Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AbleToDream

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:49

Bij de colruyt in België kan je gelukkig gewoon curverbakken in de kar zetten en dan laden ze bij het scannen alles meteen over in je curverbakken, geen geknoei met inladen en dan meteen van de kar de auto in, spaar ook wat tijd en iedereen blijft op afstand staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:55

rien10 schreef:
Marie_Anne, zoals Aboutaleb zelf gezegd heeft: We hebben rechters in het land om dit te toetsen. Of woorden van gelijke strekking.
Als je het echt zo erg vind, wat let je dan om stappen te ondernemen.
Het maakt mij wel erg nieuwsgierig waarom je het dragen van een mondkapje in de koopgoot zo vreselijk vind. :)

Ik geef toch al de hele tijd mijn argumenten -O- ?
- Omdat ik het een schande vind dat burgemeesters in strijd met de grondwet handelen.
- Omdat ik vind dat men moet zorgen dat het niet te druk wordt in de koopgoot zodat mensen afstand kunnen houden ipv een lapmiddel als een mondkapje in te zetten.
- Omdat het doel vaag is. Welk gedrag wil men? Het is te druk om afstand te houden, maar men wil blijkbaar helemaal niet dat de drukte afneemt ivm economische belangen?
- Omdat er helemaal geen besmettingen zijn geweest in die gebieden voor zover ik weet, besmettingen vinden vooral plaats bij familie, op het werk, bij feestjes en bij sport e.d. plaats. Zet daar eens een flinke campagne op in.
- Omdat ik vind dat er andere manieren zijn, zoals een gebied afsluiten als het druk is.
- Omdat het RIVM en OMT zeggen dat uit onderzoek niet is gebleken dat niet-medische mondkapjes het virus tegenhouden en de landelijke overheid zich daarbij aansluit.
- Omdat de Raad van State al eerder heeft gezegd dat voor dit soort maatregelen een wet nodig is, die eerst door het parlement moet worden goedgekeurd. Zoals dat gaat in een democratie.

Wat betreft stappen: ik mijd sowieso nog steeds die drukke gebieden als de Kalverstraat. Maar als ik er toch een keer moet zijn, pak ik graag een boete en laat ik het voorkomen. Er zijn in ieder geval voldoende hoogleraren staatsrecht die zich nu hierover uitspreken en die zeggen allemaal hetzelfde: de gemeente kan dit niet opleggen, het is juridisch niet houdbaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:57

We gaan het zien. De tijd zal het bewijzen.

Edit: ik doelde meer op jouw persoonlijke motivatie. Het argument dat het niet strookt met de grondwet lijkt me geen persoonlijk argument om het niet te doen/dragen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 31-07-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:58

Ik gebruik ook altijd de zelfscanner, maar dan bij AH, waarbij ik bij het afrekenen alles zelf scan in een keer. Dus niet met de handscanner in de winkel, dat vind ik niks. Dan kan ik op mijn gemak alles scannen en meteen inpakken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:02

Ik zou graag zien dat ze uitvogelen hoe concerten weer aan de gang kunnen buiten...
als je dichter op elkaar staat met meer mensen en een mondkapje 'zou' kunnen helpen... who knows..

En niet te druk in winkelgebieden is lastig, die ondernemers moeten ook wat... Het windowshoppen zou je misschien ontmoedigen door een maskerplicht? I dunno.. maar ik kan me van winkels dan wel voorstellen dat je daar een kapje op moet omdat het kan helpen. Maar omdat je niet wilt dat mensen de hele tijd eraan zitten (winkel in winkel uit etc) dan maar een verplichting voor het hele gebied..zoiets?

Zijn er eigenlijk studies die aantonen dat mondkapjes wel werken?

En mag je m bij de Mac, de KFC en de ijskraam dan wel af doen... Hmmm.... :o?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:47

Kan iemand mij uitleggen hoe de mondkapjes in strijd met de grondwet zijn? Serieuze vraag..
Vooral omdat het in heel veel andere landen gewoon ingevoerd is, zonder grondwetsproblemen...

ik begrijp het niet helemaal....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:49

Sodera schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe de mondkapjes in strijd met de grondwet zijn? Serieuze vraag..
Vooral omdat het in heel veel andere landen gewoon ingevoerd is, zonder grondwetsproblemen...

Ik vraag mij af of daar de discussie niet is. Dat krijgen we gewoon niet mee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:50

Niet de mondkapjes volgens mij, maar het feit dat het verplicht is.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:53

Ik gok omdat in andere landen de noodtoestand is uitgeroepen, waardoor dergelijke zaken niet onder de grondwet maar onder de noodtoestand worden ingevoerd. Dit in tegenstelling tot Nederland waar de noodtoestand nog altijd niet is afgekondigd (maar iemand met verstand van politiek, please correct me if I'm wrong).

Overigens ik kan me nog wel een discussie van een paar weken terug herinneren van Frankrijk geloof ik waar er een wet is dat gezichtsbedekking niet is toegestaan. Destijds onderdeel van de burka/niquaab wet, maar nu dus wel problematisch ivm. mondmaskers (en er zijn ongetwijfeld andere landen binnen de EU waar ook dergelijke wetten van kracht zijn, maar weet dat zo niet uit het hoofd).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:53

Er moet eerst een wet voor zijn want we hebben heel veel stronteigenwijze medelanders die het meteen als de ondergang zien ipv dat het een tijdelijke maatregel is om verspreiding eventueel te voorkomen . Wanneer iedereen zich goed aan de maatregelen zou houden was het niet nodig maar helaas. Juist de groep die zo fel tegen alle maatregelen is beseffen blijkbaar niet dat het juist door hun gedrag nog langer duurt.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:54

lenaa_tje schreef:
Sodera schreef:

Ik vraag mij af of daar de discussie niet is. Dat krijgen we gewoon niet mee.

Ik woon in een land waar ze gewoon zonder pardon zijn ingevoerd in winkels/winkelcentra etc.
Ook is hier geen noodtoestand (meer).

Ik heb wel mensen gehoord die het onzin vonden, maar geen anti-grondwet ofzo.

Het is wel zo, dat je hier niet bekeurd kunt worden als je hem niet draagt omdat dat idd niet vastgelegd is in de grondwet.
Laatst bijgewerkt door Sodera op 31-07-20 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:54

bigone schreef:
Er moet eerst een wet voor zijn want we hebben heel veel stronteigenwijze medelanders die het meteen als de ondergang zien ipv dat het een tijdelijke maatregel is om verspreiding eventueel te voorkomen . Wanneer iedereen zich goed aan de maatregelen zou houden was het niet nodig maar helaas. Juist de groep die zo fel tegen alle maatregelen is beseffen blijkbaar niet dat het juist door hun gedrag nog langer duurt.

Precies.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:57

https://www.ed.nl/binnenland/gommers-op ... ~a7b55552/
Gommers nog steeds optimistisch.

Over mondkapjes schrijft hij dit en ik moet zeggen dat ik dit ook wel denk.

Citaat:
Dan nog even het Nationale Debat: mondkapje op of mondkapje af?
,,Het OMT zegt nu: een niet-medische mondkap is momenteel in Nederland niet nodig. En dat steun ik. Kijk eens waar mensen nu besmet raken: thuis, in de privésfeer, op feestjes met familie, studentenfeestjes: denk je dat mensen daar mondkapjes gaan dragen? Nee

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:02

Nou ja, hij zegt 'kijk eens waar mensen nu besmet raken....' en eigenlijk heb niet veel meer gelezen dan dat ene café... ?
Zijn er zoveel studentenfeestjes geweest die een besmettingshaard waren? Ik heb alleen gelezen over 1 (misschien 2) feestjes die vanwege overlast gestopt zijn..

In die persconferentie werd wel een beetje in de richting gehint van in kunnen grijpen in de prive sfeer... dat lijkt mij nou niet helemaal de bedoeling..

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:03

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:06

Sodera schreef:

Volgens mij heb ik dit hier geplaatst. En ik post dit nu zodat ik m'n eigen post kan terugvinden :P.
Edit, jup, gevonden: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... m-voermans

Noodtoestand afkondigen helpt niet, dat kan niet voor maanden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:07

@sodera volgens mij is dat dan wel hetzelfde als hier want in een winkel kan iets best verplicht worden want draag je het niet kom je de winkel niet in. De discussie gaat over op straat dus de openbare ruimte want wat doe je dan met iemand die dat ding niet draagt en je dus niet kan bekeuren.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:08

bigone schreef:

Ik vind het wel belangrijk dat dergelijke zaken een juridische basis hebben, en in het geval van een tijdelijke maatregel: prima maar dan wil ik weten wanneer dit herevalueerd wordt, of onder welke voorwaarden het opnieuw geevalueerd wordt).

Over het fel tegen de maatregelen zijn: tsjah ik ben daar wel onderdeel van. In die zin dat ik een deel van de maatregelen echt niet kan rijmen met elkaar (lees de horeca tafels, mensen in 1 auto, en meerdere huishoudens in een luchtballon).

Maar ook het feit dat wettelijk het nog steeds niet mag om met meer dan 2 personen uit verschillende huishoudens binnen de anderhalve meter bij elkaar te komen (behalve dan in de auto, of in een luchtballon). (dat heel weinig mensen zich daar nog aan houden is een ander verhaal, maar het wordt ook wel allemaal gedoogd).

Dat wil dan ook zeggen dat ik mij zo strikt mogelijk aan de maatregelen houdt, maar dat ik de regels ook op bepaalde punten ook keihard negeer (lees met 2 vriendinnen op vakantie waarbij we toch echt niet die anderhalve meter constant in acht houden, alle 3 weinig sociale contacten buiten elkaar). 1 van die meiden is een huisgenoot, dus technisch gezien zouden wij sowieso een huishouden vormen, waarbij we de 1,5 meter kunnen laten vallen. Op wettelijke basis echter niet, omdat studentenhuishoudens niet gezien worden als huishouden dus ben je officieel in overtreding (weliswaar gedoogd, het is wel nederland).

Kortom: geen problemen met maatregelen ansich, maar trek 1 lijn. Als je 5 mensen toelaat in 1 auto, dan kan je ook met diezelfde 5 mensen op het terras zitten zonder 1,5 meter. Als je met 3 huishoudens in een luchtballon mag, dan kan je ook met 3 huishoudens op een terras zitten. En zolang de maatregelen zo half half blijven blijf ik er fel tegen. (wat dan niet wil zeggen dat ik mij er niet aan hou he, ik ga niet op cafe, ga niet naar feestjes, heb nog altijd een heel beperkte sociale kring, maar wil binnen die sociale kring wel de mogelijkheid hebben de maatregelen te laten varen, en wettelijk mag dat niet).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:10

bigone schreef:

Ik ben niet tegen alle maatregelen maar wel tegen deze. Het is niet bewezen dat het helpt, er zijn genoeg aanwijzingen dat het ook juist in het nadeel kan werken en een beetje mondkapje op/mondkapje af gaan spelen voor de bühne is wat mij betreft een aanslag op het vertrouwen in het gezonde verstand van de Nederlanders. En ja, er zijn ook genoeg Nederlanders zonder voldoende gezond verstand, maar daar gaat dit niet voor helpen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:19

Mondkapjes verplichten gaan momenteel tegen de grondwet in :) het is een kledingvoorschrift en dat maakt inbreuk op de persoonlijke levenssfeer.
En de grondwet beschermt juist de burger tegen "tijdelijke" en "plostelinge" bestuurlijke maatregelen zoals dit

Ze mogen wel een verzoek doen om een mondkapje te dragen en bij niet dragen uiteraard ook verzoeken om dan weg te gaan.
Boetes kunnen ze proberen, maar die zullen op dit moment geen stand houden bij de rechter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:32

bigone schreef:

Ik ben fel tegen deze maatregel, maar houd me keurig aan alle andere. Keuriger dan de meeste medelanders durf ik wel te stellen, dus ik kan je verzekeren dat door mijn gedrag deze maatregelen niet langer zullen duren. Ik zie het ook niet als de ondergang van wat dan ook, ik hecht wel aan het doorlopen van de procedures die we met zijn allen hebben afgesproken in Nederland als we dit soort dingen op gaan leggen aan burgers. In dit geval dus een meerderheid in de tweede kamer die dit steunt. Er is op dit moment helemaal geen sprake van een noodsituatie, ondanks dat men hier graag net doet alsof dat nog wel zo is. Dan zou het kabinet de noodtoestand kunnen uitroepen, dan kan zo'n mondkapjesplicht wel ingevoerd worden.

Misschien kun je ingaan op de inhoud ipv alleen maar roepen dat mensen stronteigenwijs zijn. Want het lijkt er verdacht veel op dat bokkers die dit soort berichten plaatsen echt nul argumenten hebben waarom dit nou eigenlijk zo'n goed idee is. Op wat voor manier gaat dit dan helpen? Zijn er veel besmettingen buiten? Geloof je dat het advies van het OMT ernaast zit? Waarom geloof je dat dan? Zijn er geen andere manieren om dit aan te pakken, die wel binnen de wet vallen? Is de grondwet niet belangrijk? Verder dan: 'mensen moeten niet zeuren' en 'goh, wat doet Aboutaleb het goed' komen de meesten niet.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:58

Eens met Marie-Anne, en ook met Gommers, ik ben blij dat die man zo nuchter blijft. Eerst is het de bedoeling dat 'we' groepsimmuniteit opbouwen zonder ICs te overbelasten. Dat is toch wat je nu ziet op dit moment, maar nu is het blijkbaar weer niet goed, en zijn 'we' overgegaan op de eradicatie strategie (wat niet gaat lukken)? Alle hoop op een vaccin, zonder dat er bewijs is voor langdurige immuniteit. Het aantal afgenomen testen is enorm gestegen, en daarmee natuurlijk ook het aantal besmette personen, wat groot in het nieuws gebracht wordt. Een totaal van 1% oid test positief, waarvan bijna niemand in het ziekenhuis beland. Als er een tweede golf op de ICs komt, dan wordt dat, denk ik, in het najaar, als mensen meer binnen zitten, slechtere weerstand hebben en ook gevoeliger zijn voor andere infecties etc.

Mondkapjes mag ik hopen dat dat er niet door komt. Ben nu in Duitsland en wat je hier ziet geloof ik nooit dat dat helpt tegen de verspreiding. Dagenlang dezelfde zelfgemaakte mondkapjes, mensen die T-shirts over hun neus trekken of een sjaal. Zolang er geen degelijk wetenschappelijk bewijs voor is, ben ik er echt geen voorstander van. En de baadt het niet schaadt het niet ben ik het niet mee eens, ik vind het persoonlijk erg oncomfortabel en ik vind vooral kinderen met die dingen zien op een bepaalde manier triest.

En ja ik heb corona meermaals van dichtbij meegemaakt tijdens de crisis, voor dat commentaar komt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:19

zou dat ook niet komen door de landen om ons heen dat NL zijn regels steeds bij wil stellen?
Van de regering ,,we moeten ook ons beste kant laten zien,,
Ik Vind dat men gewoon vrij moet zijn of die een mondkap wil dragen ja of nee. Zoals je nu al wel eens ziet buiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:02

Marie_Anne schreef:
bigone schreef:

Ik ben fel tegen deze maatregel, maar houd me keurig aan alle andere. Keuriger dan de meeste medelanders durf ik wel te stellen, dus ik kan je verzekeren dat door mijn gedrag deze maatregelen niet langer zullen duren. Ik zie het ook niet als de ondergang van wat dan ook, ik hecht wel aan het doorlopen van de procedures die we met zijn allen hebben afgesproken in Nederland als we dit soort dingen op gaan leggen aan burgers. In dit geval dus een meerderheid in de tweede kamer die dit steunt. Er is op dit moment helemaal geen sprake van een noodsituatie, ondanks dat men hier graag net doet alsof dat nog wel zo is. Dan zou het kabinet de noodtoestand kunnen uitroepen, dan kan zo'n mondkapjesplicht wel ingevoerd worden.

Misschien kun je ingaan op de inhoud ipv alleen maar roepen dat mensen stronteigenwijs zijn. Want het lijkt er verdacht veel op dat bokkers die dit soort berichten plaatsen echt nul argumenten hebben waarom dit nou eigenlijk zo'n goed idee is. Op wat voor manier gaat dit dan helpen? Zijn er veel besmettingen buiten? Geloof je dat het advies van het OMT ernaast zit? Waarom geloof je dat dan? Zijn er geen andere manieren om dit aan te pakken, die wel binnen de wet vallen? Is de grondwet niet belangrijk? Verder dan: 'mensen moeten niet zeuren' en 'goh, wat doet Aboutaleb het goed' komen de meesten niet.

Ik neem echt geen standpunt in of ze wel of niet helpen , daar is blijkbaar niemand het over eens .
Ik baal van al die roeptoeters die zich aan geen enkele maatregel houden en dus zo de Corona misschien wel extra lang laten duren. Misschien denk ik wel te simpel maar hoe moeilijk is het om zo’n ding op je snufferd te zetten wanneer je je zo graag in situaties begeeft waar je over de koppen kunt lopen. Je hoeft hem verder niet op, niet in gewone dagelijkse leven niet op de pot dus doe normaal denk ik dan. Maar eerst moet de wet weer aangepast worden , snap ik maar echt . Onze vrijheid word afgepakt word er geschreeuwd maar ondertussen zien ze niet dat wij gedurende de hele intelligente lockdown veel meer vrijheden hadden dan landen om ons heen.

En ik denk dat een mondkapje alleen helpt wanneer je zelf besmettelijk bent en het niet doorhebt , nies je dan een keer dan is de verspreiding veel minder ver.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:54

Marie_Anne schreef:
Ach, die grondwet, wat een gezeur ja : . Hup, mondkapjes op plekken waar helemaal geen besmettingen zijn en de plekken waar wel besmettingen zijn, daar doen we niets aan. Dan hebben we het gevoel dat we lekker aanpakken, en kunnen we mensen die kritisch zijn vertellen dat ze niet moeten zeuren. Zo komen we er wel.

Dat stoort me ook het meeste, pure symboolpolitiek. Kijk! we zijn goed man, overal mondkapjes.! ...maar de problemen worden niet aangepakt en we proppen gewoon nog steeds 500 mensen in 2 minuten door de gate van het vliegveld, maar hée met mondkapje dus we kloppen ons op de borst en doen of we niet begrijpen waarom de aantallen verder toenemen.