Als we het hebben over vals gevoel van veiligheid: dit is er typisch zo een.
Dat is pure economische lobby om toch de sportscholen open te kunnen houden.

Verder lijkt het me onnodig om elkaar hier te be/veroordelen op aantal supermarkt bezoekjes per week toch? Wij zijn van die typische ‚even snel‘ inkopers aangezien de supermarkt naast het station zit.

Oh geen beoordeling hoor, maar ik vond Blussem's opmerking gewoon vreemd. Zoals je zelf al aangeeft, je beent een 'even snel' inkoper dus ondanks dat je dagelijks zou winkelen zal je er geen uren in doorbrengen (itt wanneer je voor de meerdere dagen boodschappen doet –maar dan hoef je dus niet elke dag in de winkel te zijn en dus een mondkapje op te doen).

OV begrijp ik wel, zeker als je lang moet reizen. Maar ik dacht me te herinneren dat dit bij Blussem niet het geval is? Kan me vergissen hoor. Hoe dan ook hoef je dan de rest van de avond geen mondkapje op dus je hebt altijd wel 'adempauze'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:03

De een heeft nou eenmaal ook meer last ergens van dan een ander. Zolang in iedergeval iedereen z‘n steentje bijdraagt mag men best af en toe even klagen.
Ik ben in de luxe positie dat ik vrije keuze heb waar ik werk en daarom kies voor thuis zonder mondkapje. Ik mis dan wel de aanspraak maar ik heb gemerkt dat ik met mondkapje te veel bloeddruk variatie heb en ik heb geen zin om steeds duizelig van mijn stoel te komen. Dat heeft overigens niet met zuurstof te maken maar waarschijnlijk met warmte stapeling.
Als je die keuze niet hebt of je bent iemand met snel hoofdpijn of schrake huid. Klaag gerust je gang :)
Klagen is namelijk niet synoniem aan regels negeren.

Het is denk ik best goed om bewust te blijven dat het niet een normale toestand is. Ook is het goed om logisch te blijven nadenken. Zo had mijn collega gezien dat er zwemles gegeven werd met mondkapje (zwemleraar) in het water. Ook met boxen was er een regel dat je zonder bescherming kunt boxen (lees: elkaar letterlijk met speeksel bekogelen) maar daarna moet je een mondkapje op aan de kant.
Op zo‘n moment hebben meneer logica en mevrouw rationeel verstand overduidelijk het pand reeds verlaten. Daar mag je je prima over uitspreken zonder dat je meteen tot de ontkenners/complot denkers gerekend moet worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:30

Needje schreef:
purny schreef:

Ik hoorde 3 maanden.

Hopelijk kunnen die dingen dan weer in de kast. Ik krijg uitslag van die dingen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:21

Needje schreef:
purny schreef:

Ik hoorde 3 maanden.

...en dan wordt het opnieuw bekeken.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:22

Nu hoorde ik op medische grond onder de verplichting uit zou kunnen komen. Zou jij dan in dit geval van uitslag een briefje kunnen krijgen van de huisarts?