Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 01:17

Ik vind baudet ook een niet zo leuke meneer en een beetje eng.

Maar daar ging het niet om. Het gaat zo stapje voor stapje de verkeerde kant op, dat is het punt. Kijk in landen om je heen. En als de vaccinatieplicht naar Nederland komt, wat dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 01:19

AmyII schreef:
purny schreef:
Ik vind het echt rot dat jullie je onveilig voelen. Dit signaal zou toch ook naar de onderwijs bond moeten en die zouden hier op in moeten spelen toch?
Juist je werk is een plek waar je je veilig zou moeten voelen

Tendens lijkt op het moment dat collega’s op mijn werk, ondanks de gevoelens van onveiligheid, liever niet weer online gaan ‘kloten’ omdat je dan gewoon studenten kwijt raakt. Daarbij: leer iemand vakvaardigheden maar eens via een laptopschermpje aan (fysieke handelingen), kansloos natuurlijk ;). Maar dan spreek ik echt alleen voor mijn werkplek, hoe dat op andere plekken is, dat weet ik niet.

Er is nog een heel gebied tussen 'geen regels' en 'maandenlang volledig online'

AmyII

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 01:36

Dat weet ik, alleen bevind ik me (voor mijn gevoel) in een vreemde soort van ‘wokkel’. Een praktijkvak ìs online niet te leren en dan nog niet te zwijgen over de gedrags- en leerproblemen die we nu veel meer tegen komen bij de nieuwe populatie sinds de vorige lockdown(s).
Het allerliefst zou ik fysiek doorgaan alleen voelt dit nu onveilig. Wat dan wel een juiste mix is, die voor zowel mijn collega’s als de studenten begrijpelijk en vol te houden is, is lastig te bepalen. Als het ‘makkelijk’ aan te passen had geweest, hadden we in die meerdere maanden lockdown die we al achter de rug gehad hebben, wel het licht gezien lijkt me.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 02:10

Electra63 schreef:
imaudy schreef:

Ik vind iemand dwingen om te vaccineren niet de juiste weg. Zou er over gesproken worden in de tweede kamer dan zou ik zelfs gerust op Baudet gaan stemmen :')

Baudet die vrouwonvriendelijk en anti-homo is? Baudet die discrimeert? Die artsen en wetenschappers idioten noemt? Die zich omringt met rechtsextremisten? Die bewust nep-nieuws verspreidt?

Maar bovenal:
Wat is zijn oplossing voor deze pandemie?

Ja, ik zou zelfs het praten in de tweede kamer over verplichte vaccinatie al een stap te ver vinden. In dat geval zou ik gaan stemmen op de politicus die het duidelijks tegen is en dat is Baudet. Wat hij verder zegt of doet is dan voor mij van ondergeschikt belang.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 07:34

Ik vind juist, dat o.a. Baudet bijdraagt aan de tweedeling door
opruiing en misleiding en ontkenning van deze pandemie.
Antivaxxers die ik ken, zijn aanhanger van FvD.
Daarbij vind ik zijn standpunten zo extreem, dat hij gevaarlijk is en hoop ik dat er tegen hem aangifte wordt gedaan.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 07:39

Op het kinderdagverblijf wordt er heel wat af gesnotterd en die kinderen zijn niet op anderhalve meter. Ze zitten regelmatig op 1,5 centimeter en het hoesten in de elleboog is ook een illusie, al proberen we ze er wel aan te herinneren. De meeste werkweken word ik minstens 1 keer wel vol in het gezicht gehoest. Maar ik voel me niet per definitie 'onveilig'. Wel onrustig door alle berichtgeving er omheen. Gisteren nog een collega een positieve testuitslag, veel kinderen van haar groep zijn nu ook aan het kuchen en snotteren.
Die betreffende collega is al bijna 2 weken niet fit, had 3 positieve zelftests, maar 2 negatieve pcr tests. Die gelden uiteindelijk, dus toch weer werken. Nu smaak en reuk kwijt, dus opnieuw pcr en nu wel positief.

En van al dat soort berichten word ik wel onrustig.
Al begrijp ik heel goed dat de spagaat waar leerkrachten nu inzitten (deels fysiek onderwijs, deels online onderwijs) echt helemaal een bagger constructie is zeg.

Ik vind die wisselende berichtgeving ook irritant. "Nee, code zwart is nog ver weg." "Nuancering is nodig." En nu "over 10 dagen code zwart." Das niet ver weg...

Baudet, dat vind ik serieus een hele enge vent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:05

Vayo schreef:
Tja dat leed zou verschrikkelijk zijn als een van mijn ouders een besmetting over zou pakken van een van mijn kinderen. Maar zowel ik als één van mijn kinderen zijn gevaccineerd en mijn ouders zijn beide gevaccineerd. We zijn allemaal gezond voor zover we weten. En mocht het gebeuren dan is dit niet dóór een van de kinderen, maar door Corona.

Het is natuurlijk wel fair om deze gedachte ook over de ongevaccineerden te blijven houden vind ik.
Dat het niet dóór hen is, maar door Corona.

Ik snap dat daar andere sentimenten mee kunnen spelen zoals "ze kunnen zich beschermen met zo'n flutprikje" maar het grotere plaatje wordt bij die categorie nog wel eens vergeten....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:22

Vayo schreef:
Daar zou ik persoonlijk geen problemen mee hebben. Graag zelfs! Er zijn landen genoeg waar bepaalde vaccinaties verplicht zijn. In Duitsland is bijv. mazelen verplicht om tegen te vaccineren. En hier zouden mensen gelijk beginnen te bleren en janken als het verplicht werd. Terwijl mazelen in de verste verte niet te vergelijken is met de ellende die corona veroorzaakt. Dan is er een vaccin wat echt wel bewezen effect heeft en dan weigeren mensen het, met het risico onnodig op de IC te belanden.

Volgens mij zijn de mazelen wel vele malen besmettelijker dan Corona. En ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre het elkaar ontloopt qua pech kunnen hebben / de kans op complicaties door een besmetting. Want zowel Corona als mazelen zijn natuurlijk nauwelijks gevaarlijk voor kinderen over het algemeen. Grote verschil is dat vroeger gewoon vrijwel iedereen in de kindertijd de mazelen kreeg en de volwassenen dus beschermd waren. Maar blijkbaar vonden ze bij die ziekte het risico toch dermate hoog dat ze daar een prik tegen wilden....

Als je het zo vergelijkt dan is dat een prik voor iets met eigenlijk maar een laag risico.
Net zoals de verplichte polio prik in België. Polio is nu ook niet bepaald iets dat in onze regionen op elke straathoek op de loer ligt :=

En volgens RIVM verloopt het in zeker 9 van de 10 gevallen als een verkoudheid / griep-achtige verschijnselen. Er is maar een héél klein percentage dat in zo'n ijzeren long terecht kwam / blijvende verlammings-verschijnselen er aan over hield :(:)

Wanneer je in een land verplicht vaccineert voor zo'n toch best klein risico, dan kan ik me inderdaad wel voorstellen dat ze deze risico's naast de Corona-risico's gaan leggen en op die manier een verplichting gaan proberen te rechtvaardigen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:29

bigone schreef:
Relaxed schreef:

Nou nee.. Er komen nu gemiddeld 100 opnames per dag bij.

Dat is de optel en aftreksom. De mensen die ontslagen worden en de doden worden van de opnames afgehaald. Gelukkig gaan er ook veel na een aantal dagen naar huis of met ondersteuning van zuurstof naar huis anders was het al verkeerd gegaan. Vandaag waren er totaal in 24 uur 349 opnames. Daar zijn er na de + en - iets van 90 meer. Maar een paar dagen wat meer doorstroom van verpleeg naar ic en het word al kritiek.
Op dit moment liggen er 519 op de ic, vanochtend nog 488. Het gaat echt hard.

Dat weet ik... Ik vind het alleen niet kloppen dat je zegt dat er 4 a 500 opnames per dag bijkomen, per saldo zijn het er namelijk 'maar' 100 gemiddeld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:46

pmarena schreef:
Vayo schreef:
Tja dat leed zou verschrikkelijk zijn als een van mijn ouders een besmetting over zou pakken van een van mijn kinderen. Maar zowel ik als één van mijn kinderen zijn gevaccineerd en mijn ouders zijn beide gevaccineerd. We zijn allemaal gezond voor zover we weten. En mocht het gebeuren dan is dit niet dóór een van de kinderen, maar door Corona.

Het is natuurlijk wel fair om deze gedachte ook over de ongevaccineerden te blijven houden vind ik.
Dat het niet dóór hen is, maar door Corona.

Ik snap dat daar andere sentimenten mee kunnen spelen zoals "ze kunnen zich beschermen met zo'n flutprikje" maar het grotere plaatje wordt bij die categorie nog wel eens vergeten....

Daar heb je ook echt wel gelijk in hoor. Ik merk gewoon dat het mij frustreert dat er mensen zijn die zichzelf kunnen beschermen door een vaccinatie en dit niet doen, maar vervolgens in het ziekenhuis belanden terwijl dit in heel wat gevallen eigenlijk simpel had voorkomen kunnen worden. De grootste frustratie zit hem vooral in het feit dat die opnames bovenop de opnames van gevaccineerden er voor zorgt dat er steeds zwaardere maatregelen getroffen moeten worden. Ik heb gemerkt wat dat vorig jaar met mij gedaan heeft en daar ben ik weer bang voor.

Voor de één is die vaccinatie moeten halen een aanslag op zijn/haar vrijheid. En voor de ander zijn de maatregelen een aanslag op zijn/haar vrijheid. Persoonlijk vind ik verplicht een vaccinatie moeten halen minder impact hebben dan een lock down zonder perspectief. Maar dat is wat ik vind en dat mag ik uiteraard niet voor een ander bepalen.

Het zou mooi zijn dat je mag kiezen tussen je of aan de maatregelen houden of je laten vaccineren. Maar dat kan en mag ook niet. Ik voel me gewoon de dupe worden van de groep die zich niet heeft laten vaccineren en dat gevoel krijg ik maar moeilijk van me afgezet.

Daarnaast vind ik dat de zorg (ook ggz) kapot bezuinigd is en dat hier de laatste 2 jaar te weinig mee gedaan is.

Ik heb er gewoon allemaal geen vertrouwen meer in en zie weinig perspectief. Ik merk ook dat ik slechter slaap, minder zin heb ik dingen en me veel vaker slecht voel. Ik heb de wil en de energie er ook niet meer voor om me vol 100% streng aan alle maatregelen te houden, omdat dat perspectief ontbreekt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:50

Vayo, er zijn heel veel manieren om jezelf te beschermen tegen besmetting en dus een eventuele ziekenhuisopname. Vaccineren is een oplossing, niet dé oplossing. Jammer dat mensen dit niet zien

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:52

Dus eigenlijk is het van die ongevaccineerden die nu op de IC en in het ziekenhuis liggen, grotendeels eigen schuld want zij hebben zichzelf niet goed beschermd?
Of lees ik het verkeerd?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:00

996981 schreef:
Vayo, er zijn heel veel manieren om jezelf te beschermen tegen besmetting en dus een eventuele ziekenhuisopname. Vaccineren is een oplossing, niet dé oplossing. Jammer dat mensen dit niet zien

Klopt, maar ik heb me laten vaccineren en wordt alsnog geacht om me daarnaast aan alle maatregelen te houden. Dit terwijl ik hoogstwaarschijnlijk zonder vaccinatie al niet in het ziekenhuis zou belanden, maar nu met is de kans al helemaal klein.

En ik mis gewoon enorm het perspectief en ik snap ook dat die niet goed gegeven kan worden, want niemand had dit verwacht. Ik heb vorig jaar de verjaardagen van beide kinderen niet gevierd, want volgend jaar kan het weer. Nu durf ik dat niet meer te zeggen over volgend jaar en ik ga niet weer een jaar overslaan. We zijn allemaal gevaccineerd en we vieren de verjaardag van beide in één keer. Dat is dan de aanpassing die ik doe.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:01

Cer schreef:
Dus eigenlijk is het van die ongevaccineerden die nu op de IC en in het ziekenhuis liggen, grotendeels eigen schuld want zij hebben zichzelf niet goed beschermd?
Of lees ik het verkeerd?

Nou ja eigen schuld … het is net hoe je het wilt noemen. Maar volgens mij is het gewoon duidelijk wat je ook terug hoort van de intensivisten. Er ligt een groep mensen die er hoogstwaarschijnlijk niet had gelegen als ze gevaccineerd waren. Het had dus relatief simpel voorkomen kunnen worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:11

Bij een inentingsplicht ontlopen mensen met geld die verplichting. Er zal namelijk een boete tegenoverstaan, dus dat betekend dat het al dan niet verplicht zijn voornamelijk afhankelijk is van je financiele situatie.
Daar waar een startende 20er zich dat niet kan veroorloven zal de 60+ er die net zijn huis met overwaarde verkocht heeft gewoon nog steeds kunnen weigeren.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:38

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:42

Ik ben bang dat het ook komt omdat voor elke beslissing de tweede kamer nodig is en niet alleen het kabinet kan beslissen. -O- Best veel aankondigingen zijn teruggedraaid omdat en meerderheid van de kamer niet wilde. :n

Tweede ellendigheid als er besluiten genomen worden komt er gegarandeerd zwaar protest, vernielingen bewuste acties van wil niet en meldingen van doen we toch niet. -O-

Of mijn kind hoeft dat niet te doen, mondkapje is sielugh enz
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-11-21 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:43

AmyII schreef:
Dat weet ik, alleen bevind ik me (voor mijn gevoel) in een vreemde soort van ‘wokkel’. Een praktijkvak ìs online niet te leren en dan nog niet te zwijgen over de gedrags- en leerproblemen die we nu veel meer tegen komen bij de nieuwe populatie sinds de vorige lockdown(s).
Het allerliefst zou ik fysiek doorgaan alleen voelt dit nu onveilig. Wat dan wel een juiste mix is, die voor zowel mijn collega’s als de studenten begrijpelijk en vol te houden is, is lastig te bepalen. Als het ‘makkelijk’ aan te passen had geweest, hadden we in die meerdere maanden lockdown die we al achter de rug gehad hebben, wel het licht gezien lijkt me.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan het verplicht testen van leerlingen als ze willen deelnemen aan een praktijkvak. Je sluit niemand uit naar het wordt wel een heel stuk veiliger.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:52

Vayo schreef:
Cer schreef:
Of lees ik het verkeerd?

Nou ja eigen schuld … het is net hoe je het wilt noemen. Maar volgens mij is het gewoon duidelijk wat je ook terug hoort van de intensivisten. Er ligt een groep mensen die er hoogstwaarschijnlijk niet had gelegen als ze gevaccineerd waren. Het had dus relatief simpel voorkomen kunnen worden.

Het woord 'schuld' triggert gelijk gevoelige mensen. Ik omschrijf het dan maar zo: luisterend en kijkend naar de cijfers uit de IC praktijk kun je zeggen dat mensen die weinig vertrouwen in de vaccinaties hadden zichzelf te kort hebben gedaan, met nare gevolgen voor een aantal van hen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:56

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:59

Ik vind eigenlijk wél dat we die zachte handschoenen uit mogen trekken hoor. Ik word er ongelooflijk boos van dat we op code zwart afstevenen, dat de politiek over totaal andere dingen praat en dat weer 'helemaal niemand' dit aan heeft zien komen en dat mensen ook nog steeds wachten op de politiek.

En ja ook ben ik kwaad op veel ongevaccineerden (ik zeg veel, niet alle). Ik zou het vreselijk vinden als een gevaccineerde oudere niet op de IC zou kunnen komen omdat een ongevaccineerde jongere vond dat het allemaal zo gevaarlijk was. 2G op de corona-IC lijkt me dan toch wel het minste maar nee, dat mag niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:02

Ik heb me van de week voor het eerst onveilig gevoeld. In een klein, warm lokaal met 30 studenten. Allemaal mensen die hoesten en snotterden. En morgen dus 2 colleges dus 2x 30 mensen. -O-

Maar online les staat me ook enorm tegen, hoewel het wel beter is dan corona krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:04

Elisa2 schreef:

eens.
Maar dat testen kost ook klauwen met geld, plus geen plek voor.

Dan zeg ik, harde, echt harde lockdown tot aan kerst.
Nee niet bakkeleien tot het kerst is.
Nu alles dicht, echt alles!
Alleen werk in essentiële beroepen door. Supermarkt op afspraak.
Grenzen weer bewaken zoals eerder, vliegveld dicht.
Vanaf vrijdag tot 23 december.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:04

Sheran schreef:
Ik vind eigenlijk wél dat we die zachte handschoenen uit mogen trekken hoor. Ik word er ongelooflijk boos van dat we op code zwart afstevenen, dat de politiek over totaal andere dingen praat en dat weer 'helemaal niemand' dit aan heeft zien komen en dat mensen ook nog steeds wachten op de politiek.

En ja ook ben ik kwaad op veel ongevaccineerden (ik zeg veel, niet alle). Ik zou het vreselijk vinden als een gevaccineerde oudere niet op de IC zou kunnen komen omdat een ongevaccineerde jongere vond dat het allemaal zo gevaarlijk was. 2G op de corona-IC lijkt me dan toch wel het minste maar nee, dat mag niet.

Maar heel eerlijk, een ongevaccineerde jongere heeft op dit moment net zoveel kans als een gevaccineerde oudere om in het ziekenhuis te komen....
Tenminste, ik weet niet wat jij onder jongere en oudere verstaat. Maar jong is bij mij onder de 30 en oudere boven de 65 zo'n beetje

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:05

Charley T, dat niet-gevaccineerden een risico nemen inzake hun eigen gezondheid is eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid.

Maar ze komen vervolgens wel op een overvolle IC.
Wat betreft de overbelasting van de ziekenhuiszorg door deze groep kun je m.i. daarom wel degelijk spreken van 'schuld', omdat het eigen belang (geen vaccin willen uit angst of weerzin) boven het groepsbelang is geplaatst en andere urgent zorgbehoevende en het zorgpersoneel daar de dupe van worden.

Met wellicht een voorbehoud als het om een ongevaccineerde gaat die zich erg zorgvuldig in acht heeft genomen wat betreft afstand houden, testen en andere maatregelen, en toch besmet is geraakt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 24-11-21 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt