Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:18

Fresen moet frezen zijn. 8)7

Scheve vingers.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:24

Nachten zijn nog vochtig genoeg, water geven is hier tenminste nog echt niet nodig. Alleen de planten in potten krijgen water, maar dat moet het hele jaar door. Die staan nu ook op een plek waar ze ook geen regen krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:42

Ik ben net mijn hortensia te lijf gegaan, die groeit hier echt als onkruid, takken die over de grond vielen hadden al nieuwe wortels aangemaakt ook.

Paardaanhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:14

Ik negeer even de rode letters omdat dit volgens mij wel het topic is waar ik moet zijn voor tips.

Afgelopen week is er bij ons een flinke grote struik uitgegaan waardoor we nu met een behoorlijk open plek zitten. Dit weekend gaan we de boom fatsoeneren en de grond weer klaar maken voor planten. Aan de kant van het fietspad komt een heg maar verder zijn we er nog niet helemaal uit. Graag iets wat niet teveel onderhoud kost en er wel gezellig uitziet. Het mag ook wel iets hoger/groter zijn. De brievenbus gaat er nog uit.

Het gaat om het stuk onder de boom, tot de grote stenen.

Afbeelding

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:22

Wil je struiken of lagere planten? Ik denk meteen aan rhodondendrons.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:04

Om heel eerlijk te zijn zou ik nu niet gaan planten. Sowieso raad ik altijd aan om in het najaar te planten. En dit jaar zeker aangezien het ontzettend droog is. Ik zou zeggen; neem dit jaar lekker de tijd om tuinen te bezoeken en inspiratie op te doen en dan in oktober oid eens gaan planten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:11

Weet iemand hoe ik zelf het makkelijkst een borderrand kan maken?
Ik heb een stuk gras en in het midden een stuk waar ik plantjes wil poten. Het gras loopt dan over in de planten, niet handig.
Ik dacht aan gewoon een rijtje stenen of misschien van dat cortenstaal?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:10

Wij hebben nu cortenstaal en dat werkt echt super. En ik vvijd het mooi en ook natuurlijk ogen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:30

Ik heb een border met cortenstaal en eentje met terracotta stenen, beide heel makkelijk om te maken en ik vind het mooi :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:18

Ik ben even benieuwd naar de mening van de tuiniersters hier.

We hebben 2 boompjes gekocht. Maar twijfelen over de plaatsing.
De bomen tegen het pad zodat er ook wat minder inkijk is naar binnen en het de symmetrie wat breekt.
Of juist in het midden om de symmetrie te behouden.

Afbeelding

Afbeelding

Man had ook nog het idee. De bomen in het midden. Een boog over de pad met evt roos of de bomen er overheen laten leiden (als ze zo ver gaan natuurlijk)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:59

Ik neem aan dat je de bomen al thuis hebt staan? Dan zou ik ze op verschillende manieren neerzetten en van elke positie een foto maken. En dan kijken wat het mooist staat. Wat voor bomen zijn het? Ik zou zelf geen boog over het pad maken. Zwaar irritant als het geregend heeft en je altijd onder zo’n natte boog door moet.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:13

Het is misschien een flink karwei, maar ik zou het pad verplaatsen naar de voordeur. Dan heb je een stuk minder inkijk en kunnen beide boompjes voor het raam.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:47

Ik sluit me bij het verplaatsen van het pad aan. Door de bomen neer te zetten zoals op de foto leg je de focus namelijk juist op het raam met als gevolg meer inkijk.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:01

Hmm daar heb ik zelf nog niet eens aan gedacht.

De bomen staan al thuis dit is ons huis.
Wij gebruiken het pad overigens zelf nooit. Het is alleen voor de post nl bezorger :=
Wij gaan altijd achterom de voordeur heeft geen eens een klink :')

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:35

Ik zou juist de boompjes dichter naar de weg toe zetten. Dan kun je je tuin nog mooi aankleden en vanuit het raam lekker uitkijken over je mooie tuin zonder dat mensen direct in je tuin en dus ram kijken.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:16

Zijn jullie tuinen ook al weer zo heerlijk aan het ‘ontploffen’? I love it <3

Afbeelding

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 09:48

Op dit moment zijn ze bij ons in de tuin bezig. Alles aan het maken naar eigen ontwerp. Nu hebben ze gisteren de bak in de achtertuin gemaakt en ik schrok van de hoogte. Begrijp mij niet verkeerd, ze hebben exact gedaan waar ik om gevraagd had.
Alleen nu krijg ik niet uit mijn hoofd dat ik de muur te hoog vind. In de stukken naast de cirkel komen straks ook nog allemaal planten en in de bak komen ook bodembedekkers die over de rand zullen gaan, dus de bak wordt een stuk minder massaal als hij nu is. Daar probeert mijn man mij nu van te overtuigen.
Het idee was ook dat je vanuit huis ook goed de planten in de achterste bak kan zien en dat je een soort van muur van groen krijgt. Dat gaat zo wel lukken met deze hoogte (64 cm) :')
Afbeelding
Wat vind jullie? Ik hoop eigenlijk dat jullie mee gaan in kamp man en mij kunnen overtuigen dat het wel goed is zo.
Op het terras heb ik nog wat stenen gestapeld, omdat daarvoor nog twee bakken komen. Dit is het ontwerp:
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:27

Ik ben het wel eens met je man. :j Zelf hebben we ook dezelfde bakken gehad en 64 cm is echt niet hoog wanneer het gevuld is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:20

Ik ga ook met je man mee. Ik denk dat je hier juist heel blij mee gaat zijn. Planten verzachten dat massieve enorm, het werken op hoogte is fijn en het geeft veel meer dynamiek aan de tuin. Ik zou willen dat ik hier ook nog meer mee had gedaan vanaf het begin.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 17:17

Ik zit ook in het team van je man. Ik zou mijn bakken ook graag zo hoog hebben.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:24

Komt goed :j ik moest de bak zelfs zoeken op de foto :D

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:58

noviceh schreef:
Komt goed :j ik moest de bak zelfs zoeken op de foto :D

Ik zie hem nog steeds niet :D

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:33

De laatste pagina's een beetje doorgelezen, wij gaan binnenkort beginnen aan de aanleg van onze tuin. Ons perceel is 2500 m2, met daarop een woning en een schuur. Rondom staan heel veel bomen, waarvan ook een aantal monumentale bomen. In de tuin staan ook nog een aantal bomen, maar verder is het nu vooral gras. Ik heb al leuke ideeën in dit topic voorbij zien komen, nu maar eens beginnen met een tekening maken. Als iemand nog tips heeft met betrekking tot tekenprogramma's dan hou ik mij aanbevolen!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 07:17

Wil je echt de hele tuin in 1x aanleggen of in fases en de rest (voorlopig) gras houden?
Jonge borders zijn de eerste jaren best wat werk om netjes onkruidvrij te houden. Wij hebben 1200m2 tuin, maar veranderen de tuin ook rustig in fases. Dan is het goed te behappen naast werk, gezin en paarden. En investeer in goed gereedschap voor in een grote tuin.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 07:59

Nee, voorlopig willen we alleen het stuk achter de aanbouw aanleggen. Rondom de schuur is een uitloop voor de paarden, daaraan komt een kleine paddock voor als het heel slecht weer is en ze thuis staan. Verder moet er aan de voorkant een parkeerplaats komen, de rest wordt gras.

Ik ben bezig met een plattegrond met alle maten, als deze klaar is zal ik hem even delen.