Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:59

Cer schreef:
Nou ja, hij zegt 'kijk eens waar mensen nu besmet raken....' en eigenlijk heb niet veel meer gelezen dan dat ene café... ?
Zijn er zoveel studentenfeestjes geweest die een besmettingshaard waren?

De meeste mensen waarvan het getraceerd is raken besmet binnen het gezin, op het werk, in hun verzorgingshuis of in contact met familie. Maar je kunt lastig tegen mensen zeggen: blijf thuis maar anderhalve meter uit elkaar, niet naar je werk en ga weg uit het verzorgingshuis. En zie je familie ook maar niet meer.

En het vervelende met grote clusters buiten je directe sociale omgeving is dat het veel mensen kunnen zijn die je niet zo snel even traceert. Dat maakt het riskanter dan als ik bij wijze van spreken mijn man besmet. Of mijn collega.

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/a ... ~af11fc89/

https://www.ad.nl/rotterdam/uitbraak-co ... ~aba9cc4d/

Vanmorgen ook op de radio: als ze bij besmette jongeren bron- en contactonderzoek moeten doen, blijkt vaak dat ze ontzettend veel risicocontacten hebben gehad in de weken daarvoor. Ik snap dat wel. Je bent jong, de kans dat je zelf erg ziek wordt is gering en je wilt leuke dingen doen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:12

Ik snap jullie hoor, met de opmerkingen “kijk ons eens goed zijn” en “Aboutaleb doet het goed”.
Met Mijn opmerking over hem bedoelde ik meer dat hij wel stelling durft in te nemen. Hij doet zijn mond open.

“Kijk ons eens goed zijn” ja daar kan je inderdaad over discussiëren. Maar persoonlijk snap ik echt niet wat je tegen kan hebben op een mondkapjes.

Het werkt niet. Nou en? Dan geeft 't toch ook niet als je 'm even op moet in de Koopgoot?
Het is niet grondwettelijk in orde. Dan zullen de rechters daar een uitspraak over doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:29

Marie_Anne schreef:
Ik geef toch al de hele tijd mijn argumenten -O- ?
- Omdat ik het een schande vind dat burgemeesters in strijd met de grondwet handelen.
- Omdat ik vind dat men moet zorgen dat het niet te druk wordt in de koopgoot zodat mensen afstand kunnen houden ipv een lapmiddel als een mondkapje in te zetten.
- Omdat het doel vaag is. Welk gedrag wil men? Het is te druk om afstand te houden, maar men wil blijkbaar helemaal niet dat de drukte afneemt ivm economische belangen?
- Omdat er helemaal geen besmettingen zijn geweest in die gebieden voor zover ik weet, besmettingen vinden vooral plaats bij familie, op het werk, bij feestjes en bij sport e.d. plaats. Zet daar eens een flinke campagne op in.
- Omdat ik vind dat er andere manieren zijn, zoals een gebied afsluiten als het druk is.
- Omdat het RIVM en OMT zeggen dat uit onderzoek niet is gebleken dat niet-medische mondkapjes het virus tegenhouden en de landelijke overheid zich daarbij aansluit.
- Omdat de Raad van State al eerder heeft gezegd dat voor dit soort maatregelen een wet nodig is, die eerst door het parlement moet worden goedgekeurd. Zoals dat gaat in een democratie.

Wat betreft stappen: ik mijd sowieso nog steeds die drukke gebieden als de Kalverstraat. Maar als ik er toch een keer moet zijn, pak ik graag een boete en laat ik het voorkomen. Er zijn in ieder geval voldoende hoogleraren staatsrecht die zich nu hierover uitspreken en die zeggen allemaal hetzelfde: de gemeente kan dit niet opleggen, het is juridisch niet houdbaar.

Ik heb er ook moeite mee hoor. Om soortgelijke redenen als de jouwe. Maar de andere kant: er zijn dan wel veel aanwijzingen dat het niks helpt, maar als het mensen een prettig gevoel geeft als ik zo'n ding opzet en dat we daar afspraken over maken met elkaar, wil ik dat best doen. Er zijn ook mensen die die anderhalve meter totale onzin vinden en denken dat dat niks helpt en ik waardeer het erg als ze desondanks gewoon afstand van me houden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:56

Marie_Anne schreef:
Ik geef toch al de hele tijd mijn argumenten -O- ?
- Omdat ik het een schande vind dat burgemeesters in strijd met de grondwet handelen.

De grondwet is er om de mensen te beschermen, de burgemeester heeft ook als taak zijn mensen naar best vermogen te beschermen.
Citaat:
- Omdat ik vind dat men moet zorgen dat het niet te druk wordt in de koopgoot zodat mensen afstand kunnen houden ipv een lapmiddel als een mondkapje in te zetten.

Is dat haalbaar? Dan moet je alles afsluiten en pas iemand toelaten wanneer er iemand anders vertrokken is. Moeilijke (en dure) oefening en er is altijd risico op discussies (of erger).
Citaat:
- Omdat het doel vaag is. Welk gedrag wil men? Het is te druk om afstand te houden, maar men wil blijkbaar helemaal niet dat de drukte afneemt ivm economische belangen?

Wat 'men' wil? Zorgen dat er zo weinig mogelijk mensen sterven of ziek worden en tegelijk de economie zo goed en zo kwaad mogelijk op gang houden.
Citaat:
- Omdat er helemaal geen besmettingen zijn geweest in die gebieden voor zover ik weet, besmettingen vinden vooral plaats bij familie, op het werk, bij feestjes en bij sport e.d. plaats. Zet daar eens een flinke campagne op in.

Hoe weet je dat daar geen besmettingen voorgekomen zijn? Op anonieme plaatsen is het heel moeilijk of zelfs bijna onmogelijk vast te stellen dat iemand daar een besmetting opgelopen heeft.
Citaat:
- Omdat ik vind dat er andere manieren zijn, zoals een gebied afsluiten als het druk is.
- Omdat het RIVM en OMT zeggen dat uit onderzoek niet is gebleken dat niet-medische mondkapjes het virus tegenhouden en de landelijke overheid zich daarbij aansluit.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200703_97423992
Om een sluitend wetenschappelijk onderzoek te voeren heb je a) veel tijd nodig en b) hoe ga je dat doen zonder mensen risico te laten lopen
Citaat:
- Omdat de Raad van State al eerder heeft gezegd dat voor dit soort maatregelen een wet nodig is, die eerst door het parlement moet worden goedgekeurd. Zoals dat gaat in een democratie.

En terwijl we daar rustig onze tijd voor nemen verspreid het virus zich als een lopend vuurtje -O-

Waarom niet gewoon alle maatregelen nemen die een klein beetje kunnen helpen?
Ik heb de indruk dat sommige mensen er een hobby van maken om zo dwars mogelijk te zijn. Op zich niets op tegen, ieder zijn plezier, maar nu even niet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:16

rien10 schreef:
Ik snap jullie hoor, met de opmerkingen “kijk ons eens goed zijn” en “Aboutaleb doet het goed”.
Met Mijn opmerking over hem bedoelde ik meer dat hij wel stelling durft in te nemen. Hij doet zijn mond open.

“Kijk ons eens goed zijn” ja daar kan je inderdaad over discussiëren. Maar persoonlijk snap ik echt niet wat je tegen kan hebben op een mondkapjes.

Het werkt niet. Nou en? Dan geeft 't toch ook niet als je 'm even op moet in de Koopgoot?
Het is niet grondwettelijk in orde. Dan zullen de rechters daar een uitspraak over doen.

Ik heb juist een enorme aversie tegen die dingen. Kan niet goed uitleggen waarom. Vind het een enorme aanslag op mijn vrijheid en mijn persoonlijke ruimte als ik verplicht zou worden om die op te zetten. Ik zou dat dan ook kost wat kost gaan vermijden door alleen nog maar online te bestellen en boodschappen te doen.

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:22

Maar dat is toch prima? Stel dat er straks een mondkapje verplicht zou zijn in de supermarkt, en jij wil dat niet... dat ga je dus niet naar de supermarkt. Gewoon vrije keuze...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:26

Bloodymary schreef:
Ik heb juist een enorme aversie tegen die dingen. Kan niet goed uitleggen waarom. Vind het een enorme aanslag op mijn vrijheid en mijn persoonlijke ruimte als ik verplicht zou worden om die op te zetten. Ik zou dat dan ook kost wat kost gaan vermijden door alleen nog maar online te bestellen en boodschappen te doen.

Het valt ook niet uit te leggen dat je dit bezwaarlijk vind eerlijk gezegd.
We laten ons zoveel welgevallen als het op veiligheid aan komt.

Afbeelding

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:30

Wij allemaal maar lachen om die Amerikanen die roepen dat ze 'in een vrij land wonen' en wijgeren om een mondkapje op te zetten als dat gevraagd word. Nu word er hier gesproken over mondkapjes beleid en er beginnen meteen mensen te roepen 'ja maar, in de grondwet-' en 'Ik heb recht op vrijheid!' -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:30

Het dragen van een mondkapje: Een aanslag op je vrijheid. Zo zie ik dat dus absoluut niet. Verder ga ik met LM mee; online kan je ook een hoop doen. Daar waar het verplicht is, ga je dan niet naar toe. Ik ook niet hoor, maar ik heb altijd een hekel aan shoppen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:34

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:38

'k vind dat toch makkelijk gezegd: als het verplicht is en je wil niet, dan ga je dus niet. In België worden de mondkapjes ook in het openbaar al verplicht.Dat betekent dat ik, als ik met de hond wil wandelen een mondkapje om moet, dat vind ik toch wel een beperking van mijn vrijheid. (plus de uren training die ik weer in de hond kan steken omdat die mensen met mondkapjes eng vindt, maar die is dan ook een beetje sociaal gehandicapt 8)7 .

En ja dat is een stap verder dan in Nederland, maar ik snap wel dat mensen hun twijfels zetten bij het beleid, wat wordt de volgende stap. Straks overal buitenshuis zo'n ding op? In het buitenland gebeurt dat dus al, dus wat is de volgende stap?

(overigens als ik met mijn hond ga hardlopen zou het niet moeten, want dan ben je bezig met een fysieke inspanning, als ik dan even een minuut wil wandelen om op adem te komen zou ik hem geloof ik wel weer op moeten).

Betreffende het we of niet willen dragen van zo'n ding: ik vind dat er in dit topic altijd veel ruimte en begrip is voor hoe verschillende mensen in de coronacrisis staan. Laten we ook asjeblieft proberen respect op te brengen naar hoe we in de verschillende kwesties staan. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen echt een aversie voor zo'n ding hebben, om wat voor reden dan ook. Sommige aversies of angsten zijn niet rationeel verklaarbaar, maar zijn er wel, ik vind dat we op z'n minst dat kunnen respecteren van die personen. Een tijdje geleden stond er in de VRT een interessant artikel van een advocate die bang is door de mondkapjes haar baan niet meer te kunnen uitoefenen omdat ze paniekaanvallen krijgt van het zien van mensen die een mondkapje dragen.

Wel is de taak van iedereen om een bepaalde flexibiliteit te vinden in het beleid waar we ons allemaal aan moeten schikken (dus ofwel niet op plekken komen waar ze toegestaan zijn, online boodschappen doen, of weet ik veel wat anders), maar laten we ook begrip opbrengen naar diegenen die het wel moeilijk vinden als de mondkapjesplicht meer ingevoerd gaan worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:47

Die advocate is zelfs een bokker.

En ik weet dat je genoeg lucht door die dingen krijgt, maar krijg het er ook benauwd en warm van. Maar als het moet zet ik er eentje op, heb ze jarenlang ook op het werk op gehad. Ik geloof wel dat mondkapjes iets aan effect hebben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:50

Ach we kunnen hier wel erover discussiëren en wij kunnen allemaal erover zeggen wat we willen maar daar luisteren ze in Den Haag toch niet naar. Voor nu lijkt het dat het niet verplicht wordt in mijn omgeving, mensen die zich er fijn bij voelen: zet er lekker een op maar ik ga dit niet doen zolang het niet verplicht is, is het wel verplicht zou ik het echt super stom vinden want ik heb er ook echt een hekel aan, maar dan is het even niet anders. Maar bijvoorbeeld in restaurants enz lijkt het me wel een beetje onzinnig als ie wel af mag met eten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:59

LadyMadonna schreef:
Maar dat is toch prima? Stel dat er straks een mondkapje verplicht zou zijn in de supermarkt, en jij wil dat niet... dat ga je dus niet naar de supermarkt. Gewoon vrije keuze...

Ja maar dat vind ik wel poedersuiker. Ik ga liever wel gewoon naar de supermarkt. Geen vrije keuze dus.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:02

En ik blijf het onbegrijpelijk vinden waarom al die voorstanders van mondmaskers er dan niet gewoon een op zetten.

En ook dat interview met die Spanjaarden en Engelsen in Amsterdam met hun mondkapjes op die het raar vonden dat dat hier niet was terwijl het in de stad zo druk was. Dan blijf lekker in Spanje en Engeland. Wat ga je in hemelsnaam nu in Amsterdam doen? Waarom?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:04

elnienjo schreef:
[ [url=m/oxhXxk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind ik leuk ! :D
En nog waar ook :=

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:07

Bloodymary schreef:
En ik blijf het onbegrijpelijk vinden waarom al die voorstanders van mondmaskers er dan niet gewoon een op zetten.

En ook dat interview met die Spanjaarden en Engelsen in Amsterdam met hun mondkapjes op die het raar vonden dat dat hier niet was terwijl het in de stad zo druk was. Dan blijf lekker in Spanje en Engeland. Wat ga je in hemelsnaam nu in Amsterdam doen? Waarom?

Echt hè _/-\o_ blijf dan gewoon weg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:08

@Cathalijne, mondkapjes bij het wandelen/uitlaten van je hond... hier in België is enkel in de meest getroffen steden/gemeenten, op de meeste plaatsen waar het niet te druk is, mag het nog zonder. Joggen met je hond mag dan wel zonder mondkapje, maar dat lijkt me ook niet prettig met dit weer.

Ik ben heel blij dat de mondkapjes hier verplicht zijn: sommige (oudere) mensen durfden geen mondkapje opzetten: "De mensen kijken zo raar, die denken vast dat ik corona heb". Nu is het voor iedereen gelijk. Vandaag bij de bakker stonden we met 5 buiten (slechts 2 personen toegestaan in de winkel), ieder op wel 2 meter afstand, en allemaal al mondkapje aan. Ook in het recyclagepark geen probleem, is handig.

Zorgt wel voor wat verwarring aan de kust: wandelen moet met mondmasker, tenzij je een ijsje likt. Maar blijkbaar mag je niet blijven stilstaan om je ijsje op te eten, enkel wandelen of zitten.

Ik denk wel dat Nederland zal volgen, en zal voor een deel de schuld van ons (de Belgen) zijn: veel Antwerpenaars gaan nu liever shoppen, terrasjes doen, uit eten... in Nederland omdat men daar minder streng is. Zo besmetten we elkaar verder, en mogen we mondkapjes dragen tot Sint-Juttemis.

Ik merk van mezelf dat ik totaal geen egoïst ben: vroeger vertikte ik mondmaskers te dragen als ik bijv. onkruidverdelger gebruikte. Maar nu de gezondheid van anderen op het spel staat, was ik één van de eersten om die te dragen, en ik erger me blauw aan het feit dat mensen zo moeilijk doen over zo'n kleine moeite.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:10

Ik weet niet of NL volgt, want ze hebben het al zovaak afgewimpeld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:26

Bloodymary schreef:

De mondkapjes draag je in principe om de ander te beschermen. Dat maakt het minder interessant er zelf eentje op te zetten als de omgeving het vertikt, want waarom zou ik iemand als jou willen beschermen?
Al draag ik in risicovollere situaties zelf wel 'n FFP2 om zelf niet besmet te kunnen raken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:40

Ik kwam vandaag langs Giethoorn rijden en de mensen liepen daar letterlijk bij elkaar over de hoofden. Het was zo druk, alsof ze nog nooit van corona gehoord hadden. Ik ben maar heel snel doorgereden.

Zelf heb ik geen enkel probleem met een mondkapje. Als dus iemand vraagt of ik in een bepaalde situatie eentje op wil zetten, dan doe ik dat. Kleine moeite en zoveel last heb ik er ook niet van. Maar tegelijkertijd snap ik Marie_Anne volledig. Als de overheid, ook lokale overheid, wil dat wij bepaald gedrag vertonen, dan zorgen ze maar voor correcte wetgeving. Ze kunnen blijkbaar eisen aan ons stellen, dan kunnen wij ook eisen aan hun stellen. En verwachten dat ze met correcte wetgeving komen is gewoon een hele terechte eis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:04

Sclimpre schreef:
Ik heb de indruk dat sommige mensen er een hobby van maken om zo dwars mogelijk te zijn. Op zich niets op tegen, ieder zijn plezier, maar nu even niet.

Dit vind ik zulke ontzettend kinderachtige dooddoeners iedere keer.

Citaat:
Citaat:

Hoe weet je dat daar geen besmettingen voorgekomen zijn? Op anonieme plaatsen is het heel moeilijk of zelfs bijna onmogelijk vast te stellen dat iemand daar een besmetting opgelopen heeft.
Omdat alle deskundigen het er wel zo'n beetje over eens zijn dat de kans op besmetting binnen veel groter is dan buiten. Heb jij voorbeelden van besmettingen die buiten zijn opgelopen in Nederland? Verder zeg ik toch heel duidelijk: voor zover ik weet.

Citaat:
Citaat:
Omdat het doel vaag is. Welk gedrag wil men? Het is te druk om afstand te houden, maar men wil blijkbaar helemaal niet dat de drukte afneemt ivm economische belangen?

Wat 'men' wil? Zorgen dat er zo weinig mogelijk mensen sterven of ziek worden en tegelijk de economie zo goed en zo kwaad mogelijk op gang houden.

Nee, mijn vraag was helemaal niet wat men wil. Welk gedrag wil men hiermee afdwingen? Aangezien ze aangeven een gedragsverandering te willen. Het is te druk om afstand te houden, en om economische redenen wil men geen andere maatregelen. Dus mijn vraag is heel simpel: wat is dan het gedrag dat men wil?

Citaat:
Citaat:

Is dat haalbaar? Dan moet je alles afsluiten en pas iemand toelaten wanneer er iemand anders vertrokken is. Moeilijke (en dure) oefening en er is altijd risico op discussies (of erger).

Welnee, tijdelijk afsluiten als het te vol wordt en beperkt mensen toelaten als er weer mensen uitgaan.
Citaat:
Citaat:

En terwijl we daar rustig onze tijd voor nemen verspreid het virus zich als een lopend vuurtje -O-

Als het zo erg is, dan moet de Nederlandse regering de noodtoestand uitroepen. Dan kunnen ze waar ze maar willen mondkapjes verplichten. Maar om Diederik Gommers maar aan te halen: we hoeven nog helemaal niet in paniek te raken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:05

Maar wat als t dan in een wet komt? Dan ben je misschien toch verder van huis? Want dan kunnen ze echt handhaven als je t om wat voor reden niet wil... nu heb ik zelf het idee dat het nog een soort van semi vrijwillig is... omdat t niet in een wet staat kunnen ze t vragen maar als je t niet doet kunnen ze geen boetes geven (toch?)

Maar ik heb er niet veel verstand van hoor, ik denk nog steeds (misschien te naïef) “oh, wereldwijde pandemie, ongekende situatie, dan moeten er soms dingen ..” ik heb dan liever een mondkapje dan dat ze in een wet gaan gieten dat ze onaangekondigd bij je binnen komen ofzo...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:19

Bloodymary schreef:
LadyMadonna schreef:

Ja maar dat vind ik wel poedersuiker. Ik ga liever wel gewoon naar de supermarkt. Geen vrije keuze dus.

Jawel, wel keuze, of je zet een mondkapje op en je gaat naar de supermarkt, of niet en je gaat niet naar de supermarkt... Die keuze heb je gewoon.

Ik ben niet perse voor mondkapjes, echter als het moet dan moet het. Ik ben wel tegen al die mensen die hun kont tegen de krib gooien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:22

Cer schreef:
Maar wat als t dan in een wet komt? Dan ben je misschien toch verder van huis? Want dan kunnen ze echt handhaven als je t om wat voor reden niet wil... nu heb ik zelf het idee dat het nog een soort van semi vrijwillig is... omdat t niet in een wet staat kunnen ze t vragen maar als je t niet doet kunnen ze geen boetes geven (toch?)

Maar ik heb er niet veel verstand van hoor, ik denk nog steeds (misschien te naïef) “oh, wereldwijde pandemie, ongekende situatie, dan moeten er soms dingen ..” ik heb dan liever een mondkapje dan dat ze in een wet gaan gieten dat ze onaangekondigd bij je binnen komen ofzo...

Een wet waarin staat dat ze onaangekondigd bij je binnen mogen vallen zal niet zo snel door de tweede en eerste kamer komen.

Dat willen ze dus wel gaan doen, boetes geven. Vrijwillig is niet de bedoeling hoor. Ik las net op at5 dat ze hier ook overwegen om ipv boetes iemand de toegang tot het gebied te weigeren. Dat vind ik eigenlijk nog erger, want dan ontneem je iemand dus de kans om die boete voor te laten komen en de rechter zich er over uit te laten spreken.